Varmvatten.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

anonymous

Gäst
Hur har ni löst det med varmvatten till husen?
Dom små elektriska varmvattenberedarna som är vanliga i Thailand vågar jag mig inte på efter man hört om dödsfall, folk som fått elchocker etc. Fundera på en liknande värmare fast gasdriven dom är vanliga i England någon som vet om dom finns att få tag på i Thailand och har någon erfarenhet av en sådan? Eller större varmvattenberedare med tank var kan man få tag på det i Thailand? Vill ju inte vara rädd varje gång man går in i dushen att det här blir kanske min sista dush.

Ja så sa farsan med, samt bara att sätta in en jordfelsbrytare också så skall det vara lugnt. Men är ju trots allt lite nojjig när man duschar med en sån. Tänker på det Svenska paret som dog förra året och det var ju pga att en slinga i en sån apparat var sönder så det gick ström ut i vattnet ( vad jag läste iallafall). Och nu när jag kollat runt på forum så verkar det som ett inte alltför ovanligt dödsfall i thailand.

"ledarn " sa:
Men i det nya huset blir det en "riktig" varmvatten beredare med rejäl tank..
Vill ju ha varmvatten i alla kranar :nod: :nod:
.

Är det jag med har tänkt mig men har inte hittat någon försäljare än, får väl ta mig en sväng till Petchabun eller Pitsanulok där borde det ju finnas.
Trött på kallvatten nu, usch för kalla duschar, lika trött som att stå utomhus och laga mat så i nya huset skall jag ha varmvatten + ett riktigt kök.
Vid den här årstiden blir de ju kallt på nätterna med förra året hade vi ner till 8 grader vid den här tiden då är det inget roligt att duscha. Har ju iofs rinnande vatten nu innan stod man ju med skopa o hällde över sig.

Ja men man kan ju göra huset säkrare, lära Thai o köra bil blir svårare.
Hur mycket ett sådant här dödsfall i en by (står dom ju iofs i sitt kallvatten oftast) skulle uppmärksammas det vet ja inte troligen inte alls i media så de man känner till är där turister är inblandade Men jag är lika dödlig som en Thailändare.
Men som sagt görs det riktigt så är det troligtvis inte farligt, sen är ju frågan är jag kunnig nog att bedömma om det gjorts riktigt, svar Nej.
Hade sån värmare i lgnhtn ja hyrde den gick ju sönder men i den fanns det en brytare som slog av som tur var så bara ringa receptionen så kom dom upp med en ny.
Jag är lugn o fin när det gäller annat men strömmen den skrämmer mig lite i Thailand kanske skulle bygga mig ett strömlöst hus :)

"ledarn " sa:
Vi har en sån där som sitter på duschväggen...

Men i det nya huset blir det en "riktig" varmvatten beredare med rejäl tank..
Vill ju ha varmvatten i alla kranar :nod: :nod:
Varken disk eller händer blir riktigt rena utan varmvatten..

Ledarn va kostar en riktig VV beredare i Thailand

"ledarn " sa:
Nu ska jag inte lova något...
Men har för mig att polaren i byn (Svensk) köpte en 50 eller 60 liters för runt 5-6000 bath för ca: 4 år sedan... Kan ha varit på homepro eller annan affär i Khon Khaen..

Det var inte så att jag lyfte på ögonbrynen i alla fall ;D ;D

Ja låter ju inte så farligt :)

Såg såna på global i Roiet och den lilla kostade rund 5-7000 bath om jag minns rätt och den stora minns jag inte hur mycket den kostade men runt 10-12000 bath tror jag det var

Tänk på att vatten i en varmvattenberedare måste hålla MINST 55°C för att legionella ska undvikas. Legionellabakterier i vatten är farliga om man duschar. Det är den dimma som uppstår som man andas in och är inte bakteriena döda kan man bli riktig sjuk, ja t.o.m. dö av dem. Att dricka vatten anser man inte som farligt.

"Kallvattnet" i Thailand är inte så kallt som vi är vana vid varför det kan bli svårt att erhålla en behaglig temperatur på duschvattnet? Det kommer att krävas en ganska stor inblandning av kallvatten. Detta vatten har en för utvecklande av legionella perfekt temperatur. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C

Bakterierna kräver en viss tid för att utvecklas till farliga nivåer varför man bör spola ledningar en god stund om de inte använts på några dagar.
Reglerna för undvikande av problem har skärpts i Sverige och är något som jag måste ta hänsyn till i min dagliga gärning.

Jag ska läsa på om genomströmningsberedare som alternativ till varmvattenberedare men rent spontant ter sig den lösningen som bättre än VVB.

På Boverkets hemsida kan man läsa:
Exempel på tappvatteninstallationer i bostadshus där legionellabakterier kan växa:
• I beredare där inte hela vattenvolymen kan värmas upp till temperaturer över 50 °C, till exempel beredare där värmestavar eller sköldar inte värmer bottenvattnet.
• I beredare där avlagringar (rost, smuts med mera) finns på bottnen och beredarna inte är möjliga att rengöra.
• I ledningsdelar där vattnet blir stillastående, till exempel kopplingsledningar som används sällan, avsättningar för tillkommande ledningar eller avstängda ledningar.
• På eller i material som möjliggör tillväxt av bakterier, till exempel vissa organiska material.

En stilla fundering. Vad ska man med en beredare på X antal liter till när dom små genomströmnings burkarna funkar så bra. Vi har satt en i varje badrum och en i köket funkar kanon och räcker gott till för dusch och disk
Sen blir det billigare och tar mindre plats.

"ledarn " sa:
Dom vet inte bättre helt enkelt....

Så är det med all säkerhet. Men diskmedlet här verkar vara designat för kallvatten. Kallt och kallt förresten det håller säkert 30 grader. Funderar lite på vad som händer om jag installerar en vv beredare till diskbänken. Då kanske diskmedlet inte blir lika effektivt?

/Anubaan

Att nyttja varmvatten på olika platser i huset, håller diverse bakterier borta och oss människor friska från dödligheten, så länge vattnet håller en temp över 50 grader som SirOne sagt redan..
Detta gäller disk, tvätt och tillförsel av vatten till dusch..

Nej vi har bara varmvatten i duschen.
Ang köket och disken, så låter frugan hälsa att det slank ner några flaskor från Sv som jag hittat på jobbet då det begav sej.
Så inget utlåtande om varmvatten och Thai diskmed..
Däremot så är det nog ett krav från många med varmvatten i köket då man gärna vill lösa fettet från porslin och pannor.

en korrigering..
Temperaturen bör vara lägst 60° C i varmvattenberedare och lägst 50° vid alla tappställen. För sanering av systemet rekommenderas tillfällig höjning till 70° C i beredaren och spolning på alla tappställen med minst 60-gradigt vatten i minst tio minuter.
Det som lite oroar mig är kallvattnet som ju har en perfekt temperatur för att bakterier ska trivas. Något lite man man minska risken med UV-ljus och, ännu bättre, med en tillsats av monokloramin.

Jag har inte funnit att man uppmärksammat legionella i någon högre utsträckning i Thailand men en del utbrott har förekommit. Några med dödlig utgång.
Kanske att vi inte ska göra en höna av en fjäder men man ska vara medveten om riskerna.

"legolas " sa:
Åsså fortsätter det... jääkkla EPA-gubbar, ni kommer aldrig att klara att flytta hemifrån.... Här finns även Malaria, Denguefeber och King Kobra.... Nere i Phuket dödar dom varandra och man kan bli lurad, och en del säljer yabba och en del nyttjar yabba och så finns det inbrott.....

legolas
Du gnäggar riktigt bra Legolas. Det underlättar att vara lite fatalist i asiatiska trakter. Maipenrai m.a.o.

"Sir One " sa:
en korrigering..
Temperaturen bör vara lägst 60° C i varmvattenberedare och lägst 50° vid alla tappställen. För sanering av systemet rekommenderas tillfällig höjning till 70° C i beredaren och spolning på alla tappställen med minst 60-gradigt vatten i minst tio minuter.
Det som lite oroar mig är kallvattnet som ju har en perfekt temperatur för att bakterier ska trivas. Något lite man man minska risken med UV-ljus och, ännu bättre, med en tillsats av monokloramin.

Jag har inte funnit att man uppmärksammat legionella i någon högre utsträckning i Thailand men en del utbrott har förekommit. Några med dödlig utgång.
Kanske att vi inte ska göra en höna av en fjäder men man ska vara medveten om riskerna.

Eller så får man göra en chockklorering, på samma sätt som i en pool och när kloreringen är pågång så spolar man systemet samtidigt, men det blir obrukbart för 24 tim. eller tills klordoften har försvunnit från tapp ställena.. ;D :D ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp