Dagens Lunch/Middags tråd (thaimat och farangmat)

Maten slut bara glasen kvar. Grymt trevlig middag på bar central

ImageUploadedByTapatalk1376854318.034115.webp

Vecka 42
MÅNDAG
GRILLAD FLÄSKNOISETTE MED ÄPPELCHUTNEY,
CALVADOSGRÄDDSÅS OCH RÅSTEKT POTATIS

CITRONÅNGAD TORSK MED VITVINSÅS OCH SPENAT/VÅRLÖKSLUNGAD POTATIS

TISDAG
WALLENBERGARE MED RÅRÖRDA LINGON, SMÅ GRÖNA ÄRTJÄKLAR,
POTATISPURÉ OCH RÖDVINSÅS

KRÄFTFÄRSERAD SPÄTTAFILÉ MED LJUMMEN FÄNKÅL&POTATISSALLAD
OCH KRÄFTETOUIFFÉSÅS

ONSDAG
TJÄLKNÖL AV BIFF MED COGNACSPEPPARSÅS OCH RÅSTEKT POTATIS

GRILLAD LAX MED RATTATOUILLE OCH CEASARPOTATISSALLAD

TORSDAG
CHEDDAR&KANTARELLFYLLD VILTFÄRSBIFF MED ENBÄRSGRÄDDSÅS OCH
BACONSTEKT POTATIS

FISH&CHIPS MED HEMVEVAD MAJONNÄS,
FRITERAD PERSILJA OCH CITRON

FREDAG
HELSTEKT OXFILE MED SAUCE BEARNAISE OCH POMMES FRITTES

PANNSTEKT GÖS MED KOKT SKRUBBAD NYPOTATIS OCH SMÖRBRYNTA
RÖDBETOR&KAPRIS

HELA VECKAN
SOPPA
SYDFRANSK FISKSOPPA MED SMAK AV SAFFRAN, CURRY, APELSIN OCH TOMAT

GI TILLBEHÖRET
TABBOULEH PÅ FULLKORNSBULGUR MED AUBERGINERAIJITA

VEGETARISK
KRÄMIG JORDÄRTSKOCKSOPPA MED VÄSTERBOTTENTOSTADA

HÖSTMYS
MEXIKANSK HÖGREVSCHILI MED MEXIKANSK GRÖNSALLAD,
CHEDDAROST OCH ROSTAT LÖKBRÖD

Milda makter b-tung! Men stort tack.

Eftersom jag bara har drygt en vecka kvar innan jag åker till T gäller det att äta upp vad som finns i kyl och frys. Och det är måttligt roligt. Som tur är skall jag till en dotter i helgen som har familjefest med massor av gott att äta och nästa helg till den andra matglada dottern som inte nöjer sig med havregrynsgröt till middag.

I kväll blir det gratinerade rödbetor och hembakt supernyttigt bröd (men trist).

Precis hemkommen efter en lååååååång dag i köket. Stor beställning imorgon kväll så tiden vi kan förbereda maten på var ikväll/natt.

sjurätters avsmakningsmeny, ska bli kul som fasiken ett servera den imorgon

Menyn ser ut och serveras så här

MATEN STÄLLS FRAM I DENNA ORDNING

LÖJROM FRÅN VÄNERN
Jordärtsskockspannacotta med vänerlöjrom( blev kalix då dom inte har börjat fiska löja i Värmland ännu), råpicklad lövtunna rödlöksringar,
husets citronsyrade yoghurt gjord på gammelmjölk
SVENSK LAXSASHIMI
Smaksatt med pepparrot, citron, dill och kallpressad olja och blandas med laxrom
RÖDING
Eldad tempererad röding smaksatt med edvins senap.
Serveras med mimimorötter&ärtor i champagnegele och daikonkrassesallad
HÖSTEXTRA
Confiterade gulbetor, rödbetor, persiljerot, palsternacka, silverlök blandas med granatäpplen, jämtländsk getost, honung, mild sherryvinäger, toppas med Sue ellens äppel&pepparrotschutney
TEMPERERAD HJORT
Svarttrumpetsvampsrullad och tempererad hjortytterfile
med körsbär och syltad kantarellsallad. Västerbotten creme
BIFF FRÅN ALMA GÅRD
Serveras som en grovhackad råbiff. Halmade(eldade) Almagårds biffkuber, rostad schalottenlök, svart fermenterad vitlökscreme, bakade cocktailtomater, gulbetor och Stafva ockra kittost från gotland. Havtornsdressing
DESSERT
Smultronpannacotta med lemoncurd, vaniljglass och lakritsrippel

Hemma efter två sjukt roliga men lite tuffa dagar för en femtiotaggare ;)

Maten blev riktigt bra enligt mig men mer viktigt även enligt gästerna. Snart dags för loppalådan och imorgon är det matsalstjänst som hägrar.

Snart dags för en fastfoodfestival, här kan man snacka om lite twist!

FASTFOOD FESTIVAL

Vi tolkar fastfood som satan tolkar bibeln!
29/10-9/11

AVSMAKNINGSMENY

SUSHI
Serveras varm: Fänkålseldad havskräfta, Saffran&lakritsrisotto, skaldjursoyasås,
”svensk wasabi”, inlagd fänkål

SHISH KEBAB
Citron&Oreganogrillat pulpospett, auberginebröd, variation på blomkål, pimento, rökt
paprika, rödlök

DONKEN
Ank&ankleverburgare, apelsin brioché, black bacon, karl-johansvamp, palsternacka,
fermenterad vitlöksketchup.

TUNNBRÖDSRULLE
Mild pepparrotskryddad hjort&röktlardokorv, gulbeta, tryffel, persiljetunnbröd,
hummer

PIZZA
Svarttrumpetsvampsmjöl pizza, manchego, persiljerot, schalottenlök, wagyu jamon
lagrad i 36 månader, jordärtskocka, semitorkade vikentomater

GLASS
Valhorna ganache, strut, pannacotta, popcornmjukglass, triss i hallon

Bossej, där visar du en bild på en ICKE favorit. Käka den gärna tillsammans med kineser.....
Alla spottar ut brosket på bordet, inget för en kräsmagad Svenne ;)

"Bossej " sa:
Skitäcklig lunch idag. Kycklingfotter!
Eller vad säger du Kycklingen?

Många människor från Eu som tigger i Stockholm,-kallt och blåsigt idag de skulle tycka det var lyx med denna varma goda soppa! ;D

"Bossej " sa:

Kan bara instämma i klagokören, kyckligfötter är inget för mig. Men frugan och ungarna älskar att sitta och slafsa med dom så jag låter dom hållas. :o :o :o

Däremot är b-tungs matsedel ren tortyr att läsa för en som är i bantningstagen men det ser superbt ut. :)

"Bossej " sa:

Håller med dig, Bossej och de andra, inget sånt slinker ner i mitt svalg, men som Hans säger att man skulle kunna ge bara soppan till uteliggare/bostadslösa, men då utan kycklingfötterna, för de kan jag iaf hålla med om att själva soppan(fortfarande utan fötter ;D )är faktiskt god och kan mig tänka den värmer gott i höstmörkret för dessa personer..

"Hans Svensson " sa:
Många människor från Eu som tigger i Stockholm,-kallt och blåsigt idag de skulle tycka det var lyx med denna varma goda soppa! ;D

"Bossej " sa:

Jag är väl en av dom få här som aldrig har ätit kycklingfötter, jag skulle själv aldrig köpa dom men jag har aldrig blivit erbjuden att smaka.

Är det lika äckligt som det ser ut?

Som sladdrigt brosk ungefär, jag tycker att det är äckligare än man kan ana. :o

Men vem vet - du kanske gillar det.

Brosk åt jag förr när jag var yngre :D.
Men jag har blivit lite kräsen när det gäller vad jag stoppar i mig nu för tiden.
Det ser äckligt ut så jag vill inte prova men blir jag bjuden så testar jag nog ändå mest bara för att ha provat men jag vill inte äta det för att bli mätt.

Någon slags obestämbar plattfisk till lunch idag, "long time no swim". Kocken hade dessutom tappat saltet på den, i det närmaste oätlig. :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

JAG SAKNAR THAIMATEN!! :'( :'(

"Berralund " sa:
Någon slags obestämbar plattfisk till lunch idag, "long time no swim". Kocken hade dessutom tappat saltet på den, i det närmaste oätlig. :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

JAG SAKNAR THAIMATEN!! :'( :'(

Kan få våran kock den ær næstan lika usel som Thaimaten och då menar jag Thaimaten inte FarangThaimaten, som alla envisas med att kalla Thaimat, men som jag aldrig sett en Thai æta om dom inte har en farang med sig..
Sæmsta kock jag haft på någon båt någonsin.

"Jonas " sa:
Kan få våran kock den ær næstan lika usel som Thaimaten och då menar jag Thaimaten inte FarangThaimaten, som alla envisas med att kalla Thaimat, men som jag aldrig sett en Thai æta om dom inte har en farang med sig..
Sæmsta kock jag haft på någon båt någonsin.

Tack för omtanken men då behåller jag nog hellre våran. Han är svensk men har nog tröttnat på yrket, sällan eller aldrig någon finess och ofta för salt. Men jag har seglat med ett antal som är sju resor värre än honom, det finns ju vissa som inte har någon yrkesstolthet överhuvudtaget.

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar
37
Visningar