Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

"Sir One " sa:
Kanske levererad med Lever-kusen, eller från...
På tal om lever så lever kastrerade män betydligt längre än icke kastrerade, Hur kul kan det vara med ett sådant liv? Oj, är detta en mattråd? Sorry guys.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kast ... ver-langre
När de "med tanke på vissas lever-ne blir kanske snart en ny lever lever-erad" och dessutom kastrerade av all finkel i Cheap-Charlie supen, äntligen levererar, blir det ååh-ååhh-åååhhhh i falsett i busken ala pippin kastratfinkelsångare........... Bofinkeln Knut i ny version.
Om ni inte har ett leverrecept ute i busken på där levererad substans, kanske ni har på grillad bofinkellever som torde vara lika god som kycklinglever. Frågan lever, lever härmed vidare, levererad till en levererad nivå. :-D

Jag har inte lagat till Lever på många år, men jag brukade lägga levern i en bunke med mjölk över natten. Sen skar jag levern i mindre bitar och stekte dom, la på salt och peppar. Såsen gjorde jag på skyn hällde på mer salt och peppar och en massa grädde.

Jag käkar gärna kycklinglever när jag kommer hem, men det hade varit taskigt mot frugan. Men en smaskig glasnudelsallad eller Som Tam (utan Palaa) sitter inte fel. Och mycket rött måste ingå. :thumbsup: :thumbsup:

Dagens middag blev kyckling me strimlad.ingfära aroy makk

uploadfromtaptalk1354300251261.webp

Ja det där ser ju ut att vara rena hälsokosten, men fasen vad gott det är. Frugans vårrullar är inte att leka med, nyttiga är dom inte. Men fantastiskt goda!! :P

Friterade räkor har man ju ätit många gånger men svalbon har jag bara smakat en gång, tror det var i Hong Kong. Man skall ju inte vara rädd att prova olika rätter, men gränsen gick när dom rekommenderade hajfenssoppa i Hong Kong. Det kan nog vara gott men det vägrar jag av princip att äta. Fy f@n vilket djurplågeri. >:(

Härligt!! Frugan håller på att förbereda sin berömda glasnudelsallad ute i köket, en av mina absoluta favoriter. Hoppas att den blir ordentligt phet också! :thumbsup: :thumbsup:

"Sir One " sa:
Kokar oxsvanssoppa idag.
Att den ser dassig ut beror på imma på linsen

Här har vi en riktig "gourmet", oxsvanssoppa är nog det mest exlusiva man kan äta, denna del av oxen är vidunderligt god, ragu är också en höjdare.

Detta är ett långkok, men efter detta långkok smälter det i munnen och smaken från denna svans är, ja det finns ingen smak som kan mäta sig med den, detta är verkligen en delikatess.

En jämförelse kan vi ta kalvlägg osso buco som också är j''ävligt gott, men oxsvans är 10 snäpp bättre!

Testa att göra en Hungary Oxtail Ragu på oxsvans.

Massor av lök, vitlök, oxsvans, hungary red pepper hot (äkta), alltså ungersk paprikapulver stark, färsk röd paprika och rökt fläsksvål och spiskummin, bryn och koka i timmar. Grejen är att det är svårt att överkoka oxsvans eftersom det innehåller mycket gelantin i form av äggviteämnen och fett, naturligtvis skall det ju inte bli mos av allt, men den tål att kokas.

Viktigt att det är mycket gul lök.

Den såsen och den svansen tillsamans med gott potatismos med mycket färskt smör i, ja sen kan ni dö nöjda!

insayt

"Insayt " sa:
Här har vi en riktig "gourmet", oxsvanssoppa är nog det mest exlusiva man kan äta, denna del av oxen är vidunderligt god, ragu är också en höjdare.

Detta är ett långkok, men efter detta långkok smälter det i munnen och smaken från denna svans är, ja det finns ingen smak som kan mäta sig med den, detta är verkligen en delikatess.

En jämförelse kan vi ta kalvlägg osso buco som också är j''ävligt gott, men oxsvans är 10 snäpp bättre!

Testa att göra en Hungary Oxtail Ragu på oxsvans.

Massor av lök, vitlök, oxsvans, hungary red pepper hot (äkta), alltså ungersk paprikapulver stark, färsk röd paprika och rökt fläsksvål och spiskummin, bryn och koka i timmar. Grejen är att det är svårt att överkoka oxsvans eftersom det innehåller mycket gelantin i form av äggviteämnen och fett, naturligtvis skall det ju inte bli mos av allt, men den tål att kokas.

Viktigt att det är mycket gul lök.

Den såsen och den svansen tillsamans med gott potatismos med mycket färskt smör i, ja sen kan ni dö nöjda!

insayt
Blå Bands pulvermos då? Broder. hur mycket har du kolkat i dig?

Jag kan meddela att jag bjussar min son och hans två vilda ungar på oxsvansen i morgon, den mår bra av att vila en dag eller två innan den förtärs,
Dagens middag, för mig och en god vän blev en soppa på lax, mango, räkor och musslor kokt i vitt vin. Kryddade med lite Chayennpeppar. I soppan hade jag lök, purjo, vitlök, persilja, timjan och morot. Ingen grädde men väl craime fraiche och lite uttunnande mjölk, denna jävulens dryck :) SMASKENS även om jag hyllar en matlagning med färre ingredienser.

Någon som vet var man kan köpa Schicuanpeppar i Thailand och vad heter det på thai?

"ragnela " sa:
Någon som vet var man kan köpa Schicuanpeppar i Thailand och vad heter det på thai?

Vet inte va det heter på thai men jag skulle kolla in Freandship market eller något liknande i Pattaya dom om några borde ha

"Kycklingen " sa:
Idag lagar jag Köttfärslimpa, kokt potatis och Gäddsås (Hemkokta lingon) och Fläskfile skuren i mindre bitar med en sås gjord på lite allt möjligt (stark) i en form in i ugnen och Kokt Ris.
Konstig kombination det där med gäddsås?
Lingonsylt gör jag allt eftersom jag behöver. Använder frysta och 25-30% socker för att inte få dem för söta. Lingon är viktigt för mig som ju delvis vuxit upp i lingonriket och jag kan inte förstå att restauranger kan servera den dynga som många av dem gör. Det är bara en massa vinbär och äpple med en liten tillsats av lingonbär med en konsistens som saft.
Nä. lingon ska vara så nära naturella som möjligt, d.v.s lite sura

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar
37