Dricks eller inte??

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
"Hans Svensson " sa:
"Pengakåta" är fel ord, skulle inte använda det själv, jag kan ofta vara mycket generös och ge dricks exempelvis på 1000bath till en massage tjej jag gillade, det hände en gång, därefter c:a 100bath per gång vilket också egentligen är helt onödigt, driver bara upp priset men jag följer mitt hjärta. Hade en kompis här, en väldigt intelligent man men väldigt ekonomisk, ja, man måste nog säga snål, ger aldrig ut någonting utöver vad han precis är tvungen att ge.
Om man sett något av avsnitten av "lyxfällan" i tv så har samtliga missat att göra upp en BUDGET och har därmed noll koll på sin ekonomi. Det tycker jag är det minsta man kan göra samt skriva ett "äktenskapsförord" på bostaden så man inte ställs på gatan vid en separation. Man måste ju ta kontrollen över sitt liv och det är helt beroende av vilken ekonomi man har.
Man kan släppa kontrollen över detta en gång i livet och det är när det gäller ett verkligt seriöst förhållande med familjebildning som mål och barn med i bilden.

Jag ger alltid dricks till såna som har ett sånt yrke i Thailand så det är befogat med dricks. Det har med hjärtat att göra som du skriver Hans. Jag är antingen för snäll eller dumsnäll rentav.
Det med äktenskapsförord är vi oliktänkande och det är det helt okej att vara.
:)

"Neman " sa:
Så länge i ett sträck har inte jag möjlighet att vara i Thailand med dom förutsättningar jag har nu.
Kanske om du höll hårdare i pengarna ;)

Stämmer som Långeman säger att värmen gör susen om man har värk vilket jag försökt få mina föräldrar att inse.

"bson " sa:
Kanske om du höll hårdare i pengarna ;)

Stämmer som Långeman säger att värmen gör susen om man har värk vilket jag försökt få mina föräldrar att inse.

Jag har ett jobb jag måste vara på i Sverige också så det har inte med hur jag håller i mina pengar att göra alls.
Nån Cheap Charlie kommer jag aldrig att bli.

"Neman " sa:
Jag har ett jobb jag måste vara på i Sverige också så det har inte med hur jag håller i mina pengar att göra alls.
Nån Cheap Charlie kommer jag aldrig att bli.
Jag tycker att man ska vara ekonomisk men inte "snål". Det finns en risk med att ge för mycket och det är att det kan gå överstyr så att man "utnyttjas". De vet precis våra svagheter och är snabba att se dem och utnyttja läget.
Man ska ge och ta men vara observant när det går överstyr, när det känns fel ska man ta sig en funderare på vad man håller på med.
Är det en kort semester är det en sak, är man här en längre tid så ska man bete sig som hemma och inte strö pengar omkring sig, det inger inte någon respekt.

"Hans Svensson " sa:
Jag tycker att man ska vara ekonomisk men inte "snål". Det finns en risk med att ge för mycket och det är att det kan gå överstyr så att man "utnyttjas". De vet precis våra svagheter och är snabba att se dem och utnyttja läget.
Man ska ge och ta men vara observant när det går överstyr, när det känns fel ska man ta sig en funderare på vad man håller på med.
Är det en kort semester är det en sak, är man här en längre tid så ska man bete sig som hemma och inte strö pengar omkring sig, det inger inte någon respekt.

Det blir bara 29 dagar jämt för mig.
Skulle jag vara där jämt så skulle jag inte ge nå mindre dricks men leva helt annorlunda än under 29 dagar
Det skulle vara ett måste för mig.

"Neman " sa:
Det blir bara 29 dagar jämt för mig.
Skulle jag vara där jämt så skulle jag inte ge nå mindre dricks men leva helt annorlunda än under 29 dagar
Det skulle vara ett måste för mig.
Det där med dricksen ska du inte vara så säker på, när man bott här ett tag ser man saker på ett annat sätt. Känner nog ingen bofast som ödslar med dricks även om många här har riktigt gott om stålar och inte alls är några snåljåpar.
Det handlar om att man inte vill förstöra systemet och bidra till en överdriven prisutveckling vilket är vad givmilda turister ställer till med. Är det nån nykomling i ex golfgänget som tipsar för mycket så är dom andra snabbt på honom. Ni förstör !!!
Och du ska veta att dricksen du lägger i notkuvertet inte alls går till servitrisen, det går till en gemensam kassa där ägaren ofta tar största delen.

"bson " sa:
Det där med dricksen ska du inte vara så säker på, när man bott här ett tag ser man saker på ett annat sätt. Känner nog ingen bofast som ödslar med dricks även om många här har riktigt gott om stålar och inte alls är några snåljåpar.
Det handlar om att man inte vill förstöra systemet och bidra till en överdriven prisutveckling vilket är vad givmilda turister ställer till med. Är det nån nykomling i ex golfgänget som tipsar för mycket så är dom andra snabbt på honom. Ni förstör !!!
Och du ska veta att dricksen du lägger i notkuvertet inte alls går till servitrisen, det går till en gemensam kassa där ägaren ofta tar största delen.
"Och du ska veta att dricksen du lägger i notkuvertet inte alls går till servitrisen, det går till en gemensam kassa där ägaren ofta tar största delen."
Har inte reflekterat djupare över detta, onekligen ett intressant påstående. News har en luchbuffe för 199bath, en bekant och jag var där, vi tog inte in vatten då News har fräckheten att ta c:a 50bath för en flaska vatten som kostar 7bath på 7/11.
Vi betalade 220bath var när vi fick notan och servitrisen såg glad ut, man tänkte att hon fick de där extra slantarna, men då kan man skippa dricksen om det är så att det mesta går till ägaren. Idag betalade jag dessutom 250bath, helt onödigt att ge dricks om det går till en gemensam kassa.

"bson " sa:

Så länge jag åker mina 29 dagars resor så
fortsätter jag ger dricks. Vart dom går mest eller minst kvittar för mig.
Du skrev att du dricksa om servitrisen är tillräckligt snygg, påverkar det priserna
nått mindre än om jag dricksar oavsett utseende på servitrisen?
Jag är sån bara.
Det där med golf har jag ingen aning om alls och era regler för dricksen där.
Jag har aldrig hållt i en långgolfklubba och kommer aldrig att göra det.

"bson " sa:
Dricksen går aldrig till ägaren det.e rent skitsnack
Det som ligeer i kuvertet går till dom som jobbar sen kan man ge dricks i handen me o då går det till den servitrisen

Ägaren e aldrig me på drcksen ska.va i hua hin då men ingen annan stanns samma i Sverige

Skulle nog dricksa mer till servitrisen om hon inte var snygg isåfall, hon kanske har det jobbigare i turistræsken med alla gubbsjuka dricksare.

Men jag är som Bson jag dricksar inte mer än mynten som blir över för jag har inget myntfack i plånboken.

"glimten66 " sa:
Neman skit i snåljåparna vi fortsätter som vi allti gjort

Precis vad jag tänker göra också
Jag ger också oftast dricksen i handen till tjejen/kvinnan som serverat mig.
Väldigt konstigt dom med fetaste lönerna
är oftast snålast.
:D :D

Har inget med snålhet att göra utan det ni inte ser att ni trissar upp priserna samtidigt och förstör för Thaiarna själva.
Bara för 4 år sen kunde man åka taxi moppe nästan genom hela pattaya för 20 bath nu 80 bath och dessa priser måste Thaisen med betala.
Egoistiskt tänkande att dricksa så mycket utan att tänka på konsekvenserna för dom infödda. Istället för att ge dom mer så ger ni totalt mindre till hela folket för allt blir dyrare även för dom som har sämre ställt och inte får del av dricksen, och eran dricks äts upp av prishöjningen på taxiresan hem efter jobbet.

"Neman " sa:
Precis vad jag tänker göra också
Jag ger också oftast dricksen i handen till tjejen/kvinnan som serverat mig.
Väldigt konstigt dom med fetaste lönerna
är oftast snålast.
:D :D
Fick en tankeställare, jag ska ge dricksen direkt i handen till servitrisen i fortsättningen när jag ger.

"Jonas " sa:
Har inget med snålhet att göra utan det ni inte ser att ni trissar upp priserna samtidigt och förstör för Thaiarna själva.
Bara för 4 år sen kunde man åka taxi moppe nästan genom hela pattaya för 20 bath nu 80 bath och dessa priser måste Thaisen med betala.
Egoistiskt tänkande att dricksa så mycket utan att tänka på konsekvenserna för dom infödda. Istället för att ge dom mer så ger ni totalt mindre till hela folket för allt blir dyrare även för dom som har sämre ställt och inte får del av dricksen, och eran dricks äts upp av prishöjningen på taxiresan hem efter jobbet.
Är ju just detta turisterna inte begriper, dom förstör för precis alla.

Tipsa snygga servitriser va bara ett skämt för er som missade smileyn.

Ang att ägaren tar del av drickskassan har jag hört från servitriser både i Hua Hin och Samui nu på resan. Frågade ingen i Phuket. Vi råkade tom ut för ett ställe som la på servicecharge på notan utan att det stod på menyn. Sånt reagerar jag alltid på och bad servitrisen om en ny nota. Hon berättade då att det var ägarens sätt att blåsa service personalen på dricksen för folk lägger inte mycket dricks när det kommer till servicecharge.

"Hans Svensson " sa:
"Pengakåta" är fel ord, skulle inte använda det själv, jag kan ofta vara mycket generös och ge dricks exempelvis på 1000bath till en massage tjej jag gillade, det hände en gång, därefter c:a 100bath per gång vilket också egentligen är helt onödigt, driver bara upp priset men jag följer mitt hjärta. Hade en kompis här, en väldigt intelligent man men väldigt ekonomisk, ja, man måste nog säga snål, ger aldrig ut någonting utöver vad han precis är tvungen att ge.
Om man sett något av avsnitten av "lyxfällan" i tv så har samtliga missat att göra upp en BUDGET och har därmed noll koll på sin ekonomi. Det tycker jag är det minsta man kan göra samt skriva ett "äktenskapsförord" på bostaden så man inte ställs på gatan vid en separation. Man måste ju ta kontrollen över sitt liv och det är helt beroende av vilken ekonomi man har.
Man kan släppa kontrollen över detta en gång i livet och det är när det gäller ett verkligt seriöst förhållande med familjebildning som mål och barn med i bilden.

Du säger leva som fattigpensionär? Du ger la ca. 10.000 bath i månaden så som du dricksar så fattigpensionär kan du ju inte vara, du lägger ju en hel månads matbudget bara i dricks verkar det som.

"bson " sa:
Ja det finns ju gränser för vad man gör för att få dom men mängden har ingen gräns för mig iaf. Skulle gärna prova på att vara dollar miljardär.

Nä, någon maxgräns på antal :- vet jag inte om jag heller har.
Det jag menar är gräns för hur långt jag är villig att gå för att få dessa pengar.
Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig i detta fallet....
Enkelt beskrivet så finns det en gräns där insats, tid och övriga uppoffringar överskrider värdet på pengarna som jag tjänar.

Om man ser tillbaka på förra kalenderåret så känns det ganska lagom med uppoffringar i förhållande till genererade pengar.
Självklart hoppas jag alltid på mer stålar och mindre jobb, men hur man ska lösa den ekvationen vet jag inte. Man kan ju alltid slänga ut CV't och kolla om man får några fina erbjudanden.

Min förra kollega gjorde det och fick ett bra jobb. Träffade han ute på en plattform och han hade 14.700Nok/dag. Det är för mig en alldeles tillräckligt bra lön och jobbet han gjorde var inget avancerat (de flesta jobb är inte avancerade).
Det blir en trevlig lön efter två veckor ute på Nordsjön och de uppoffringarna är helt klart inom toleranserna......med råge.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp