Vinter OS 2026

Norsk Advokat og korupt jeger i Paris Eva Joly har skrevet om Norge som er Europas mest Korupte land i Europa , mye verre en Italia . Hon har skrevet om Korupte Politikere i Norge ,der store penger er i omlop .

Igår så kom jag att tänka på att Sverige inte hade någon skridskoåkare, men det har väl inte Norge heller?
Känns som om det är en sport på utdöende...

Hej

Guld, silver och brons för svenska skiddamerna i OS​

1770728742415.webp

Mvh isan lover
Undrar just om vi får en like från Bangsaen om den triumfen. :unsure:

Hej

764fbab7-e658-489e-99e5-fa1dd3496e14

Vinter-OSCurling

OS-guld till syskonen Wranå​

Av Linus Lindgren
Publicerad: I dag 18:06. Uppdaterad: I dag 19:43

Curlingsyskonen Isabella och Rasmus Wranå vinner OS-guld. Svenskarna fullbordade sin succé med att besegra USA i finalen, som blev en riktig rysare.

Guldet säkrades först med matchens sista sten, som lades av Isabella Wranå.

– Jag svimmar, utbrast SVT:s expert Eva Lund i sändningen.

MVh isan lover

Hej

764fbab7-e658-489e-99e5-fa1dd3496e14

Vinter-OSCurling

OS-guld till syskonen Wranå​

Av Linus Lindgren
Publicerad: I dag 18:06. Uppdaterad: I dag 19:43

Curlingsyskonen Isabella och Rasmus Wranå vinner OS-guld. Svenskarna fullbordade sin succé med att besegra USA i finalen, som blev en riktig rysare.

Guldet säkrades först med matchens sista sten, som lades av Isabella Wranå.

– Jag svimmar, utbrast SVT:s expert Eva Lund i sändningen.

MVh isan lover
Med det guldet kan vi väl summera denna dag som en riktig supertisdag.

Hej

e403f69f-54c0-4883-81e7-d324e0f19a45

VINTER-OSLÄNGDSKIDOR

Frida Karlsson utklassar allt motstånd och tar nytt OS-guld – Andersson tvåa​

Av Marcus Lindén
Publicerad: I dag 13:27. Uppdaterad: I dag 13:48

Den svenska skidstjärnan Frida Karlsson krossar allt motstånd i 10 kilometer fristil och tar ett nytt OS-guld. I mål är marginalen till tvåan Ebba Andersson svindlande 46,6 sekunder.

En ny OS-dubbel är alltså säkrad – och Karlsson tar sitt andra raka guld i mästerskapet.

– Det här är som Johaug när hon var som allra bäst! Det är fruktansvärt, otroligt, fantastisk skidåkning, säger SVT:s kommentator Jacob Hård.

Skiddamerna har nu tagit sju av nio medaljer under årets OS. Efter tre lopp är medaljskörden tre guld, tre silver och ett brons.

Bronset i dagens lopp gick till amerikanskan Jessie Diggins.

Mvh isan lover

Hej

Det går trögt för hockeylaget i OS.

Finska spelare firar mål i boxplay mot Sverige under ishockeymatch.

Se när Finland utökar när Sverige har powerplay: ”Vad händer?”. Foto: Jessica Gow/TT

Tre Kronor föll mot Finland – är pressat att vinna nästa match: ”Det gör ont”​

Uppdaterad idag 15:10Publicerad idag 14:41
OS 2026OS-guide

Rivalmöte i OS-gruppspelets andra match.

Då vann Finland mot Tre Kronor med 4–1.

– Det här suger nu och det gör ont att förlora mot Finland, säger förbundskapten Sam Hallam till SVT Sport.
Det svenska herrlandslaget i ishockey har fått en något skakig start på OS. Efter premiärsegern mot Italien blev det i dag förlust i rivalmötet med Finland.

Tre Kronor hade en tung start på matchen och målvakten Filip Gustavsson blev på nytt blev ifrågasatt när han släppte in både 0–1 och 0–2

Mvh isan lover

Hej

Det går trögt för hockeylaget i OS.

Finska spelare firar mål i boxplay mot Sverige under ishockeymatch.

Se när Finland utökar när Sverige har powerplay: ”Vad händer?”. Foto: Jessica Gow/TT

Tre Kronor föll mot Finland – är pressat att vinna nästa match: ”Det gör ont”​

Uppdaterad idag 15:10Publicerad idag 14:41
OS 2026OS-guide

Rivalmöte i OS-gruppspelets andra match.

Då vann Finland mot Tre Kronor med 4–1.

– Det här suger nu och det gör ont att förlora mot Finland, säger förbundskapten Sam Hallam till SVT Sport.
Det svenska herrlandslaget i ishockey har fått en något skakig start på OS. Efter premiärsegern mot Italien blev det i dag förlust i rivalmötet med Finland.

Tre Kronor hade en tung start på matchen och målvakten Filip Gustavsson blev på nytt blev ifrågasatt när han släppte in både 0–1 och 0–2

Mvh isan lover
Trögt. Kronorna är ju allt annat än bra, inte en chans mot finnarna och problem att slå italienarna och en del skrävlar om guld vilket skämt.

Jag tittar bl.a. på curlingen och har uppmärksammat hur de sätter snurr på stenarna.
Om dom släpper stenen på vänster sida i färdriktningen så att säga så snurrar dom stenen medurs, och om dom släpper den åt höger så sätter de snurr moturs.
Jag funderar på vad som skulle hända om någon provade med att t.ex. släppa en sten från höger med en ordentlig medurssnurr?
Skulle stenen då göra en vid och snäv C-figur och liksom komma in mer tvärt diagonalt från vänster i boet....
Jag tror att jag skulle revolutionera den där sporten!

Just nu provar jag en flaska honungsrom som jag köpt i Las Palmas, skål! :unsure:

Har du aldrig spelat bowling?
Samma sak i dessa båda, snurren är en skruv så att stenen eller klotet svänger och hamnar där man vill.

Har du aldrig spelat bowling?
Samma sak i dessa båda, snurren är en skruv så att stenen eller klotet svänger och hamnar där man vill.
Jo jag skriver ju att dom snurrar moturs med högersläpp och vise versa.
Jag föreslog ju tvärs om men med en djärvare vinkel och progressivare rotation.
Det är inte lätt att vara framåtlutat nytänkare, jag får fila vidare på detta... :unsure:

Mycket OS nu. Själv ser jag inte så mycket. I alla fall inte i realtid. Kul ändå att det går bra för Sverige även om det inte
spelas nån fotboll i de olympiska vinterspelen. Favoriten så här långt är dock ingen svensk utan skidskytten Lora Hristova
som fixade en bronsmedalj åt Bulgarien för några dagar sedan. Heja! Heja! Heja! :)

7ef9c01c-0abe-4365-aa06-e72200a2d59c.webp

Hej

Det var dessutom ett riktigt sportsligt lågvattenmärke att se Kanadas curlinglag fuska igår och att domaren inte vågade ingripa alternativt inte kunde reglerna.

de325c9e-463e-4317-871f-8fafec99916a
Marc Kennedy. (Misper Apawu /AP/TT / AP)
VINTER-OSCURLING

Krönikor: Pinsamt låg nivå på både domaren och den patetiska kanadensaren​

Av Jacob Ruderstam
Publicerad: I dag 00:30

Att Kanada petade till stenen efter att den skickats iväg i curlingmatchen mot Sverige syns på tv-bilderna, och det är uppenbart fusk. Det skriver SvD:s Anders Lindblad i en krönika efter det ovanliga storbråket där kanadensaren Marc Kennedy ropade ”f*** off” till Sveriges Oskar Eriksson.

Att Sverige inte fick något gehör när huvuddomarens uppmärksamhet påkallades är ett tecken på att han inte ville eller vågade ta tag i situationen. Lindblad skriver också att det kan ha varit så att domaren inte kunde regelboken.

”Pinsamt låg nivå – både på huvuddomaren och Kanadas upphaussade lag”, skriver han.

Patrik Brenning på Sportbladet beskriver Marc Kennedy som en skolgårdsmobbare. Att be någon att dra åt helvete i direktsändning i världens största idrottsevenemang är inte snyggt.

”Att göra det med den svansföringen, det uppumpade bröstet och den aggressiva framtoningen är bara patetiskt”, skriver han.

Efter matchen sa Kennedy till Sportbladet att han inte behöver förklara sig. Det håller Brenning inte med om, med tanke på kanadensarens ”usla beteende”, hans ”totala brist på respekt” och att fusket faktiskt fångades på film.

Mvh isan lover

Det blir ju intressant att se vad Marc Kennedys beteende får för efterverkningar.
Han och hans kompisar lär ju behöva ändra spelstil nu när de verkligen fått ögonen på sig.
Man undrar vad dom tycker om det där borta i curlinglandet Kanada.

Liknande trådar

N
Svar
35
Visningar
5 K
P

Tillbaka
Topp