Dagens bild

legolas du har rätt, du vet inget om hundar ;D ;D ;D

Kjell.t och Glimten66 - jag vet absolut noll om hundar. Dock så ser jag att den typen av schäfer som du visar upp där Glimten66 är en framavlad historia som tydligen skall vara poppis bland människorna idag. och det utan den minsta tanke på vad som är bra eller dåligt för hunden.

jag tycker personligen att man "stöder" denna avel av "felkonstruerade" djur när man köper dessa schäfrar t.ex. med lutande bakdel. Den "riktiga" schäfern, och den ursprungliga schäfern, för övrigt samma sak i mitt tyckande, hade inte klarar sig länge ute i det fria med den hemska ändalykten. jag kan tänka mig vad mycket "stryk" den bakdelen får ta vid språngmarsch och eller jakt.....
men vi männiksor behöver ju inte bry oss - det är bara att stövla iväg till veterinären, eller avliva hunden, och skaffa en ny om det inte funkar med den och den lutande bakdelen.... Så ser det ut i alla fall ifrån "utsidan" när man tittar in på många hundägare.

Du tror väl inte detta är hunden när den är i viloläge? Den står på spänn ,redo att jobba, eller visa upp sig. När den är "normal" är bakbenen längre fram med rakare hund.Hund redo för språng eller viloläge är helt olika
Har du någon gång sett mäniskor på löparbana, det är inte samma som om de står och pratar :o :o :o
Hundar med avelsfel får ej användas i avel, enkelt genom att man inte kan få ut stamtavlor. Vissa raser har problem med leder mm, dessa ska vara röntgade och fria från fel.Andra kan ha ögonprobem och då ska de ögonlysas. Var ras har sitt för att bli godkända numera.
Rotweiler ska röntga höfter och armbågar samt mentaltestas. Detta beroende på att det är en hårt arbetande hund. Klart är att alla hundar går att förstöra om de inte får rätt behandling men då blir de inte godkända för avel.

Tidigare var nog inte folk så noga och inga hårda krav, idag krävs mycket god kontroll
och registrerad sådan, därför har våra hundar blivit starkare.
MVH
kjell.t

Helt rätt i det du skriver bilden e på en arbetande hund ser helt annurlunda ut i vilo läge
o som du säger man kan o får inte avla om dom har några fel så lyssna o lär Lego :)

Nej fy för reklam ;)

Lego du skrev att det bara e o avliva dom då kan ja säga att där har du helt fel för mig hade de nog varit lättare att avliva tanten än mina älsklingar

031.webp

thailand+athena 060.webp

P1010138.webp

Sjuka och svaga av ålder avlivar vi så de inte ska plågas som man gör med pensionärer i sverige, de får ju ligga och svälta med plågor.
:P :P :P
Fick man avliva tanten?????
Hmmm exet lever än ;) ;) ;)

"kjell.t " sa:
Sjuka och svaga av ålder avlivar vi så de inte ska plågas som man gör med pensionärer i sverige, de får ju ligga och svälta med plågor.
:P :P :P
Fick man avliva tanten?????
Hmmm exet lever än ;) ;) ;)

Klart du får bara att ta bort när vi inte vill ha dom mer :)

"legolas " sa:
Nä Glimten66 nu får du inte lägga den meningen i min mun. jag menade verkligen inte att vara så kall och påstå det som du säger, att bara avliva hundarna.

vad jag menade var att ni hundägare behöver ju verkligen inte bry Er. är det nåt fel på hunden så trippar ni bara iväg till vetrinären eller avlivar hunden och köper en ny. Allt för att ni gärna vill ha den hund som ÄR PÅ MODET FÖR TILLFÄLLET.

Jag har, utan att veta nåt speciellt om hundar, sett en jääkla massa olika modeller av hundar som har avlats fram. Den ena har sett värre ut än den andra. Ägarna har varit SÅ lyckliga, för de har kunnat visa upp stamtavlor och ditten och datten.

Med hundarna är det ibland känner jag, lika som med klädmodet, det som var bra för 10 år sedan är inte bra idag.... så då avlar vi fram nåt nytt!!! Ser ju dessa dödshundar (kamphundar), som ju är så enormt populära nu idag. Med vetskapen hur jääkla värdelösa så himla många människor är med att ta hand om djur överhuvudtaget, så skall man nu ytterligare lägga in en riskfaktor till med hundägandet.

Tyvärr så är det inte hundägarna som får betala priset för dessa jääkla kamphusskithundar, det är alla vi andra som skall behöva trippa på tå och hela tiden vara livrädda för en attack ifrån en sådan skithund.

:nod: :nod: :nod:
legolas, en riktig hundägare köper inte modehundar, detta är bara för snobbkärringar.

>:( >:( >:( Kamphundar är ett annat kapittel som vi inte vill se, de är redan förbjudna i många länder.
Tråkigt nog smuglar folk detta avfall utan att ha kunskap om hur de bör behandlas, så jag håller med att de kan bli problem ibland. Ofta avlivar polisen dessa på plats.

Sen kan alla hundar bli sjuka i huvudet med felaktig behandling, men det gäller alla djur som du vet :P :P :P

"kjell.t " sa:
:nod: :nod: :nod:
legolas, en riktig hundägare köper inte modehundar, detta är bara för snobbkärringar.

>:( >:( >:( Kamphundar är ett annat kapittel som vi inte vill se, de är redan förbjudna i många länder.
Tråkigt nog smuglar folk detta avfall utan att ha kunskap om hur de bör behandlas, så jag håller med att de kan bli problem ibland. Ofta avlivar polisen dessa på plats.

Sen kan alla hundar bli sjuka i huvudet med felaktig behandling, men det gäller alla djur som du vet :P :P :P

Sant så sant Kjelle vi riktiga hundägare köper me hjärtat o inte modet :)

"legolas " sa:
Ärligt talat nu 1 sekund mr. Glimten66 - Gäller detta även med inköp av schäferhundar med ett sjunket akterkastell?? jag förstår att en sådan köps med hjärtat och inte med någon anna kroppsdel faktiskt.. jag försöker inte vara taskig som du vet. Men en hund som har svårt att klara sig konkurrensmässigt ute i naturen i det vilda, är en hund som inte är en bra konstruerad hund.

En hund med en FRAMAVLAD defekt bakdel klarar sig INTE bra alls ute i det vilda. Den tappar sin möjlighet till att nyttja sin uthållighet i jakten av byte, vilket ju bl.a. skiljer hunddjuren ifrån kattdjuren. jag förstår att man älskar sitt husdjur och man älskar till vanvett sin t.ex. hund. Men DET skall väl inte vara en ursäkt för att man skall göra hur man vill med naturen ENBART för att tillfredställa en tribun som skall bekräfta stamtavlor och annan skit.

Det är ju dessa stamtavlor bl.a. som framtvingar avlandet av våra djur intill nästan oigenkännlighet ju. Jag för min del tycker det är hysteriskt underligt att i vanliga fall normalt funtade människor försöker försvara detta elände bl.a. våra husdjur hunden.

:'( :'( :'(

Legolas du har allt om bakfoten, stamtavlorna och rasbeskrivning gör att man INTE får förändra något i rasen
:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :nod: :nod: ;D ;D ;D ;D

Tycker nog att ni har hamnat fruktansvärt off-topic nu.
Starta gärna en egen tråd om hundraser så skall jag fundera på att skriva mitt stöd för Legolas påståenden, men i denna tråden handlar det om bilder och inte hundar..

//Peo

"Per Olav " sa:
Tycker nog att ni har hamnat fruktansvärt off-topic nu.
Starta gärna en egen tråd om hundraser så skall jag fundera på att skriva mitt stöd för Legolas påståenden, men i denna tråden handlar det om bilder och inte hundar..

//Peo

Blir tårögd.....tack

Hej

Får man lägga ut en bild som man gillar här hur som helst ????

"linetrivo " sa:
Hej

Får man lägga ut en bild som man gillar här hur som helst ????

Du får lägga ut vilken bild du vill så länge den följer forumreglerna och inte väcker anstöt. Du är hur välkommen som helst att köra igång!

Ynot

555, blev lite upp & ner, men med hjälp från programvara så gick det att öppna den och vända, en j*kla kul bild, de ser ut som aliens har landat.. :D

Jo-Be

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar
37