Usufruct och ärvdabalk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"nakonsawan " sa:
Jag kanske är förvirrad nu men ser inte att du skrivit något i denna tråd? Men visst det låter bra, är det något man kan ta tag i om och när man vill bygga något åt sig själv på marken eller ska det fixas på en gång?

Var detta du menade kanske? Stämmer det att man måste ta det innan man gifter sig alltså? Hade hoppats man kunde fixa Ucufruct om och när jag vill bygga något större senare. Men det måste bli på en gång i så fall?

I händelse av skillsmässa skall man nog notera att usufructen skall ha tecknats före giftermålet. Om man (som jag) har varit gift med frugan länge i Sverige så är det nog ingen mening med att teckna usufruct ena dagen och registrera äktenskapet nästa. Blir tanten tvär och skillsmässan ett faktum, kommer hon givetvis dragande med ett svenskt personbevis, tjusfullt översatt till thai. Och, jodå -det godtas i thailändsk domstol.
Men har man inte levt ihop i Sverige, ja då gäller ju regeln om usufructen först och gifta sig sen.

Dessutom är jag bara 63 om 30år så då måste det gå att göra den "for life" men det gick också väll?

Nej man kan ju aldrig ta information från någon annan på ett forum som fakta inför ett så stort beslut :) Men det här ger mig ju kött på benen och lättare att förstå när jag tar tag i det på riktigt framöver så det hjälper mycket! Hjälper en att planera och förstå vilka möjligheter som finns.

Läste föresten precis igenom hela din husbygge tråd Macke, mycket intressant läsning.

En tanke dök upp som säkert är svår att svara på men provar. Om man har Usufruct på en tomt sedan går det några år och man ångrar sig, man hittar en annan tomt man vill bygga på och skaffa usufruct på den istället kan man då ha på båda? eller i alla fall säga upp den gamla?

Vad jag vet finns inga sådana begränsningar. Usufructen skrivs in i Chanoden (tomtbeviset) och du kan nog skriva in dig på flera.

ok kanon, tänkte ifall jag ångrar mig om något år och låter tjejens far bo kvar på marken och letar upp något annat istället. tackar för all info.

Det är inte bara köra på när man har thailändsk fru eller på annat sätt är aktiv i Thailand. Man måste planera, läsa på lagar och regler, bråka med myndigheter, ha koll på sina papper och veta när man inte kan räkna med att lagar och regler kommer följas i alla fall. Inget för veklingar alltså! :)

Här hemma i sverige behöver man ju inte veta vad som är bak och fram på en båt för att klara av och bygga hus, gifta sig och så vidare om man jämför med oss som gör samma sak i thailand eller med någon från thailand :P

"nakonsawan " sa:
ok kanon, tänkte ifall jag ångrar mig om något år och låter tjejens far bo kvar på marken och letar upp något annat istället. tackar för all info.

Det är inte bara köra på när man har thailändsk fru eller på annat sätt är aktiv i Thailand. Man måste planera, läsa på lagar och regler, bråka med myndigheter, ha koll på sina papper och veta när man inte kan räkna med att lagar och regler kommer följas i alla fall. Inget för veklingar alltså! :)

Här hemma i sverige behöver man ju inte veta vad som är bak och fram på en båt för att klara av och bygga hus, gifta sig och så vidare om man jämför med oss som gör samma sak i thailand eller med någon från thailand :P

Är väl nästan tvärtom tycker inte det varit några större problem i Thailand med varken bygga hus eller gifta sig.
Byggtillstånd + alla bygg lagar i Sverige gör det väl krångligare Sverige, förutom ägande delen så är det rätt smidigt vad gäller husbygge och bygglov i Thailand. Vad gäller efterlevnads garanti till huset så är det kanske lättare för din del i Sverige men svårare för din fru att hävda rätt till mark och hus i Sverige än för dig i Thailand om hon inte har uppehållstillstånd.
Hon har ju ingen rätt till att äga mark i Sverige då heller + att hon har större problem att få visum och ta sig in i Sverige om hon inte har dig vid sin sida längre.
Så lättare för dig men svårare för din fru i Sverige gällande besittningsrätt sålänge hon inte har UT.

Enligt isaan layers så är det inte alls så att en usufrucht måste tecknas innan giftemål för att vara giltig , detta skall jag naturligtvis kolla upp på andra håll ,men som det nu såg ut så är det så ....

"Phonta " sa:
Enligt isaan layers så är det inte alls så att en usufrucht måste tecknas innan giftemål för att vara giltig , detta skall jag naturligtvis kolla upp på andra håll ,men som det nu såg ut så är det så ....

Nej, giltig är den naturligtvis. Alla avtal är giltiga, så länge dom inte bestrids... Kruxet är bara att de flesta avtal kan sägas upp och som jag förstått domstolen i Muang Phon, så kan en usufruct ingången under äktenska sägas upp av endera parten. Däremot kan den inte bestridas av tredje part och den måste nog sägas upp före en ev. skillsmässa.

Men Phonta, domstolen i Phon har öppet hus en gång i veckan, alla kan gå dit och få råd direkt "ur hästens mun". Ta reda på när dom har sina rådgivningsdagar och knalla dit! Ta med Dig tolk, bara, om Du inte är mycket bättre på thai än jag för engelskan är nada i det bygget.....

Hej Birger

Har ju kikat på ett skitfint trähus , fick ett kanonpris uppsatt på plats i Nong song Hong ... Tyvärr så var min fru på det humöret idag att hon nu anser att citat "det behövs inte skrivas nåt mellan oss, litar du inte på mig så skit i det "... Och jag har ju skrinlagt detta förut ,men nu lade jag ner det för gott ... ;DHon blev lite lång i ansiktet när jag sade att , nu gick sista chansens till barnens framtida hus ;D ;D ;D
Jag sparar mina slantar istället , kan ju hyra nåt i Jomtien , då kan jag flytta när jag vill ,och igen djäkla Usufrucht att krångla med ........

Ha det så gott

MVH Phonta

"Phonta " sa:
Hej Birger

Har ju kikat på ett skitfint trähus , fick ett kanonpris uppsatt på plats i Nong song Hong ... Tyvärr så var min fru på det humöret idag att hon nu anser att citat "det behövs inte skrivas nåt mellan oss, litar du inte på mig så skit i det "... Och jag har ju skrinlagt detta förut ,men nu lade jag ner det för gott ... ;DHon blev lite lång i ansiktet när jag sade att , nu gick sista chansens till barnens framtida hus ;D ;D ;D
Jag sparar mina slantar istället , kan ju hyra nåt i Jomtien , då kan jag flytta när jag vill ,och igen djäkla Usufrucht att krångla med ........

Ha det så gott

MVH Phonta
E ju klockrent vad din fru är ute efter... Spelar på alla strängar hon kan.
Strongt att du står emot Phonta, kommer en karma för det.

Jo, men man kan inte leva ihop om man skall misstänka sin partner i alla lägen ,, idag kom vi överrens . Jag kommer förmodligen att bygga ett rent trähus ,detta skall stå på stolpar 50 cm höga 9 st .. Huset blir ca 43 m2 ,det räcker bra .. Huset byggs i mitt namn ,dvs jag står som ägare hos komunen, egentligen behövs ingen usufrucht vid närmare eftertanke , huset är flyttbart samt går om nån djävlas att elda upp ...... ;). Min fru litar jag på , hon är ok , skulle det hända henne något under min levnad så vill jag känna att jag kan bo kvar , så tänkte jag förut , men kanske vill jag inte bo kvar då , så är tanken idag , då säljer jag kåken , ett välskött trähus i Thailand kommer att stiga i värde och kan lätt nedmonteras samt flyttas ... ;D

Dessutom så funderar jag på detta med att alla avtal ingångna under äktenskapet ...
är möjliga att bestrida , dvs Den tomt som vi nu diskuterar att jag ev. skall ställa "Mitt" trähus på , inköptes av min hustru för hennes egna slantar som det heter 2011
,vid köpet fick jag skriva på att jag som hennes lagvigde make inte kommer att ha anspråk på detta vid ev. skilsmässa .. Detta avtal som kommunen i Nong Song Hong upprättade (ett enkelt papper) är ju då även bestridbart vid ev bodelning ......
DEtta pappaer låter kommunerna alla faranger skriva på (i stort sett alla) ;D Kanske jag skall tillägga ...

Det handlar ju inte om att man inte litar på sin partner. Det är ju för det som kan hända vid en ev skilsmässa eller om hon skulle gå bort man vill skydda sig emot.
Och vad är eg problemet för frun med att skriva papper?
Om hon ändå inte tänker blåsa dig så spelar det väl ingen roll? Det borde ju ligga i hennes intresse att du känner dig bekväm i er relation och alla är vi olika.
Det här argumentet "litar du inte på mig" är så epa..
Jag säger rakt ut till min tjej att nej jag litar inte på en enda thai och jag litar inte på många svenskar heller för den dagen man ev bli ovänner så blir det lätt ett annat ljud i skällan, det köper hon fullständigt och hon tycker inte att det är konstigt på något sätt.

Men den stora grejen är ju eg om det händer våra damer något, då står vi där och ska förklara för hennes arvingar att det där e faktisktit mitt.
Skit på dig är vad vi lär få höra då.

Du har helt ratt, men att bygga ett hus som man sen kan salja eller flytta ar ju ganska ok.
Men just detta att hon inte vill skriva en usufrucht gor mig faktiskt valdigt tveksam....
skit pa dig ,ja,tyvarr vanligare an vad folk tror , och Thais moral i detta med att blasa Faranger ger jag inte mycket for ;)

"Phonta " sa:
Du har helt ratt, men att bygga ett hus som man sen kan salja eller flytta ar ju ganska ok.
Men just detta att hon inte vill skriva en usufrucht gor mig faktiskt valdigt tveksam....
skit pa dig ,ja,tyvarr vanligare an vad folk tror , och Thais moral i detta med att blasa Faranger ger jag inte mycket for ;)
Flytta huset går väl i teorin men lär du göra det IRL?

Ang Thais moral så har du mer rätt än många faranger vill tro.
Det handlar inte om att vara negativt inställd som en del vill få det till, det handar om att öppna ögonen och se verkligheten för vad den är.
En del väljer istället att blunda och det är ju upp till var och en.

"Phonta " sa:
Dessutom så funderar jag på detta med att alla avtal ingångna under äktenskapet ...
är möjliga att bestrida , dvs Den tomt som vi nu diskuterar att jag ev. skall ställa "Mitt" trähus på , inköptes av min hustru för hennes egna slantar som det heter 2011
,vid köpet fick jag skriva på att jag som hennes lagvigde make inte kommer att ha anspråk på detta vid ev. skilsmässa .. Detta avtal som kommunen i Nong Song Hong upprättade (ett enkelt papper) är ju då även bestridbart vid ev bodelning ......
DEtta pappaer låter kommunerna alla faranger skriva på (i stort sett alla) ;D Kanske jag skall tillägga ...

Tur du inte skrev alla för då hade jag varit tvungen att skriva inte jag :) Nä ärligt talat har faktist inte hört talas om ett sådant papper innan, dom bad inte mig skriva på något när vi köpte chanothe och registrera det på Amphoe.
Men bättre du har ett mobilt hus går det åt skogen kan du alltid komma ner söderut göra om huset till en husbåt kan jag komma över på en öl på bryggan :D

Klart dom ljuger och enligt oss har dålig moral men nu har dom en annan kultur där det inte är fel att ljuga utan kan vara bra om man ser till att den andre inte förlorar ansiktet, så en Thai kan man aldrig lita på men dom ser det inte som något fel, dom ser mer våran ärlighet och rättframhet som ett fel, och att vi har dålig moral och är ohövliga. Kommer ihåg när jag var ute på restaurang och åt med en kompis och hans fru, en Svensk som var kompis med polaren kom fram och hälsade på han när vi satt och väntade på maten, hans fruga var svin sur efteråt över så ouppfostrade och ohövliga människor som kommer fram och hälsar vid matbordet.
Så olika kulturer olika syn på moral hövlighet och uppfostran, vi hade tyckt det var ohövligt om han bara gick förbi utan att hälsa.

Ett tips : Ammoniumnitrat + fotogen (ked) fungerade i alla lägen men se till och hålla er utanför provinsen åtminstone när det smäller. Behöver en rejäl initiator. Ett litet tips från Oklahoma.

Ligger i sangen med min Samsung ,den ar mig trogen .gumman sover och jag funderar.
Tror att jag sparar mina slantar pa banken i stallet.......Jag bor ju ok har hos gumman i hennes hus och har da friheten att inte ha plaverat nagra slantar. Hon vill ju stt jag skall bekosta allt , dela tomten, dra in vatten ,dra in el mmsamt bygga huset ,kommer att sluta pa en fyrs hundra i alla fall .......
Battre kopa nat skoj for de slantarna :D

"Phonta " sa:
Ligger i sangen med min Samsung ,den ar mig trogen .gumman sover och jag funderar.
Tror att jag sparar mina slantar pa banken i stallet.......Jag bor ju ok har hos gumman i hennes hus och har da friheten att inte ha plaverat nagra slantar. Hon vill ju stt jag skall bekosta allt , dela tomten, dra in vatten ,dra in el mmsamt bygga huset ,kommer att sluta pa en fyrs hundra i alla fall .......
Battre kopa nat skoj for de slantarna :D
Den bästa investeringen i Thailand är att ingen göra. Ni bor ju redan bra, stäm i bäcken så det blir ordning på torpet istället. Vill frun greja med sin tomt å dyl har hon ju vad jag förstår gott om egna slantar. Fråga om hon inte kan köpa en bil å skriva på dig ;)

Ordning på torpet får mig att tänka på denna fina orkester. "Pippis"

EDIT:
Är det inte Phontas tänkta trähus där i bakgrunden?

PICT0021.webp

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp