Det lackar mot jul...!

• Trådstartare Trådstartare Hans Svensson
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
H

Hans Svensson

Gäst
Det lackar mot jul och det är snart dags för många av oss att klä granen...(1/12-2013 imorgon...)Själv var det många år sedan jag köpte en riktig gran! Handlade litet julpynt idag, bl.a. en tomte och en bordsgran (bilden).Lägg gärna in bilder på hur ni får till det hemma, jag lägger in några men ska fixa bättre placering, tomten köpte jag på Clas Ohlson!
Skypade med två bekanta på jomtien idag och de hade väldigt kul åt tomten!555

Hans Svensson :xmas_smiley:

PB300862.webp

PB300866.webp

Dom har börjat spela julsånger på supdrmarketen och man kan beställa riktig julgran..

Har funderat på julgran i år men kommer nog att nöja mig med julblommor....jag får se... :xmas_smiley:

Julgranen blir nog en bordsgran. Lillgrabben kryper runt för fullt här hemma och det blir jobbigt att kolla så att han inte rör granen hela tiden.

Själv har jag varit med farsan på en adventskonsert idag, det var riktigt trevligt. :)

"Berralund " sa:
Julgranen blir nog en bordsgran. Lillgrabben kryper runt för fullt här hemma och det blir jobbigt att kolla så att han inte rör granen hela tiden.

Själv har jag varit med farsan på en adventskonsert idag, det var riktigt trevligt. :)

I år har jag lovat lilltjejen en riktig julgran och brorsan som kommit från Thailand får uppleva den Svenska julen för första gången. I går var vi på julskyltning i blåsten och det var mycket att ta in för en 17-åring från Isan som knappt varit utanför byn tidigare.
På onsdag möte med skolan för att se vilken utbildning som passar han samt på torsdag den obligatoriska läkarundersökningen för nykommande.

Får ge beröm till skattemyndigheten som ordnade personnummer (de sista 4 siffrorna) på under 2 veckor! Uppehållstillstånd är på gång. :)

Areeya

"areeya " sa:
I år har jag lovat lilltjejen en riktig julgran och brorsan som kommit från Thailand får uppleva den Svenska julen för första gången. I går var vi på julskyltning i blåsten och det var mycket att ta in för en 17-åring från Isan som knappt varit utanför byn tidigare.
På onsdag möte med skolan för att se vilken utbildning som passar han samt på torsdag den obligatoriska läkarundersökningen för nykommande.

Får ge beröm till skattemyndigheten som ordnade personnummer (de sista 4 siffrorna) på under 2 veckor! Uppehållstillstånd är på gång. :)

Areeya
Ska han stanna? Går det bra för honom?

"Janne " sa:
Ska han stanna? Går det bra för honom?

Han kom ju hit den 5:e nov för att stanna i 3 månader....men frun är bekymrad då han är "ensam" i Thailand och för närvarande inte går i skola eller jobbar. Vi kom då överens om att försöka få PUT för han och kontaktade Thaikonsult som kommer att hjälpa oss med ansökan. Gick till skattemyndigheten för ett par veckor sen och skrev in han på vår adress....inga problem då frun har ensam vårdnad...och de sista numren i personnumret har redan anlänt liksom inbjudan(tid) till tandläkare och vårdcentralen. I familjebeviset står han redan angiven på vår adress med alla övriga uppgifter!!!! Snabbt jobbat utan uppehållstillstånd!!Och har kontaktat skolan så där skall vi snart för att diskutera utbildning och svenskundervisning av något slag.

Eftersom vi inte kommer att flytta till Thailand innan frugan fått Svenskt medborgarskap(Detta året lär försvinna)...så vill jag att han har något att göra och som han kan utvecklas av. Vill inte ha en lat Thaiyngling på 17 år drällandes här hemma med ansiktet klistrat vid datorn hela dagen.... >:(...sen får vi se vad som händer.

Battre tio tomtar pa "Loftet" an inget alls , vad jag tankte pa var din kommentar om lata Thaiungdomar........Tycker mig tidigare sjalv fatt utsta kritik for mins tankar om min Thaifamilj,hoppas att du slipper det som ar alltfor vanligt .. ;)

Iofs sa har ju inte heller det nagot att gora med att det snart ar Jul, men det kan ju bli en "kul"julklapp :o

"Berralund " sa:

Har med en liten skitunge som kryper runt o är helvild men han har faktiskt märkligt nog inte rört granen ännu :)

"Hans Svensson " sa:
Det lackar mot jul och det är snart dags för många av oss att klä granen...(1/12-2013 imorgon...)Själv var det många år sedan jag köpte en riktig gran! Handlade litet julpynt idag, bl.a. en tomte och en bordsgran (bilden).Lägg gärna in bilder på hur ni får till det hemma, jag lägger in några men ska fixa bättre placering, tomten köpte jag på Clas Ohlson!

Vafalls!! Nu får du nog ta o städa lite.. kablar som fan och skor i vardagsrummet.. skärpning!!

"areeya " sa:

Areeya

En 17-åring.. det där blir nog svårt :(

"BaBoo " sa:
Har med en liten skitunge som kryper runt o är helvild men han har faktiskt märkligt nog inte rört granen ännu :)

Vi vågar inte chansa, han är "bara" 8 månader men skall kontrollera precis allt. Så granen lär inte klara sig.

"areeya " sa:
Han kom ju hit den 5:e nov för att stanna i 3 månader....men frun är bekymrad då han är "ensam" i Thailand och för närvarande inte går i skola eller jobbar. Vi kom då överens om att försöka få PUT för han och kontaktade Thaikonsult som kommer att hjälpa oss med ansökan. Gick till skattemyndigheten för ett par veckor sen och skrev in han på vår adress....inga problem då frun har ensam vårdnad...och de sista numren i personnumret har redan anlänt liksom inbjudan(tid) till tandläkare och vårdcentralen. I familjebeviset står han redan angiven på vår adress med alla övriga uppgifter!!!! Snabbt jobbat utan uppehållstillstånd!!Och har kontaktat skolan så där skall vi snart för att diskutera utbildning och svenskundervisning av något slag.

Eftersom vi inte kommer att flytta till Thailand innan frugan fått Svenskt medborgarskap(Detta året lär försvinna)...så vill jag att han har något att göra och som han kan utvecklas av. Vill inte ha en lat Thaiyngling på 17 år drällandes här hemma med ansiktet klistrat vid datorn hela dagen.... >:(...sen får vi se vad som händer.

Beträffande 17 åringen...

Nummer ett är att pojken får en utbildning, jag tror att de har utmärkta skolor i Thailand. Är man inte studiebegåvad kan man bli massör, frisör eller kock ? Det finns säkert en massa andra kurser också, de man bör undvika är tunga och smutsiga jobb för att behålla en bra hälsa.

Ger du honom en utbildning i Sverige eller Thailand så gör du ngt bra. Är han inte studiebegåvad tror jag att det är slöseri med tid att lära sig svenska, det leder inte till något. Eventuell "hjälp" från svenska staten tror jag inte du kan räkna med annat än meningslösa kurser. Bara nästa år kommer minst 100,000 "flyktingar" som säkert kommer att gå före när det gäller att få uppmärksamhet från Arbetsförmedling och dylikt.

Personligen skulle jag satsa på utbildning i Thailand för en 17 åring! Men hur du än gör så lycka till!

God Jul och Gott Nytt År önskar: Hans Svensson :xmas_smiley:

"Hans Svensson " sa:

Hej Hans, är det New Orleans Mardi Gras "pärlhalsband" du har i granen och på tomten?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

D
Svar
10
Visningar
1 K
R
W
Svar
27