Vad innebär ett äktenskapsförord?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

thaikonsult

Medlem
Giftorättsregeln gäller när ni har gift er, vilket betyder att ni delar på den egendom som inte är enskild.

Genom att skriva ett äktenskapsförord kan ni avtala bort giftorätten och ni har en del alternativ på hur ni kan utforma detta:

Ni kan avtala om att den egendom ni ägde innan ni gifte er skall vara enskild egendom, dvs. skiljer ni er så delar ni enbart på det ni har skaffat inom äktenskapet.

Ni kan avtala om att all egendom är vardera makens egendom, med andra ord "mitt är mitt och ditt är ditt". I praktiken innebär detta också att ni har delad ekonomi under äktenskapet och att ni måste göra upp en förteckning på vem som köper vad och spara kvitton osv. för att kunna styrka detta vid en bodelning.

Ni kan avtala om att det ni erhåller genom arv eller gåva skall vara vars och ens enskilda egendom. Detta alternativ kan vara bra om ni vill behålla något "inom släkten", exempelvis en sommarstuga eller dylikt.

Ni kan i äktenskapsförordet specificera den egendom som inte skall bodelas. Detta kan vara sådant ni ärvt eller sådant ni vill att eventuella barn (ex särkullbarn) skall ärva.

Ni kan avtala om att endast den ena makens egendom skall vara enskild egendom. Detta alternativ används ofta om den ena maken går in i äktenskapet med betydligt mer tillgångar än den andre.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Thaikonsult vad finns det sambolagen då?
Om man inte skriver något hur bevisar man om olyckan är framme vems som är vems?

"Kycklingen " sa:
Thaikonsult vad finns det sambolagen då?
Om man inte skriver något hur bevisar man om olyckan är framme vems som är vems?

Det gör man inte. Utan dokumentation kan man inte bevisa något alls. Var det inte just detta som var kontentan av Thaikonsults inlägg? Ett äktenskapsförord bör dessutom inges och registreras vid Tingsrätten, därefter kan det inte bestridas.

"thaikonsult " sa:
Giftorättsregeln gäller när ni har gift er, vilket betyder att ni delar på den egendom som inte är enskild.

Genom att skriva ett äktenskapsförord kan ni avtala bort giftorätten och ni har en del alternativ på hur ni kan utforma detta:

Ni kan avtala om att den egendom ni ägde innan ni gifte er skall vara enskild egendom, dvs. skiljer ni er så delar ni enbart på det ni har skaffat inom äktenskapet.

Ni kan avtala om att all egendom är vardera makens egendom, med andra ord "mitt är mitt och ditt är ditt". I praktiken innebär detta också att ni har delad ekonomi under äktenskapet och att ni måste göra upp en förteckning på vem som köper vad och spara kvitton osv. för att kunna styrka detta vid en bodelning.

Ni kan avtala om att det ni erhåller genom arv eller gåva skall vara vars och ens enskilda egendom. Detta alternativ kan vara bra om ni vill behålla något "inom släkten", exempelvis en sommarstuga eller dylikt.

Ni kan i äktenskapsförordet specificera den egendom som inte skall bodelas. Detta kan vara sådant ni ärvt eller sådant ni vill att eventuella barn (ex särkullbarn) skall ärva.

Ni kan avtala om att endast den ena makens egendom skall vara enskild egendom. Detta alternativ används ofta om den ena maken går in i äktenskapet med betydligt mer tillgångar än den andre.

Finns det i Thailand också?

Vad innebär ett äktenskapsförord?
Giftorättsregeln när ni har gift er, vilket betyder att ni delar på den egendom som inte är enskild. Genom att skriva ett äktenskapsförord kan ni avtala bort giftorätten och ni har en del alternativ på hur ni kan utforma detta:
Ni kan avtala om att den egendom ni ägde innan ni gifte er skall vara enskild egendom, dvs skiljer ni er så delar ni enbart på det ni har skaffat inom äktenskapet.

Ni kan avtala om att all egendom är vardera makens egendom, med andra ord "mitt är mitt och ditt är ditt". I praktiken innebär detta också att ni har delad ekonomi under äktenskapet och att ni måste göra upp en förteckning på vem som köper vad och spara kvitton osv, för att kunna styrka detta vid en bodelning.

Ni kan i äktenskapsförordet specificera den egendom som inte skall bodelas. Detta kan vara sådant ni ärvt eller sådant ni vill att eventuella barn (ex särkullbarn) skall ärva. Ni kan avtala om att endast den ena makens egendom skall vara enskild egendom. Detta alternativ används ofta om den ena maken går in i äktenskapet med betydligt mer tillgångar än den andre.

Äktenskapsförord: Innebär att en viss del av ditt liv stannar hos dig, fast exet skinnar dig ren från alla framtida inkomster..

"Jo-Be " sa:
Äktenskapsförord: Innebär att en viss del av ditt liv stannar hos dig, fast exet skinnar dig ren från alla framtida inkomster..

Jaha, det är så det ligger till, annars så är det väl som att gå "all in"

Tycker nog att frågan är intressant, ska vi utgå ifrån att detta gäller en Thai och en svensk, äktenskapsförordet är registrerat i Sverige, båda bor i Sverige.

"Ubon " sa:
Jaha, det är så det ligger till, annars så är det väl som att gå "all in"

Tycker nog att frågan är intressant, ska vi utgå ifrån att detta gäller en Thai och en svensk, äktenskapsförordet är registrerat i Sverige, båda bor i Sverige.
Hustrun, och eventuella barn ärver det som inte omfattas av äktenskapsförordet.Det som omfattas av äktenskapsförordet, dels på samma vis som om du INTE var gift.

Gift eller inte är ganska irrelevant i detta sammanhang , sammanboende räcker gott , ofta räcker det med att tillex hustrun har levt ihop på samma adress dvs eventuellt inte heller varit skrivna på samma adress , det gällde förut att man måste vara skrivna på samma adress för att sambolagen skall gälla , idag kan den gälla likförbannat .. finns anvisande domar på detta .
Sommarstuga tillex gäller dock ej om man ej är gifta ..............................

Gäller att passa sig , jag skrev både samboavtal samt äktenskaps förord innan min gumma fick flytta in .. Äktenskapsförod skall helst skrivas samt registreras innan ingånget äktenskap

Tillex Jag Pelle.... ämnar ingå Äkten skap med anna ...., vår gemensamma vilja är att respektives tillgångar även framledes är enskild egendom ....... ;)

Enkelt samt mycket klokt :nod:

Sen ska det väl registrera hos tingsrätten? Inte 100 på om det är krav men då är det ju glasklart.

"Janne " sa:
Sen ska det väl registrera hos tingsrätten? Inte 100 på om det är krav men då är det ju glasklart.

Tror jag också, hörde om ett par för några år sedan som hade skrivit hur dom ville ha det, dom hade även två som bevittnade allt, när mannen sen dog så var frun ändå tvungen att lämna ifrån sig en hel del till mannens släkt för pappret var inte giltigt enligt lag.

"Janne " sa:

Regler ändras och olika tolkningar, kanske vi tillsammans kan komma fram till vad är det som gäller.

Har också för mig att äktenskapsförordet registreras hos Tingsrätten, kan göras upp till tre månader efter giftermålet, är inte detta ändrat, att man numera registrerar förordet hos skattemyndigheten? bäst att kolla, så informationen blir rätt

man skickar in detsamma till Tingsrätten samt betalar en avgift , efter en till ett par veckor kommer åter med en stämpel (Diarienummer ) dvs registrerat

KLART !!! behöver absolut inte gå till en advokat för ett enkelt äktenskapsförord eller samboavtal

Kolla på mallar på internet ;)Äktenskapsförord registreras numera hos Skatteverket.

just nu känns det som att jag inte fattar någonting (är trött)
Har äktenskapsförordet någon betydelse vid dödsfall?

vi har skrivit äktenskapsförord på att allt är enskild egendom.

så vad händer om jag dör? (inga barn) jag vill ju att hon ärver allt i så fall.

(jag läste på någon annan lag sida men blev bara mer förvirrad)

"Poontus " sa:
just nu känns det som att jag inte fattar någonting (är trött)
Har äktenskapsförordet någon betydelse vid dödsfall?

vi har skrivit äktenskapsförord på att allt är enskild egendom.

så vad händer om jag dör? (inga barn) jag vill ju att hon ärver allt i så fall.

(jag läste på någon annan lag sida men blev bara mer förvirrad)
Ett äktenskapsförord gäller även om äktenskapet upplöses genom dödsfall, dvs är all egendom enskild äger din arvingar allt av din del.

Sen kan ju ett testamente upphäva detta, men det beror ju på vilka som är arvingar och om det finns särkullsbarn, och om man har ett ett icke skiftat arv (från framliden make/maka). Man kan ex.vis inte testamentera bort en laglott till bröstarvinge.

Mycket juridik.

Man kan ju även upphäva ett äktenskapsförord, men bara om det ersätts av ett nytt.

"Janne " sa:
Ett äktenskapsförord gäller även om äktenskapet upplöses genom dödsfall, dvs är all egendom enskild äger din arvingar allt av din del.

Sen kan ju ett testamente upphäva detta, men det beror ju på vilka som är arvingar och om det finns särkullsbarn, och om man har ett ett icke skiftat arv (från framliden make/maka). Man kan ex.vis inte testamentera bort en laglott till bröstarvinge.

Mycket juridik.

Man kan ju även upphäva ett äktenskapsförord, men bara om det ersätts av ett nytt.
men vad är syftet med att skiten ska gälla vid dödsfall? verkar ju direkt korkat, det ska man ju ha testamentet till...

fy fan vilket skit........... det kostar pengar att ändra skiten va?
kostar det att registrera testamente? jag har inget som helst behov att ordna ett sådant i nuläget annars...

jag vill ju inte att min fru ska få problem om jag dör (jag kör sporthoj förresten...)
vill ju bara att det skulle gälla vid skilsmässa :/

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp