Erfarenheter

• Trådstartare Trådstartare moonoi
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

moonoi

Gäst
Hej!

Jag har sen en tid varit på det här forumet och läst och tycker det verkar vara ett väldigt bra forum med mycket bra trådar och hjälpsamt folk, så jag har nu skapat ett konto då jag sitter och funderar över framtiden, och tänkte att jag kanske kunde få lite erfarenheter delade från människor som redan varit där jag står nu idag.
Jag heter Stefan föresten 24 år gammal :-)

Jag och min tjej planerar att hon ska komma till Sverige i slutet av det här året
och bo i några månader innan vi ansöker om uppehållstillstånd,

nu sitter jag och funderar över allt som kan komma upp mellan himmel och jord.
Hur jag på bästa möjliga sätt ska få henne att trivas i Sverige.

Jag tänker på om det är någon som vet någon Livsmedelsbutik i Stockholm där man kan få tag på diverse livsmedel från Thailand.

Min tjej vill lära sig svenska med tiden, någon som har erfarenheter från SFI?

Angående samtal till thailand då hon ska ringa hem har jag sätt att skype har ett bra abonemang för 109kr i månaden till fasta telefoner och mobiler, så hon kan hålla daglig kontakt med familj och vänner. Thailändska TV kanaler, någon som vet vart man kan få tag i dom?

Kanske någon har något att dela med sig från sin egen tid då det var dags att ta frun till Sverige. Oerhört tacksamma för alla svar :-)

MVH Stefan :wai:

Okej! Det ska jag ta och besöka, tack så mycket för svar uppskattas värkligen :-)

Asien Market är väldigt bra, dom får nya grönsaker varje torsdag har jag för mig ,sen så finns det en asiatisk supermarket i Hötorget tunnelbana har jag för mig som säljer mat från alla asiatiska länder

Vad gäller TV-kanaler så finns en sajt som heter "Obizgo.tv". Den är mycket uppskattad av frugan och barnen, hon tittar på den varje dag. Man betalar för önskat antal dagar med Visa- eller Mastercard i dollar, det är inte dyrt och blir billigare ju längre period man beställer. Frugan nöjer sig med laptopen men den går ju att koppla till TV:n också.

Glömde att skriva att på Obizgo finns dom flesta thailändska snyftserierna via dom inhemska TV-kanalerna. Dessutom uppdaterade nyheter mm varje dag.

Och välkommen till ChaiMai!!

Oj, Stort tack för allt engagemang, väldigt tacksamm för allt :) känns väldigt skönt när saker börjar falla på plats, vill göra allt så bra som bara möjligt när hon kommer hit, planen är att jobba tillsammans i framtiden, och att senare gifta oss i thailand, sparar pengar så hon kan köpa land och vi bygga ett hus tillsammans, väldigt mycket att ta reda på, men saker faller på plats, mycket tack var er och alla bra trådar på forumet :thumbsup:

Tackar för ett varmt mottagande :)

"moonoi " sa:
Hej!

Jag har sen en tid varit på det här forumet och läst och tycker det verkar vara ett väldigt bra forum med mycket bra trådar och hjälpsamt folk, så jag har nu skapat ett konto då jag sitter och funderar över framtiden, och tänkte att jag kanske kunde få lite erfarenheter delade från människor som redan varit där jag står nu idag.
Jag heter Stefan föresten 24 år gammal :-)

Jag och min tjej planerar att hon ska komma till Sverige i slutet av det här året
och bo i några månader innan vi ansöker om uppehållstillstånd,

nu sitter jag och funderar över allt som kan komma upp mellan himmel och jord.
Hur jag på bästa möjliga sätt ska få henne att trivas i Sverige.

Jag tänker på om det är någon som vet någon Livsmedelsbutik i Stockholm där man kan få tag på diverse livsmedel från Thailand.

Min tjej vill lära sig svenska med tiden, någon som har erfarenheter från SFI?

Angående samtal till thailand då hon ska ringa hem har jag sätt att skype har ett bra abonemang för 109kr i månaden till fasta telefoner och mobiler, så hon kan hålla daglig kontakt med familj och vänner. Thailändska TV kanaler, någon som vet vart man kan få tag i dom?

Kanske någon har något att dela med sig från sin egen tid då det var dags att ta frun till Sverige. Oerhört tacksamma för alla svar :-)

MVH Stefan :wai:
När det gäller telefonsamtal så har jag funnit att det som fungerar bäst är Rebtel.
Här kostar det 22 öre/minut att ringa mobiler i Thailand och ljudet är bättre än Skype´s. Det är min erfarenhet i alla fall. Du kan ringa från vilken telefon som helst och är inte beroende ab en internetförbindelse.Spana in rebtel.com

"Sir One " sa:
När det gäller telefonsamtal så har jag funnit att det som fungerar bäst är Rebtel.
Här kostar det 22 öre/minut att ringa mobiler i Thailand och ljudet är bättre än Skype´s. Det är min erfarenhet i alla fall. Du kan ringa från vilken telefon som helst och är inte beroende ab en internetförbindelse.Spana in rebtel.com

Låter riktigt bra, ska kolla på det! Tack så mycket :wai:

Jag ska ta och titta på Rebtel själv också, vad det blir för skillnad mot skype. Dock blir det fördyrt för mig då jag ringer ca. 30-35 timmar i veckan till min flickvänn hehe. men när hon är här så blir det riktigt bra, hon pratar annars inte speciellt länge i telefonen. kul att fler har erfarenheter från Rebtel :wai:

"Glimten " sa:
Ni som använder rebtel, använder ni en app för android alt iphone eller?
både app och fasta telefoner. På en hemsida registrerar man de nummer man vill ringa från. Det bästa är att regga sig på rebtel och kolla. Jag finns till hands för ev. Frågor

"Sir One " sa:
både app och fasta telefoner. På en hemsida registrerar man de nummer man vill ringa från. Det bästa är att regga sig på rebtel och kolla. Jag finns till hands för ev. Frågor
Trevligt att veta, ska kolla lite mer på deras hemsida, förresten är det någon uppkoppling avgift när man ringer?

Angående telefoner använder jag http://www.voipdiscount.com/. Det är IP telefoni och du måste ha appen i telefonen. Jag kör den till android men finns i appstore också. Det räcker med edge för att fungera även om 3G/wifi är stabilare.

Vet inte om det är bäst eller inte men jag började med det och har inte haft någon anledning att prova något annat :)

Du får ett visst antal gratis timmar varje vecka både till mobil och fast telefon i thailand. När den tiden är förbrukad så kostar det 0.017 euro i minuten och det står tydligt när du ringer i appen. Du har även en knapp i appen för att ringa valfritt nummer (både mobil och fast telefon i thailand funkar) som vanligt mobilsamtal och då kostar det som att ringa en fast telefon i stockholm (08 nummer). Blir bättre ljud då men dyrare. Kör med det om det är något vikigt jag ska ringa om. Jag ringer någon timme om dagen ibland mer och det brukar inte gå mer är 10 euro i månaden normalt.

Det har viss fördröjning däremot men vi har vant oss med det efter några tusen timmar i telefonen så det är inte något problem längre. :nod:

Nær jag ær på jobb brukar jag køpa telefonkort på www.phonecards.se Thailand unlimited før 99 kr. Då ringer jag via central i Sverige så kostnaden att ringa till Thailand blir som ett Svenskt inrikes samtal till det fasta nætet. Gæller i 30 dagar.

Hej igen!

Har lite funderingar kring ifall min tjej kommer behöva ta något vaccin innan hon kommer till sverige? :wai:

"moonoi " sa:
Hej igen!

Har lite funderingar kring ifall min tjej kommer behöva ta något vaccin innan hon kommer till sverige? :wai:

Inget vad jag vet i alla fall. Min svägerska kommer hit på onsdag och hon har inte tagit någon vaccination och det har inte frugan och barnen heller.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp