Ica kort

• Trådstartare Trådstartare Thaiken
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
T

Thaiken

Gäst
Har en fråga till er som har Ica kort. Det tas ju inte ut någon avgift på det när man tar ut pengar i Thailand. Men tar banken sina 150 eller som sist jag var ner så hade dom ökat till 180 baht.. Jag har ju Länsförsäkringar och ett visa kort. Vill ju slippa ta ut så mycket varje gång om man inte har safty box på rummet så därför fundrar på Ica kort och då bara ta ut lite i taget

Thaibanken tar nog ut sin avgift, den kommer du nog inte undan med ett ICA kort, Dom har nog inget avtal med ICA så du slipper den avgiften.
Är ju ICA som är avgiftsfritt men tror allt att thaibankerna vill ha sin del vid utaget ;)
Men vet inte för har inget ICA kort.

Dom tar ju till och med avgift från Visakort införskaffade på Thailändsk bank, använder den bankens ATM men utanför provinsen kontoret ligger där man införskaffat Thai Visakortet och tar ut på ATM.

Ja bankens pengar lär man ju nog inte slippa men det är ju dom där 35 kr som alla andra kort tar Det är ju runt 160 baht till varenda gång man ska ta ut

Jo thai banken tar 180 bahten även på ICA korten.

Försök skaffa ett konto i thaibank istället och för över en större summa från Sverige ... sedan tar du ut lite i taget.

Får väl ta kontanter med sig ner och sen öppna ett konto och sätta in dom då slipper man ju att dom tar betalt för överföringen från sverige med. Sen kan man ju ta ut lite då och då

"hillmer " sa:
Får väl ta kontanter med sig ner och sen öppna ett konto och sätta in dom då slipper man ju att dom tar betalt för överföringen från sverige med. Sen kan man ju ta ut lite då och då
Sen är det ju inte helt lätt som farang att öppna konto i Thailand. Tror det beror på vilket visa man har och sen ska man nog har ett intyg från ambassaden att man har behov av det. Men det kan nog andra bättre. Jag är fortfarande nere bara någon månad per ett och ett halvt år så jag använder frugans konto och fick ett eget bankomat kort till det.

"hillmer " sa:

Hej !
Ta absolut inga kontanter till Thailand, du får samma dåliga kurs som Forex ger dig i Swe,Dvs. 14% lägre än om du överför dom från Swe till Kontoo som du öppnar i Thaibank.

Du gör så här, öppna konto i Kasikorn bank, där får alla konto oavsett vilket Visa eller uppehållstillstånd du har.
När du öppnar kontot, så säg bara om dom frågar, vad det skall användas för. Du svarar att du behöver det för överföringar från Swe för ditt uppehälle.
Du har nu kortet i handen, be dom skriva in SWIFT coden och ditt kontonr, i din bok.
Nu går du hem och öppnar din Swe bank LF, via nätet, och där gör du en utlandsöverföring, Då låter LF bara stå för deras kostnader, du väljer en normal överföring,&= till 100n Sek den tar 2 bankdagar, sedan har du dina pengar i Thailand, till den absolut bästa växelkursen.Mottag bank drar sina kostnader, ca 150 till 200 Tbh
Växelkursen kallas TT kursen. Så för över en rejäl sudd varje gång, och håll i ditt kort och din code, annar så är det tömt förr eller senare.
Sedan kan du ta ut i din Thaibank hur mycket du vill och hur ofta du vill, men om du använder annan Thaibank så koster det 20 tbh per utttag.

Har använt detta under dom senaste 8 åren nu.

"Långeman " sa:
Hej !
Ta absolut inga kontanter till Thailand, du får samma dåliga kurs som Forex ger dig i Swe,Dvs. 14% lägre än om du överför dom från Swe till Kontoo som du öppnar i Thaibank.

Du gör så här, öppna konto i Kasikorn bank, där får alla konto oavsett vilket Visa eller uppehållstillstånd du har.
När du öppnar kontot, så säg bara om dom frågar, vad det skall användas för. Du svarar att du behöver det för överföringar från Swe för ditt uppehälle.
Du har nu kortet i handen, be dom skriva in SWIFT coden och ditt kontonr, i din bok.
Nu går du hem och öppnar din Swe bank LF, via nätet, och där gör du en utlandsöverföring, Då låter LF bara stå för deras kostnader, du väljer en normal överföring,&= till 100n Sek den tar 2 bankdagar, sedan har du dina pengar i Thailand, till den absolut bästa växelkursen.Mottag bank drar sina kostnader, ca 150 till 200 Tbh
Växelkursen kallas TT kursen. Så för över en rejäl sudd varje gång, och håll i ditt kort och din code, annar så är det tömt förr eller senare.
Sedan kan du ta ut i din Thaibank hur mycket du vill och hur ofta du vill, men om du använder annan Thaibank så koster det 20 tbh per utttag.

Hamnade massa med tecken där men kostar det 100 SEK att föra över från LF Bank? På SEB tar dem 50 SEK vill jag minnas dock har de större marginal på kursen så man ska helst inte växla där då ska Nordea och Swedbank vara bättre ...

"Janne " sa:
Hamnade massa med tecken där men kostar det 100 SEK att föra över från LF Bank? På SEB tar dem 50 SEK vill jag minnas dock har de större marginal på kursen så man ska helst inte växla där då ska Nordea och Swedbank vara bättre ...

Vet ej exakt vad det kostar på LF men det kostar på dom flesta mellen 50 till 100 sek på transaktion, HB tar 40 Ica 100 sek.kr. vad dom andra tar vet jag inte, Men Nordea och Swedbank gör bara överföringar i Thaibath, troligen LF också, på dom andra kan man välja, men deras Thb kurs är numera bra.
Kan man skicka i Sek kr så skall man alltid göra detta.

Jag kan ju välja vilken valuta på Swedbank med bath eller SEK när jag skickar från internetbanken.

"Långeman " sa:
Hej !

Du kan växla pengar där och få bättre kurs än överföring och dessutom slippa avgift.... om du växlar på rätt ställe.
Finns flera som växlar privat och ger mycket bättre kurs än bankens växlingskontor. Det ligger flera i Pratunam, om man går in på soi 19, så hittade jag en kille som hade SEK köp 4:90 sälj 4:87 och det va nog den minsta skillnaden jag sett i mitt liv på sälj och köpkurs för sedlar... adressen är 199/41 ซอยแลนด์โก้ ถนนวิภาวดีรังสิต Samsen Nai, Phaya Thai, Bangkok 10400, Thailand googla på det och du ser direkt. Annars finns det en annan som tar ca 0:01 B mer i marginal som ligger nära Bayoke Sky hotel, högsta byggnaden i Thailand...

Mvh, Krille

"krister " sa:
Du kan växla pengar där och få bättre kurs än överföring och dessutom slippa avgift.... om du växlar på rätt ställe.
Finns flera som växlar privat och ger mycket bättre kurs än bankens växlingskontor. Det ligger flera i Pratunam, om man går in på soi 19, så hittade jag en kille som hade SEK köp 4:90 sälj 4:87 och det va nog den minsta skillnaden jag sett i mitt liv på sälj och köpkurs för sedlar... adressen är 199/41 ซอยแลนด์โก้ ถนนวิภาวดีรังสิต Samsen Nai, Phaya Thai, Bangkok 10400, Thailand googla på det och du ser direkt. Annars finns det en annan som tar ca 0:01 B mer i marginal som ligger nära Bayoke Sky hotel, högsta byggnaden i Thailand...

Mvh, Krille

Man skall väl inte behöva åka till Bkk för att ta ut några Tbh,?? Det är stor slillnad på alla växlingskontor en även i Pattis kan det skilja upp till 15 20% men men med det förslaget jag gav är man vinnare i längden. HUr stor slillnaden mellan köp o säljkursen är väl inget problem om man som i detta fall skall förbruka pengarna i THL.
r

Skillnaden mellan köp och sälj är ju bankens marginal så ju mindre desto bättre.

Dock känns det bättre att föra ner pengarna elektroniskt även om det totalt kostar mellan 100 och 200 SEK (totalt på svenska och thai sidan). Det är som Långeman skriver oftast bäst att skicka SEK och låta thaibanken växla men då transaktionen tar ett par dagar kan ju bahten ha stärkts och då hade det varit bättre att växla i Sverige ...

Man har alltid rumpan bak hur man än vänder sig ;)

För Hillmer är väl största oron att han inte ska lyckas öppna ett konto i thaibank och på så vis inte kommer åt pengarna i Sverige. Så kan ändå vara ide att ta med sig en nätt summa i kontanter ner till han verkligen har kontot (eller att få betala avgift varje gång han tar ut)

"Jonas " sa:
Jag kan ju välja vilken valuta på Swedbank med bath eller SEK när jag skickar från internetbanken.

Vad säger du ?? Har dom backat på detta, då dom och Nordea samt någon till började med det för omkr, halvåret sedan, då man endast kunde skicka i TBH: Dom hade en dålig kurs och fick mycket skit, växelkursen blev bättre och det blev tyst.

Ja det är som ni säger att om man har med sig semesterkassan på VISA kort så är det bäst. Men jag köpte mark den gången och det kostade 1,3 miljoner B och då sparade jag över 10,000B att växla i Pratunam och satte in på vårt konto i Kasikorn, således behövde jag inte ha en hel väska full med pengar på flyget till Udon...

/K

"Långeman " sa:
Vad säger du ?? Har dom backat på detta, då dom och Nordea samt någon till började med det för omkr, halvåret sedan, då man endast kunde skicka i TBH: Dom hade en dålig kurs och fick mycket skit, växelkursen blev bättre och det blev tyst.

Jag har inte skickat till mitt konto på 3 år men jag kunde ju vælja valuta då har jag før mig blir jag osæker så får væl logga in sen och kolla.

Skall finnas en gammal tråd är väl lite över ett år gammal där allt detta gick igenom med avgifter, växelkurser, vilka banker som man fick mest igenom. Och där gick dom väl igenom allt och testade skicka på olika sätt och räknade på avgifterna etc. så får gå tillbaks i tiden på forumet och leta.

"Långeman " sa:
Vet ej exakt vad det kostar på LF men det kostar på dom flesta mellen 50 till 100 sek på transaktion, HB tar 40 Ica 100 sek.kr. vad dom andra tar vet jag inte, Men Nordea och Swedbank gör bara överföringar i Thaibath, troligen LF också, på dom andra kan man välja, men deras Thb kurs är numera bra.
Kan man skicka i Sek kr så skall man alltid göra detta.

Långeman du ger fel informationer till folk... Man skall alltid, om man kan, köpa thaibahten i Sverige, man får en mycket bättre kurs där.

Sedan en annan sak att inte glömma. När man skickar sina pengar ner till Thailand så passerar ALLA stålar via Bangkok bank oavsett vilken egen bank man har. Så räkna ni med att om ni SWIFT-transfererat Era pengar till Thailand, så tar NORDEA 35:- per transaktion, och BKK Bank runt 300 baht, och Er egna thai-bank runt 200 baht....

Så är det det..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
A
A
Svar