Tobak och hjärt-kärlsjukdom

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
H

Hans Svensson

Gäst
En bekant i 40 års åldern har haft en hjärtinfarkt, inte fet men rökare....kanske en bidragande orsak...

Beräkningar visar att ungefär 2500 personer dör varje år i hjärt-kärlsjukdom orsakad av rökning.
– Alla vet att det är farligt att röka men många vet inte hur farligt det är, hävdar Åsa Malmberg som arbetar med rökavvänjning.

Åsa Malmberg har lång erfarenhet som distriktssköterska i Vänersborg. Hon gick själv en rökavvänjningskurs 1996 där alla deltagare blev rökfria. Hon blev intresserad av ämnet, inte minst mot bakgrund av att tobak är en av de allra största folkhälsofrågorna.
– Rökning orsakar så många sjukdomar att det knappt finns något man inte kan koppla till den, påpekar Åsa Malmberg.

Åsa Malmberg vill att vården tar sig an frågan med större allvar och utbildar personalen i tobaksfrågor och hur de kan stötta patienter som vill sluta röka.
– De flesta som har rökt länge har börjat i tonåren. Man har tillhört ett visst gäng, röker i vissa situationer och rökning blir en del av ens identitet. Då måste man bryta en räcka vanor förutom nikotinberoendet, förklarar hon.

Rökning dödar
Rökning är idag den största enskilda orsaken till sjukdom, lidande och förtida död i västvärlden. Ett fyrtiotal sjukdomar har direkt samband med rökning, allt från tandlossning till cancer. Varannan rökare dör i förtid. I Sverige dör årligen upp mot 7000 människor på grund av tobaksmissbruk. Hundratusentals skadas och notan för samhället är 26 miljarder kronor per år.

Rökning ökar infarktrisken
Drygt 20 procent av all hjärt-kärlsjukdom beräknas bero på rökning. Det innebär till exempel att 1300 personer i Sverige insjuknar i hjärtinfarkt varje år på grund av rökning.

Ett medicinskt problem som rökningen orsakar är en försämrad blodcirkulation. Det kan till exempel leda till hjärtinfarkt eller kärlkramp. Det är nikotinet som får blodkärlen att dra ihop sig. Det ökar puls och blodtryck som i sin tur ökar infarktrisken. Att blodkärlen kan utvidgas är viktigt vid till exempel fysisk ansträngning

Ta hand om er! Sluta röka! Hans Svensson :wai:

Det inlägget blev det Karma för, jag vet att det är svårt för en inbiten rökare att sluta . jag slutade själv för 34 år sedan 29 år gammal (så nu vet ni min ålder).
Tror att det har mycket med min goda hälsa att göra , ingen tobak samt mycket måttlig alkoholkunsumtion.. Kanske till och med skadligt låg , ca en ölsamt ett par rom&cola per månad utslaget på ett år .... :D

Snälla ni som röker eller super för hårt , sluta med rökningen och festa lagom , har sett för mycket elände i Sverige och för att inte tala om här nere i Thailand ,OJoj :(

"Phonta " sa:
Det inlägget blev det Karma för, jag vet att det är svårt för en inbiten rökare att sluta . jag slutade själv för 34 år sedan 29 år gammal (så nu vet ni min ålder).
Tror att det har mycket med min goda hälsa att göra , ingen tobak samt mycket måttlig alkoholkunsumtion.. Kanske till och med skadligt låg , ca en ölsamt ett par rom&cola per månad utslaget på ett år .... :D

Snälla ni som röker eller super för hårt , sluta med rökningen och festa lagom , har sett för mycket elände i Sverige och för att inte tala om här nere i Thailand ,OJoj :(

Helt rätt, karma kommer. Trots ett långt liv till sjöss och ständig tillgång till billiga cigaretter har jag aldrig börjat röka. Sponken har det också varit sparsamt med, nuförtiden är det helt "vitt" ombord. Förvisso har det blivit en och annan ordentlig fest genom åren, men nuförtiden är det minimalt.

Ett ganska stillasittande liv har däremot satt sig på magen med ett antal kilo för mycket men detta skall åtgärdas nu. Man vill ju se sin lille son växa upp så motivationen finns i högsta grad.

Nu har man iofs sett "massvis" av "renlevnadsmänniskor" dö långt innan bäst före datum.
En stor del av dessa har varit hobby motionärer.

I deras fall så har det varit hjärtat som gett upp vid 45års ålder.
När det är såpass unga människor så tippar jag på att det är någonting som är medfött eller alternativt hjärtmuskel inflamation.

Oavsett så är det väl aldrig positivt att röka, så kan man hålla sig borta från sådant så är det bra.

Jag skall inte kategorisera , men de påståenden som Du nu lägger fram brukar komma från de som röker eller vet med sig att de har en hög alkoholkunsomtion ;D
Inte alls illa menat ,du vet säkert att deta ofta är så, kanske inte i ditt fall dock.. Nu anser jag och även de som är kloka att dessa som levt sunt och dött av div åkommor förmodligen inte fått uppleva sin 45 årsdag heller .......

Jag hör alltför ofta som en dålig ursäkt , min farfar rökte och drack ,han blev 95 år gammal ...blabla... javisst det tror jag på , men hade han levt sunt hade han förmodligen blivit 105 år gammal ...Det finns de som blir det , även i Thailand ;)

Hjärtinfarkt kan delvis vara genetiskt betingat MEN rökning bidrar självklart negativt. Nu såg jag fanskapet som är en intelligent man stå och röka, - han har dock bestämt sig för att sluta. Man kan hoppas att han gör slag i saken MEN det är svårt att sluta...
Thai tobak har jag hört är extra negativt - de lär använda mycket gifter/besprutning vid produktion!

I Februari blir det 6 år sedan jag slutade röka, var storrökare men gick att sluta i alla fall. Dricker dock för mycket, upp mot 3 dagar i veckan (inte när jag är iväg på jobb då blir det förstås 2 vita veckor) :)

"BaBoo " sa:
I Februari blir det 6 år sedan jag slutade röka, var storrökare men gick att sluta i alla fall. Dricker dock för mycket, upp mot 3 dagar i veckan (inte när jag är iväg på jobb då blir det förstås 2 vita veckor) :)

Grattis till att du slutade röka....-alkohol är ochså väldigt negativt ur medicinsk synpunkt....Dagen efter känner man av alkoholen negativt. Det räcker med en gång i veckan eller helst en gång i månaden. När människor gör dumheter eller gör bort sig på något sätt är ofta alkohol inblandat. De svagaste grupperna, troligen med låg iq, det är de man ser runt systembolagen på Stockholms gator, - det dricks i de övre skikten men på ett annat sätt. Har sett när de obducerat en alkoholist, de får efter fettlever s.k. SKRUMPLEVER...-därefter ger kroppen upp, man behöver inte förstå mycket om kroppen för att ta in det....
Max en gång i veckan...

"Phonta " sa:
Jag skall inte kategorisera , men de påståenden som Du nu lägger fram brukar komma från de som röker eller vet med sig att de har en hög alkoholkunsomtion ;D
Inte alls illa menat ,du vet säkert att deta ofta är så, kanske inte i ditt fall dock.. Nu anser jag och även de som är kloka att dessa som levt sunt och dött av div åkommor förmodligen inte fått uppleva sin 45 årsdag heller .......

Jag hör alltför ofta som en dålig ursäkt , min farfar rökte och drack ,han blev 95 år gammal ...blabla... javisst det tror jag på , men hade han levt sunt hade han förmodligen blivit 105 år gammal ...Det finns de som blir det , även i Thailand ;)

Röker ej och min alkoholkonsumtion är nog en bra bit under medelsvenssons alkoholkonsumtion.
Dock så kan det bli en hel del för mycket alkohol under semestern i Thailand.

Så denna gång kommer inte uttalandet av, varken en alkis eller rökare.

"Hans Svensson " sa:
Grattis till att du slutade röka....-alkohol är ochså väldigt negativt ur medicinsk synpunkt....Dagen efter känner man av alkoholen negativt. Det räcker med en gång i veckan eller helst en gång i månaden. När människor gör dumheter eller gör bort sig på något sätt är ofta alkohol inblandat. De svagaste grupperna, troligen med låg iq, det är de man ser runt systembolagen på Stockholms gator, - det dricks i de övre skikten men på ett annat sätt. Har sett när de obducerat en alkoholist, de får efter fettlever s.k. SKRUMPLEVER...-därefter ger kroppen upp, man behöver inte förstå mycket om kroppen för att ta in det....
Max en gång i veckan...

Nu ska herr Svensson ha klart för sig att det existerar relativt många med hög IQ bland både narkomaner och alkisar.

"andrejsdenruskige " sa:
Röker ej och min alkoholkonsumtion är nog en bra bit under medelsvenssons alkoholkonsumtion.
Dock så kan det bli en hel del för mycket alkohol under semestern i Thailand.

Så denna gång kommer inte uttalandet av, varken en alkis eller rökare.

Skönt att höra , Grattis till ett sunt leverne

"BaBoo " sa:
Exakt är nog helt andra orsaker till att folk blir missbrukare!

För lite stimulans kan "skapa" en missbrukare.
Jag hade en matematik och filosofi lärare som var extremt smart, dessutom var han väldigt pedagogisk.
Han gillade spriten lite för mycket för hans bästa.

Har dessutom en hel del kollegor som man inte kan påstå vara direkt intelligensbefriade. Dessutom kan man inte heller beskylla dom för att vara nykterister.

Både läkarkåren och lärarkåren, speciellt på universitetsnivå har nog en ovanligt hög procent av folk som är något för glada i spriten.

"Hans Svensson " sa:
Hjärtinfarkt kan delvis vara genetiskt betingat MEN rökning bidrar självklart negativt. Nu såg jag fanskapet som är en intelligent man stå och röka, - han har dock bestämt sig för att sluta. Man kan hoppas att han gör slag i saken MEN det är svårt att sluta...
Thai tobak har jag hört är extra negativt - de lär använda mycket gifter/besprutning vid produktion!
"andrejsdenruskige " sa:
Nu ska herr Svensson ha klart för sig att det existerar relativt många med hög IQ bland både narkomaner och alkisar.

Jo, självklart...och även de riskerar skador på kroppen, fettlever - skrumplever....Alkohol leder även bl.a till diabetes och högt blodtryck - högt blodtryck kan leda till förstorat hjärta och infarkt...

Tar blodtrycket varje dag...dagen efter alkoholförtäring ligger trycket betydligt över vad det annar skulle gjort. Undertrycket/övetryck...(systoliskt/diastoliskt) - bör ligga på c:a 120/80!

Ett väldigt viktigt värde för hälsan...Lätt att kolla det, särskilt de som dricker flera gånger i veckan....Jag garranterar att det är förhöjt....När trycket landar på omkring 170/100 bör man söka hjälp....

"Hans Svensson " sa:
Jo, självklart...och även de riskerar skador på kroppen, fettlever - skrumplever....Alkohol leder även bl.a till diabetes och högt blodtryck - högt blodtryck kan leda till förstorat hjärta och infarkt...

Tar blodtrycket varje dag...dagen efter alkoholförtäring ligger trycket betydligt över vad det annar skulle gjort. Undertrycket/övetryck...(systoliskt/diastoliskt) - bör ligga på c:a 120/80!

Ett väldigt viktigt värde för hälsan...Lätt att kolla det, särskilt de som dricker flera gånger i veckan....Jag garranterar att det är förhöjt....När trycket landar på omkring 170/100 bör man söka hjälp....

Ja, man undgår ju inte skador bara för att man skulle råka vara intelligent.

Har en blodtrycksmätare hemma, varför vet jag inte. Köpte den bara för att...ja, jag vet faktiskt inte.
Har kollat blodtrycket ett antal gånger och även "dagen efter". Och visst fan har man ett kraftigt förhöjt blodtryck då, så i längden är det nog inte så hälsosamt att dricka alkohol. Om det ny är hälsosamt att dricka ens någon gång.

Är sparsam med alkoholen...dricker på planet till bangkok, ett par starköl på flygplatsen och allt jag kommer över på planet - sedan sover jag gott....Ska sluta med det, nu möter troligen tjejen när jag kommer i januari, vill inte vara bakfull...Ska ta med tidningar + böcker och göra något, sedan kan man sova...
Jag ska vid nästa resa ta ett naturpreparat som har en lugnande inverkan, det heter Neurol-forte, Extrakt av vänderot (Valeriana). Växtbasetar läkemedel.
Mycket effektivt. Tas vid lindrig oro och sömnrubbningar.

"Hans Svensson " sa:
Är sparsam med alkoholen...dricker på planet till bangkok, ett par starköl på flygplatsen och allt jag kommer över på planet - sedan sover jag gott....Ska sluta med det, nu möter troligen tjejen när jag kommer i januari, vill inte vara bakfull...Ska ta med tidningar + böcker och göra något, sedan kan man sova...
Jag ska vid nästa resa ta ett naturpreparat som har en lugnande inverkan, det heter Neurol-forte, Extrakt av vänderot (Valeriana). Växtbasetar läkemedel.
Mycket effektivt. Tas vid lindrig oro och sömnrubbningar.
Det är farligt att leva.

Visst är det farligt med ett högt blodtryck, men det är ju lätt att bota. Jag får medicin nu men den kan jag säkert sluta med när jag har förlorat ett antal kilon. Det är alltid skönt att slippa mediciner.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp