Hur firar man jul i Isaan....eller firar man inte?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Jag har bara en stilla fundering över detta med att fira jul i Isaan....firar Ni överhuvudtaget?...med skinka, köttbullar, prinskorv...janssons...glögg o så vidare?
Jag har tillbringat två jular i Isaan och försökte att fixa till det mesta...och det går..även granen i plast!! Även om glöggen var hemgjord på medtagna glöggkryddor...och skinkan blev en helstekt fläskkotlettrad med ben från BIG C ;)!!! Vill man så går de!! ;D.!!
Hur gör ni alla här på forumet som "övervintrar" i Isaan?

Mvh,
Frank

DSC_0168.webp

Finns det skinka i butikerna när jag åker ner nu i slutet av månaden så köper jag det här annars så får man kolla därnere, köttbullarna gör vi, knäckebröd får man ta med sig, allt annat finns därnere i nämnda butiker

Kollade just vad dom hade på Ikea i bbk, där kan man hitta lite mat

En tanke slog mig vad gäller julgröten: Går det inte att göra en variant av khao niao som lagas till mango & sticky rice med mindre socker? Bara en förflugen tanke om man nu absolut vill ha något grötliknande. ::)

Kan gå att göra, kan alltid fråga bruden, men om hon fattar vad man menar är en annan sak.
Annars så får man prova när man kommer ner i slutet av månaden och se om det fungerar

På tal om julen så meddelar sir One att han avskyr detta hyckleri. Finner ingen lycka i att umgås med släkten som ju är det enda umgänge som man själv inte har valt.
Denna stress med julklappar, och skogsplantering inomhus är inget för mig.
Dock... jag kommer nog att tänka om en del när jag sitter fast med fötterna i gyttjan i Thailand med en viss nostagi stigandes mot gråthalsen.
Jag ska börja min träning inför mitt nya liv som pensionist, varva ner inför en mer stadigvarande tillvaro i tropikerna. Idag har jag beslutat att pensionera mig på fredagar. Dels är jag trött på att jobba dels upplever vi ekonomiska problem på firman i dessa kristider. Om bara pressen hade hållt käften om kris i Sverige så hade vi ingen kris haft.

Jag ska även träna på att fira jul men bara lite. Ni ser ju ut till att ha det så kul på bilderna..
Lika kul som jag har på julen. Bildbevis nedan...

tomten.webp

"glimten66 " sa:
Sir 1 ser ju ut som mina jular ju ;)
Var det inte det jag sa??? Glimten66 är en hyvens polare. Karma för det putte.
Jag kan t.o.m. tänka mig att utsmycka ditt thaihus med en julgran när jag väl är på plats.
Kulor i grenen får du själv stå för, det kan ju våra tanter ha glädje av i byn när vi svinar jul i Pattis :) Vi vet vad svensk jul är, dom får lära sig det på egen hand....

Bästa thairisgrynsgröten: Lägg ris i blöt över natten. Det där kritvita riset. Koka med vatten o lite salt. När det är kokt så rör i mjölk och låt det stå ett tag då tjocknar det än mer. Fortsätt att röra i mjölk tills risgrynsgröt har uppstått. I stället för komjölk använder jag kokosmjölk. Mycket gott!

Hej Lego!

Jag ser till att det står ca 1-2 cm vatten över riset i kastrullen. Sätter den på plattan med fullt ös (6:an på min platta). När det har kokat upp sätter jag plattan på 1:an och lyfter upp kastrullen och placerar 3 .st 5-battingar mellan kastrullen o plattan Sedan får det små"koka" ica 15-20 min. Du ser när det är klart eller prov tugga ett riskorn

Nu på fm. tog jag och rörde i ägg och lite mjölk till grötkonsistens och en näve russin (är man rik som ett troll kan man ta i saffran också).Hällde allt i en form, osthyvlade smörskivor överst o in i ugnen 200 grader. Skulle tro att det tar 30-40 min. Den ska vara gyllengul. Peta i den och kolla att den ser färdig ut innuti.

Lycka till!

Många fina råd här om hur man kan förgylla(mat) julen i Thailand! :)Och Ragnela...TACK för receptet på julgröt! Själv brukade jag andvända riset direkt från riskokaren och fortsätta koka in mjölk i en gryta i ungefär en halvtimme. Och...glöm inte KANELEN!!! Måste man ha till julgröten!!! 8).Här hemma köper man en färdig "tub"gröt på ICA och förgyller med lite saftsås.
Men julskinka på BIG C har jag aldrig sett....i alla fall inte i Buriram. ???

Ha det bra alla!

DSC_0003.webp

Fint julkort!

Jag köper en stor fläskbit av damen på marknaden som har köttet i en jättelik isbox. Moo tot, säger jag (grisrumpa). Sedan lägger jag den i en lag (välrörd) av vatten o 2 nävar salt o 1 näve socker. Så knör jag in bunken i kylen. Där får den vara ett par dar. Vänder den när jag kommer ihåg. Sen är det kokning som gäller. Ny lag med 1 näve salt o ½ dl socker, vitpepparkorn och några lagerblad. Koka enl något recept på nätet. Låt kallna, griljera och ät INTE upp den med en gång.

Så bakar jag vörtbröd av medhavd vörtbrödmixpåse. Vilka mackor det blir! Och Slottssenap orginal, förståss.

"ragnela " sa:
Fint julkort!

Jag köper en stor fläskbit av damen på marknaden som har köttet i en jättelik isbox. Moo tot, säger jag (grisrumpa). Sedan lägger jag den i en lag (välrörd) av vatten o 2 nävar salt o 1 näve socker. Så knör jag in bunken i kylen. Där får den vara ett par dar. Vänder den när jag kommer ihåg. Sen är det kokning som gäller. Ny lag med 1 näve salt o ½ dl socker, vitpepparkorn och några lagerblad. Koka enl något recept på nätet. Låt kallna, griljera och ät INTE upp den med en gång.
Det kanske man ska prova
Är det en timme per kilo kött?

Micke: jag tänkte fixa något med palaa åt dig, typ fett kant med palaa panering ;)

Nä, Jag har redan övervikt , får ta bort något ur bagen så jag får plats med lite julmat

"Glimten " sa:
Micke: jag tänkte fixa något med palaa åt dig, typ fett kant med palaa panering ;)

Nä, Jag har redan övervikt , får ta bort något ur bagen så jag får plats med lite julmat

Över vikt du får göra som ja gjorde förra vintern när dom sa att ja hade en 12-13 kilos över vikt på den stora o en 7 kilo på den lilla

Inte fan tänker ja göra barnen ledsna när det e jul funkade skit bra men glöm inte o himla lite me ögonen ;)

Det fungerar bra, alternativt så kan man ibland lägga upp 2/3 av väskan och ha foten under resten, då känar man också vikt ;D ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
42
Visningar
4 K
A
D
Svar
10