Vilka papper som behövs för att söka uppehållstillstånd för min thailändska flickvän

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

kriar

Nykomling
Hej alla

Jag försöker se vilka papper som behövs för att söka uppehållstillstånd för min flickvän
men så svårt att se vad som behövs och vilka regler som gäller.
Hon och jag ska snart fara ner till thailand för att söka UT hon har bot hos mej i snart 6 månader på turistvisa ..
skulle behöva hjälp med vilka papper som behövs att fyllas i..
både för mej och min flickvän
tacksam för alla hjälp :D :thumbsup:

Nu finns det ju flera på forumet som precis klarat av denna sak så de är säkert mer uppdaterade. Om du är svensk och hon thai så finns det info på denna länk http://www.migrationsverket.se/info/3422.html

Läs även denna tråd (Ogiltig länk borttagen)

Sen beror det på om hon har barn som ska med eller om hon söker själv, hur gammal hon är.

Lycka till!

ok tack verkar vara webbansökan som gäller då .. måste dokumenten vara i färg eller går det bra med svartvitt?
måste flickvännen ha ett visakort när hon betalar via webbansökan?

Du kan välja att bifoga handlingar i färg eller svart/vitt. Det som är viktigt är att bifogade handlingar är tydliga så de är lätta att läsa för handläggaren.

Betalningen görs med VISA eller MasterCard kort.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

ok tack

Vilka dokument måste jag ha skicka till dom Personbevis,pass min månadslön eller min årslön ?något annat ?

Tacksam för svar :nod: ;)

vanlig löne spec räcker det hade jag så inga problem o lycka till nu me att få na hit :) så snart som möjligt

micke

tackar så mycket

Nu är jag inte referentperson till hon utan jag träffade hon i sverige hos en kompis och hennes syster men hon har bott som sagt hos mej i 6 månader och det funkar jättebra

Men tror ni att det kan förvärra chansen att få uppehållstillstånd med mej som referentperson?eller finns chansen ??
måste hon ha varit här på turistvisa med mej som referent före jag kan söka UT?

mvh

Nej bara att ni har ett seriöst förhållande de e det dom tittar på

men nu ska jag va elaK O ÄRLIG
e det bara för att det ska ha hit en massage dam det har vi tillrekligt av redan

nej inte alls gillar verkligen hon har väldigt starka känslor till henne under dessa 6 månader
men vad menar du med massage dam? >:(
Hon är här för att bygga en framtid tillsammans var vår tanke iaf :nod:

Jag tror glimten menade att det lät lite så när du beskrev att du träffat henne hos e kompis och hennes syster och att hon varit här 6 månader på turistvisum, det låter massagedam då ... dvs såna som jobbar svart här på massagesalong (lite förutfattade meningar kanske).

Men som Glimten säger de tittar på seriositeten på ert förhållande, vad hon och du har för bakgrund (dvs om du tagit hit någon annan, vad som hände) de har blivit hårdare på detta.

Glöm inte ta med lönespec (om du har fast jobb) och personbevis, sen så sök i Thailand, du kan säkert betala med ditt VISA på plats om du skulle med ner. Men glöm inte träffa hennes släkt, föräldrar och kompisar innan så du ser henne i sin rätta miljö innan ni fattar beslut. Är ni gifta brukar det underlätt seriositeten men gör det bara om det känns rätt!

Lycka till!

Ja du behöver inte så mycket papper med dig då är väll personbevis och lönespecc. Hon däremot kan behöva massa papper beroende på om hon har barn osv. Är hon tidigare gift så papper på hon är skild. Har hon bytt sitt efternamn så papper på det. Har hon barn som ska med så papper på att hon har vårdnad själv och att fadern godkänner detta. Pass på alla sökande och dig. Ja massor men du har god hjälp av migrationsverkets hemsida.

Webbansökan är smidigt. Ha alla dessa dokument klara och översatta. Sen scannar ni dem till en dator eller usbminne och gör ansökan där ni bifogar filerna. Skulle något fattas under ansökan går det bra att pausa och fortsätta dagen efter tror det är 48 timmar. Sen betalar man med kort direkt i ansökan på nätet i slutet av ansökan. Ska hon betala så kolla hennes thai kort klarar betala på nätet annars fixar banken ett sånt direkt om ni går dit. Men du kan ta ditt eget också :)

Lycka till!

Hej!
Är ny här och det är min första post så kanske frågan redan är ställd

Men det är så här att jag ska åka till Thailand nu och hälsa på en kvinna och förhoppningsvis så löser det sig med ett 90 dagarsvisum så att hon kan följa med hem, jag var och tog ut kontoutdrag och personbevis från skatteverket

Nu är frågan: finns det nån som gjort sånt här nyligen och kan berätta ungefär hur lång tid det tar?
Tack på förhand/Micke

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hej!

Min svägerska kom hit på 90-dagars i februari och det gick snabbt. Har ni bara alla de begärda dokumenten i ordning när ni kommer till VFS Global i Amarin Tower så går det snabbt. Om jag minns rätt så tog det ca en vecka innan passet kom hem till henne med visum inklistrat.

Men lämna in ansökan på VFS, går ni direkt till ambassaden tar det mycket längre tid.

Glöm inte att kolla på ambassadens hemsida om vad man kräver i dokumentväg.

Lycka till!! :wai:

Stort tack för det snabba svaret!

Trodde jag skulle till ambassaden, men får tacka för den informationen om Vfs global också :-)

Inga problem, men glöm som sagt inte att kolla på ambassadens hemsida angående vad man kräver, gör dessutom en koll på Migrationsverkets hemsida. Det är aldrig fel att vara ordentligt påläst, då slipper du obehagliga överraskningar.

Är alla papper i ordning så är det inga problem, ha det gott där nere och sedan hemma! :)

En liten uppdatering.
Var och sökte besöksvisa igår och fick mycket bra hjälp från Vfs global, men då vi gick till ambassaden för att lämna in ansökan så hade den här killen som jobbar där sagt på thai till min flickvän att det var 50-50 att det skulle gå igenom?!
Nån som känner igen sig i det här?
Kan berätta att hon blev ju ganska låg i humöret efteråt och ville först inte berätta varför

Låter märkligt att ni fick gå själv till ambassaden för att lämna in ansökan, Vfs brukar sköta hela hanteringen.

Kommentaren låter också konstig, har man alla dokument inkl returbiljett samt reseförsäkring brukar det inte vara några problem om du även kan visa att du kan försörja henne under besöket.

Ge inte upp, är allt i sin ordning går det säkert bra. Lycka till än en gång!

Idag har vi varit till skattemyndigheten med de papper som behövdes och registrerat frugan så att hon ska få eget personnummer. 2-4 veckor ska det ta pga av semestertider.

Fick mycket bra hjälp och dom fixade även så att barnen som finns i thailand fortfarande blir registrerade som hennes barn även här vilket ska göra det lättare när vi ska ta hit barnen senare. De sa att det underlättar för migrationsverket senare. Men då fick vi skicka med papper på att hon har enskild vårdnad och födelsebevis för barnen också, tur vi hade de med oss. Alla papper på thai ej översatta.

Dessutom har vi fått klart att hon ska få provjobba som vikarie på en städfirma som städar matbutiker vilket verkar lovande så här 2 veckor efter hon kom hit :) men måste vänta på personnumret först...

Ja personnumret är nyckeln till allt här i Sverige, utan det fungerar ingenting. Och vad bra att Skatteverket kan förbereda för barnens ankomst, det hade jag ingen aning om.

Och jobb på gång så snabbt, ni har bra flyt. Härliga tider m a o. :thumbsup: :thumbsup:

"nakonsawan " sa:
Idag har vi varit till skattemyndigheten med de papper som behövdes och registrerat frugan så att hon ska få eget personnummer. 2-4 veckor ska det ta pga av semestertider.

Fick mycket bra hjälp och dom fixade även så att barnen som finns i thailand fortfarande blir registrerade som hennes barn även här vilket ska göra det lättare när vi ska ta hit barnen senare. De sa att det underlättar för migrationsverket senare. Men då fick vi skicka med papper på att hon har enskild vårdnad och födelsebevis för barnen också, tur vi hade de med oss. Alla papper på thai ej översatta.

Dessutom har vi fått klart att hon ska få provjobba som vikarie på en städfirma som städar matbutiker vilket verkar lovande så här 2 veckor efter hon kom hit :) men måste vänta på personnumret först...

Normalt inte svårt för Thai att få städjobb i Sverige , de har gott anseende och anses som lojala och hederliga samt att de jobbar hårt för slantarna ..
Har själv anställt en del Thai de sista två åren jag jobbade , aldrig problem med det folket i Sverige ..
Värre med de i Thailand ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

M
Svar
2
Visningar
1 K
mattsson
M
A