Burma (Myanmar) Bilder och erfarenheter från landet

G

Gazton

Gäst
Hejsan,

Ett land som alltid fashinerat mig är Burma som jag föredrar att kalla det.(Jag vet att militärjuntan vill att det kallas Myanmar) Tänk vilken natur och orörda pärlor av öar det finns där.

Dock har jag, som många andra ingen som helst erfarenhet av landet.
Min förhoppning med denna trådstart, är att någon där ute bland våra medlemmar finns någon eller några, som vill hjälpa till att bygga upp denna tråden med så mycket bilder och erfarenheter som möjligt .

Med en sådan lång kust, med Bengaliska viken och andamansjön, så är jag övertygad om att när/om militär juntan faller, så dröjer det inte länge innan solturisterna kommer( och det trots att det är ett av världens mest underutvecklade länder)

Ha det bra / Gazton

Om jag inte minns fel ligger nog B-tung pånågra Burma bilder...

Nu har vi fått så många ny/gamla medlemmar som är aktiva.
Finns det nån av er som har varit i Burma och vill dela med er lite av info och bilder, så vore det både roligt och intressant. :wai:

inlee lake, flytande trädgårdar och lotusrotstråds vävning bland annat
PICT1971.jpg

PICT1972.jpg

PICT1939.jpg

Ung personal ;)
PICT1967.jpg

PICT1969.jpg

Heldagstur med hyrd båt

PICT1974.jpg

Dom ror båtarna med benen på nåt sätt

PICT1973.jpg

Flytande trädgårdar

PICT1993.jpg

Svinkallt på nätterna med is på vattenpölarna dom tidiga morgnarna (januari) därav galen klädsel...

PICT1920.jpg

Båtarna lastades lite sådär...

PICT1912.jpg

Napali beach, här såldes vildfiskade pärlhalsband. Köpte ett antal pärlhalsband. Frugan gissade på att vi pröjsade cirkus 100skr/styck

b10.jpg

Grymma stränder var det

PICT2183.jpg

Återkommer senare med lite mer

ÄNTLIGEN B-tung!!!

Fasen vad jag väntat på detta. :wai:

Där ser man att det lönar sig att tjata på dig ;) Även om det tog lång tid. Tack som fan 8) :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Ös på med fler om du har. / Gazton

Veckomarknaden i inlee lake, transportsätt....Båt ;)
PICT1954.jpg

Kvällarna kalla, men vi hittade några ställen med både mat och riktig dryck, inte detta dock
b1.jpg

Handla kunde man, men detta var väl inget speciellt för mig dock
b7.jpg

Vi var en kväll på en restaurang aktig bysa som lonely planet rekomenderade. Frugan och våran kompis blev klassiskt matförgiftade, denna gång av rutten kyckling, dom är otroligt matglada av sig så dom slevade in maten utan att känna efter smaken på maten. Så fort jag tog första tuggan så kände jag att detta var lika med döden och sa till dom att spotta ut....Tyvärr lite för sent så dom kräktes skiten av sig under ett drygt dygn.

Uppe vid inlee lake såvar det otroligt lite bilar, cyklar, hästar, "bufflar" och moppar var dom mest vanliga transportsätten
b6.jpg

Hade på denna resa skaffat ett nytt minneskort, skulle byta det när vi satte oss i båten för en av dagarnas tur. Ni kan gissa vad som hände.....När jag klickade till den så for det ur som sprungen av en raket rakt ut i plurret :( Så bilderna jag hade tagit med "finkameran" tills dess var borta.

På kvällarna så höll nästan alla på med drakflygning, det var det stora nöjet
PICT2075.jpg

Ska leta fram mer bilder senare

Tack för dom fina bilderna! Man har ju knappt någon aning om Burma, men det ser ju fint ut på bilderna. Men verkligheten var kanske en annan?

"Berralund " sa:
Tack för dom fina bilderna! Man har ju knappt någon aning om Burma, men det ser ju fint ut på bilderna. Men verkligheten var kanske en annan?
Nja fint vet jag inte, ser mest eländigt ut, men väldigt bra och intressant :thumbsup: :thumbsup:

Verkligheten som jag upplevde den. Fantastiska människor som tyvärr lever under diktaturens mörka slöja. Det finns massor att se, häftig natur och kanonstränder. Maten har mycket Indiska inslag, starkare uppe i bergen. Valutasystemet är galet. Fec, Chat men det som gäller är US dollar som inte får ha några veck eller vara sliten. När jag reste där så kollade vi upp om det var ok att åka i och med diktaturen vi fick då lite förslag om hur man skulle göra för att minimera diktaturens förtjänst från oss. Måste påpeka att jag inte åker dit igen förrän diktaturen har försvunnit.
Våra föresatser.
Endast åka med dom privata flygbolagen, bo endast på privata guesthouse, inte besöka några former av parker/tempel med inträde. Växla dollar till chat inte fec. 100US gav då cirka 120000 chat. När man "tvingade" sig till att betala med chat så kostade en ask marlboro(fejk tror jag) mellan 1-2 skr osv. Grymt billigt om man säger så.
Boende ganska dyrt, transport ganska dyrt. Inte så mycket backpackers alltså. Men däremot mycket gruppresor med välbeställda gamlingar..... I och med att vi skulle trecka och göra lite mera friluftsaktiviteter så blev vi rekomenderade att ta med oss ordentligt med mediciner. Vi rekomenderades att ta med oss pennor, miniräknare och annat liknande men det var absolut inte nödvändigt för det fanns. Däremot så skänkte vi all medicin vi hade kvar till ägarna till ett guesthouse vi bodde på i Yangoon som vi hade blivit rekomenderade.
I Yangoon när vi kom dit blev vi antastade av en grymt påverkad militär=jäkligt olustigt. Ska förhoppningsvis få åka tillbaks till Burma i framtiden om läget ändrar sig för överlag så är det ett fantastiskt land. Året innan vi var där så beviljades typ 250 tusen visum (har för mig att det var 170tusen men det kanske var mer)

Ni får gärna fråga om det är nåt, så svarar jag om jag kan.

Vackert tempelområde, är det Yangoon som bildtexten antyder? Skall bli mycket intressant den dag det landet öppnar upp sig för omvärlden. :wai: :wai: :wai:

"Berralund " sa:
Vackert tempelområde, är det Yangoon som bildtexten antyder? Skall bli mycket intressant den dag det landet öppnar upp sig för omvärlden. :wai: :wai: :wai:

Ja, det stämmer.
Bilderna är från min bror, han ska se om han hittar dom andra han har så han/jag kan dela med mig av.

Mitt enda besök i Burma från 2006. Inte så mycket till bilder då det bara var ett visa run från khao lak där jag bodde då. Men alltid något!

3ejeju7y.jpg
a2e7yguq.jpg
meza3a5u.jpg
ahugemuq.jpg
eza8e5yv.jpg
sete6ysa.jpg
py2y3uhu.jpg

uploadfromtaptalk1389266787547.webp

Liknande trådar

B
Svar
8