Konto i Thailändsk bank

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Rolf

Gäst
Vi har ett konto i en Thai bank, nu fattar jag inte vitsen med det.
Det kostar pengar att överföra från Sv till Thai bank och det kostar pengar att ta ut.
Tar jag däremot ut direkt från Sv bank i en ATM så blir det ju bara en kostnad lika om jag handlar i affär.
Så vad är vitsen??

En fördel är väl att om du en dag behöver ta ut en större summa så har du ju en begränsning på 40 000 baht om dagen på din Svenska, sen är man som jag utskriven ifrån Sverige och jobbar för utländskt företag och är skattebefriad så är det ett måste skattemässigt.
Sen att det kostar att ta ut på ATM då antar jag att bankkontoret du öppnade kontot i inte ligger i din stad? Det kostar inget att ta ut ifrån din banks ifrån ATM i den stad bankkontoret ligger i. Lite konstigt här verkar som alla kontor är egna ville slippa uttagsavgiften och byta så att jag hade mitt huvudbankkontor här uppe men då skulle jag vara tvungen att åka ner till Pattaya stänga mitt bankonto där sen öppna ett nytt här uppe trots att det är samma bank så verkar som dåligt samarbete mellan kontoren.

"Rolf " sa:
Vi har ett konto i en Thai bank, nu fattar jag inte vitsen med det.
Det kostar pengar att överföra från Sv till Thai bank och det kostar pengar att ta ut.
Tar jag däremot ut direkt från Sv bank i en ATM så blir det ju bara en kostnad lika om jag handlar i affär.
Så vad är vitsen??

Jag skickar för det mesta pengar från Swedbank till Lindas konto i Bangkok Bank, det kostar 50 kronor. För henne kostar det 10 bath per uttag i ATM i annan bank och noll i Bangkok Bank och går hon in på Bangkok Bank och tar ut kostar det noll bath.

Så rimligtvis borde det vara så för dig också om du har ett thailändsk konto, kanske det är olika i olika banker?

Sen finns ju denna Aeon eller vad den heter som bland annat Lego tipsat och som tydligen inte tar avgift.

Annars är det ju så att tar du ut från ATM så tar dels svenska banken avgift 25 eller 35 kronor per uttag och dels tar den thailändska banken 150 bath per uttag.

ivrige Ivar :wai:

"Jonas " sa:
En fördel är väl att om du en dag behöver ta ut en större summa så har du ju en begränsning på 40 000 baht om dagen på din Svenska, sen är man som jag utskriven ifrån Sverige och jobbar för utländskt företag och är skattebefriad så är det ett måste skattemässigt.
Sen att det kostar att ta ut på ATM då antar jag att bankkontoret du öppnade kontot i inte ligger i din stad? Det kostar inget att ta ut ifrån din banks ifrån ATM i den stad bankkontoret ligger i. Lite konstigt här verkar som alla kontor är egna ville slippa uttagsavgiften och byta så att jag hade mitt huvudbankkontor här uppe men då skulle jag vara tvungen att åka ner till Pattaya stänga mitt bankonto där sen öppna ett nytt här uppe trots att det är samma bank så verkar som dåligt samarbete mellan kontoren.

Sen att det kostar att ta ut på ATM då antar jag att bankkontoret du öppnade kontot i inte ligger i din stad? Det kostar inget att ta ut ifrån din banks ifrån ATM i den stad bankkontoret ligger i

Låter lite underligt, jag pratade med min fru precis om detta och säger att det spelar ingen roll om hon tar ut i ATM i den bank hon har pengarna i Ban Phe, Rayong, Pattaya eller någan annan stanns heller för den delen, det kostar noll bath ändå!

Insayt

Det är möjligt att det är inom provinsen och alla dom ställena ligger väl i samma provins? Det är så på Kasikorn iallafall i Pattaya betalar jag inget, tar jag ut häruppe får jag betala 15 baht. Pratat med banken och det är pga det jag skriver.

"Jonas " sa:
Det är möjligt att det är inom provinsen och alla dom ställena ligger väl i samma provins? Det är så på Kasikorn iallafall i Pattaya betalar jag inget, tar jag ut häruppe får jag betala 15 baht. Pratat med banken och det är pga det jag skriver.

Jo, jag hade också den tanken precis när jag svarade att det kanske är är så, var bra att du sa det, nu vet jag säkert!

Insayt

Billigast (i alla fall på Koh Phangan) blir att gå till bankens växelkontor (oftast bredvid banken) och sedan plocka ut från visa kortet.
Får då gällande bankkurs från den banken.
Blir registrerat som köp på visakortet.
Slipper den Svenska växelkursen och kostnaden (150 THB) för uttag i ATM.

hur lång tid tar det att föra över pengar
från svensk till thai konto

Om jag inte missminner mig var 1 år sen jag skickade sist så tog det 3 dagar, men iallafall på Swedbank internetbank finns valmöjligheten snabb överföring men har inte använt mig av den för det medförde extra kostnad så vet inte om det är direktöverföring.

Nu vill jag inte vara dum eller försöka påstå att jag har obegränsade medel ,men att ni orkar bry Er om 10 thbt hit eller dit , om man har så djäkla dåligt ställt hur funkar det då i Thai, iofs lite av den anledningen som jag MÅSTE bo i Thai nu när jag är pensionär , jag säljer mitt hus för jag har inte råd att bo kvar ,bara 14000 tusen Svenska i handen /månad . Men inte tänker jag bli såååå snål så jag räknar ett par Thbt hit eller dit .. Hålla i slantarna ja, men inte till gränsen för dumhet...

Inte illa ment ,bara en tanke ;D

Det vart ett litet men viktigt fel i mitt första inlägg. Vi betalar ju inte nåt extre om vi köper saker i butik med Sv kortet. Det talar ju inte för ett Thai konto.
Dessutom så vet jag inte den övre gränsen på mitt Visa, för jag plockade ut 50 000 thb en gång utan problem.

"Rolf " sa:
Det vart ett litet men viktigt fel i mitt första inlägg. Vi betalar ju inte nåt extre om vi köper saker i butik med Sv kortet. Det talar ju inte för ett Thai konto.
Dessutom så vet jag inte den övre gränsen på mitt Visa, för jag plockade ut 50 000 thb en gång utan problem.

Jag har ldrig använt och kommer aldrig att använda mitt visa kort i Rest.eller butik i Thai ....
Knappt att jag gör det här i Swedala

"Rolf " sa:

Om du pratar om Svenskt visakort så kunde jag bara ta ut 20k thb på ATM +20k inne på banken eller vid växlingskontor per dag, sen har du spärren ifrån Sverige max uttag per vecka ifrån ATM men går fortsatt att ta ut ifrån bank och växlingskontor jag har Swedbank i sverige. Detta har jag själv råkat utför när jag skulle betala depositionen för condon jag hyrde kunde jag inte ta ut tillräkligt. Har för mig lego skrev om nån ATM som tillät större uttag. Vad gäller visakort ifrån Thailand så kan jag ta ut 50 000baht om dagen + göra en transfer på ATM till annat konto 200 000 baht och uttag inne på kontor vet jag inte om det finns gräns största kontantutag jag gjort där är 1 million baht.

"Jonas " sa:
Om du pratar om Svenskt visakort så kunde jag bara ta ut 20k thb på ATM +20k inne på banken eller vid växlingskontor per dag, sen har du spärren ifrån Sverige max uttag per vecka ifrån ATM men går fortsatt att ta ut ifrån bank och växlingskontor jag har Swedbank i sverige. Detta har jag själv råkat utför när jag skulle betala depositionen för condon jag hyrde kunde jag inte ta ut tillräkligt. Har för mig lego skrev om nån ATM som tillät större uttag. Vad gäller visakort ifrån Thailand så kan jag ta ut 50 000baht om dagen + göra en transfer på ATM till annat konto 200 000 baht och uttag inne på kontor vet jag inte om det finns gräns största kontantutag jag gjort där är 1 million baht.
Svenskt Visakort från LF Bank uttag från ATM i BanPhe 50 000Thb på en gång. :nod:

Mitt Thailändska visa är då ifrån Kasikorn.
Möjligt du har annan begränsning då det var den begränsningen jag hade. skrev ett mail till Swedbank och frågade pga att veckospärren gick in satt ju utan pengar. Och svaret var att när det gällde dagsbegränsningen styrdes det av landet du befann dig i och veckobegränsningen av din bank i Sverige men jag kunde fortsatt gå in på banken och ta ut på visat.
Men som sagt har hört det finns atm som tillåter större belopp kan ju också bero på att jag hade lägre uttagsrätt jag vet inte.

"Jonas " sa:
Mitt Thailändska visa är då ifrån Kasikorn.
Möjligt du har annan begränsning då det var den begränsningen jag hade. skrev ett mail till Swedbank och frågade pga att veckospärren gick in satt ju utan pengar. Och svaret var att när det gällde dagsbegränsningen styrdes det av landet du befann dig i och veckobegränsningen av din bank i Sverige men jag kunde fortsatt gå in på banken och ta ut på visat.
Men som sagt har hört det finns atm som tillåter större belopp kan ju också bero på att jag hade lägre uttagsrätt jag vet inte.
Har hört att vissa banker sätter en spärr för att skydda konoinehavaren om kortet skulle bli stulet.
Det är ju bra, men irriterande om man behöver ta ut större summor.
Med vår bank kan man häva den spärren.
Jag vet nu inte vad den är i vårt fall. men så är det hos oss.
Hemma på våran gata i stan :D :D

Jag tycker det är helt ok med spärr det jag blivit riktigt förbannad över det är 2gngr har mitt kort blivit taget i bankomat pga det vart spärrat dom har fått för sig att kortet blivit kapat inget mail eller meddelande på internetbanken och första gngn hade mitt kort vart spärrat i en vecka utan att dom medelade. Andra gngn vet jag inte hur länge precis mönstrat av stannade en natt i Liverpool skulle ta ut pengar till taxin som vi redan åkt med blev taget av atm som tur var hade vi lite kontanter kvar. När man ringde Swedbank så var anledningen dom trodde det blivit kapat. Helt ok men dom kan väl för fan meddela har försökt att få dom att inte spärra pga att jag har aldrig mycket pengar på det konto som är kopplat till visat gör överföring på internetbanken innan uttag men det gick inte.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp