Get insured or get out.

Varför inte? I fallet med garantipension beräknas den på hur länge man bott i Sverige. Varje år man bott i Sverige räknas man ha "tjänat in" en del av denna pension. Du kan givetvis ha åsikter om det, men då är det garantipensionen som sådan du är emot. Om inte det, vad är det då du stör dig på om personen i fråga väljer att bosätta sig utanför EU/ESS/Schweiz? Varför ska 87-åriga Bert Bertsson bosatt i Arjeplog få sin garantipension utbetald, men inte 87-åriga Bert Bertsson bosatt i Ubon Ratchathani, allt annat lika?

Givetvis finns det såklart större risk för fusk ju längre bort personen är från Sverige, men du verkar se något principiellt fel med detta som jag inte kan förstå mig på.
Speciellt om man flyttar till ett land som inte bryr sig om att rapportera dödsfall. Då kan ju det bli som så att pengarna betalas ut till 150- åringar

Jag skriver nu utan att veta säkert, men jag tror mig ha förstått att garantipension är tänkt att kompensera för kostnader i SVERIGE INTE i ett annat land.... Så när du flyttar ut, oavsett hur länge du jobbat i Sverige, så skall garantipensionen frysas inne.....

Menar du att detta är fel då??????

Ja är inte garantipension i princip socialbidrag för äldre? Inget jag har forskat i men har fått för mig det i alla fall. Är det som socialbidrag så bör det väl rimligen vara för kostnader i Sverige.

Jag skriver nu utan att veta säkert, men jag tror mig ha förstått att garantipension är tänkt att kompensera för kostnader i SVERIGE INTE i ett annat land.... Så när du flyttar ut, oavsett hur länge du jobbat i Sverige, så skall garantipensionen frysas inne.....

Menar du att detta är fel då??????

Jag menar att det är principiellt fel, ja. Det är individen som har "tjänat" in sin garantipension genom att bott i Sverige en viss tid. Det är så den beräknas (lite förenklat). Har man problem med detta så är det garantipensionen som sådan man har problem med. Om man sen väljer att bosätta sig utomlands när man väl "tjänat klart" sin tid så är det helt orimligt att man tappar hela sin garantipension.

Därmed inte sagt att garantipensionen måste vara exakt lika stor som om man bott kvar i Sverige. Man skulle kanske kunna ha ett system där man räknar bort utlandsåren efter pensionsdagen från de "intjänade" åren i Sverige. Så en person som bott i Sverige i 65 år innan pensionen har därmed 65 år att "ta av", och först efter 90 års ålder börjar hans garantipension minska pga "intjänade år - utlandsår" går under 40 år och därmed börjar påverka garantipensionen. En person som däremot bara bott i Sverige i säg 5 år innan pension kan bara bo utomlands i 2 år innan hans redan minimala garantipension går ner till noll (pga miniminivån av 3 "intjänade" år i Sverige).

Ni som tycker det är självklart att man enbart ska kunna få ut en garantipension om man bor i Sverige, ni verkar nästan tycka att personen i exemplet ovan, som bott 65 år i Sverige, plötsligt ska ses som någon slags parasit (?). Eller hur går resonemanget bakom era åsikter?

Speciellt om man flyttar till ett land som inte bryr sig om att rapportera dödsfall. Då kan ju det bli som så att pengarna betalas ut till 150- åringar

Men nu pratar vi om grundprincipen bakom resonemanget "garantipension ska bara utbetalas till personer som befinner sig i Sverige". Skulle risken för fusk vara själva grundprincipen bakom, menar du?

För övrigt, om man ska risken för fusk med dödsfall i beaktande.... Då borde en svensk som bosätter sig på landsbygden i Rumänien tappa sin garantipension, samtidigt som en svensk som bosätter sig i centrala New York i USA borde få behålla sin pension. Eller menar du att det är lättare att gömma undan ett dödsfall av en Svensk Medborgare i New York än på landsbygden i Rumänien?

Ja är inte garantipension i princip socialbidrag för äldre? Inget jag har forskat i men har fått för mig det i alla fall. Är det som socialbidrag så bör det väl rimligen vara för kostnader i Sverige.

Jag tycker att det är missvisande att jämföra med socialbidrag. Socialbidrag är ett skyddsnät. Garantipension är istället mer att jämföra med nått slags mellanting mellan medborgarlön för äldre och en "guldklocka för lång och trogen tjänst". Och om man så väljer att byta arbetsgivare dagen efter man fått guldklockan så är det måhända lite taskigt att göra så (men man kanske har sina skäl), men det betyder inte att det bara för det är rimligt att arbetsgivaren kräver guldklockan tillbaka.

Jag tycker att det är missvisande att jämföra med socialbidrag. Socialbidrag är ett skyddsnät. Garantipension är istället mer att jämföra med nått slags mellanting mellan medborgarlön för äldre och en "guldklocka för lång och trogen tjänst". Och om man så väljer att byta arbetsgivare dagen efter man fått guldklockan så är det måhända lite taskigt att göra så (men man kanske har sina skäl), men det betyder inte att det bara för det är rimligt att arbetsgivaren kräver guldklockan tillbaka.
Garantipension är ett försörjningsstöd att jämställa med ett socialbidrag och det är bara de som inte lyckats jobba ihop en egen pension som får det som ett tillägg eller bidrag.
Man ska ha legat mycket i hängmattan för att få detta exklusiva erbjudande........

Garantipension är ett försörjningsstöd att jämställa med ett socialbidrag och det är bara de som inte lyckats jobba ihop en egen pension som får det som ett tillägg eller bidrag.
Man ska ha legat mycket i hängmattan för att få detta exklusiva erbjudande........
Eller gett fn i att betala skatt, bedrövligt beteende men en del gör så.

Garantipension är ett försörjningsstöd att jämställa med ett socialbidrag

Hur resonerade du dig fram till det? Socialbidrag, likte de flesta andra bidrag, måste man ansöka om, och kan få avslag. Dessutom är beräkningsgrunden bakom socialbidraget precis som nästan alla andra bidrag nästan helt och fullt kopplade till efter personens livssituation idag och den närmaste framtiden.

Med garantipension är det totalt motsatsen. Alla får rätt till den (givet vissa grundkrav) helt utan separat ansökan (den ingår i ansökan för allmän pension, och den skulle väl du inte kalla för bidrag?). Att den sen minskas om man har andra inkomster, och för många blir lika med 0 kr tar inte bort det faktum att den ligger med där i beräkningarna. Dessutom är beräkningsgrunden för garantipensionen i princip helt och fullt fokuserad på ens livssituation tidigare i livet, och inte livssituationen idag eller i framtiden.

och det är bara de som inte lyckats jobba ihop en egen pension som får det som ett tillägg eller bidrag.

Du menar att hemmafruar på 40-, 50- och 60-talet låg mycket i hängmattan? Menar du allvar nu?

Hur resonerade du dig fram till det? Socialbidrag, likte de flesta andra bidrag, måste man ansöka om, och kan få avslag. Dessutom är beräkningsgrunden bakom socialbidraget precis som nästan alla andra bidrag nästan helt och fullt kopplade till efter personens livssituation idag och den närmaste framtiden.

Med garantipension är det totalt motsatsen. Alla får rätt till den (givet vissa grundkrav) helt utan separat ansökan (den ingår i ansökan för allmän pension, och den skulle väl du inte kalla för bidrag?). Att den sen minskas om man har andra inkomster, och för många blir lika med 0 kr tar inte bort det faktum att den ligger med där i beräkningarna. Dessutom är beräkningsgrunden för garantipensionen i princip helt och fullt fokuserad på ens livssituation tidigare i livet, och inte livssituationen idag eller i framtiden.

Du menar att hemmafruar på 40-, 50- och 60-talet låg mycket i hängmattan? Menar du allvar nu?

Intjäningen av år gäller bara vissa åldrar, typ 16-55 års ålder där man måste bott i Sverige, ja om man inte är flykting förstås för då går det bra vart man nu än bott så kan det tillgodogöras.

Kurant - Det är inget socialbidraget, fatta det någon gång då det inte inkomst/tillgångsprövad.

/ SatanG

Intjäningen av år gäller bara visa åldrar, typ 16-55 års ålder där man måste bott i Sverige, ja om man inte är flykting förstås för då går det bra vart man nu än bott så kan det tillgodogöras.

Kurant - Det är inget socialbidraget, fatta det någon gång då det inte inkomst/tillgångsprövad.

/ SatanG
Det är inkomstprövat, Pensionsmyndigheten gör det åt dig när du fyller 65år och beslutar om ev garantipension.

Det krävs levnadsintyg varje år , men dessa skall ju nu kunna signeras med BankID , och då blir det djäkligt lätt att fuska , du kan ju tänka alla som bor i Babianrepubliker runt om i värden , fritt fram för familjen att lyfta garantipension under många år :(

Alla som kan väljer att minimera sin skatt, helst inte betala nåt. Kan man inte välja är det förstås jättedåligt att andra inte betalar skatt.

/ SatanG
Tänkte enbart på dem som jobbar svart och bryter mot lagar för att slippa undan skatt men som sen gärna tar emot garantipension och tom ljuger om bostadsland för att få ut den.

Skatteplanering som följer lagar ser jag inget fel i.

Tillbaka
Topp