Thaikvinnans roll i familjen

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Nu inför min flytt om två veckor så har jag haft en del funderingar runt detta med ekonomin i familjen , som jag ser det så är min ekonomi min fru jag själv samt gamla pappa och mamma , resten får fixa sitt uppehälle själva , de är arbetsföra eller som barnen har en Thaipappa som får försörja dem ...

Har bestämt att min fru får 15000 thbt /mån till mat och vatten, diskmedel mm. , Jag själv står sen för bensin, försäkring för mig själv samt andra kostnader som kan uppkomma exempelvis el samt tanktömmning ... Av 45000 thbt som jag tänker spendera bör jag då kunna lägga undan nån tusenbatting samt ha en nöjd fru , Thaikvinnan bör anser jag få behålla sin roll i som ekonom över hushållskassan i familjen , dock inte över hela kassan då det lätt kan spåra ur ..

Hur gör ni andra ?Ger ni hela pensionen till frugan , som hon sen fördelar över hela Thaifamiljen... berätta hur ni lköst detta med ekonomin , en del följer med så fort det skall köpas något , samt ger frugan en slant då och då , det känns inte ok för mig , hon måste ta ett ansvar själv över dessa 15000 thbt ..... ;)

Jo , det verkar väl riktigt , men du har ju ungdomar i huset så det blir ju dyrare ......
eller ligger deras fickpengar utanför dessa 18000 thbt ? Då är det ju rena lyxlivet , du vet att de jämför hela tiden , du förstör för oss andar med dålig ekonomi :( :'(

Jag gör ungefär som dig, min fru har ju två barn också så 20 000 / mån för hushållskassa och egna personliga utgifter och jag spenderar ungefär lika mycket på bil, hus och mig själv.

Har kört så något år nu och det funkar bra med små justeringar för oförutsedda utgifter och resor.

;D Detta med barnen är ju en avvägning , i vårt fall så är det stopp där ,de har "skitit i det blå skåpet" så då bör mina 15000 vara rimliga , jag är ju en kinjau farang dessutom har jag hört ibland .... ;D ;D Så det måste jag ju leva upp till ....

När jag bodde i Thailand för ett par år sen drygt fick frugan 15 000 bht för att sköta hushållet.Hon klarade detta galant och sparade även pengar. Jag betalade huset,el.bensin,tv,internet osv. Vi klarade oss på runt 40,000 bht..men då köpte jag mkt till huset för mina fickpengar. Dock hade vi inga skulder... Om vi tar steget nu igen är min plånbok(inkomsten) lite klenare...och vi behöver renovera det gamla huset...eller bygga nytt!....kostar ju pengar. Men frugan har en hel del land som vi kan sälja av....säjer hon...och några bath står kvar på Bangkok bank sen försäljningen av förra huset....så vi ska nog klara av detta. Min hustru är extremt sparsam...varken dricker eller röker.Men som sagt...man vill ju resa lite ibland..och unna sig ngt extra så räknar med att vi nog kommer att hamna på runt 50,000 bht/mån.

:) Areeya

50 000 thbt är vad många säger att man måste ha , själv tycker jag det verkar riktigt mycket , finns inga Thai som lever på den nivån , i alla fall inga medelklass ....
Varför skall Thaikvinnan alltid ta i så djäkligt när hon lägger ut ekonomin . jag vet att det finns dom som säger att 20000 thbt/mån inte räcker , fan ,skall farangen försörja hela släkten ....tror att det smusslas ut en del slantar både till bröder och systrar ....

"Phonta " sa:
50 000 thbt är vad många säger att man måste ha , själv tycker jag det verkar riktigt mycket , finns inga Thai som lever på den nivån , i alla fall inga medelklass ....
Varför skall Thaikvinnan alltid ta i så djäkligt när hon lägger ut ekonomin . jag vet att det finns dom som säger att 20000 thbt/mån inte räcker , fan ,skall farangen försörja hela släkten ....tror att det smusslas ut en del slantar både till bröder och systrar ....

Till/hennes familj vet jag att det inte smusslas ut några pengar...snarare tvärt om!! Sist(sommaren 2012) köpte de virke till oss för 75 000 bht som pappan tog ut ur ATM:en....Var enl dem en bra affär för att ha till renoveringen av frugans hus!Nu är visst det mesta uppsågat i lämpliga längder och behandlat mot termiter.
Nej det är väl olika familjer..denna vill absolut inte suga ut mej!! Och Fruns son från förra äktenskapet går i skolan, jobbar extra på 7-eleven...och är inte speciellt kostnadskrävande.Visst hjälper jag till ibland...nu ska de få en ny kyl när vi kommer till sommaren...behövs verkligen. Sen om vi flyttar ner kostar ju våran dotter en hel del vad gäller skolgången. Minst 6000/mån enl frugan.

Jag vill ju inte leva i armod de sista åren...så efter att ha bott i Thailand nästan tre år tidigare...tror jag att jag/vi behöver 50,000 bht/månad för ett drägligt liv...absolut inget överflöd förutom mina fredagsöl!! :nod:

Sen får man ju hoppas att kursen...krona mot Bath inte rasar,,,

Med vänlig hälsning Areeya

För min del så har jag valt en tilltänkt som kommer att ha ett arbete när det blir dags att flytta till Thailand eller Fillippinerna.
Sen när det är dags att ta hand om det ev. barnet som vi kanske får då ska hon inte behöva arbeta. Då ska vi klara av att leva på mina pengar.
Jag gillar inte pratet med att era fruar får en summa i månaden som hon ska hushålla med, det låter som om ni pratar om ett barn som får månadspeng och inte som en vuxen person som ni har valt att leva tillsammans med resten av era liv.

"SLU. " sa:
För min del så har jag valt en tilltänkt som kommer att ha ett arbete när det blir dags att flytta till Thailand eller Fillippinerna.
Sen när det är dags att ta hand om det ev. barnet som vi kanske får då ska hon inte behöva arbeta. Då ska vi klara av att leva på mina pengar.
Jag gillar inte pratet med att era fruar får en summa i månaden som hon ska hushålla med, det låter som om ni pratar om ett barn som får månadspeng och inte som en vuxen person som ni har valt att leva tillsammans med resten av era liv.

Hej SLU, är den tilltänkta frun från Thailand eller Filippinerna? Det är svårt att utläsa!

"b-tung " sa:
Hej SLU, är den tilltänkta frun från Thailand eller Filippinerna? Det är svårt att utläsa!

"andrejsdenruskige " sa:
Ja, och hur gammalt är det tilltänkta barnet?

Ölgänget är här fortfarande. :D. :D

Mina tilltänkta finns i bägge länderna, det lutar mer åt Fillipinskan. I Fillippinerna får man lättare visum, man får arbeta, man kan äga hus och man kan även ha ett eget företag.

Barnet måste man ju självklart göra först innan man kan säga hur gammalt det är, men det begriper väl inte en sån som du. Barnunge. :(

Kan bara säga , hoppas det inte blir någon avkomma efter Dig , med Din syn på kvinnor , en i varje land. Kanske hörsammar en av dessa mig , Thai är duktiga att använda kniven till att fixa detta med avkommefrågan ;D ;D ;D ;D

Kvinnor som använder kniv för att medvetet skada någon vill jag ändå inte ha, dom får du behålla för dig själv. Lås in dom.

Eftersom jag är duktig på Psykologi så kan jag få kvinnorna på andra tankar om dom mot förmodan skulle vilja skada mig.

Tack för tipset, jag kan säkert försörja mig i Thailand på detta. Det finns säkert många falanger som behöver hjälp med att få sin frun på bättre tankar om det är som du säger Phonta om Thailändska kvinnor.

"SLU. " sa:
Kvinnor som använder kniv för att medvetet skada någon vill jag ändå inte ha, dom får du behålla för dig själv. Lås in dom.

Eftersom jag är duktig på Psykologi så kan jag få kvinnorna på andra tankar om dom mot förmodan skulle vilja skada mig.

Tack för tipset, jag kan säkert försörja mig i Thailand på detta. Det finns säkert många falanger som behöver hjälp med att få sin frun på bättre tankar om det är som du säger Phonta om Thailändska kvinnor.

Man bör behandla sin livskamrat på ett sådant jämlikt och respektfullt sätt så att en tanke på att vilja skada dig inte kan komma att uppstå överhuvudtaget.

Annars kan man alltid försöka att förstå och smeka kvinnan medhårs så att hon spinner som en katt i din förstående famn ;)

"SLU. " sa:

De flesta människor med lite utbildning använder en budget för att få förutsägbarhet i livet. Alla vuxna människor behöver dessutom ett "eget" liv som inte är övervakat av någon.

Att budgetera är någonting man måste lära sig och någonting som dåligt utbildade människor har väldigt svårt med. Men det är väldigt mycket enklare att dela upp pengarna mellan de områden som var och en ansvarar för.

Det ger också en större frihet för din partner att använda era pengar till saker som du kanske inte skulle accepterat om du fick vara med och bestämma.

"areeya " sa:
Till/hennes familj vet jag att det inte smusslas ut några pengar...snarare tvärt om!! Sist(sommaren 2012) köpte de virke till oss för 75 000 bht som pappan tog ut ur ATM:en....Var enl dem en bra affär för att ha till renoveringen av frugans hus!Nu är visst det mesta uppsågat i lämpliga längder och behandlat mot termiter.
Nej det är väl olika familjer..denna vill absolut inte suga ut mej!! Och Fruns son från förra äktenskapet går i skolan, jobbar extra på 7-eleven...och är inte speciellt kostnadskrävande.Visst hjälper jag till ibland...nu ska de få en ny kyl när vi kommer till sommaren...behövs verkligen. Sen om vi flyttar ner kostar ju våran dotter en hel del vad gäller skolgången. Minst 6000/mån enl frugan.

Jag vill ju inte leva i armod de sista åren...så efter att ha bott i Thailand nästan tre år tidigare...tror jag att jag/vi behöver 50,000 bht/månad för ett drägligt liv...absolut inget överflöd förutom mina fredagsöl!! :nod:

Vi betalade 18 000 baht årskostnad för 2st barn 7 och 11år på en dyr stor privatskola här uppe, så 6000 baht i månaden lät mycket. I detta ingick skolkläder och skolböcker, sen blir det skolböcker under årets gång men inga 6000 baht i månaden. Detta året blir det lite dyrare för dottern fyller 12 men vi räknar på att betala ca 20-25000 för 2 ungar årskostnad nu när skolorna öppnar igen.
Men ni kanske har tänkt en dyrare skola i Bangkok?

"Jonas " sa:
Vi betalade 18 000 baht årskostnad för 2st barn 7 och 11år på en dyr stor privatskola här uppe, så 6000 baht i månaden lät mycket. I detta ingick skolkläder och skolböcker, sen blir det skolböcker under årets gång men inga 6000 baht i månaden. Detta året blir det lite dyrare för dottern fyller 12 men vi räknar på att betala ca 20-25000 för 2 ungar årskostnad nu när skolorna öppnar igen.
Men ni kanske har tänkt en dyrare skola i Bangkok?

Vi har valt att flytta barnen till en skola inne i provinshuvudorten eftersom den lokala skolan i byn lämnar väldigt mycket att önska, de utbildar risbönder ingenting annat. Skolan är stängd i snitt en dag i veckan och väldigt ofta när man kommer dit är lärarna borta och barnen är ensamna i klassrummet. Misshandel är mer regel än undantag, och de flesta familjer som har möjlighet har flyttat sina barn.

Kostnaden för skolan ligger runt 7 000 per år och barn. Sedan tillkommer ju transport, skolkläder och böcker men det handlar om max två tusen i månaden för båda barnen. Alltså i runda slängar 3 000 per månad. Och då handlar det om grundskolan.

"areeya " sa:

Hej !
Verkar som hon ändå vill ha lite extra pengar, trots att hon är sparsam och ordentlig som du skriver, då hon hävdar att skolan kostar 6000/mån. Eller har hon planerat för privatskola i Bkk.
Skolan för min lilla "Gris" kostar bara smulor mot det din fru uppger.
Frarang grannen har en Tjej som suger honom på 10.000/mån för en 11 åring skolgång. Det finns många sätt att fylla på sina besparingar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp