Get insured or get out.

Kanske det är den ingifta mannen som "borgar" för lånet?
Det är det normala , det ville dem (husfirman /banken )att jag skulle göra när de ville sälja på oss en kåk i Pattis ,, Nej tack sade jag , inget hus i mitt namn heller inget lån eller borgen i mitt namn, Så vart det med det ;) Ingen idiot , vi har ju fn inte ens barn ihop ;) Förslaget från mig att gumman skulle cascha hälften samt ta resten i lån vilket jag kunde betala så länge vi levde ihop eller så länge jag fick nyttja huset föll inte i god jord , jag såg det som en bra lösning , Lämnar hon mig så får hon ju betala resterande själv Hehe, så det blev inget hus i Pattis

Det är det normala , det ville dem (husfirman /banken )att jag skulle göra när de ville sälja på oss en kåk i Pattis ,, Nej tack sade jag , inget hus i mitt namn heller inget lån eller borgen i mitt namn, Så vart det med det ;) Ingen idiot , vi har ju fn inte ens barn ihop ;) Förslaget från mig att gumman skulle cascha hälften samt ta resten i lån vilket jag kunde betala så länge vi levde ihop eller så länge jag fick nyttja huset föll inte i god jord , jag såg det som en bra lösning , Lämnar hon mig så får hon ju betala resterande själv Hehe, så det blev inget hus i Pattis
Vilken bank skulle godkänna dig som borgenär, var du och pratade med banken fast frugan inte var med på noterna att hon tog ett lån?
Vad en "husfirma" säger är inte samma sak vad en bank säger, så lätt är det inte att få lån här nere, "husfirman" som vill sälja huset vill alltid få det att låta lättare än det är.
Nej din historia haltar, efter haft göra med bank angående huslån här nere så är jag tveksam till att du hade fått borga, kollar du på bankernas hemsida att få borga så är du för gammal.
Men ni kunde ju använt din frus mark som garanti, den är ju värderad till flera miljoner säger du, det är vanligt här nere att ta lån på mark.
Låneprocessen tar en stund här nere, frugan fick inget definitivt ja föränns 3 dagar innan huset skulle skrivas över och 3kg papper senare.

Det går dock att borga som utlänning men du möter pga ålder inte kraven men kanske din bank är hyggligare och dom godkände dig direkt?
Nä jag tror inte på dig, jag tror om du nu ens varit i husköpsförhandlingar att dom som vill sälja huset har sagt att det går, det är inte riktigt samma sak.
Din historia haltar så mycket din fru ville köpa hus i Pattis men du sa nej för du är ingen idiot.
555555 ja tjena, självklart hon ville.
Eller kanske var en av alla dessa banktjejer som raggar på dig och ger dig oanständiga förslag varje gång du går in på banken som ville ge dig ett lån ;) ?

Senast ändrad:
Vilken bank skulle godkänna dig som borgenär, var du och pratade med banken fast frugan inte var med på noterna att hon tog ett lån?
Vad en "husfirma" säger är inte samma sak vad en bank säger, så lätt är det inte att få lån här nere, "husfirman" som vill sälja huset vill alltid få det att låta lättare än det är.
Nej din historia haltar, efter haft göra med bank angående huslån här nere så är jag tveksam till att du hade fått borga, kollar du på bankernas hemsida att få borga så är du för gammal.
Men ni kunde ju använt din frus mark som garanti, den är ju värderad till flera miljoner säger du, det är vanligt här nere att ta lån på mark.
Låneprocessen tar en stund här nere, frugan fick inget definitivt ja föränns 3 dagar innan huset skulle skrivas över och 3kg papper senare.

Det går dock att borga som utlänning men du möter pga ålder inte kraven men kanske din bank är hyggligare och dom godkände dig direkt?
Nä jag tror inte på dig, jag tror om du nu ens varit i husköpsförhandlingar att dom som vill sälja huset har sagt att det går, det är inte riktigt samma sak.
Din historia haltar så mycket din fru ville köpa hus i Pattis men du sa nej för du är ingen idiot.
Eller kanske var en av alla dessa banktjejer som raggar på dig och ger dig oanständiga förslag varje gång du går in på banken som ville ge dig ett lån ;) ?

När vi skulle köpa hus och ta lån så pratade vi naturligtvis med flera banker. Inte någon av dom var det minsta intresserad av min inkomst, om jag hade jobb eller något annat från min sida.

/ SatanG

Vadå haltar .. Husfirman /hade en en bank som den förmedlade lån genom ,genom dessa så påstod dem att jag kunde garantera genom min pension , längre än så gick vi inte eftersom jag bromsade .. Så inget som haltar på något sätt i min berättelse ..var aldrig snack om min ålder , Kunde väl köpt det där djäkla huset casch om jag velat, frugan likaså om hon velat . Men varför ?? OM du läser hela texten så förstår du mitt resonemang , Jag köper inte hus åt andra för mina slantar. Jag ser kanske annorlunda på min Thaifamilj än andra som går "all in" i förhållande på förhållande ,, märkligt nog trots min syn så har vi levt ihop i som gifta sen 2006 , så slipper vi sedan den diskussionen som brukar komma upp ..Men nu har tråden om försäkringar glidit in på husköp , så jag diskuterar inte detta med husköp mer i denna tråd

Vadå haltar .. Husfirman /hade en en bank som den förmedlade lån genom ,genom dessa så påstod dem att jag kunde garantera genom min pension , längre än så gick vi inte eftersom jag bromsade .. Så inget som haltar på något sätt i min berättelse ..var aldrig snack om min ålder , Kunde väl köpt det där djäkla huset casch om jag velat, frugan likaså om hon velat . Men varför ?? OM du läser hela texten så förstår du mitt resonemang , Jag köper inte hus åt andra för mina slantar. Jag ser kanske annorlunda på min Thaifamilj än andra som går "all in" i förhållande på förhållande ,, märkligt nog trots min syn så har vi levt ihop i som gifta sen 2006 , så slipper vi sedan den diskussionen som brukar komma upp ..Men nu har tråden om försäkringar glidit in på husköp , så jag diskuterar inte detta med husköp mer i denna tråd
Du har väl gått all in om nån, hon sparar sina slantar och använder dina.
Sen är det bara half in om man bor i Sverige och köper bostad där?

Alla "husfirmor" har en bankkontakt oftast flera men du skall inte lyssna så mycket på husfirman, när du kommer till banken är det andra bullar som gäller.
Sen hade ni ju diskussion, du ville att hon skulle casha hälften och du pröjsa lånet men det föll ju inte i god ton.

Du skrattar du men hade inte jag gjort i dina kläder, detta säger ju en hel del om hur din fru ser på dig. En fru som gjort så mot mig hade jag lämnat direkt men alla är vi olika.

Du har väl gått all in om nån, hon sparar sina slantar och använder dina.
Sen är det bara half in om man bor i Sverige och köper bostad där?
Tycker jag inte alls , hon bor hos mig och sköter alla mina behov ,och det till en kostnad som är att betrakta som en skitsumma i sammanhanget , vi lever billigt och jag skulle nog inte kunna leva så billigt som ungkarl ,, så allt blir en ekonomisk vinst för oss båda , plus att vi trivs tillsammans ,, Hon har mycket små krav på det ekonomiska från mig , nu städar hon dessutom till några gamla tanter här i byn så nu ordnar hon sina fickpengar själv , Och nej då , jag känner till hur det ser ut när folk går all in med förbundna ögon , finns goda exempel på detta i Thailand :)55

Du skrattar du men hade inte jag gjort i dina kläder, detta säger ju en hel del om hur din fru ser på dig. En fru som gjort så mot mig hade jag lämnat direkt men alla är vi olika.
Ja , NMax , det är tur att inte alla är som du :) 555

Ja varför ska dom yngre sponsra dom äldre?
Motivera gärna?

Ja, varför?
Ta en fundering på detta medan du åldras, jag blir äldre liksom de flesta andra och har inga problem med detta upplägg.
Du kan välja ett bolag som blir dyrare ju äldre du blir.

Skicka ett PM till Isaan Lover, det har han beskrivit många gånger i flera inlägg tidigare som jag inte ids leta rätt på.
Han brukar passa på när han är i Thailand på semester att rengöra och ta tandsten gratis.............
Skrik inte för högt om det. Hans fria tandvård kan försvinna om fel individer får höra

Hej

Som sagt hurvida dom gör rätt eller fel i vårt område vet jag inte, men dom har åtminstone lokalt tolkat sjukvårdsreformen på detta sätt, följden blev att vi falanger som är skrivna på fastigheter i området har tillgång till samma sjukvård och tandvård som övriga bybor.

Mvh isan lover
betalas det fastighetsskatt?
Om så så är det helt okej

Frågan är bara hur vet dom hur länge du stannar utomlands, och det i sammanhanget viktigaste ,om jag betalar FULL SKATT varför i helv. skall de bry sig , det kommer in slantar , jag är skriven i Sverige , men jag kostar inte en spänn , så VARFÖR ??? De sitter ju inte och kollar igenom landets befolkning med passmyndigheten , eller tror du de samkör alla ut och inresor med sina egna register , det tror inte jag ;);)
Det är på tiden att de börjar med det.
Komunen samkör numera med skattemyndigheten när de kollar upp om det betalas rätt avgift till fritids.

Tillbaka
Topp