Fördelningen i köket

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Svårt att säga emot men å andra sidan så är kallskänkens personal oftast kvinnor. Kan va en naturlig följ av att männen alltid kommer för sent till middagsbordet, vi ska bra...........

:wai:
ChaiMai:are

Kök = Bannlyst(Hon vet att jag kan tillreda mat, henns uppgift anser hon)
Tvätta kläder = Bannlyst(orsak, blir inte lika rent som när hon gör det)
Hålla rent i hus = Bannlyst delvis, moppa golven faller på mig(där tycker hon jag gör ett
super jobb)
Trädgård och
runt/utanför
huset = Min lott att sköta(p.g.a. bror som äger huset, gör inte ett skit, han vill ha det rent och snyggt omkring sig, men har för mycket latmask i kroppen för att ta hand om sitt eget hus)

Annars inget mer att annmärka på när det till mig och Jongrak... ;D :D ;D Jo-Be

Städning faller på mig. Matlagning fixar hon när jag jobbar då blir det thaimat. Helgerna lagar jag mat då blir det farang mat.
Tvättning oftast damen men är jag ledig självklart hjälper jag till med tvätten.

Det är roligt det här med fördelning i hemmet. Det är verkligen en generations fråga. speciellt för oss faranger. För mig är det i alla fall självklart att man ska hjälpas åt med det mesta. Men är någon hemma när den andre jobbar så hamnar ju "hemjobbet" på den som pillar sig i naveln.

Matlagning - Hon eftersom jag är en värdelös kock. Någon gång får jag steka en köttbit.

Städning - Vill hon göra själv, hon tycker jag är slarvig (det tycker inte jag).

Tvätt - Där hjälps vi åt, den som ser högen tar hand om den.

Trädgårdsarbete - Kommer att bli naturligt. När jag jobbar tar hon hand om den och när jag är hemma fixar jag det hela. Vi har dock en liten trädgård.

"Berralund " sa:
Matlagning - Hon eftersom jag är en värdelös kock. Någon gång får jag steka en köttbit. om det inte är potatisgratäng för den gör jag.

Städning - Vill hon göra själv, hon tycker jag är slarvig (det tycker inte jag).

Tvätt - Där hjälps vi åt, den som ser högen tar hand om den.

Trädgårdsarbete - har ingen trädgård

Stal lite från Berralund så slapp jag skriva så mycket,den stämde ju så bra ;D ;D ;D

"legolas " sa:
Köket - jag försökte hjälpa eftersom jag ju uppfostrat en dotter ensam hemma i Sverige. Varghonan tittade på mig och gläfste fram -"you are a l*dyboy uah??"
Städning - Jag försökte hjälpa - hon tittade på mig, så jag fattade att ovanstående gällde där också!!!
Tvätt - hon sade -" you again???"
Trädgård - DÄR har jag sagt ifrån att det är mitt gebit, jag har sagt till Varghonan att det är MIN trädgård och jag bestämmer. När jag vänder ryggen till så går hon ut och vattnar, och så tjötar vi lite grand om det. Men nu efter 1,5 år, så har hon fattat att trädgården är min.
Blommor gillar ju ett lyckligt förhållande, se bara!!!!!

Ja legolas, det må jag säga. Vilken blomsterprakt, där har vi en del att göra om vi skall komma upp i den klassen. Dina fingrar är ju så gröna att det smittar av sig på hela dig. Där har du verkligen jobbat bra, det måste bli din 106:e karma. :clap_tranparent:

Jag är väl den hemma som lagar maten och div andra hushållssysslor. Är det sen så nåt krånglar ex. tvättmaskinen så väntar jag ju på att nån annan ska laga den.
Trädgårdsarbetet är det väl si och så med, för det mesta klipper jag gräset och rensar rabbatter, men är det nåt som ska grävas eller lite tyngre så får nån annan göra det. Innan dom andra åren så har jag kunnat skotta snö i nödfall, men denna vintern så inhandlades det en liten snöslunga så nu skottar jag inte ens i nödfall.
Jag gör det jag är bra på så blir det effektivare, den andre gör det han är bra på så blir det effektivare där också.

Men behöver den ena eller den andre hjälp med något så är det självklart att man hjälps åt.

Legolas du har de inte lätt ;) men om du har tur får du ju ialla fall midda sen ju ;)

glimten66

"legolas " sa:
Nu idag fick jag det bekräftat!! jag bestämmer fasen inte någonstans i hemmet längre.. Det där ni vet med att kompromissa!! kan någon vänlig själ tala om för mig när kvinnorna tog bort det.

Förut sade jag här hemma att "today I win - tomorrow you win", och så var vi bägge nöjda. Nu när värsta "hetsen" har lagt sig, så bestämmer jag inte idag inte imorgon och heller inte nästa vecka.

Så fördelningen i köket kan kvitta, nu tar jag cykeln och åker ut och jag tänker fan inte återkomma förränn middagen är färdig, så det så!!
Du funderar väl inte på att införa husagan igen? Men det är som du säger, saker kommer smygande utan att man märker nåt.
Flyttar man ihop med ett kvinns och inte passar upp, så rätt som det är så ligger det en jävla massa små runda dukar överallt :laugh:

"legolas " sa:
hahaha, karma te Rolf, [¤#@@¤%]r va snabb i tanken du e!!!
Gazton-pojken..... så som du mjukis-pratar med vår kvinnliga
medlem så är du väl närmast att betrakta som super-velour-pappa,
och du får för det din mujukisrockare en karma också!!!!
;D ;D ;D

Ja förmodligen finns det en anledning till att jag är singel... Jag lever och när mig på att hugga mot strupen på dom som redan ligger.(Toffelhjältar och royalister) Hoppas ni ser mina glimtningar kära medlemar :)

"Gazton " sa:
Ja förmodligen finns det en anledning till att jag är singel... Jag lever och när mig på att hugga mot strupen på dom som redan ligger.(Toffelhjältar och royalister) Hoppas ni ser mina glimtningar kära medlemar :)
Gazton vi ser inte bara glimtningarna. Vi ser hela auran runt din sargade kropp :D

Dags att väcka upp en gammal tråd:

Min första flickvän som jag var tillsammans med(Wan,Roi Et), hon förvånade mig med att inte kunna laga thaimat, hon till och med lyckades med konstycket att elda upp min microugn med det välkända torkade grisköttet, som jag själv tycker är ett smaskens tilltugg när en pilsner skall inmundigas.

Nittaya(Khon Kaen, Nam phong), hon vägrade resolut ett tillträde i köket över huvudtaget, hon ansåg att jag inte hade något där att göra, vilket för mig var en ny upplevelse, med tanke på att jag själv är en ok kock i köket och kan fixa till de flesta maträtter som jag blivit lärd från min farmor, men jag har alltid haft nyfikenheten att lära mig att tillreda mat och kunna göra en fusion mellan dem.

Min nuvarande fru och mamma till keyla, har faktiskt låtit mig komma in i thaiköket och även lärt mig att laga till en maträtt som vi även sålde på stora marknaden i Chon buri, tyvärr har jag glömt bort vad den hette, men den innehöll glasnudlar, olika såser, vatten och tigerräkor, när vi stod där så tror jag att de flesta kom för att se en falang laga till thaimat, men kul var det ialla fall..

Lite goda maträtter:

http://www.nationmultimedia.com/top40/detail/7128
http://www.nationmultimedia.com/top40/detail/7134

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp