Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

"legolas " sa:
OK, du gled väl undan lite grand där. jag pratar icke om det buddistiska bröllopet i Thailand, jag pratar om den lagliga vigseln i Thailand, alltså på kommunkontoret (Amphur). Tar några minuter skicka en kopia till Sverige och pang bom klart...

legolas
Jag tror inte för ett ögonblick att jag kommer undan cermonin :(
Inte för att jag drar mig för att stötta hennes familj men jag vill göra det efter eget huvud och egen plånbok. Tyvärr så styr denna läderpung mycket av thais handlande liksom vår egen skinnpåse styr oss faranger :)

Du skall inte se det som att "komma undan" ceremonin. Jag kan garantera att den är ett minne för livet. Jag skulle inte vilja ha den ogjord, den dagen och kvällen/natten är oförglömliga.

Det blir vad man själv gör det till men man kan inte vara alltför "ekonomisk", det ser illa ut. För min det kostade festen 50000 Baht, den betalades med sinsooden.

Ursäkta OT, men det intages ju mycket thaimat på en sådan fest också liksom Hong Thong, öl mm mm.

Helt säkert ett minne för livet och 50000 är inget problem men hennes väninna utgör ett... Ooy jämför sig med henne och om det är sant så var väninnans sinsod 5.000.000 THB. Nu känner jag hur många thai fungerar, en sanning är inte alltid en sanning om det gäller att framstå i en positiv dager. Illusionen av rikedom och lycka är bättre än ingen rikedom alls.

Fem mille! :o Lycka till att hitta någon falang som är beredd att betala det. Fy tusan, det kan man ju bygga ett palats för. 8)

För att återgå till ämnet:

Till lunch har jag intagit fläskpannkaka, helt OK. Frugan har tydligen klämt i sig en smaskig Som Tam där hemma. Hade inte varit fel! ::)

"Berralund " sa:
Fem mille! :o Lycka till att hitta någon falang som är beredd att betala det. Fy tusan, det kan man ju bygga ett palats för.

Legolas: Dock så skulle nog inte min fru ens våga jämföra, och komma till mig med krav på att jag skall uppföra mig som idioten som ger 5 miljoner baht i sinsod. En sådan idiot skulle ju vara passlös och förvägras inträde i konungariket Thailand tycker jag, secken loser! 8)
Han är italienare. Farang med andra ord.

Visst är det för dj..t om en farang pungar ut med 5 mille. Sabbar ju "marknaden för oss andra". Även om jag kanske kunde få ihop summan så är det slöseri. Pengarna kan användas som säkerhetsbuffert, till ett hus m.m.
Visst agerar Legolas rätt när han lärt tanten att acceptera att familjen som den är och inte har anledning att jämföra sig med andra.

Jag har en viss tendens att bli lite OT ibland... Det finns ju andra trådar i ämnet.
Sorry folks

KÖPTE EN PAKET FÄRDIGLAGADE KÅLDÅLMAR IDAG OCH KÄKADE TILL MIDDAG. SMAKADE BRA MEN HEMLAGAT ÄR BÄTTRE. MEN DET ÄR FÖR MYCKET JOBB ATT LAGA SJÄLV.

Jag håller på med kvällens middag nu.
Den består av fläskfile i gräddsås med div. kryddor samt rotfrukt/potatis gratäng.

I dag blir det stekt flundra o potatismos. I morgon Chili con carne. Sen är frysen tom!

Slang me halka tillhör livets höjdpunkter!

"legolas " sa:
Ja du Rolf, passa på nu, för snart vankas det "Pensionärsdiet" och en kost riktad för människor som lever latmansliv, och icke arbetar längre, utan enbart njuter livets sötma...
;D ;D ;D
Blodpudding och falukorv eller varvat med lite norrlandspölsa eller en burk fiskbullar :D

"legolas " sa:
Roffe, fy sattan vilken mat du dra till med. Jag gillar falukorv, men blodpudding och fiskbullar är bara för äckligt för mig, och norrlands-pölsa är för jobbigt.. jag pölsar hellre runt bland GT och LEO....
Jo jag med, men i kväll blir det stek stömmingsflundra med potatismos.
Det du :D

"Rolf " sa:
Jo jag med, men i kväll blir det stek stömmingsflundra med potatismos.
Det du :D

Om du visste vad jag skulle vilja byta med dig, Roffe. Vi fick lammstek - seg som f*n och smakade gamla raggsockar. :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: Men glassen till dessert var god, det hjälpte upp eländet lite.

Varit med grabben på en dagskryssning till åland,och ätit av smörgåsbordet på viking lines rosella. 219 kr inkl dryck. Klart prisvärt. O

"Rolf " sa:
Blodpudding och falukorv eller varvat med lite norrlandspölsa eller en burk fiskbullar :D

Jojo..riktig skånsk blodpudding(med russin i)..och knaperstekt bacon åså lingonsylt :)
De är nästan festmat...åså en kall öl till de!! :thumbsup:

Frank

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar