Tiggeri

mackes

Forumveteran
Jag är lite kluven när det gäller att tigga, skulle vara kul att höra vad ni tycker.

I Sverige sitter ju tiggare överallt nu och min spontana reaktion är att man kan inte få något om man inte gör något! Vad f-n, dansa, spela musik, måla eller underhåll på gatan så har du gjort dig förtjänt av en peng. Vi andra måste ju åstadkomma något om vi skall få betalt. Lite väl slött att bara sätta sig ner och hålla ut handen, alla kan lära ju sig något!

Dock kan jag tycka synd om människor som måste tigga men ingenting blir bättre av att ge dem pengar. Ute i byarna fungerar det inte att tigga, där bygger man relationer, hjälper till och får hjälp av dem man känner. Det är bara i stan du kan be okända att ge dig pengar trots att du inte tillfört något. Jag tycker inte det är ok.

Instämmer helt med dig Mackes. Här där jag bor sitter det alltid någon 6 dagar i veckan, någon springer omkring och ska bära kassar utanför Ica, en annan sitter och sover. Nej av mig blir det inga allmosor, i början gav jag tiggaren en slant, men icke längre.

Aldrig gett något till de, är ju ofta större gäng iaf i gbg står männen vid bilar och väntar eller åker runt och släpper av/ hämtar kvinnorna.

Ger inte tiggarna i Sverige något. Gjorde det en gång men då var det män utanför IKEA som hjälpte till med att lyfta in i bilen, hjälper de till så kan jag ge dem något.

I Thailand ger min fru i bland, hon säger sig veta vilka som behöver pengar och vilka som utnytjar situationen.

Ger inte heller till tiggare...

Men såg ni dokumentären Alexandra Pascalidou gjorde nu på TV..??
Då hängde hon ju med tiggare i Borås och följde dom hem till Rumänien..
Det var ju en kille där som sparade alla sina slantar och byggde om sitt hus hemma..
Han blev hatad av sina egna för att han sparade pengar och jobbade för att få dom..
Dom andra bara satt av sin tid i Sverige och ville inte prova att jobba...

Vi ger inte heller något till tiggare tror inte jag gjort det i Sverige kanske nån gång för många år sen, men har gett till en man i bkk utan ben för ett par år sen å en i Khon kaen vad jag kan komma ihåg, vi brukar försöka hitta andra sätt hjälpa till lite sist skänkte vi lite till ett barnhem för föräldralösa tror det gör mer nytta att skänka till tiggare i Sverige får jag för mig bara ökar på problemet å är ingen lösning känslan är så iaf.

Polisen i Pattaya gjorde tillslag i ett hus för ca. 1 år sen, där satt det fullt av kvinnor och barn från kambodja inlåsta i ett rum, styrdes av Thailändsk gäng som körde ut dom på dagarna för att sätta sig och tigga.

Se filmen slumdog millionaire, film efter en bok skriven av en Indisk författare, så får man se hur det går till i sådana tiggarsyndikat.

Jag ger pengar många gånger till äldre människor en 10 här en 20 där min fru gillar inte när jag ger pengar till dom gamla men det ski..r jag i vill jag ge pengar då gör jag det jag har svort för dom gamla som ligger eller sitter på marken/golvet jag är bara sån. Kanske bra att jag bor inte i Indien.:wai:

Har ju också fått tillsägelse i Thailand att inte ge till handikappade och liknande som jag dock har svårt att låta bli, dom är ju ofta oskyldiga till sitt handikapp.
I nästa veva så ger samma personer nästan allt dom äger till munkar som röker och sitter med en uppkopplad iPad i ett tempel.

Jag har haft svårt med detta beteende i Thailand. Kulturkrock måhända men många thai är okänsliga.

Polisen i Pattaya gjorde tillslag i ett hus för ca. 1 år sen, där satt det fullt av kvinnor och barn från kambodja inlåsta i ett rum, styrdes av Thailändsk gäng som körde ut dom på dagarna för att sätta sig och tigga.

Exakt, därför säger min fru att hon ser skillnad. Tror jag kanske inte på men hon kan säker höra om de är Thai eller inte.

Tillbaka
Topp