visa till sverige

• Trådstartare Trådstartare lensos
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

lensos

Gäst
Hej, ny här som medlem. Men har under en längre tid följt Legolas vedermödor.
Med stor behållning, även om jag inte instämmer i allt
Det jag vill ha råd/kommentarer om.
Har sökt turistvisa för min tjej, och blivit nekad upp till migrationsdomstolen i Göteborg.
Jag skötsam man med fläckfritt förflutet skaplig inkomst, tjejen har fastigheter och div risfält i Isaan. DVS stark anknytning.
Mitt misstag i kärlekskarusellen (skild sedan 2 år) var att jag har ansökt om turistvisa för en tjej från Fillipinerna, fick efter överklagande osv avslag i januari.
Träffade denna tjej i Thai på nätet, allt stämde direkt ålder, drömmar osv(trots språkförbistring)
När vi sen sökte turistvisa för henne nekades vi med argumentet att det var för nära inpå avslaget för min tidigare ansökan.
Det jag har svårt att förstå är om formella kraven är uppfyllda(inkomst, anknytning osv)
Varför kan/vill Svenska myndigheter neka turistvisa(moral)
Hoppas detta är rätt forum för dylika spörsmål.
Långsiktiga planen är att bli en Isaan bonde, hehehehe

Njaae det är lite det som är problemet, har för många stämplar i passet. Har varit 3 ggr i Filipinerna och 2 ggr i Thailand nu. Avslaget för Filipinskan var bara, inte säkert att hon stannar i Sverige. Det retar mig till vansinne att byråkrater ska sitta och bestämma över mig, just nu lutar det åt att jag åker ner och gängar mig! Jag vet, inte världens smartaste drag. Men vad göra?

Hehehe, poängen är ju just att jag garanterar vistelsen i Sverige. Ansvaret ligger helt och hållet på mig, har svårt att se att staten skulle behöva träda in. Pratar med damen varje dag via Skype, så tycker nog att jag känner henne tillräckligt för att vilja att hon kommer och lever med mig i vardagen. För övrigt har jag svårt att inse vad det skulle vara för fel i att va lite k åt

Lensos, du skriver att di fick avslag på turistvisumet till filippinskan i januari pga att de misstänkte hon skulle stanna. Vad angav dem för skäl till det, det är ju ganska ovanligt om man ansöker om ett turistvisum för att utveckla en relation?

När hon inte fick visumet, vad hände då, det har ju bara gått drygt två månader och nu ska du bli risbonde i Isaan och har träffat en ny. Jag kan tycka att det går kanske lite väl fort. Du måste väl ha en långsiktig plan med ditt liv som inte ändras på ett par månader?

Om du nu älskar henne, åk till henne och besök henne och hennes familj en månad, se hur hon har det. Tänk på att du gifter in dig i en helt ny familj med nya traditioner, inte bara åka och gänga sig. Skype är inte samma sak som att lev där.

Menar du att du sen januari varit två gånger i Thailand och träffat henne? Om du nu var kär i filippinskan hur kunde känslorna ta slut så fort, framkom det något i avslaget som du inte kände till?

Ring MIG och fråga när du kan göra en ny ansökan och där den andra inte liger som en last?

Han va bara kär i den nedre regionen

Import firma låter det som när man så desperat söker på två olika under så kort tid
Fan du e ju snabbare än va en annan e på soi s,ex

Kanske kan låta desperat, men det känns inte så.

Avslaget som var för Filipinskan angav inget annat än att hon kan avvika.
Har träffat hennes familj ett antal ggr så jag vet att hon är juste.

Det som hände var att hon ändrade attityd när hon fick lite pengar, därför tröttnade jag. Dessutom var hon lite för ung.
Sedan tog överklagandet ett antal månader det var därför det blev så nära inpå.

Vad är det för visa man ska söka? Trodde turistvisa var det som gällde.

Angående import/export så är väl finessen att dom ska stanna, nu var det ju inte så i det här fallet, bara besöka mig i vardagen.
Jag är ju inte lika kul kille när jag jobbar som när jag sitter med en öl i handen och solen skiner.

När det gäller Thaifamiljen så har jag bott hemma hos henne, dom är ganska vanliga knegare.
Skötsamma, den enda som drack öl var jag(men jag hade ju semester)
Men det känns som om dom har ganska hopgrötad ekonomi, men den har inte jag tänkt blanda mig i.

Det är ju bra att alla håller moralen högt, det delar ni med kammar rätten i Göteborg.

Långsiktiga planen är att bosätta mig i Asien, då tyckte jag först att Filipinerna var en bra ide.
Där kan du som utlänning äga mark, vilket jag tyckte var en bra ide med tanke på arv osv.Men det är för fattigt,skitigt och våldsamt där

Därför tillbaka till Thailand, med dom ägarbegränsningar som finns där.
Den Thailändska damen är mer i min ålder(jag 52)

Så tillbaka till grundfrågan, vad göra?
Inte vanliga von oben råden att ta det lugnt, är lugn!

Utan konkreta tips och råd mottages tacksamt.

Kan bara råda dig att ta kontakt me Thaikonsult här på forumet o se vad som kan göras
sen varför sökte du inte besöksvisa istället för turist...

"legolas " sa:
Han skriver ju att han inte visste, hjälp honom nu Era gnetar, ni bor ju alla i Sverige och kan mycket om det här...

legolas

Svårt o hjälpa när vi andra inte fått avslag därför jag föreslog Thaikonsult han e van me sådant

Det är bra att du får avslag, Du är bara ute efter att få sällskap
i din ensamhet,

Om det var så att alla kunde skicka in visa för att ta hem tillfälliga
relationer över internet ,skulle vi ha 10000 tals visa damer här
varje vecka.

En inbjudan ska vara anhörig dvs man måste för h*****e ha
känt personen väl.

Att sitta och bjuda in damer från olika länder varje månad är
anmärkningsvärt olämpligt

Det får alla att framstå som :xmas_smiley:

"magnusjansson " sa:
Det är bra att du får avslag, Du är bara ute efter att få sällskap
i din ensamhet,

Om det var så att alla kunde skicka in visa för att ta hem tillfälliga
relationer över internet ,skulle vi ha 10000 tals visa damer här
varje vecka.

En inbjudan ska vara anhörig dvs man måste för [¤#@@¤%] ha
känt personen väl.

Att sitta och bjuda in damer från olika länder varje månad är
anmärkningsvärt olämpligt

Det får alla att framstå som :xmas_smiley:

Ja kan bara hålla me ;)
Bättre o gå på lokal här hemma o få sig ett skjut o billigare än att bjuda hem nya hela tiden

"glimten66 " sa:
Ja kan bara hålla me ;)
Bättre o gå på lokal här hemma o få sig ett skjut o billigare än att bjuda hem nya hela tiden

Ha,ha,ha...du e för go 66:an! Men vi har ju redan våra skjut under "tak" :P...för övrigt skulle jag aldrig komma på den iden att ragga hem nån via internet.. :thumbsdown:

"areeya " sa:
Ha,ha,ha...du e för go 66:an! Men vi har ju redan våra skjut under "tak" :P...för övrigt skulle jag aldrig komma på den iden att ragga hem nån via internet.. :thumbsdown:

Samma här skulle aldrig komma i fråga o ragga nån där vill ju gärna se live , o sen måste det ju va fasen så lättare att vara på plats o finna nån än o glo på nätet

Tack för två konkreta råd, Thaikonsult och besöksvisa.

När det gäller att ragga på nätet så finns det vissa poänger med det, att prata en lång tid på nykter kaluv innan det andra huvudet kliver in i handlingen ökar chansen för att man förstår varandra.
Dessutom år 2013 är det inte helt ovanligt, på 1900 talet åkte man ner och raggade på barerna i Pattaya och var moraliskt högstående.
Nu kan man träffa vanliga tjejer som man inte skulle träffa i Pattaya (tror jag)

Ragga på krogen, hmmm kan ge otrevliga överraskningar dagen efter.
Och inte ute efter engångsligg.

När det gäller kommentaren om att jag bara vill ha sällskap i min ensamhet, vad ska man säga. Är detta moralens högborg? Vad är det för fel i att vilja dela sin vardag med ngn?
På vilket sätt skitar mitt handlande ner era ljuva liv?
Att byta tjej händer väl dom flesta?

Poängen!! Är just att jag vill lära känna damen väl, det är lite svårt på en semester resa. Vardagen är oftast lite annorlunda, sen kanske man ska lägga upp en 10års plan. Vilket jag iofs gjort, när det gäller var jag ska bo. Men vill gärna att min dam ska ha bott i Sverige och lärt sig lite om hur vi lever.

"lensos " sa:
Kanske kan låta desperat, men det känns inte så.

Avslaget som var för Filipinskan angav inget annat än att hon kan avvika.
Har träffat hennes familj ett antal ggr så jag vet att hon är juste.

Det som hände var att hon ändrade attityd när hon fick lite pengar, därför tröttnade jag. Dessutom var hon lite för ung.
Sedan tog överklagandet ett antal månader det var därför det blev så nära inpå.

Vad är det för visa man ska söka? Trodde turistvisa var det som gällde.

Angående import/export så är väl finessen att dom ska stanna, nu var det ju inte så i det här fallet, bara besöka mig i vardagen.
Jag är ju inte lika kul kille när jag jobbar som när jag sitter med en öl i handen och solen skiner.

När det gäller Thaifamiljen så har jag bott hemma hos henne, dom är ganska vanliga knegare.
Skötsamma, den enda som drack öl var jag(men jag hade ju semester)
Men det känns som om dom har ganska hopgrötad ekonomi, men den har inte jag tänkt blanda mig i.

Det är ju bra att alla håller moralen högt, det delar ni med kammar rätten i Göteborg.

Långsiktiga planen är att bosätta mig i Asien, då tyckte jag först att Filipinerna var en bra ide.
Där kan du som utlänning äga mark, vilket jag tyckte var en bra ide med tanke på arv osv.Men det är för fattigt,skitigt och våldsamt där

Därför tillbaka till Thailand, med dom ägarbegränsningar som finns där.
Den Thailändska damen är mer i min ålder(jag 52)

Så tillbaka till grundfrågan, vad göra?
Inte vanliga von oben råden att ta det lugnt, är lugn!

Utan konkreta tips och råd mottages tacksamt.

Det är detta visum hon ska ansöka om http://www.migrationsverket.se/info/5052.html Det viktigaste är att ansökan är korrekt och att du har pengar till att försörja henne. Vill minnas att thaikonsult skrev 450 kr/dag som utgångspunkt, sen så klart om hon bor hos dig borde ju kravet vara mindre. Har du tillräckligt pengar på ett bankkonto, skicka ett utdrag på detta med i ansökan, annars en färsk lönspec. Sen ska du skriva en inbjudan, hjälp henne med ansökan så den blir korrekt, det är viktigt att visa att det finns en bokat återresa.

Thaikonsult kan ge dig bra hjälp.

Det du skrev "Men det känns som om dom har ganska hopgrötad ekonomi, men den har inte jag tänkt blanda mig i.", glöm inte att du snart är en del av den ekonomin, så ta reda på fakta och styr upp. Om du visar dig intresserad ser hennes familj att du är seriös.

Angående ragga på nätet så kan jag hålla med dig om att det kan finnas poäng i det, men det viktigaste är att träffa dem och ha koll på att hon inte har många ragg på nätet, thailändskor (vissa inte alla) är duktiga på detta! Men du hade ju varit ner och besökt henne.

Tänk också på att många thailändskor är blyga när de befinner sig i Isaan, hålla hand eller pussas offentligt är inte något de gör, de yngre håller väl på att ändra på detta. Tänk också på att hon ser troligen redan detta seriös (om hon inte bluffar, men det borde du redan kommit på), så gör du det också går det säkert bra.

Lycka till, och som Lego skriver berätta hur det går, och välkommen hit (även om vi dömde dig direkt) Här måste man använda armbågarna ...

Janne,
stort tack, karma tryckt
Är väl medveten om att årets Göran Hägglund priset för bäst moral kommer att gå mig förbi i år också.
Kan dessutom förstå att det verkar som om jag är en j...la typ, men det blev så.

När det gäller ekonomin så har hon mer tillgångar än mig, så vi har faktiskt pratat om att skriva äktenskaps förord, passar mig utmärkt då får mina barn ärva mina tillgångar i Sverige.

Det som kommer att hända på sikt är att jag kommer att försörja henne, hon kommer att bygga på sina tillgångar med dom hyror osv som hon får in.
Har beslutat att jag bjuder på det, huvudsaken att mina ungar får det som finns Sverige och jag har ett bra liv.

Sen när det gäller kommentarer så får man väl leva med det, inser att jag sticker ut(lite hehe)
Men om jag ska fortsätta på denna sida får jag nog byta alias, hehehehe
Tack också Legolas för stöttande ord, karma kommer när knappen är laddad igen, gillar verkligen din historia.

Jahapp
Då åker jag ner och gör ett nytt försök.
Har träffat en ny nu så tredje gången gillt.

Nä skämt åsido, men åker ner och träffar tjejen bor hos henne i några veckor.
Kanske gör ett nytt försök hos ambassaden

Så om ni ser en lagom go, lagom rund, lagom glad, lagom nykter man i sina bästa år så kan ni väl vinka, det är bara jag

Tackar
En helt annan sak som säkert dom flesta känner till.

Blev av med min resväska senast när jag åkte hem med Thai.
Inga problem tänkte jag, har både hemförsäkring och betalat resan med Visa.

Kalla handen från försäkringsbolaget (självklart) Även Visa förs. täcker inte hemresan, blev hänvisad till resebolaget som ska stå för förlust vid hemresa.
Vid kontakt med dom så begärde dom in kvitton, fanns ju inga såklart.
Både resväska och alla kläder samt presenter inköpta i Thailand, så fanns inte ett enda kvitto.
Det jag fick betalt för var ett kilopris. surt!

Till saken hör att jag kollade extra innan resan om jag behövde komplettera förs. det skulle inte behövas!

"lensos " sa:
Tackar
En helt annan sak som säkert dom flesta känner till.

Blev av med min resväska senast när jag åkte hem med Thai.
Inga problem tänkte jag, har både hemförsäkring och betalat resan med Visa.

Kalla handen från försäkringsbolaget (självklart) Även Visa förs. täcker inte hemresan, blev hänvisad till resebolaget som ska stå för förlust vid hemresa.
Vid kontakt med dom så begärde dom in kvitton, fanns ju inga såklart.
Både resväska och alla kläder samt presenter inköpta i Thailand, så fanns inte ett enda kvitto.
Det jag fick betalt för var ett kilopris. surt!

Till saken hör att jag kollade extra innan resan om jag behövde komplettera förs. det skulle inte behövas!

Du kan gå med i min förening, hata finansbolag. Tyvärr existerar ingen moral i den typen av bolag, oftast lönar det sig bättre att inte betala några försäkringspremier... :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

Nu kan jag glädja er PK med att det blev avslag en andra gång!
Vad jag ville var att en tjej skulle komma hem och bo med mig, fungerar allt tar man nästa steg.
En vanlig svenne som har knegat osv skött det mesta, kanske kört för fort ngn gång.

Sedan sitter det ngn liten Stureplans nisse (eller wannabie) och letar och hittar ngt komma tecken fel ngn stans, och går hem från jobbet och tycker att han gjort ett bra jobb, fy fan!!! Ni tjatar om Thailändsk byråkrati, där kan man åtminstone dega!

Ni kan ju sitta med er hemvävda filosofi att jag har minsann gjort rätt för mig!!!
Men jobbar man inte till pensionsålder så har man faktiskt inte det!
Att jobba handlar inte bara om att betala skatt!! Det handlar även om att bidraga till samhällsekonomin, dvs samhället ska ''tjäna'' på dig dina sista år i arbetslivet!!
Sedan kan man inför sig själv tycka att jag minsann osv.
Men kliver man av tåget tidigare ska man kanske stämma ner tonen lite!

Har i ett flertal trådar här skrivit inlägg, mestadels obesvarade!!
Lämna även detta obesvarat! För jag tänker inte besvara detta.
Se det mer som ett avslut!!!
Detta skrivet i affekt Amnachelon.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

J
Svar
18
Visningar
2 K
anonymous
A