Besökvisum

Jag är 49 och flickvännen 20. Tror ni att det är ett problem för besökvisum.
Hoppas inte men man vet ju inte nu med ny migrationspolitik,
Har ni träffats live? Fick bjuda hit min dåvarande flickvän nu min fru efter att träffats en vecka bara men det var för 15-16 år sedan, ta kort det uppskattades då i allafall
Phuuu va skönt att slippa denna pappers exercis
Lycka till

Hoppas inte men man vet ju inte nu med ny migrationspolitik,
Har ni träffats live? Fick bjuda hit min dåvarande flickvän nu min fru efter att träffats en vecka bara men det var för 15-16 år sedan, ta kort det uppskattades då i allafall
Phuuu va skönt att slippa denna pappers exercis
Lycka till
Ny immigrationspolitik? Var har det kommit för nya regler kring besöks schengenvisum?

Handlar mer om er relation, hur ofta ni träffats på riktigt, syftet med besöket, besökets längd, risk för att hon inte ska återvända?

Följ de checklistor som finns att ladda ner.

Det är Schengens viseringkod som gäller och inte svenska regler.
Beror väl på. Terminologin är ju inte självklar.

En del pratar gärna om Besöksvisum som Uppehållstillstånd för besök.

Men vi håller tummarna för att det är ett Schengenvisum för besök som avses.

Då kan han ju få enormt med hjälp här. Finns ju flera norrländska experter som gärna berättar exakt vad som gäller och inte gäller, gärna delar en mängd med irrelevant checklistor och sedan tjafsar med någon annan norrlänning om något helt irrelevant på en lista som inte berör ärendet.

Kommer bli en bra dag detta känner jag. Fixar popcornen direkt.

Till @palbie Kurant inlägg ovan är helt korrekt och den enda infon du skall ta till dig från denna tråd. Gör som han säger och ignorera alla allt annat gnäll och politiskt dravel. Lycka till med tjejen!

Jag är 49 och flickvännen 20. Tror ni att det är ett problem för besökvisum.
Nu blev det ändå så att jag skrev här, fast jag inte kan svara på åldersdifferensen.

Jag gissar att ni har någon agent som hjälper er med alla papper?

Min tjej var i Bangkok och lämnade in alla papper inför besöksvisum för en vecka sedan. Från mig så fick agenten alla papper som berörde ekonomin (kontoutdrag, aktie- och fondsparande), kopia av pass (förstasidan, identitetssidan och stämplar), skattepapper var jag bor, "letter of invitation", kopia av en faktura på nästa månads hyra samt några bilder på mitt hem och på oss som kärlekspar.

Allt enligt vår agent som vi använder oss av. Möjligt att agenten ville ha både hängslen och livrem.
Vad min älskling fick skaffa för papper vet jag inte riktigt, eftersom hon hade svårt att förklara det på engelska.

Vad jag har fått förmedlat, och som också framgår i tidigare inlägg av Kurant, är det viktigaste att visa på att ni har en kärleksrelation och att hon kommer återvända till Thailand efter att hon besökt Sverige. Några sådana anledningar kan vara att hon ska tillbaka till jobb, har en unge i Thailand, äger mark som behövs tas omhand, ska gå skola eller liknande. Men sörj inte om hon inte har allt det där. Det kan gå bra ändå. Jag fick rådet att skriva att hon är på semesterresa för att besöka mig och min släkt. Inte att skriva att hon är tjänstledig från arbete som jag först tänkte skriva. Hon är 36 och jag 47, så det är ju inte så stor åldersskillnad på oss.

Ett stort lycka till! :thumbsup:

Tillbaka
Topp