Internationell bank istället för Thaibank.

• Trådstartare Trådstartare anonymous
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

anonymous

Gäst
Någon som använder sig av danskebank international http://www.danskebank.lu/en-lu/Private- ... o-day.aspx
Eller någon annan interntationell bank, en som kan användas av oss dödliga, mailade Swedbanks utlandskontor men där var minibeloppet 500000 euro tror jag det var för att få öppna konto, så var väl mest riktat till företag. Är det samma på Danskebank? Skulle vilja investera för framtiden men vet inte om Thaibank är rätt för det, så om någon har erfarenhet eller känner till något om internationell bank please speak up.

Personligen hade jag aldrig använt mig uteslutande av en thailändsk bank. Speciellt inte när det kommer till långsiktigt sparande. Så där är du nog rätt ute Jonas. Varför inte kolla med någon mindre svensk bank?

Skall skicka ett mail till danskebank ikväll, får se vad dom Svarar.
Har varit i kontakt med Swedbank Sverige kunde fortsatt spara/investera i fonder etc hos Swedbank i Sverige men är tvungen att komma ner til ett Swedbank kontor och signera papper för speciella skatteskäl.
Lite orolig bara för när jag prata med skattekontoret och pga utflyttad jobbar i land utan skatteavtal med Sverige. Så fick jag inget äga eller ha några kopplingar till Sverige för då kan jag ses som inflyttad igen och få betala full straffskatt igen på min lön.
Vet inte vad som gäller riktigt med sätta pengar i Svensk bank Swedbank säger att det är ok när jag varit i kontakt med dom via mail men när jag pratat med dom så har dom varit lite osäkra pga. Lite speciell situation.
Men om jag istället få konto på Danskebank Luxemburg borde det inte vara problem för då håller jag mig utanför Sverige.

Vad säger dom som använt sig av HSBC har dom bra erfarenhet därifrån?

Handelsbanken utland (tror jag det var) Har kontor i Singapore. Låg informationsblad från dom nere i översättningsbyrån under ambassaden i BKK.
Stod så bra flyttar du utomlands behöver hjälp med placeringar etc. Lät som för privatpersson, men efter kontakt med dom så var det ju också en löjligt hög summa 5 millioner Skr för att få öppna konto, var väl också mer företags inriktat. Så försöker som sagt hitta där man inte behöver vara rik för att få öppna konto utan för som sagt vanligt dödliga.

Jag har en Norsk bank sedans 1998. då jag började jobba i Norge, dnb.no och allt funkar perfekt, även de åren jag ej jobbade i Norge och bodde 100% i Thailand/Sverige

Jag jobbar för Bahamas, Norge och Bahamas har till skillnad från Sverige skatteavtal så Norskar som jobbar på Bahamas fartyg skattar normalt i Norge och erhåller trygg etc. Så en Norsk som flyttar till tex. Thailand blir inte skattebefriad. Som Svensk finns inget avtal utan sålänge jag bor i Sverige betalar jag en straffskatt som motsvara skatt och arbetsgivaravgift men flyttar jag blir ja skattebefriad.
Sverige och Norge därimot har ett gemensamt skatteavtal så vet inte vad som skulle ske om jag satte dom i Norsk bank.

"Jonas " sa:
Jag jobbar för Bahamas, Norge och Bahamas har till skillnad från Sverige skatteavtal så Norskar som jobbar på Bahamas fartyg skattar normalt i Norge och erhåller trygg etc. Så en Norsk som flyttar till tex. Thailand blir inte skattebefriad. Som Svensk finns inget avtal utan sålänge jag bor i Sverige betalar jag en straffskatt som motsvara skatt och arbetsgivaravgift men flyttar jag blir ja skattebefriad.
Sverige och Norge därimot har ett gemensamt skatteavtal så vet inte vad som skulle ske om jag satte dom i Norsk bank.

Så länge du inte har någon anknytning till Sverige, dvs. bostad och familj så är du inte skatteskyldig till Sverige.
Har du ett norskt konto så är det inte intressant för svenska staten, annat än i nyfikenhetssyfte. Och så länge du inte är anställd via ett norskt företag eller har något med Norge att göra (förutom kontot) så ska inte Norge heller ha något intresse av att driva in skatt.

Ok, hur funkar det med svensk bank vet du det, kan jag investera i fonder där och bara skatta på vinsten eller kan det bli problem?

"Jonas " sa:
Ok, hur funkar det med svensk bank vet du det, kan jag investera i fonder där och bara skatta på vinsten eller kan det bli problem?

Här kan du läsa lite.
http://www.utland.info/artiklar/vasentlig-anknytning/
Skatt på kapitalvinst kommer du ju aldrig undan. Men kapitalvinst räknas nog inte som att du blir skattepliktig i Sverige bara för den sakens skull.

Du verkar förövrigt hamna mellan två stolar.
Det finns ju 6-månadersregeln som tillämpas OM du betalar skatt i det landet du jobbar i. Sedan finns 1-års regeln som används vid jobb i skattefria länder.
6-mån regel: Hemma 6dagar per månad (snitt)
1-års regel: 80% av tiden skal man befinna sig i det landet man jobbar i.

1-års regeln funkar kanske inte eftersom du befinner dig på internationellt vatten och 6-månaders regeln funkar nog inte eftersom det land som du jobbar för inte drar någon skatt (eller gör dom det).
Om Bahamas (eller vad det nu var) drar skatt så kan man se om dom har ett skatteavtal med Sverige och då bör det vara lugna puckar.

Men du verkar hamna mellan två stolar.

Sjömän är skattebefriade så följer Bahamas skatteregler, många länder är sjömän skattebefriade. Tex Polen Fillipinerna hört samma gäller Eng, spanien, Portugal plus många till.
Vad skatteverket sa till mig är att du betalar skatt till det land du jobbar i när jag flyttade från Sverige och eftersom jag följer Bahamas skatteregler så blir det nog 6 månaders regeln för den sjömän i Sverige blivit hänvisade till innan. Men då skall vi hålla oss på Atlantfart eller utanför Europa i minst 6 månader. Så krångligt med dessa skatteregler. Hade jag bott i Sverige hade jag ju behövt skatta men hade fartyget gått på Atlantfart hållt sig utanför Europa i minst 6 månader hade jag blivit skattebefriad och kunnat bo kvar i Sverige men max 6 månader per år.
Vad jag hört från andra som jobbade så, detta pga. Avsaknad av skatteavtal.
Bättre dom infört skatteavtal, Norge har det och norrmännen får pension, trygg etc. Men Sverige är inte så intresserade av sjömän.

"Jonas " sa:
Sjömän är skattebefriade så följer Bahamas skatteregler, många länder är sjömän skattebefriade. Tex Polen Fillipinerna hört samma gäller Eng, spanien, Portugal plus många till.
Vad skatteverket sa till mig är att du betalar skatt till det land du jobbar i när jag flyttade från Sverige och eftersom jag följer Bahamas skatteregler så blir det nog 6 månaders regeln för den sjömän i Sverige blivit hänvisade till innan. Men då skall vi hålla oss på Atlantfart eller utanför Europa i minst 6 månader. Så krångligt med dessa skatteregler. Hade jag bott i Sverige hade jag ju behövt skatta men hade fartyget gått på Atlantfart hållt sig utanför Europa i minst 6 månader hade jag blivit skattebefriad och kunnat bo kvar i Sverige men max 6 månader per år.
Vad jag hört från andra som jobbade så, detta pga. Avsaknad av skatteavtal.
Bättre dom infört skatteavtal, Norge har det och norrmännen får pension, trygg etc. Men Sverige är inte så intresserade av sjömän.

Ok, men enligt länken så blir du begränskat skattskyldig på kapitalinkomster, vilket innebär att du endast betalar skatt för din kapitalvinst.

Så svaret bör bli att du kan investera i fonder i Sverige utan att skatta för din vanliga inkomst.
MEN, skatteverkets vägar äro outgrundliga. Inte ens om du skulle få ett brev som var både bekräftat och stämplat av varenda chef på den myndigheten, så kan man vara säker. Säker är man den dagen deklarationen kommer i lådan och eventuell överklagan är gjord och dommen har fallit.

Men ja, du kan investera i fonder.

Jag anses väl som en utan vesäntlig anknytning till Sverige äger inget i Sverige enda bandet dit är farsan inte en pinal som är min förutom lite böcker och några strumpor i farsans förråd.

"andrejsdenruskige " sa:
Ok, men enligt länken så blir du begränskat skattskyldig på kapitalinkomster, vilket innebär att du endast betalar skatt för din kapitalvinst.

Så svaret bör bli att du kan investera i fonder i Sverige utan att skatta för din vanliga inkomst.
MEN, skatteverkets vägar äro outgrundliga. Inte ens om du skulle få ett brev som var både bekräftat och stämplat av varenda chef på den myndigheten, så kan man vara säker. Säker är man den dagen deklarationen kommer i lådan och eventuell överklagan är gjord och dommen har fallit.

Men ja, du kan investera i fonder.

Var detta Swedbank sa också jag behövde dock ta mig till ett av deras kontor och signera papper för att inte bli mer än kapitalvinnst beskattad och skatteverket skulle börja rota i mina pengar men känns lite otryggt som sagt skatteverkets vägar äro outgrundliga och är nog bättre hålla mig utanför Sverige för att slippa pappersexercis.

"Jonas " sa:
Var detta Swedbank sa också jag behövde dock ta mig till ett av deras kontor och signera papper för att inte bli mer än kapitalvinnst beskattad och skatteverket skulle börja rota i mina pengar men känns lite otryggt som sagt skatteverkets vägar äro outgrundliga och är nog bättre hålla mig utanför Sverige för att slippa pappersexercis.

Du ska nog inte bli beskattad även om du inte går in på ett Swedbankkontor.
Kanske du måste gå in personligen för att öppna något VP-konto. Men annars så ska nog skatteverket ge f*n i dina pengar.

Skatteverket ger fan i mina pengar och jag har bara åkt på en "kontantberäkning" under min livstid.
Där frågade dom om boendeutgifter, schampo, tvål, mat, typ av tandborste och andra dumma frågor.
Skickade ett svar att jag jobbar i Norge och betalar min skatt där.
Sedan var det avklarat.

Skulle du få en kontantberäkning på dig så måste dom först och främst skicka ett brev till dig. Och det kan vara knepigt eftersom du inte är bosatt i Sverige.

"Jonas " sa:

Lite varning för Swedbank, dom har inga guldkanter. Finns många klagomål på dom, kolla med Handelsbanken utland också.

Eller var nog SEB utland inte handelsbanken för det var SEB som hade kontor i Singapore, så fel av mig i tidigare inlägg, så har inte kontaktat handelsbanken men inväntar svar från Danskebank nu, har skickat ett mail.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
6
Visningar
1 K
A
A
Svar
1