Vård i Sverige som utskriven utlandsSvensk

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Nödvändig vård till svensk patientavgift
Om man är utlandssvensk, bosatt i ett land som inte är EU-, EES-land eller Schweiz, har man rätt att få nödvändig sjukvård till svensk patientavgift.
Är man svensk medborgare bosatt i Kanada, Nya Zeeland, USA eller Australien betalar man hela sin vårdkostnad om man söker planerad vård i Sverige.

MAO, bosatt i Thailand men utskriven , åk till Sverige ,sök vård inom det Landsting du sist var skriven i . Svenskt pass skall uppvisas för styrkande av medborgarskap ..

Detta är ett intressant ämne då mycket skitsnack har förekommit på olika forum i denna fråga , man saknar MAO EJ rätt till vård i Sverige ;)

FÖ: Blir du allvarligt sjuk och kan ta dig till Sverige för tillex en operation , åk hem skriv in dig på Skattemyndigheten , på vilken adress som helst samt även till Försäkringskassan för inskrivning , bör vara klart på en bvecka vad jag förstått , sen har du samma rätt som tidigare ...

Och fn vore annt då alla inklusive oss utlandsSvenskar betalar minst 20 % i skatt på vår "saftiga pension "

Intressant vad läste du detta? Vet du varför man gör undantag för svenskar som bor i ex.vis Australien?

Om man är utskriven måste man skriva in sig först?

Om du skall stå i kö för OP så måste du skriva in dig och får du skatta fullt Vet ej varför vissa länder ej är samma som tillex Thailand, NEJ du behöver EJ skriva in dig för att kunna få akutvård dvs akutsjuk , uppsök tillex i mitt fall något sjukhus i Stockholms landsting ... ;)

"Janne " sa:
Intressant vad läste du detta? Vet du varför man gör undantag för svenskar som bor i ex.vis Australien?

Om man är utskriven måste man skriva in sig först?

Jag vet inte heller, men jag vet att Sverige har ett avtal med Australien så behöver du vård där så har jag för mig att du kan få det och Sverige gör upp med Australien på något sätt.

"Phonta " sa:
Om du skall stå i kö för OP så måste du skriva in dig och får du skatta fullt Vet ej varför vissa länder ej är samma som tillex Thailand, NEJ du behöver EJ skriva in dig för att kunna få akutvård dvs akutsjuk , uppsök tillex i mitt fall något sjukhus i Stockholms landsting ... ;)

Förtydligande
Om du söker akut så får du gratis vård som du skriver, men endast i det landsting där du senast var skriven i. Om en Göteborgare landar på Arn. och blir akut sjuk och åker till Sös så får han stå för hela kalaset själv.

MAO, bosatt i Thailand men utskriven , åk till Sverige ,sök vård inom det Landsting du sist var skriven i . ::)

Jag har träffat utskrivna svenska i Thailand som påstår att om man återvänder till
sverige och skriver sig i sverige igen så har han "karenstid" på 30/60/90 dagar innan man kan få vård, men det stämmer alltså inte ?

"george " sa:
Jag har träffat utskrivna svenska i Thailand som påstår att om man återvänder till
sverige och skriver sig i sverige igen så har han "karenstid" på 30/60/90 dagar innan man kan få vård, men det stämmer alltså inte ?

De har fel ingen karens

Jag har också uppfattat att det inte är karens, däremot kanske man inte kan skriva ut sig igen lika snabbt. Dvs man kan inte skriva in sig på måndag, få vård på tisdag. Åka tillbaks på onsdag och skriva ut sig på torsdag ... men det vet säkert andra här hur det fungerar.

Det är riktigt som Phonta framför.
För den som är utskriven från Sverige gäller.
Om man är utlandssvensk bosatt i ett land som inte är EU ESS-land eller Schweitz, har man rätt att få nödvändig sjukvård till svensk patientavgift.
Är man svensk medborgare bosatt i Kanada, Nya Zeeland, USA eller Australien betalar man hela sin vårdkostnad om man söker planerad vård i Sverige.
Är man från något annat land och vill ha planerad vård utan att betala själv krävs att man söker vården i det landsting man var folkbokförd i när man flyttade från Sverige.
Annars får man betala vårdkostnaden. När man söker vård måste man kunna styrka sitt medborgarskap med ett svenskt pass.
Om man skriver in sig på en adress gäller rättigheter för sjukvård som man är registrerad det finns inga karensdagar.

"Långeman " sa:
Förtydligande
Om du söker akut så får du gratis vård som du skriver, men endast i det landsting där du senast var skriven i. Om en Göteborgare landar på Arn. och blir akut sjuk och åker till Sös så får han stå för hela kalaset själv.
Om du söker nödvändig vård som är samma sak som akut vård, skall du få det var du än befinner dig i landet till patientavgift, med att du har svensk pass.
Däremot om det är planerad vård en operation eller liknande som inte är akut, blir det annat.
Jag tror det finns mycket missförstånd, vad gäller sjukvård för den som är utflyttat,
därför är det bra att Phonta tar upp det här.

"Rong " sa:
Om du söker nödvändig vård som är samma sak som akut vård, skall du få det var du än befinner dig i landet till patientavgift, med att du har svensk pass.
Däremot om det är planerad vård en operation eller liknande som inte är akut, blir det annat.
Jag tror det finns mycket missförstånd, vad gäller sjukvård för den som är utflyttat,
därför är det bra att Phonta tar upp det här.

Det är jättebra attPhonta tar upp detta, framförallt då du har så mycket fel i det du skriver. Läs mitt inläggen gång till.

Det som gäller är.

1. Vård till patient avgift från första dagen inom det landsting man sist var skriven.
2. Vård som vanligt efter att man blivit inskriven
3. Skrivs man ut igen inom 12 mån åker man på att betala rubbet i efterskott.

Enkelt eller hur :)

"bson " sa:
Det som gäller är.

1. Vård till patient avgift från första dagen inom det landsting man sist var skriven.

Då får ju Legolas betala sin operation i efterskott för han var inskriven mindre än 12 månader. Är det rätt uppfattat? :police:

"bson " sa:
Det som gäller är.

Vilken källa har du för dina uppgifter, ange ditt infoställe så alla kan få läsa själva.

Intressant, men många felaktigheter, fattar inte varför man skriver som om man vet, när man inte har en susning!!

Varför inte fråga dom som vet istället..Dom som just varit med om denna grej!! ;D

"Långeman " sa:
Vilken källa har du för dina uppgifter, ange ditt infoställe så alla kan få läsa själva.
Kommer inte ihåg exakt var jag läste det om att man måste bo kvar i 12 mån men det lät väldigt klart då när jag läste det.
Men när jag söker nu hittar jag inget om detta utan det verkar bara vara mina pkt 1 och 2 som gäller.

Det innebär ju i så fall att man kan komma hem för vård och sen dra snabbt igen.
Läst många ggr att det inte är så enkelt men hittar det som sagt inte nu.

"Långeman " sa:
Som vanligt pratar bson i nattmössan Långeman....Du hittar info på vårdgivarguiden, kikade där, det är mycket text, av det jag ögnade igenom uppfatade jag det som att man har rätt till akutvård i det landsting där man senast var skriven eller skriver in sig. Läs texten själv, - vid sjukhusvård betalar man högsta patientavgift, tror det är 100:-kr/dag.
Allt står i " Vård av personer från andra länder -SKL:s handbok."
Mycket text, kommer nog aldrig skriva ut mig själv, men man vet aldrig, finns några kronor att tjäna i sänkt skatt. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
1 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp