En dag på restaurangen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Gillar du vit choklad så kan man göra en mousse på ett enkelt sätt utan att den skär sig!
Återkommer med recept i kaptel 35 ;)

F. You

Nästa uber bar i Stockholm, denna gång med en kronenburg.....

F. You

ImageUploadedByTapatalk1346956987.562485.webp

Mycket adminstrativt att stå i just för tillfället, men däremellan ska det lunchserveras och kvällshovas.
Våra närmaste måsten...

Den ena restaurangen ska få en mindre ombyggnation av köket, innemiljön och närmiljön. Vi kommer att gå tillbaks till våra rötter när det gäller matlagningen på den restaurangen.
Vi kommer att ha stängt 2 st luncher och en kväll. När det gäller den nya maten så kan man säga att det ska bli sydstatsmat med attityd och inte ett nytt stekhus som tillsammans med sportbarer poppar upp lite här och där.

Den andra restaurangen ska få lite mer plats i baren för glasbackar, en Oktoberfestmeny ska sättas i drift och reklam angående detta ska göras klart.

Den tredje restaurangen ska få mer lagerutrymme vilket är jäkla svårt i redan små lokaler. Men ett typ kontorsrum tas bort slås ihop med ett alldeles för stort våtutrymme.

Jag finns mest fysiskt på restaurang nummer 2 .

Ska återkomma med resultaten av dessa projekt.

Sådär nu kommer en liten uppdatering om restaurangerna.
Restaurang 1 är nu färdig med den lilla ombyggnaden. Den nya menyn har lanserats utan buller och bång då vi känner att vi måste sätta den nya menyn med vissa modifieringar.
Restaurang 2 avslutade oktoberfesten i fredags och vi var nöjda med utfallet.Igår lördag hade vi ett jättegig, en 170 årsfest med 170 gäster med utökad öppettid.
Resturang 3 fick lite utökat lagerutrymme, vi har även magasinerat uteserveringen.

Imorgon ska uteserveringen plockas ner på restaurang 2, vi behöll den t.om den stora festen så vi kunde ha 170 gäster som drack sin fördrink därute.

Nästa vecka kommer att vara en normalvecka men veckan därefter blir intressant. Då ska vi ha en stor frukostcatering en dag och en stor mingelfest en annan dag. Krogen öppen som vanligt. Men framförallt ska jag åka till spanien på en 4 dagars minsemester med golf och sköna middagar i goda vänners lag.

Ha det skönt. Kan väl lägga upp nästa veckas lunchmeny här för restaurang nummer 2
Lite lyxig måndag men den blir så ibland då vi tempar fredagsoxfilen så om inte allt går så kyls den av, vacumförpackas och fryses in. När vi har fått ihop tillräckligt mycket så skriver vi upp den som en häftig måndagsrätt.

LUNCH MENY V.41
HALE TO NOTHING!
8/10-12/10 MÅND-FRED KL 11:00-14,00.
PRIS 90KR INKL HEMBAKT BRÖD, SALLAD OCH KAFFE
NU FINNS LUNCHKUPONGERNA!! 810:- FÖR 10 STYCKEN
MÅNDAG
OXFILE PROVENCALE MED VITLÖKSMÖR, RÖDVINSÅS
OCH RÅSTEKT POTATIS
GREMOLATAÅNGAD TORSKFILÉ MED KRÄMIG TOMATSÅS
OCH KOKT NYPOTATIS
TISDAG
WALLENBERGARE MED RÖDVINSÅS, ÄRTOR, RÅRÖRDA LINGON OCH
POTATISPURÉ
ÖRTGRILJERAD FLUNDRAFILE MED KAPRIS&DRAGONMAJONNÄS.
ROSTADE ROTFRUKTER
ONSDAG
AJVARGRILLAD FLÄSKNOISETTE MED KANTARELPYTTPOTATIS
OCH PEPPARSPÅS
HALSTRAD LAX MED RÖKT CHILISPETSAD HUMMERSÅS
OCH CREOLSKT ROSTAD POTATIS
TORSDAG
TALEGGIO&SOLTORKAD TOMATFYLLD KALVFÄRSBIFF MED
KARLJOHANSVAMPSÅS OCH CITRONROSTAD POTATIS
FISH&CHIPS AV TORSK MED CURRYREMOULADE OCH POMMES
FREDAG
HELSTEKT OXFILÉ MED CHILIBEARNAISE OCH POMMES FRITTES
SPENAT&FETAOSTFYLLD SPÄTTAFILÉ MED BASMATIRIS OCH
MILD GUL THAICURRYSÅS
HELA VECKAN
SOPPA
SYDFRANSK FISKSOPPA MED SMAK AV SAFFRAN, CURRY, APELSIN OCH TOMAT
GI TILLBEHÖRET
CHEVRE&HONUNGSKRYDDAD PUYELINSSALLAD M CITRON&HONUNGSMETANA
VEGETARISKT
TORTILLA MED SVENSKA HÖSTPRIMÖRER, VÄSTERBOTTENOST OCH GRILLAD
PAPRIKA. LITEN TRÄDGÅRDSALLAD MED HAVTORNSVINAIGRETTES
HÖSTVÄRME
KRÄMIG SKOGSVAMPSOPPA MED PERSILJEROUILLÉ OCH TOSTADA MED ROSTADE
SOLROSFRÖN, FETAOST OCH RUCCOLA

"legolas " sa:
Jösses va gott det låter, borde va förbjudet att "läskas" så, hahaha ;D ;D ;D

Men B-tung jag tänkte på en sak. Du erkände ju helt öppet en konstig sak i mina ögon. Som varande proffessionel kock och krögare, så erkänner du att du hanterar och lagar och säljer frusen mat ifrån din restaurant, jag tänker på grejen på måndagen där. Gud vet hur många andra rätter som du har frusna, innan du säljer dom till kunderna.

Utan att vara krögare eller kock så har jag förstått att det är ett stort NONONONO
att göra på det sättet om man skall behålla respekten i branschen och bland sina kunder... Men vad vet jag...... Är det vanligt idag att man gör på det sättet???

legolas

Frusen färdigtillagad mat är ett stort nono, oxfilen har bara brynts runt om för att stänga till porer. Så den är helt otillagad i centrum.

När det gäller fiskar till lunch så är cirka 50% fryst fisk mycket pga av pris. Bra priser på färsk fisk som man kan köra på lunch är oftast Lax och ibland kolja, spätta, flundra och ibland torsk men dock endast då och då. Fisk på lunch är lite som en RR när det gäller råvara.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp