Wi-Fi mesh system

En sådan regel funkar inte eftersom den inte tar hänsyn till framtiden, eller ens existerande situation. Bygger enbart på en temporär upplevd situation.
Jag tror inte jag överlevt så länge i mitt yrke om jag resonerat på det sättet. MEN, allt är efter eget tycke.

Vad gäller din RDS är jag lite fundersam då du säger den är känslig för det minsta hicka. Min erfarenhet av att jobbat ett antal år över VPN på RDS från Stockholm till HQ i Delaware att den är mycket förlåtande. Visst nitar den ibland men brukar vakna till liv när dataströmmen återkommer. Det är i första hand musen man ser vad som händer, men den har en liten cash på någon sekund eller tiondel.

Jodå, RDS kan hoppa tillbaka rätt fort, men där ser man på en gång om nätverket har en tillfällig dropout.
Citrix, RDS och annat är dock mycket långsammare än om man jobbar lokalt oavsett trådat eller inte.

En sådan regel funkar inte eftersom den inte tar hänsyn till framtiden, eller ens existerande situation. Bygger enbart på en temporär upplevd situation.
Jag tror inte jag överlevt så länge i mitt yrke om jag resonerat på det sättet. MEN, allt är efter eget tycke.

Vad gäller din RDS är jag lite fundersam då du säger den är känslig för det minsta hicka. Min erfarenhet av att jobbat ett antal år över VPN på RDS från Stockholm till HQ i Delaware att den är mycket förlåtande. Visst nitar den ibland men brukar vakna till liv när dataströmmen återkommer. Det är i första hand musen man ser vad som händer, men den har en liten cash på någon sekund eller tiondel.

Inte ens kabel är framtidssäkrat. Jag har faktiskt fått byta ut kabel då en bekant inte fick någon hastighet i sitt nätverk.

Jodå, RDS kan hoppa tillbaka rätt fort, men där ser man på en gång om nätverket har en tillfällig dropout.
Citrix, RDS och annat är dock mycket långsammare än om man jobbar lokalt oavsett trådat eller inte.
Jo processorkraften ligger ju på en server, men grafiken innehåller rätt mycket data så där är flaskhalsar ordentligt. En GPU hjälper inte direkt i det läget.
Just RDS har jag enbart kört kablat, antingen från mitt kontor på jobbet, eller hemma genom min egen Cisco ASA som också hade profil till HQ. Största flaskhalsen där var väl egentligen kabeln i atlanten och dränkte allt som möjligen skulle kunna vara lokalt.

Inte ens kabel är framtidssäkrat. Jag har faktiskt fått byta ut kabel då en bekant inte fick någon hastighet i sitt nätverk.
Jo, kablar kan vara dåliga. Missat på isoleringstjockleken runt kopparen. Grådis i fiberkablar etc.
Oxid som satt sig i Rj45, eller så enkelt som att låsklacken blivit dålig. Fysiska fel finns alltid en möjlighet i all utrustning.
Ja, skall man ny tala om nackdel på wifi rent teoretiskt när vi talar om fel, krävs det mer ström i slutsteget på wifi än vad NIC behöver, och det bränner kretsen snabbare.
Men, det är rena fysiska fel, som man aldrig kan få någon garanti på.

Senast ändrad:
Jo, kablar kan vara dåliga. Missat på isoleringstjockleken runt kopparen. Grådis i fiberkablar etc.
Oxid som satt sig i Rj45, eller så enkelt som att låsklacken blivit dålig. Fysiska fel finns alltid en möjlighet i all utrustning.
Ja, skall man ny tala om nackdel på wifi rent teoretiskt när vi talar om fel, krävs det mer ström i slutsteget på wifi än vad NIC behöver, och det bränner kretsen snabbare.
Men, det är rena fysiska fel, som man aldrig kan få någon garanti på.

Nej, inte denna gång då det var någon gammal Cat kabel av äldre modell. Han upptäckte det när han bytte hastighet på bredbandet.

Har 3 olika tv apparater, kör på WIFI till 2 och kabel till 1, 3bb är internet leverantör, vi använder smart tv:ns appar, allt flyter på buffrar ingenting.
Dock sker det att nätet blir slött men då är det pga omständigheter innan signalen kommit till routern som får skyllas på 3bb och inte har att göra med wifi.

Såg att du har 3bb med, har du sett till att få deras nya router då deras förra var jäklig slö, klarade inte kapaciteten man betalade för.

Nej, inte denna gång då det var någon gammal Cat kabel av äldre modell. Han upptäckte det när han bytte hastighet på bredbandet.
Kanske en från dino-tiden då, när vi körde 10/100 nät.
Jag har stött på fall på företag där de splittat en TP till två datorer. Fungerade sådär på 10mb och självklart inte i högre hastighet. Felkällor finns det många av.

Har 3 olika tv apparater, kör på WIFI till 2 och kabel till 1, 3bb är internet leverantör, vi använder smart tv:ns appar, allt flyter på buffrar ingenting.
Dock sker det att nätet blir slött men då är det pga omständigheter innan signalen kommit till routern som får skyllas på 3bb och inte har att göra med wifi.

Såg att du har 3bb med, har du sett till att få deras nya router då deras förra var jäklig slö, klarade inte kapaciteten man betalade för.
Jag fick den här för ett år sedan och har oftast full fart. Sjunkit som mest till ungefär 800.
Har inte kollat om de har en ännu nyare.

Menar du att det inte är framtidssäkrat med kabel?
Förresten, istället för att byta kabeln hade du antagligen kunnat nöjt dig med att kontaktera om den. Iaf så länge du inte försöker nå längdrekord så dög gamla cat också för våra nya hastigheter. Antalet sladdar är samma men den gamla använde bara fyra av trådarna.
1, 2, 3, 6 om jag minns rätt, länge sedan nu. Den samkörde om jag minns rätt ISDN på samma kablar men använde de mittre. Svagt minne nu.

Nej, jag använder inte den appen i TV,n. Ja Netflix är bättre än Prime t.ex. och det har säkert med storleken på cach att göra.
Får se när HBO släpper sin app i Asien och hur den fungerar.
TV är kanske inte världens bästa, men är inte heller det sämre skiktet, jag kör med Samsung 7 Serien rakt av.
Men min grundpoäng som jag nämnde är att det är skillnad mellan wi-fi och kabelanslutet. Det är lättförklarat med de brister wi-fi har som lättstörd och räckvidden minskar beroende på väggar etc.
Som jag nämnt tidigare har jag satt min fiberrouter centralt och det blev inte många meter sätta kabel. Jag har också vägguttagen för ström sittande ovanför takplattorna, så det är busenkelt köra kabel istället. (Med det förstås säkert att jag har TV i takhöjd i sovrum och gästrum och tar allt från ovan)
Det finns inget mervärde i att köra wi-fi då den är sämre.
Netflix funkar i typ 5 min efter att internetanslutningen lagt av så rejäl bufféer där. IPTV har nog ingen buffer alls, iaf inte dom appar jag testat, Perfect Player, GSE mfl

Nej, jag använder inte den appen i TV,n. Ja Netflix är bättre än Prime t.ex. och det har säkert med storleken på cach att göra.
Får se när HBO släpper sin app i Asien och hur den fungerar.
TV är kanske inte världens bästa, men är inte heller det sämre skiktet, jag kör med Samsung 7 Serien rakt av.
Men min grundpoäng som jag nämnde är att det är skillnad mellan wi-fi och kabelanslutet. Det är lättförklarat med de brister wi-fi har som lättstörd och räckvidden minskar beroende på väggar etc.
Som jag nämnt tidigare har jag satt min fiberrouter centralt och det blev inte många meter sätta kabel. Jag har också vägguttagen för ström sittande ovanför takplattorna, så det är busenkelt köra kabel istället. (Med det förstås säkert att jag har TV i takhöjd i sovrum och gästrum och tar allt från ovan)
Det finns inget mervärde i att köra wi-fi då den är sämre.
Har själv Sony tv för att jag vill ha Android men har för mig att Samsung 7 serie är en enklare billig serie? Typ den billigaste.
Min billiga sony tappar kontakten med wifi ibland men den finare gör det typ aldrig så kan ju vara pga att du kör 7 serie som du får dippar.
Inte bara bilden som skiljer på billig och dyr tv... :reta:

Har själv Sony tv för att jag vill ha Android men har för mig att Samsung 7 serie är en enklare billig serie? Typ den billigaste.
Min billiga sony tappar kontakten med wifi ibland men den finare gör det typ aldrig så kan ju vara pga att du kör 7 serie som du får dippar.
Inte bara bilden som skiljer på billig och dyr tv... :reta:
Ja 7 series är thai favorit. Wifi delen borde det inte vara skillnad på då det är en standard modul. BT saknar den och det brukar de ha.
Dock återigen ser jag samma sak på alla enheter så det är helt enkelt inte där.

Edit, går jag in på routern och stänger ned den, så fimpar Netflix inom några sekunder.
Skiljer nog på Target hur mycket cach som finns tillgängligt.

Jag har en Samsung 7 series men ansluten via kabel. Just buffer storlek måste man nog justera om man har dålig WiFi. Kör IP-TV från box då Samsung appen suger. Men jag kör inte TV via WiFi då jag har kabel fram till alla TV.

Jag har en Samsung 7 series men ansluten via kabel. Just buffer storlek måste man nog justera om man har dålig WiFi. Kör IP-TV från box då Samsung appen suger. Men jag kör inte TV via WiFi då jag har kabel fram till alla TV.
Jag kör inte Ip-tv alls då jag helt saknar intresse för svensk tv och det inte ens går betala mig för att se på sport, iaf fysisk.
Jag har ju Netflix o Prime. HBO och Monomax ingår på 3BB fiber.
I övrigt använder jag browsern för piratstreamade siter.
Det inte något direkt behov av fler.
Jag själv ser ingen anledning köra wi-fi, finns ingen vinst med den utan ökar bara antalet möjliga felkällor.

@Nam Falang f*** du fart på ditt Mesh?

Nja just nu under husrenoveringen så har jag packat ned en AP så inget mesh just nu. Snart är det dags att dra lite kabel i dom nya rören som vi dragit för just nätverk. Har monterat ett mediaskåp i garderoben. Har dragit rör från där fibern kommer in i huset till mediaskåpet. Har beställt en ny fiberkabel så att jag kan flytta mediakonverteraren till mediaskåpet. Där blir det en liten patchpanel, switch och mediakonverterare. Cat 6A blir standarden jag drar in. Dubbeluttag bakom TVn, dubbeluttag till grabbens rum och dubbeluttag till vårt sovrum för där har jag mitt kontor. När allt är färdigt så skall jag försöka placera ut mina APs på bra ställen, totalt två har jag. Jag kommer att köra kabel mellan mina APs för att slippa köra mesh trafiken i luften. Nu under Corona tider bjuckar min ISP på 300/100 Internet. Normalt har jag 100/100. Då märkte jag att när jag var kopplad på Wifi via huvud APn fick ut maxfart men klart mycket sämre om jag var kopplad till den andra APn. Så med kabel borde det bli mer lika i prestanda. Detta är planen just nu.

Ja 7 series är thai favorit. Wifi delen borde det inte vara skillnad på då det är en standard modul. BT saknar den och det brukar de ha.
Dock återigen ser jag samma sak på alla enheter så det är helt enkelt inte där.

Edit, går jag in på routern och stänger ned den, så fimpar Netflix inom några sekunder.
Skiljer nog på Target hur mycket cach som finns tillgängligt.
Hos mig funkar Netflix som sagt ca 5 min efter fimpad anslutning och varför skulle det vara samma wifi modul i en billig som en dyr tv? Garanterat så är det inte det, finns nog inte en enda komponent i den billiga som är samma som i den dyra. Är ju så dom gör för att kunna erbjuda produkter i olika prisspann, billiga skitkomponenter i en och dom bästa i en annan.
Skiljer mycket på ett billigt wifi kort och ett bra.

Hos mig funkar Netflix som sagt ca 5 min efter fimpad anslutning och varför skulle det vara samma wifi modul i en billig som en dyr tv? Garanterat så är det inte det, finns nog inte en enda komponent i den billiga som är samma som i den dyra. Är ju så dom gör för att kunna erbjuda produkter i olika prisspann, billiga skitkomponenter i en och dom bästa i en annan.
Skiljer mycket på ett billigt wifi kort och ett bra.
Där för att man normalt inte själv designar varenda del om och om igen. Sådant som wi-fi moduler köper man oftast in. T.ex från samma leverantör jag själv köper mina när jag bygger något som skall ha wifi, Microchip för mig. Man beställer dem med OEM id satt till numer inom sin egen.
Samsungs affärsidé på TV är inte att designa varenda del utan bygga en TV, delar tas från där det finns kapacitet, eller är billigast.
Det kan, men inte direkt troligt då det ligger enorma vinster i att köpa in modulen.
https://www.microchip.com/ParamChartSearch/chart.aspx?branchID=1208

Tillbaka
Topp