TV-licens

• Trådstartare Trådstartare Gazton
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
G

Gazton

Gäst
Ubon,
Varför ska jag be om ursäkt ? Jag skrev OM du har en TV och nyttjar SVT och inte betalar så är du en skattesmitare
OM du inte har tv så förstår jag inte varför du svarade i tråden.

"Gazton " sa:
Ubon,
Varför ska jag be om ursäkt ? Jag skrev OM du har en TV och nyttjar SVT och inte betalar så är du en skattesmitare
OM du inte har tv så förstår jag inte varför du svarade i tråden.

Hur kan någon bli skattesmitare? om en avgift inte betalas, tv-licens är ingen skatt

En TV-avgift (ibland TV-licens) är en obligatorisk skatt på innehav av lagstadgade TV-mottagare.

Kycklingen du undrade på en annan tråd om det var gratis att se TV i andra länder. Här i Thailand betalar man inte licens för innehav av TV. Thailand har fria TV kanaler nu har regeringen delat ut 690 THB till hushållen för att dom ska kunna köpa en digitalbox för marksändningen ska övergå till digitalt. Kanalerna 3,5,7,9 och NBT. Har man paraboltallrik och flera parabolhuvuden så finns det hur mycket som helst där uppe i rymden. som är gratis. Så jag betalar inte TV licens.

"Farang53 " sa:
Kycklingen du undrade på en annan tråd om det var gratis att se TV i andra länder. Här i Thailand betalar man inte licens för innehav av TV. Thailand har fria TV kanaler nu har regeringen delat ut 690 THB till hushållen för att dom ska kunna köpa en digitalbox för marksändningen ska övergå till digitalt. Kanalerna 3,5,7,9 och NBT. Har man paraboltallrik och flera parabolhuvuden så finns det hur mycket som helst där uppe i rymden. som är gratis. Så jag betalar inte TV licens.

Där ser man :thumbsup:

Bor man utomlands hela året förstår jag att man inte betalar licens. Men blir bor man i Sverige tycker jag att det skulle kännas pinsamt att inte betala. Det finns ingen acceptabel ursäkt, bara ren snålhet.

"Caesar " sa:
Bor man utomlands hela året förstår jag att man inte betalar licens. Men blir bor man i Sverige tycker jag att det skulle kännas pinsamt att inte betala. Det finns ingen acceptabel ursäkt, bara ren snålhet.

Nu stycket jag att du är stygg som hänger ut Hans Svensson

"Gazton " sa:
En TV-avgift (ibland TV-licens) är en obligatorisk skatt på innehav av lagstadgade TV-mottagare.

Uppdaterad 2014-06-13 10:08. Publicerad 2014-06-13 09:27

Skriv ut
Öka textstorlek
Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Tipsa via e-post

Så påverkar beslutet dig: Nu handlar det om vilken skärm du ser tv på

Behöver du betala tv-avgift eller inte? Efter fredagens dom handlar den frågan i hög grad om vilken sort skärm du nöjer du dig med att se tv på. Räcker det med en dator, surfplatta eller mobil behöver du inte betala tv-avgiften längre. Skärmen kan ha vilken storlek som helst bara den inte är avsedd att ta emot marksänd tv med. Du slipper också betala om du tittar på en duk med videoprojektor.

Men så länge du har en traditionell tv måste du fortfarande betala tv-avgift, även om du tittar via nätet och tv-skärmen kopplad till datorn.

Det råder delade meningar om man kan få tillbaka tidigare betalad tv-avgift för datorinnehav. Radiotjänst hävdade först på fredagen att det inte går. Men sannolikt har myndigheten fel och under kvällen uppgav Radiotjänst att de kommer med ett besked på måndagen. Högsta förvaltningsdomstolen menar att dagens dom är ett prejudikat som kan användas i domstol. Om du vill försöka få tillbaka pengar från Radiotjänst för tidigare inbetald tv-avgift för dator ska du vända dig till domstol, i första hand Förvaltningsrätten.

Nu är det fritt fram att titta på tv på datorn eller surfplattan utan att behöva betala tv-avgift. Så tolkar Radiotjänst domen i dag från Högsta förvaltningsdomstolen (HFD).

Nu är det fritt fram att titta på tv på datorn eller surfplattan utan att behöva betala tv-avgift. Så tolkar Radiotjänst domen i dag från Högsta förvaltningsdomstolen (HFD).

I tv-avgiftslagen definieras en tv-mottagare som "teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program". Domen från HFD slår emellertid fast att en dator eller surfplatta inte kan bedömas som tv-mottagare, eftersom de inte huvudsakligen är avsedda som sådana:

Tag fram din källa var det framgår att detta är en skatt

"Caesar " sa:

Bara ren snålhet? tycker det nog är mera dumhet att betala för något som är fritt, pinsamt.

Håller med Ubon varför ska man tvingas betala nått man inte ser på? Jag kan se på reklamfinanserade kanaler men då är det ju inte public service.

TV avgiften är väl frivilligt om man vill betala den eller inte, det finns ingen möjlighet att kontrollera om en person har TV eller inte, därför är det väl upp till personen om han önskar betala eller inte.
Om en TV kontrollant skall ha rätt att komma in över tröskeln måste han ha poliseskort och papper på det, finns ingen annan möjlighet för kontrollanten att kliva över tröskeln.
Jag skulle tro de flesta gör som jag, öppnar aldrig dörren för okända personer, de måste ringa mig innan om någon skall besöka mig, om en TV kontrollant skulle ringa för besök, det är endast säga till honom "du är inte välkommen" för den som inte har något intresse av att betala någon TV avgift.

Jag anser med TV, om det finns reklam med i sändningarna skall den vara gratis för tittarna.
Om regeringen använder den för att styra folket skall det inte kosta något heller, exempelvis Cuba och Nord Korea har gratis TV utan reklam.

Öppnar inte för okända personer??
Nej du Rong jag tror inte dom flesta gör som du gör, jag tror dom flesta öppnar dörren om någon knackar eller ringer på den, även om ingen har ringt innan och förbokat tid ;)
Känner faktist ingen som gör som du skriver att du gör inte öppnar för någon om dom inte ringer innan. låter nästan som du är lite paranoid?

"Jonas " sa:
Öppnar inte för okända personer??
Nej du Rong jag tror inte dom flesta gör som du gör, jag tror dom flesta öppnar dörren om någon knackar eller ringer på den, även om ingen har ringt innan och förbokat tid ;)
Känner faktist ingen som gör som du skriver att du gör inte öppnar för någon om dom inte ringer innan. låter nästan som du är lite paranoid?
Det är möjligt att jag är lite paranoid efter svenska mått, men jag har bott tidigare i länder där man måste vara försiktig. I Spanien exempelvis kom det en kväll en ung kvinna och ringde på för ett ärende, jag öppnade ett gallerförsedd fönster bredvid dörren och misstänkte kvinnan även hade peruk och inga goda avsikter, jag släppte aldrig in henne, sedan när hon gick tillbaka såg jag minst en man som stod och väntade vid hissen bakom en pelare.
Jag misstänkte vem kvinnan var och tog reda på hennes bakgrund och hon hade tidigare med sin boyfriend suttit lång tid i spanskt fängelse för rån.
De här personerna var inte från Spanien, utan utlänningar.
Jag är övertygad att den kvinnan som ringde på var ett planerat rån, det var också ett väldigt oväder när hon ringde på. En sådan händelse hade kunnat sluta med en tragedi vid oförsiktighet.
Jag anser i Sverige borde folk inte öppna dörren för okända människor utan ha dörrkikare att de kan se vem personen är och inte öppna dörren för okända människor, alltför många har blivit rånade och även mördade genom att de öppnat dörren för okända, som påstått sig vara det ena och andra.
Många äldre människor tror de lever i det gamla Sverige, men så är inte fallet idag.

Med tanke på Svenska statens dåliga finanser, så är det aviserat, om skattehöjning på snus och tobak, tror nog att även tv-skatten kommer att höjas...

"Ubon " sa:
Med tanke på Svenska statens dåliga finanser, så är det aviserat, om skattehöjning på snus och tobak, tror nog att även tv-skatten kommer att höjas...

Vadå för skatt??? Vad yrar du om? Var det inte en avgift??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp