Varför har Thai alltid rätt ???

Men vad surrar du om , bilproduktionen drivs av utländska företag med utländsk kvalitetskontroll , endast Thais som ar fabriksarbetare .. Så den Thailändska kvaliteten ger jag inte mycket för ..
Tror du nu är helt fel ute EV
Thai levererar inte kvalitet ...
Toyota offentliggjorde planerna pä att flytta sammansättningen av
av sina produkter till Fillippinerna för inte så länge sedan.

Det är många uppfinningar i Thailand , men en Thai skryter inte så mycket som en Svenske .
Dom har funne upp TOK TOK- en de må du inte glömma , och många andre ting .
När jag googla på uppfinningar i värden , så hade Sverige bara 7 uppfinningar , andre länder
var för Sverige . Så man skal inte bara leta etter fel på Thai , när man inte är bättre .

P1050288.webp

P1050291.webp

P1050292.webp
Tuk Tuk en uppfinning? Finns 3 hjuliga moppar i dom flesta delar av världen.
Jetski från Thailand? "Jet Ski is the brand name of a personal watercraft manufactured by Kawasaki.[1] It was the "first commercially successful" personal watercraft in America, having been released in 1972.[1] The term is sometimes used to refer to any type of personal watercraft, for example: Superjet by Yamaha."

Såg ett program i Norsk tv Sverige upfinnar och ingengjör land , några Svenska uppfinningar båt propellern, skiftnyckel, dynamiten, blixtlåset, tetrapack, tändstickor, dagens ATM/bankomater, passbit, lättbetong, AGA-fyren, blåslampa, rörtång.
Här är några men vad är det mot att bygga om en 3 hjulig moppe som fanns runtom i världen innan Thai hade motorfordon ;)

Inte min svärfar heller , han är oftast ute och vaktar bufflarna , det är ett hårt jobb säger min fru . Jojo jag var ute och kollade på deras "hårda arbete" ligga i skuggan under ett träd och snarka ,då vaktar man bufflar .. Hundarna skäller om buffel avviker ...
Vad gör din svärfar för dagsverke då Berra , min svåger "jobbar" han med , lat som fan heter jobbet .....:)
Han är skolvaktmästare, ger sig iväg på morgonen och kommer tillbaka vid 4-tiden på eftermiddagen så det är ett heltidsarbete. Han reparerar, bygger grejor, klipper gräs och lagar mat ibland. Så lat är han definitivt inte.

Det är många uppfinningar i Thailand , men en Thai skryter inte så mycket som en Svenske .
Dom har funne upp TOK TOK- en de må du inte glömma , och många andre ting .
När jag googla på uppfinningar i värden , så hade Sverige bara 7 uppfinningar , andre länder
var för Sverige . Så man skal inte bara leta etter fel på Thai , när man inte är bättre .

P1050288.webp

P1050291.webp

P1050292.webp

Sverige 7 uppfinningar?

Dynamiten, separatorn, skiftnyckeln, skit åsså, detta är ju vad Thai uppfunnit....

Vad tror DU, kontakta svenska Patentverket, hoppas verkligen att Du skojar med oss...

Och DU, varför bygger Norge en fabrik i Thailand? kan det vara så att det finns inga Norrmän som vill arbeta,
eller kan det vara så att det kan bero på "löneläget"?

Nog är Thai duktiga, byggde Panamakanalen 40 år innan den öppnades, dom som kom efter
tog åt sig äran, jysterade kanterna, och öppnade kanalen....

Han är skolvaktmästare, ger sig iväg på morgonen och kommer tillbaka vid 4-tiden på eftermiddagen så det är ett heltidsarbete. Han reparerar, bygger grejor, klipper gräs och lagar mat ibland. Så lat är han definitivt inte.

Och detta har Du konstaterat efter att följt efter varje dag och sett?

Här en lista på de kanske mest kända svenska uppfinningar https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_uppfinningar

Motsvarande lista jag hittade om uppfinningar från Thailand: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Thai_inventions_and_discoveries

Sen har vi ju patent, här är listan på antal ansökningar per land för olika tidsperioder. man kan ju dela dessa siffror på antal invånare i landet om man vill http://data.worldbank.org/indicator/IP.PAT.RESD

Men för mig älskar jag Thailand oavsett, men skulle det bli dyrt eller osäkert att att leva där finns det andra länder. Sen kommer vi kanske inte bo där på heltid utan att vara halvårs turister ... men om det står det skrivit i stjärnorna!

Sverige 7 uppfinningar?

Dynamiten, separatorn, skiftnyckeln, skit åsså, detta är ju vad Thai uppfunnit....

Vad tror DU, kontakta svenska Patentverket, hoppas verkligen att Du skojar med oss...

Och DU, varför bygger Norge en fabrik i Thailand? kan det vara så att det finns inga Norrmän som vill arbeta,
eller kan det vara så att det kan bero på "löneläget"?

Nog är Thai duktiga, byggde Panamakanalen 40 år innan den öppnades, dom som kom efter
tog åt sig äran, jysterade kanterna, och öppnade kanalen....

Varför bygger Norge en fabrik i Thailand ? Norge har många fabriker i Thailand .
Och Norge har fabriker i hela värden , Till och med i Sverige har Norge många fabriker .
Bilden från Norska Jotun Thailand

china-laboratory_tcm68-28065.webp

vietnam-blue-colour-workers_tcm68-28068.webp

website-select-corporate_tcm68-623.webp

Varför bygger Norge en fabrik i Thailand ? Norge har många fabriker i Thailand .
Och Norge har fabriker i hela värden , Till och med i Sverige har Norge många fabriker .
Bilden från Norska Jotun Thailand

china-laboratory_tcm68-28065.webp

vietnam-blue-colour-workers_tcm68-28068.webp

website-select-corporate_tcm68-623.webp
Därför att Thai är smartare än Norrmän, men det innebär ju inte att de är smarta och innovativa .
Det förklarar ju iofs varför du ser upp till dem ...........;)

Nu är inte det viktiga att man verkligen jobbar eller sliter på jobbet.
Det viktiga är att man får en vettig lön och det helst utan att anstränga sig.[/

Nu kan man ju som bekant arbeta både med huvud och kropp eller endast det ena eller det andra ..
Alla typer av arbete kan vara ansträngande , men för olika kroppsdelar .......;)

Nu är inte det viktiga att man verkligen jobbar eller sliter på jobbet.
Det viktiga är att man får en vettig lön och det helst utan att anstränga sig.

Det är många i Sverige som får lön utan att anstränga sig , arbets ledig kaller vi det i Norge .

Men nå söker Norge efter Svensk ungdom som vill arbeta i Norge , i förste uppstart 1025 platser
i fiskeindustrien , Men med lav lönn kr . 140.- pr timme

P1050306.webp

Det är många i Sverige som får lön utan att anstränga sig , arbets ledig kaller vi det i Norge .

Men nå söker Norge efter Svensk ungdom som vill arbeta i Norge , i förste uppstart 1025 platser
i fiskeindustrien , Men med lav lönn kr . 140.- pr timme

P1050306.webp

Jag har jobbat i Norge hela min "karriär", vilket är 17år. Några veckor med arbete i Sverige har jag också lyckats klämma in "når jeg har hatt avspassering eller ferie".

Tragiskt att man ska behöva söka efter svensk ungdom när det finns norska ungdomar som är utan jobb.

Visst är thailändare dåliga på att erkänna att de har fel men inte sämre än någon annan nationalitet. Generellt sett tycker jag inte det är något stort problem att den absoluta majoriteten av världens befolkning nästan aldrig erkänner att de gjort fel; det stora problemet är att väldigt många dessutom inte erkänner för sig själva att de har fel och därmed fortsätter att göra samma fel i all evighet.

Förmågan att erkänna/inse att man haft fel är nog ganska väl korrelerad till intelligens och sunt förnuft samt till viss del utbildning. Saknar man både intelligens och sunt förnuft så är allt svart eller vitt och man har då inte förmågan att inse att det som förut var vitt nu är svart.

Håller med dig där, tex polacker tycker jag är värre de har aldrig fel och kan allt ;)

Visst är thailändare dåliga på att erkänna att de har fel men inte sämre än någon annan nationalitet. Generellt sett tycker jag inte det är något stort problem att den absoluta majoriteten av världens befolkning nästan aldrig erkänner att de gjort fel; det stora problemet är att väldigt många dessutom inte erkänner för sig själva att de har fel och därmed fortsätter att göra samma fel i all evighet.

Förmågan att erkänna/inse att man haft fel är nog ganska väl korrelerad till intelligens och sunt förnuft samt till viss del utbildning. Saknar man både intelligens och sunt förnuft så är allt svart eller vitt och man har då inte förmågan att inse att det som förut var vitt nu är svart.

Tror inte det är varken intelligens eller sunt förnuft, har ju inget med rätt eller fel att göra, utan övertygelse. Man måste leta i den thailändska kulturen och mentaliteten, den är så komplex att även för en thai är det obegripligt många gånger, så hur skall då en Farang förstå och detta tolkas då som att Thai alltid har rätt.

Tjusigt ord du använde där "korrelerad":)

Tror inte det är varken intelligens eller sunt förnuft, har ju inget med rätt eller fel att göra, utan övertygelse. Man måste leta i den thailändska kulturen och mentaliteten, den är så komplex att även för en thai är det obegripligt många gånger, så hur skall då en Farang förstå och detta tolkas då som att Thai alltid har rätt.

Tjusigt ord du använde där "korrelerad":)

I den thailändska hierarkiska strukturen där man förväntas rätta in sig efter de äldre så tycker jag faktiskt att det du föreslår skulle kunna passa in. Alltså det blir mer som att övertygelserna så att säga "planteras in" vartefter under uppväxten av familj, släkt, lärare osv.

I samhällen av västerländsk typ tror jag det är mer åt det hållet som @Atom skriver om, och att det blir mer av en personlig process som resulterar i ens övertygelser.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp