Thailändska frukter och grönsaker

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"ledarn " sa:
Vad har snålhet med priset att göra ??

Om något är dyrt är det dyrt oavsett om jag är snål eller inte...
Eller hur ??

Sen är det frugan som väljer bort papayan då hon tycker att det inte är värt priset..
Men sen jobbar hon och tjänar egna pengar :laugh: :laugh:

Lättare att handla med andras !! :o :o

Hehe ta det inte så bokstavligt, man får väl jäklas lite. ;) Visst är det näst intill oskäligt dyrt, men jag köper en härligt gyllengul mango ibland också. Kan bara inte låta bli.

"Berralund " sa:
Hehe ta det inte så bokstavligt, man får väl jäklas lite. ;) Visst är det näst intill oskäligt dyrt, men jag köper en härligt gyllengul mango ibland också. Kan bara inte låta bli.
Men det är väl inte mango från Thailand utan från Brasilien?Det är skillnad det. ;D

"ledarn " sa:
Ha, ha.... Kommer ihåg första gången jag testade Green Mango... :laugh: :laugh:

Jag tänkte.. Hur f@n kan dom äta något så surt och träigt ??

Men efter ett par tester så började det smaka riktigt bra..
Nu för tiden köper jag alltid 2 stycken och trycker i mig..
Brukar bli det 2:a inköpet efter en kall bira när man kommit fram till Thailand..

Biran får vänta. Som jag väl har skrivit tidigare så blir Mango & Sticky Rice första inköpet på Suvan. Man dras till det stället som till en magnet. Dessutom - landar man kl 6 på morgonen så smakar det inte speciellt gott med bira. :)

"Berralund " sa:
Biran får vänta. Som jag väl har skrivit tidigare så blir Mango & Sticky Rice första inköpet på Suvan. Man dras till det stället som till en magnet. Dessutom - landar man kl 6 på morgonen så smakar det inte speciellt gott med bira. :)
Hvornår smager en Chang best?
Klokken seks om morgenen!

Den sura mangon gillar jag inte men det gör däremot frugan och ungarna. Varför käka något så surt när det finns den gula, saftiga mogna... När man sätter tänderna i den smälter den nästan som smör. Det är sann matnjutning, Chang får ursäkta. :P

"legolas " sa:
ja jag förstår varför du är så glad i att sitta och käka thaimat om du tycker att sura frukter är gott. Du var garanterat också en älskare utav omogna krusbär hemma när du var yngre eller??

Ang. krusbär, så hade min morfar ett h*llskotta till jobb att hålla oss ungar från buskarna, varje säsong så bad han oss att hålla våra händer borta från dessa, jag kommer ihåg en gång(tror jag var 5-6år gammal), så gömde jag mig bakom en krusbärsbuske och satt där i godan ro och smaskade i mig sura kart och han kom smygande, utan att jag upptäckte honom, han knep mig i nackskinnet med sina två korta stumpar till tumme & pekfinger(han hade förlorat dem i kriget (WW1)efter handskat med en tändhatt))och j*klar vad det gjorde ont, kan säga att i fortsättningen väntade jag tills de var mogna..

De syrliga mango frukterna brukar frugan köpa och jag gillar dem, men hon vill ha den där blandningen med socker och torkad chili till hennes mango..

Jo-Be

"legolas " sa:
Eftersom du är den ende vettige här, så vänder jag mig enbart till dig Berra, du förtjänar att få tips, de andra chilliätande, surkäkande trotsåldersmässiga trähattarna kan blunda nu, för de fattade inget när jag skrev förra gången.

Berra, säg åt din fru att antingen köpa mer mogna gröna mango, eller be henne att vänta och inte sätta tänderna därhemma genast i de gröna, låt dom mogna till sig. De gröna blir jättesöta och gott lagom mjuka efter ett tag, och de är jättegoa att slafsa på, pröva skall du se... men skit i det där löjliga dippandet med chilli, bara toffelhjältar håller på med det skräpet.

Lycka till
legolas

Tack lego, mango skall absolut avnjutas naturellt. Hade naturen velat att den skulle smaka starkt så hade den väl fått chilli i sig redan från "födseln".

Problemet är bara att om vi köper ett par gröna mangos så hinner dessa aldrig mogna, det blandas till chilliröra snabbare än blixten och adjöss med den godsaken. Så därför köper jag gul till mig själv och avnjuter den antingen helt naturell eller med khao niao. Mums!

Det finns ett fantastiskt utbud av frukt och grönt i Thailand i alla upptänkliga former och smaker. En del kan man namnen på, andra inte. Och hur äter man dessa?

Jag börjar med att flytta över några inlägg från en annan tråd som en start.

"legolas " sa:
Jag kan rekommendera Ragnelas senaste mattips och det var MANGOMOUSSE, Den göres lämpligen på följande sätt:

- Mixa köttet av 2 gula mango, vispa,hårt,
- 1 äggvita, vispa
- 2 dl grädde.
- Blanda allt försiktigt med en gaffel.
Räcker till 4-5 personer
Häll i skålar och ställ dem i kylen en halv dag.

jag gjorde allt detta förutom att de hann inte in i kylen, men jösses pettersson va gött det blev. OK jag gick inte ner i vikt många gram den dagen, men skitsamma. Ungarna plus Alfa gjorde halleleluja-tecknet, och ser mig numera som en direkt ättling till Buddah, SÅ gott var det..

legolas

Tack för det tipset, det skall testas när jag har kommit hem. Men inte kan det väl vara så farligt, mango är ju nyttigt och fullt av vitaminer. ;) ;) ;)

mango pok pok det e gott det eller som thai säger som tam mamuang det skulle ni pröva socker gubbar ;)

Blir riktigt sugen när jag läser om thailändska frukter. Även om det är dyrt här hemma måste man unna sig när man får tag på fina frukter. Men hur fina de än är här hemma så är det blekt jämfört med när man är på plats i paradiset. Riktig tortyr att läsa, blev så så sugen på kuonio mamouang.

Får handla mango idag och prova om vi får till mangomousse.

"Wangthong " sa:
Blir riktigt sugen när jag läser om thailändska frukter. Även om det är dyrt här hemma måste man unna sig när man får tag på fina frukter. Men hur fina de än är här hemma så är det blekt jämfört med när man är på plats i paradiset. Riktig tortyr att läsa, blev så så sugen på kuonio mamouang.

Får handla mango idag och prova om vi får till mangomousse.

Jo Wangthong dom är jättefina och jättebesprutade, därför är jag sparsam med att äta just dessa fina frukter. Här i Ban Phe, har jag förmånen att utanför där jag bor plocka både bananer och mango dirkt från trädet, garanterat obesprutat.

Tänk på detta när ni ser alla dessa vagnar som säljer papaya, mango, ananas och annat.

Här om dagen var vi ju ute med Kentbra, för att titta på lite hus, där fanns massor av mangoträd med dinglande frukter. Kentbra's fru tog en från trädet och min fru skrek till "ät inte, de är fruktansvärt besprutade", och jag kände på mangon, helt kladdig av besprutningsmedel, så låt er inte luras av alla dessa till synes friska färska frukter??

ivrige Ivar

"Insayt " sa:
Jo Wangthong dom är jättefina och jättebesprutade, därför är jag sparsam med att äta just dessa fina frukter. Här i Ban Phe, har jag förmånen att utanför där jag bor plocka både bananer och mango dirkt från trädet, garanterat obesprutat.

Tänk på detta när ni ser alla dessa vagnar som säljer papaya, mango, ananas och annat.

Här om dagen var vi ju ute med Kentbra, för att titta på lite hus, där fanns massor av mangoträd med dinglande frukter. Kentbra's fru tog en från trädet och min fru skrek till "ät inte, de är fruktansvärt besprutade", och jag kände på mangon, helt kladdig av besprutningsmedel, så låt er inte luras av alla dessa till synes friska färska frukter??

ivrige Ivar
Det är naturligtvis att tänka på. Här i Sverige tror jag ändå att de värst besprutade inte klarar kontrollen. Naturligtvis slinker det igenom en del. Det kan nog vara värre i Thailand. Vi har också Mango och en del andra frukter som vi odlar själva i Thailand. Vi besprutar dom inte men de är i många fall väldigt kladdiga av fruktsafter, och jag tror nog inte att det är besprutningen som kladdar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp