utländsk brytning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
T

Thaiwife

Gäst
Kanske jag ska skriva här istället :)
Vill gärna läsa om era erfarenhet så kan jag göra klart min läxa :S

Hejsan!!

Jag sitter här och försöka skriva en uppsats som jag har valt själv "Svenska med utländsk brytning"

Jag själv är gift men en svensk. Vi har varit tillsammans i snart 10 år. Han förstår för det mesta när jag pratar svenska med honom men som sagt, efter 10 år tillsammans så är det inte lika svårt att gissa länge. Till exempel om jag ber honom att hämta juice i kylen, men istället uttala jag "ljus" så förstår han ändå att jag skulle inte be honom att hämta "ljus" i kylen....eller hur..

Men..... Det är många som kanske har lite svårare att förstå mig. Till exempel mina nya anställda. De har lite svårt att förstå när jag ber dem att göra någonting. Det tar kanske några veckor, eller månader innan de nya förstår mig direkt utan att någon annan skulle behöva översätta vad jag hade sagt.

Så min fråga är,

1. Hur lång tid tar det för er att förstå era tjejer när de pratar svenska?
2. Pratar era barn med utländsk brytning också?

tack för alla svar

Har varken tjej eller barn. Men thailändare jag träffar som pratar svenska brukar jag alltid förstå utan några problem. Jag kan iof lite thai, så det underlättar nog förståelsen.

Jag tycker generellt att thailändare har väldigt bra svenskt uttal. :nod:

Våra barn pratar båda språken utan brytning, tom dialekt på båda, korat brytning på thai, och vidrig östgöta på sve.

"Thaiwife " sa:

Hejsan!!

Jag sitter här och försöka skriva en uppsats som jag har valt själv "Svenska med utländsk brytning"

Jag själv är gift men en svensk. Vi har varit tillsammans i snart 10 år. Han förstår för det mesta när jag pratar svenska med honom men som sagt, efter 10 år tillsammans så är det inte lika svårt att gissa länge. Till exempel om jag ber honom att hämta juice i kylen, men istället uttala jag "ljus" så förstår han ändå att jag skulle inte be honom att hämta "ljus" i kylen....eller hur..

Men..... Det är många som kanske har lite svårare att förstå mig. Till exempel mina nya anställda. De har lite svårt att förstå när jag ber dem att göra någonting. Det tar kanske några veckor, eller månader innan de nya förstår mig direkt utan att någon annan skulle behöva översätta vad jag hade sagt.

Så min fråga är,

tack för alla svar

Håller med Sodom där, min fru talar ju inte någon svenska direkt mer än några ord, men jag känner ju många thai som pratar svenska och jag har lättare att förstå dem än t ex spanjorer, spansktalande forlk kommer aldrig ifrån sitt läspande och valkong istället för balkong voll istället för boll mm ;D ;D

Lyco

Min kära hustru pratar bra svenska, men naturligtvis hör man att hon inte är infödd. Barnen som kom hit för 2,5 år sedan pratar bra svenska med lite skånsk accent ibland, men det grammatiska är inte helt perfekt ännu.

"Thaiwife " sa:

Hejsan!!

Så min fråga är,

tack för alla svar

Tänkte på en sak, nu när jag sitter och läser din text en gång till, får säga att du skriver bättre svenska än många svenskar!

Lyco

"Berralund " sa:
Min kära hustru pratar bra svenska, men naturligtvis hör man att hon inte är infödd. Barnen som kom hit för 2,5 år sedan pratar bra svenska med lite skånsk accent ibland, men det grammatiska är inte helt perfekt ännu.

Blanda nu inte ihop Svenska och Skånska ;)

"Berralund " sa:

De flesta brukar säga (eller skoja) att jag har halländska dialekt :P

Vet inte om det var komplimang eller klagomål :P

Min dotter var ett o ett halvt år när hon kom hit från Thailand. Nu är hon fyra och ett halvt år och pratar flytande skånska!!!! :nod:

:o Till och med Danska är vackrare ::)

Och kom nu inte med nåt om Ekensdialekt , för den förstår ni i alla fall inte ...
Dessutom så är det detsamma som RiksSvenska ;)

"Phonta " sa:
:o Till och med Danska är vackrare ::)

Och kom nu inte med nåt om Ekensdialekt , för den förstår ni i alla fall inte ...
Dessutom så är det detsamma som RiksSvenska ;)

Rikssvenska, pfft!! Alla dialekter har sin tjusning och sina speciella toner. Lyssna t ex på en äkta värmlänning (Tina Thörner exempelvis) hur mycket fattar du då? ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp