Vet inte om du missuppfattar medvetet men jag är påläst och jag hade en religiös mor så jag har fått en kristen uppfostran och vet vad kristendomen står för. Det jag talade om var kristendomens syfte och hur den blev stor. Just att den är stor beror inte på dess förträfflighet, utan på hur den spridits av medeltidens maktapparat. Samma sak gäller faktiskt för Islam som du säger att jag sympatiserar med, rötterna kommer från samma skrifter som Bibeln. Jag anser personligen att Koranen också är 2000 år gamla amsagor som inte har någon plats i dagens samhälle. Dock försvarar jag med näbbar och klor människors rätt att tro på den utan att bli förföljda, precis som med Bibeln.
Som jag också sa så är utövandet av religioner högst personligt och det finns många präster som gör en otroligt viktig social insats i vårt annars så sekulära samhälle, all heder åt dem. Pedofilprästerna och deras kollegors skydd är dock en högst påtaglig verklighet också idag, det är också en typ av maktutövande. Jag har även sett detta hända med buddistmunkar i Thailand. Just det faktum att religionen används för att utföra övergrepp är en sak som måste stoppas, det görs bäst med information.
När det gäller Bibeln och Koranens grunder så är det självklara moraliska regler för ett samhälle för 2000 år sedan och längre tillbaks. Inget direkt revolutionerande, du skall inte döda, stjäla eller ligga med din grannes fru. Du skall hedra mor och far och respektera dem. Om du inte gör detta finns det gott om hot vad som händer med dig.
Buddismen är en filosofi snarare än en religion, det handlar om hur vi skall stå ut med livets lidande bland annat genom att respektera andra människor och liv samt den natur vi lever i. Hoten lyser med sin frånvaro, men man säger att denna respekt är den enda vägen till harmoni. Motsatsen talar för sig själv.
Jag är helt övertygad om att vi sett en bättre värd om människor kunde tänka Buddistiskt medan kristendom och Islam inte lyckats tillföra annat än elände. Jämför Indien och Afrika så ser man de skillnaderna tydligt.