Isaan 2017-2026

Hej

Vill lägga till ytterligare skäl till att vi inte väljer att flytta till Thailand på heltid, det är nivån på skolan i Thailand som är låg t.o.m jämfört med dom andra länderna i regionen, dom senaste PISA resultaten har varit näst intill katastrofala i viktiga kärnämnen, t.o.m universiteten tappar kunskapsmässigt jämfört med övriga länder i regionen.

Visst finns det privatskolor men då blir det dyrt alternativt jättedyrt, frugans syster hade sin son på en bra skola, det kostade över 30 000 baht per månad + kläder + mat och inte minst boende, i Sverige är utbildningen gratis och håller även om den har tappat lite mark en betydligt högre nivå än den Thailändska.

Mvh isan lover

Hej

Vill lägga till ytterligare skäl till att vi inte väljer att flytta till Thailand på heltid, det är nivån på skolan i Thailand som är låg t.o.m jämfört med dom andra länderna i regionen, dom senaste PISA resultaten har varit näst intill katastrofala i viktiga kärnämnen, t.o.m universiteten tappar kunskapsmässigt jämfört med övriga länder i regionen.

Visst finns det privatskolor men då blir det dyrt alternativt jättedyrt, frugans syster hade sin son på en bra skola, det kostade över 30 000 baht per månad + kläder + mat och inte minst boende, i Sverige är utbildningen gratis och håller även om den har tappat lite mark en betydligt högre nivå än den Thailändska.

Mvh isan lover
Skolan är inte gratis i Sverige, du betalar för skolan varje månad i Sverige, ok det kallas skatt men du betalar fortsatt för skolan i Sverige.
En elev kostar ca. 100.000 kronor per år i Svensk grundskola.

Skolan är inte gratis i Sverige, du betalar för skolan varje månad i Sverige, ok det kallas skatt men du betalar fortsatt för skolan i Sverige.

Och ungefär där, alltså vid 100,000 SEK per år, går väl också skiljelinjen för när en skola i Thailand blir bättre än en skola i Sverige.

Isan Lover säger att han inte vill att hans son ska hamna efter skolan i Sverige; jag är rädd att för dagens barn räcker det inte med att ”hänga med” för att få en hyfsad framtid. Framtiden kommer med all säkerhet bli en tid då några har det riktigt bra och den stora massan bara kan drömma om semestrar. ”Hänga med” kommer inte räcka om hans son ska kunna uppleva det han själv upplevt, han måste vara ”bra”, kanske till och med ”riktigt bra”.

Hej

Så är det ju i.o.f.s men det är ju pengar man inte ser och har i handen, dessutom slipper väl inte en Svensk i Thailand skatt helt heller, åtminstone inte om man är pensionär eller skriven i Sverige.

Jag har ju betalat skatt sedan tonåren och har inget enot att få något tillbaka på detta, sen är ju skolan i Sverige definitivt av högre klass, det får man ju också ta med i beräkningen.

Mvh isan lover

Och ungefär där, alltså vid 100,000 SEK per år, går väl också skiljelinjen för när en skola i Thailand blir bättre än en skola i Sverige.

Isan Lover säger att han inte vill att hans son ska hamna efter skolan i Sverige; jag är rädd att för dagens barn räcker det inte med att ”hänga med” för att få en hyfsad framtid. Framtiden kommer med all säkerhet bli en tid då några har det riktigt bra och den stora massan bara kan drömma om semestrar. ”Hänga med” kommer inte räcka om hans son ska kunna uppleva det han själv upplevt, han måste vara ”bra”, kanske till och med ”riktigt bra”.

Hej

Tar man del av PISA resultaten så ligger ju Sverige fortfarande långt före Thailand, även jämförelserna mellan universiteten i Thailand och grannländerna pekar ju på problem och brister i den Thailändska utbildningen, några universitet i Thailand är väl bra, men är dom verkligen bättre än våra bästa Svenska?

Du missuppfattade nog en del här, det skolverket och hans lärare påpekade var väl mer att dom två extra språk han får här nere i kombination med kunskap om olika kulturer och länder o.s.v väger upp eventuella förluster i den Svenska skolan.

Sen kommer jag ju förhoppningsvis inte att lämna pojken barskrapad och utblottad heller den dag jag lämnar in.

Mvh isan lover

Hej

Tar man del av PISA resultaten så ligger ju Sverige fortfarande långt före Thailand, även jämförelserna mellan universiteten i Thailand och grannländerna pekar ju på problem och brister i den Thailändska utbildningen, några universitet i Thailand är väl bra, men är dom verkligen bättre än våra bästa Svenska?

Du missuppfattade nog en del här, det skolverket och hans lärare påpekade var väl mer att dom två extra språk han får här nere i kombination med kunskap om olika kulturer och länder o.s.v väger upp eventuella förluster i den Svenska skolan.

Sen kommer jag ju förhoppningsvis inte att lämna pojken barskrapad och utblottad heller den dag jag lämnar in.

Mvh isan lover

Jag kanske uttryckte mig oklart. Min mening är att svenska skolan är klart bättre än den thailändska och pratar vi universitet är skillnaden milsvid; även de bästa thailändska universiteten når med näppe upp till en svensk gymnasieutbildning.

Har man råd att lägga SEK 150,000 per barn och år kan man dock skicka sina barn till de bästa internationella skolorna (upp till och med gymnasiet) och då får barnen en utbildning vi i rättvisans Sverige inte når upp till.

Min invändning var mot att du satt så låga krav för din son. Att ”hänga med” kommer inte räcka långt när han växer upp. Jag tror, dessvärre, på ett 10-90 samhälle där bara de 10% som verkligen är högpresterande får ett bra liv i framtiden. Att ”hänga med” räcker alltså inte, barnen måste vara mycket bättre än så för att få de liv vi haft.

Senast ändrad:
Ja, det är ju det som är så fantastiskt, gå i skolan gratis och utbilda dig, när du får ett jobb så betalar du tillbaka via inkomstskatten.
I Sverige kan ett begåvat barn till fattiga föräldrar bli professor som inte är möjligt i SOA, bara de rikas barn får chansen.
Själv blev det tolv år i skolan innan jag fick min första skatt avdragen på lönebeskedet.
Undrar hur många år det tog innan jag var kvitt?

Det måste vara mycket extraarbete för läraren i svenska skola att ha en elev som läser på distans, bra att de ställer upp på det.

Vi lät våran son vara ledig två veckor för en resa till Thailand i tvåan. Även att vi pluggade varje dag flera timmar inkl lovveckan så är jag osäker på om han lärde sig mer, hängde med men inte mycket mer.

Jag tror skulle han vara borta flera månader varje år skulle han tappa mycket inkl kamratskapen och erfarenheter (som är trygghet). Jag tycker ni vågar mycket med experimentet IL, det kanske är bra för eleven tror inte det skulle passa våra barn. Skulle vi åka ner för ett helt år, eller att flytta permanent och sätta barnen på bra skola skulle det vara en annan sak. Hoppas det går bra för er grabb, tänka bara på hans framtid och inte i pengar utan kunskap.

Tror som många andra här att kunskap är otroligt viktigt för våra unga för att kunna få ett bra och fritt liv. De kommer konkurrensutsättas betydligt mer än vi av utländska förmågor.

Det måste vara mycket extraarbete för läraren i svenska skola att ha en elev som läser på distans, bra att de ställer upp på det.

Vi lät våran son vara ledig två veckor för en resa till Thailand i tvåan. Även att vi pluggade varje dag flera timmar inkl lovveckan så är jag osäker på om han lärde sig mer, hängde med men inte mycket mer.

Jag tror skulle han vara borta flera månader varje år skulle han tappa mycket inkl kamratskapen och erfarenheter (som är trygghet). Jag tycker ni vågar mycket med experimentet IL, det kanske är bra för eleven tror inte det skulle passa våra barn. Skulle vi åka ner för ett helt år, eller att flytta permanent och sätta barnen på bra skola skulle det vara en annan sak. Hoppas det går bra för er grabb, tänka bara på hans framtid och inte i pengar utan kunskap.

Tror som många andra här att kunskap är otroligt viktigt för våra unga för att kunna få ett bra och fritt liv. De kommer konkurrensutsättas betydligt mer än vi av utländska förmågor.

Hej

Helt klart innebär det extraarbete för skolan, men dom har ställt upp bra och är väldigt intresserade av detta, dom verkar dessutom mer vara inne på att pojken får ett försprång och fördel jämfört med sina kamrater i Sverige än att han skulle tappa i lärandet, själv är jsg nog också inne på den linjen, två extra språk har ex.vis definitivt ett värde.

Sen tillkommer ju alla andra erfarenheter och kunskaper som tillkommer när man vistas utomlands och i andra kulturer, jag vågar påstå att ha vistats utomlands 3 månader om året sedan han föddes, gått i Thailändsk förskola sedan 2 års åldern och fortsatt till årskurs 4 som det handlar om nu har stärkt honom som människa, han är social, ganska oblyg, inte rädd och ängslig o.s.v, han har väldigt lätt för att få vänner i båda länderna, verkar dessutom ha ganska lätt för språk och nya miljöer.

Redan nu pratar han Svenska, Thailändska och Laotiska, han ligger före dom Svenska barnen i engelska eftersom vi använder engelska här nere i kontakter med folk ifrån andra länder, hans kusin är ju halvdansk och lär honom Danska o.s.v, han kan ju dessutom läsa och skriva Svenska, Thai och en del engelska, så här ligger han långt före eleverna i den Svenska skolan.

Själv är jag inte det minsta orolig för den konkurrens han kommer att utsättas för iframtiden, tror tvärtom att han kommer att ha en fördel här med sina extra kunskaper och stora livserfarenhet, social kompetens, samarbetsförmåga, anpassningsförmåga och internationella erfarenheter lär snarare göra honom mer attraktiv.

Kan ta några exempel här, när pojken började på Svensk förskola och Lågstadie hade många föräldrar stora problem med sina barn, dom ville inte vara ensamma utan föräldrar där, dom grät och behövde inskolning i flera veckor, här räckte det med 15-20 minuter för oss, han fann sig tillrätta direkt, började leka med dom andra och skrattade istället gör att gråta.

Samma när han började i den riktiga skolan, många behövde långa inskolningar även här, för vår son behövdes ingen alls, han var redan socialt kompetent och trygg i dig själv, hans fröken sa till oss att vi nog kunde gå hem direkt eftersom det inte verkade bara några problem alls, lärarna diskuterade detta med oss och slutsatsen blev att det förmodligen var hans vistelser i Thailand med byten av kamrater och skola varje år sedan 2 års åldern hade stärkt honom och gjort honom van att byta miljö och vänner.

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Igår var vi på besök på marknaden Phonsri Villiage här i Udon Thani, frugans äldsta syster och man jobbar där numera, dom har hyrt två platser där för 2000 baht per månad per st, hon säljer svampsoppa och han färsk frukt juice i krossad is, det går väl sådär tror jag, det är dyrt med bra råvaror och hyra av plats respektive boende.

Tror själv att dom lika gärna kunde ha stannat i byn, men jag beundrar deras vilja att arbeta och försöka sigbpå något, vi satt bakom deras stånd och käkade svampsoppa, grillat kött och klibbris igår, det väckte en hel del uppmärksamhet med en falang bakom disken, än mer imponerade blev folk runtomkring när jag åt med dom andra, det var en god soppa på en rad olika färska svampar.

Juicen var också god och dom serverade även kokosnötter att dricka, men jag undrar som sagt om det blir någon större vinst här, dom var i.o.f.s ensamma om svampsoppa, men juice och kokosnötter var det ju flera som sålde på samma marknad.

Det var en relativt nybyggd marknad inriktad på Thailändare, ganska stor och kanske inte så långt efter Center Point och UD Town till ytan, Udon Thani växer åt alla håll.

Mvh isan lover

Hej

Då börjar resan närma sig sitt slut, vi sitter nu på Helsingfors flygplats och väntar på avfärd till Göteborg, kompisen har skottat fram bilen och kollat att den startade, han ställde dessutom in den i sitt garage så den blir helt ren ifrån is och snö, samt får upp värmen lättare, bra jobbat.

Sen kör han ned till Landvetter och hämtar oss, bra med riktiga vänner som ställer upp för en, vi jobbade ihop i över 30 år på samma ställe, reste mycket på jobb ihop o.s.v, nu är han pensionär och jag hoppade ju av mitt gamla jobb redan vid 55 år, men vi håller kontakten ändå.

Resan har fungerat klockrent, inga förseningar eller strul av något slag, vi sa adjö till lite släktingar i Udon Thani, några kom även till hotellet, sen blev det lite avsked vid poolen också, två svenskar och en irländare vinkade av oss när vi tog hotellets transferbuss till flygplatsen, Irländaren var en trevlig bekantskap, han kör en gigantisk kran i en militärhamn där, hans fru kommer ifrån Sophisai som ligger bara 25 km ifrån vår by, dom har hus där och planerar att vistas där vintertid precis som vi gör.

Mvh isan lover

Hej

Då börjar resan närma sig sitt slut, vi sitter nu på Helsingfors flygplats och väntar på avfärd till Göteborg, kompisen har skottat fram bilen och kollat att den startade, han ställde dessutom in den i sitt garage så den blir helt ren ifrån is och snö, samt får upp värmen lättare, bra jobbat.

Sen kör han ned till Landvetter och hämtar oss, bra med riktiga vänner som ställer upp för en, vi jobbade ihop i över 30 år på samma ställe, reste mycket på jobb ihop o.s.v, nu är han pensionär och jag hoppade ju av mitt gamla jobb redan vid 55 år, men vi håller kontakten ändå.

Resan har fungerat klockrent, inga förseningar eller strul av något slag, vi sa adjö till lite släktingar i Udon Thani, några kom även till hotellet, sen blev det lite avsked vid poolen också, två svenskar och en irländare vinkade av oss när vi tog hotellets transferbuss till flygplatsen, Irländaren var en trevlig bekantskap, han kör en gigantisk kran i en militärhamn där, hans fru kommer ifrån Sophisai som ligger bara 25 km ifrån vår by, dom har hus där och planerar att vistas där vintertid precis som vi gör.

Mvh isan lover
Ja, jag ska skicka till dig lite Isaan värme
i en påse med posten då o då. Ha det.:wai:

Ja, jag ska skicka till dig lite Isaan värme
i en påse med posten då o då. Ha det.:wai:
Hej

Ja värmen började ju komma dom sista veckorna, vi hade ju ca 35-37 grader ett tag, men ev. skulle det väl bli mer regn?

Det var -20 i Helsingfors och +35 när vi gick på,planet i Udon Thani, en skillnad på 55 grader, det märker man av helt klart, pojken gladdes åt snön men själv var jag inte lika uppåt.

Mvh isan lover

Hej

Vill tacka alla som har följt tråden, det är ju inte så mycket action över den, det är ju mer vardagslivet ute i byn som skildras ur byperspektivet, men uppenbarligen är det en del som finner detta intressant och det glädjer mig, Thailand är ju inte bara stränder, massage, golfbanor och barer.

Kommer att skriva lite i den här tråden även nu när jag är tillbaka i Sverige, arbetet på farmen går ju vidare och vi får rapporter både därifrån och byn ibland.

Mvh isan lover

Hej

Vill tacka alla som har följt tråden, det är ju inte så mycket action över den, det är ju mer vardagslivet ute i byn som skildras ur byperspektivet, men uppenbarligen är det en del som finner detta intressant och det glädjer mig, Thailand är ju inte bara stränder, massage, golfbanor och barer.

Kommer att skriva lite i den här tråden även nu när jag är tillbaka i Sverige, arbetet på farmen går ju vidare och vi får rapporter både därifrån och byn ibland.

Mvh isan lover
Tack för dina uppleverser som man har följt,är i HH nu åker upp till Udon-Thani till en liten by söder om obs ta med dig värme det Sverige tro mig det behövs

Hej igen

1F26F711-F7D7-4F3F-8201-18628ED18485.webp

Här skymtar frugan bland oljepalmerna på farmen, dom ger frukt nu men vi har problem med råttor och ekorrar som äter på frukterna.

3B57005E-344C-4754-BD9F-2E6D2FF948E2.webp

Vi har gott om vatten på farmen i år också, bra för både fisk och bevattning.

05140A01-AFFB-447A-8AD3-B8A882738AB4.webp

Det blev en middag på farmen också, grillad småfisk som vår anställde hade fångat, som tam med krabbor ifrån farmen, lite dansk salami, rådjur ifrån Sverige tillsammans med klibbris var populärt.
Till detta blev det Lao Kao som vår anställdes son bjöd på.

Mvh isan lover
Hitta inte hur man bara lägger in ett inlägg. Men jag tar din tråd, idag blir jag dubbel sexi, fyller altså 66
Nu spelar vi dansmusik och dansar gumman och jag sen har hon lovat en..... natt

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16