Kort resa till Ban Nonsawan

• Trådstartare Trådstartare Per Olav
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
P

Per Olav

Gäst
En liten kort reseberättelse om senaste resan till Thailand och byn Nonsawan.
Denna resa hade två helt specifika mål där det ena var att fira Songkran för första gången och det andra målet kommer jag fram till lite senare.. ;)

I och med att Thai Airways inte har fattat att den naturliga avreseorten i Sverige är Göteborg så är jag tvungen att flyga antingen till Stockholm a.k.a Fjollträsk ;) eller Köpenhamn först innan jag kan flyga till Bangkok och vidare till Udon Thani.

Som sig bör startar resan i bilen på väg till Landvetters flygplats, som förövrigt måste vara den absolut tråkigaste byggnaden i världen både när det gäller arkitektur och innehåll.

Just när denna bild togs var det 0 °C och regn

P4060004.webp

Inte mycket att glädja sig över på Landvetters flyplats, så det är bara att traska iväg upp till säkerhetskontrollen.

P4060007.webp

P4060008.webp

P4060009.webp

P4060010.webp

Efter att ha passerat säkerhetskontrollen så går man vidare mot gaten för att gå in på planet och då är det ju självklart att man kommer till en skylta där det står ankomst på??

Men när man äntligen lämnar marken så är ju inte utsikten den värsta man kan se.. ;D

P4060011.webp

P4060012.webp

Håller med dig Landvetter är ingen höjdare ,men det är inga långa stopp där som tur är.
Hoppas på fortsättning , :thumbsup:

Väl framme i Köpenhamn så är det samma visa om igen med säkerhetskontroll och det är ju lagom intressant.

Då jag gjorde så som man inte skall göra, det vill säga köpa varje biljett för sig för att få så lågt pris som möjligt, tog jag det säkra för det osäkra och beräknade mycket gott om tid mellan flygningarna med det resultat att jag fick vänta ganska länge på CPH. Gjorde misstaget att gå genom passkontrollen innan jag tog en matbit så det fick bli en vidbränt pizza bit och en Carlsberg så länge. Och så en Carlsberg till för säkerhets skull.. ;)

P4060013.webp

P4060014.webp

Äntligen dags att sätta sig på sin fönsterplats, fast jag hade heller tagit en plats i mittgången om jag hade fått välja.
Men har man varit snål och valt att åka i ap-klassen så får man väl ta till tacka med det man får. ;)

Så äntligen lämnar man ett regnigt Köpenhamn och har ca 11 timmar att sitta still på sin plats och försöka sova några timmar.

P4060015.webp

P4060016.webp

P4060018.webp

"Per Olav " sa:
Äntligen dags att sätta sig på sin fönsterplats, fast jag hade heller tagit en plats i mittgången om jag hade fått välja.
Men har man varit snål och valt att åka i ap-klassen så får man väl ta till tacka med det man får. ;)

Så äntligen lämnar man ett regnigt Köpenhamn och har ca 11 timmar att sitta still på sin plats och försöka sova några timmar.

Trevlig resa,
nästa gång du bokar be om din plats redan då så får du den om möjlighet finnes

"kjell.t " sa:
Trevlig resa,
nästa gång du bokar be om din plats redan då så får du den om möjlighet finnes

Köpte min biljett via flygstolen.se och tyvärr fanns ingen som helst möjlighet att välja sittplats. Först vid incheckning kunde jag välja och då fanns det endast lediga platser mitt i raderna bortsett från fönsterplatsen jag redan hade fått..

//Peo

"legolas " sa:
Jösses PEO, kan du speeda upp skrivandet något lite eller?? Tycker det är skitkul att läsa i alla fall det du plitar ner. Men jag blir nervös när du skriver så himla lite varje gång...

legolas

Kunde inte skriva varken bu eller bä i morse då jag inte lyckades få upp chaimai alls.
Det kommer mera i eftermiddag om bara det går att logga in.. ;)

//Peo

Väl framme i Bangkok så är jag ganska förväntansfull för att jag har köpt VIP ankomsttjänst för att testa hur det fungerar.
Satsade hela 750 BHT och drog storvinsten.. ;D ;D

Tyvärr tog jag inga foton under tiden och det ångrar jag lite i dag.
Blev mött vid gaten av en snygg ung tjej och ledsagad genom gångarna på Suvvan i ett högt tempo, det tog inte många minuter innan jag förvånat stod framför en passkontroll. Förvåningen beror mest på att det var passkontrollen för diplomater jag kom till. Två minuter senare stod jag vid bagagebandet och väntade på bagaget, och för mig var det absolut första gången jag väntade på bagaget istället för motsatsen. Faktisk kom jag före de som har Thai pass till och med..

Sedan följde tjejen mig fram till tullen där hon inte hade tillstånd till att följa mig genom, men var tvungen att ta vägen för personal på flygplatsen. På utsiden väntade hon på mig och visade snabbaste vägen till incheckningen för vidare resa till Udon Thani.

Kom på att jag borde ta lite flera bilder efter den något omtumlande upplevelsen, som jag garanterat gör om igen, och det blev ett par turist bilder från avgångshallen..

P4070019.webp

P4070020.webp

"ledarn " sa:
Vart köpte du denna VIP tjänst ?

Vet inte om jag får skriva detta men om det blir fel så får väl någon vänlig moderator ta bort det igen..

Köpte den via nätet ifrån Bangkok Flight Services. Lite krångligt med betalningen då man är tvungen att skriva ut godkännande för betalning via visa, skriva under, skanna in och skicka tillbaks per email.
Men servicen var fantastisk tycker jag.

Och så skrev jag fel, det kostade inte 750 BHT...

Det kostade 700.. ;)

//Peo

Det är säkert ingen risk att någon moderator tar bort ditt inlägg Peo, det är ju en ren upplysning. Vilken smart grej egentligen, framför allt om man har ont om tid till nästa flight. Då är det ju absolut värt dessa 700 Baht. :)

Och man kan ju inte bli något annat än längtande när man ser gate B1. Där har jag också tillbringat några timmar i väntan på flyget till Udon Thani. Dvs inte att sitta och vänta i gaten. ;)

"Per Olav " sa:
Vet inte om jag får skriva detta men om det blir fel så får väl någon vänlig moderator ta bort det igen..

Köpte den via nätet ifrån Bangkok Flight Services. Lite krångligt med betalningen då man är tvungen att skriva ut godkännande för betalning via visa, skriva under, skanna in och skicka tillbaks per email.
Men servicen var fantastisk tycker jag.

Och så skrev jag fel, det kostade inte 750 BHT...

Det kostade 700.. ;)

//Peo

STORT TACK, detta kommer säkerligen att spara mig och min hund ett par timmar på flygplatsen, lång flygning i bur så Zelda behöver ut så fort det går!

"legolas " sa:
Kjell.t. Va då, får man ta in hundar hur som helst i Thailand??? Förresten varför inte, det finns ju ändå ingen som kollar de hundar som härjar härnere. jaja du vet om att det finns hundar , och dessutom heelvetes många härnere va?

Men det behövs alltså ingen karantän då???

Har alla papper klara och hundpass och då går det. Rätt sprutor före avresan är ett måste annars blir det karantän.
Thailand har en avdelning för detta och de ska ha alla handlingar innan man kommer.

Sen kan man inte ta hunden med till sverige mer, men jag ska ju stanna ;D ;D ;D

"legolas " sa:
ja det är ju kul att få med sig familjemedlemmen då tycker jag också faktiskt... Och nu får din hund lära sig att slåss på thailändsk hundmane´r... De biter ju oftast som nummer 1 i tassar och ben på varandra. Kanske du skulle skaffa lite hockey-skydd till din vovve tills han lärt sig slåssmässigt att stå på "egna ben"...

lycka till kjelle.t.

Tror inte ens de vill försöka med henne, thaihundar känner när det är farligt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
88
Visningar
8 K
Anonymius
A
A
Svar