ta tjejens efternamn vid giftermål?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Poontus

Medlem
Eventuellt så kommer jag gifta mig i sommar om allt går som det ska och känns rätt. (hennes morsa håller på att sy bröllopsklänningen)
Jag är lite sugen på att byte till tjejens efternamn, ingen i Sverige har det namnet, mitt nuvarande efternamn är ett vanligt tråkigt -son namn som närmare 10'000 andra har.

Är det någon annan som har gjort samma sak eller har synpunkter?
bra eller dålig idé?

"glimten66 " sa:
Varför inte gör det som känns rätt för dig :)
jo det är ju ungefär det som jag tänker, jag undrar dock hur vanligt eller ovanligt det är, jag har aldrig hört om någon annan Svensk man som tagit sin Thailändskas efternamn?

och så ifall någon hade någon bestämd avrådan, typ ifall det skulle ge mig problem, eller om det skulle kanske göra det betydligt mycket svårare för min blivande fru att få jobb ifall hon har sitt Thailändska namn istället för ett svensk efternamn?

"glimten66 " sa:
Ingen aning faktiskt om det kan ge din fru problem i arbetslivet
"Poontus " sa:
jo det är ju ungefär det som jag tänker, jag undrar dock hur vanligt eller ovanligt det är, jag har aldrig hört om någon annan Svensk man som tagit sin Thailändskas efternamn?

och så ifall någon hade någon bestämd avrådan, typ ifall det skulle ge mig problem, eller om det skulle kanske göra det betydligt mycket svårare för min blivande fru att få jobb ifall hon har sitt Thailändska namn istället för ett svensk efternamn?
Visst är det tyvärr en risk att man tittar bara på namnet och drar slutsatser av det. Tycker ändå ni ska diskutera för och nackdelar och välja det som känns bäst för er. Sen måste ju en av er ändra sina folkbokföringsuppgifter om ni vill ha samma efternam och då även pass och körkort med mera.

Men gå på känslan, kan inte påminna mig att jag känner någon svensk som tagit sin thai respektives efternamn, men någon ska ju vara först.

Ska ni bo i Sverige är det ju lättare med svenskt efternamn så man slipper bokstavera det varje gång ... Ska ni bo i Thailand är det ju det motsatta.

Men följ magkänslan vad ni vill så kommer det fungera, skulle det bli massa problem kan man alltid byta tillbaks till det svenska.

"Janne " sa:
Visst är det tyvärr en risk att man tittar bara på namnet och drar slutsatser av det. Tycker ändå ni ska diskutera för och nackdelar och välja det som känns bäst för er. Sen måste ju en av er ändra sina folkbokföringsuppgifter om ni vill ha samma efternam och då även pass och körkort med mera.

Men gå på känslan, kan inte påminna mig att jag känner någon svensk som tagit sin thai respektives efternamn, men någon ska ju vara först.

Ska ni bo i Sverige är det ju lättare med svenskt efternamn så man slipper bokstavera det varje gång ... Ska ni bo i Thailand är det ju det motsatta.

Men följ magkänslan vad ni vill så kommer det fungera, skulle det bli massa problem kan man alltid byta tillbaks till det svenska.
tanken är att vi ska bo i Sverige under den närmsta överskådliga tiden.
för hennes del gör det kanske ingen större skillnad då hennes förnamn ändå knappt går att uttala.

men det var en bra poäng där ändå med att man alltid kan byta tillbaks

Halla dar !!!! Jag har min frus Thaiefternamn som mellannamn. Vill ni ha samma dubbelefternamn sa kan ni fa det, men bara om ni gor RATT..Gift er,andra inga namn vid giftemalet. Dvs Inga namnbyten eller tillagg.. Sedan lamnar du in namnbytesansokan pa att du vill ha hennes Thaiefternamn, nar detta ar klart,dvs nar du fatt papper pa detta sa lamnar din hustru in att hon vill ha ditt Svenska efternamn som sista namn, dock behalla sitt Thainamn som mellan namn...Detta maste ske i namnd ordning annars kan du inte gora det dvs. lura mamnlagen..........Detta vet jag av egen erfarenhet.

Jag heter idag ?...Phonthaisong ......? Min fru har exakt samma efternamn i samma ordning......

Darav mitt smeknamn "Phonta" ;)

"Phonta " sa:
Halla dar !!!! Jag har min frus Thaiefternamn som mellannamn. Vill ni ha samma dubbelefternamn sa kan ni fa det, men bara om ni gor RATT..Gift er,andra inga namn vid giftemalet. Dvs Inga namnbyten eller tillagg.. Sedan lamnar du in namnbytesansokan pa att du vill ha hennes Thaiefternamn, nar detta ar klart,dvs nar du fatt papper pa detta sa lamnar din hustru in att hon vill ha ditt Svenska efternamn som sista namn, dock behalla sitt Thainamn som mellan namn...Detta maste ske i namnd ordning annars kan du inte gora det dvs. lura mamnlagen..........Detta vet jag av egen erfarenhet.

Jag heter idag ?...Phonthaisong ......? Min fru har exakt samma efternamn i samma ordning......

Darav mitt smeknamn "Phonta" ;)
intressant, normalt så tycker jag att det är riktigt B med dubbla efternamn, framförallt när barn har dubbla efternamn (personlig åsikt sedan runt 7-8 års ålder så ta inte åt dig på något sätt)
Men här är det namn på två olika språk så det kan ju ha sina fördelar också, så jag ska fundera på saken, men det skulle bli så jäkla långt namn med totalt 4 olika namn

Du menar da Formamn samt mellannamn och ditt Svenska efternamn.. Heter du Andersson eller dyligt?
I sa fall var radd om det namnet och ge eventuella barn detta i arv..
Snsrt inga Son namn kvar .... ;)

Thailandare har som jag vet ett bra renomme i Sverige pa arbrtsmarknaden , jobbar hart samt ar lojala och arliga ...min asikt,har haft flera anstallda ;)

Inga problem for henne med ett Thainamn och bara fordel for dig i Thailand med ett Thainamn i passet

En som har erfarenhet. Varfor skulle det forresten vara langt jag namntecknar mitt Thainamn som ett P dvs Fornamn P samt mitt Svenska efternamn ,mycket smidigt och anvandbart har nere ...

"Phonta " sa:
Thailandare har som jag vet ett bra renomme i Sverige pa arbrtsmarknaden , jobbar hart samt ar lojala och arliga ...min asikt,har haft flera anstallda ;)

Inga problem for henne med ett Thainamn och bara fordel for dig i Thailand med ett Thainamn i passet

En som har erfarenhet. Varfor skulle det forresten vara langt jag namntecknar mitt Thainamn som ett P dvs Fornamn P samt mitt Svenska efternamn ,mycket smidigt och anvandbart har nere ...

Du skrev precis vad jag hade tänkt skriva, Phonta. Jag har pratat med flera som har thailändskor anställda och dom bekräftar det sagda. Så jag tror inte att du behöver vara orolig för din tillkommande vad gäller detta.

"Phonta " sa:
långt då jag redan har ett mellannamn, ska jag då ha ett till då blir det jäkligt långt, många system klarar inte av så långa namn, det vet jag av erfarenhet ifrån min mor som har dubbla mellannamn

"Phonta " sa:
Du menar da Formamn samt mellannamn och ditt Svenska efternamn.. Heter du Andersson eller dyligt?
I sa fall var radd om det namnet och ge eventuella barn detta i arv..
Snsrt inga Son namn kvar .... ;)
ja precis, det finns nog tillräckligt många kvar så du behöver inte oroa dig än på ett tag ;)

jag tog förresten upp saken nu precis i skrivande stund i Skype, hon blev lite förvånad och började sedan skratta.
Hon bekräftade även det som jag tycker, hennes efternamn låter mer som att det kommer ifrån Japan än Thailand :p Jag har tidigare haft ett intresse av Japan och även haft japanskaundervisning på gymnasiet så det är inte till någon nackdel att det låter japanskt :)

Jag har gjort precis som Pontha, för övrigt på hans inrådan, och det har jag bara haft glädje av. Släkten i Thailand blev imponerade och tar mig ännu mer på allvar, när jag bär släktnamnet och i Sverige behöver jag inte använda det om jag inte vill. Både hustrun och jag använder vårt svenska släktnamn i Sverige och vårt thailändska i Thailand.
Det är liksom lite svårare att behandla en farang som en "dum turist" om han heter Duangchumphon i efternamn.......

"Birger " sa:
Jag har gjort precis som Pontha, för övrigt på hans inrådan, och det har jag bara haft glädje av. Släkten i Thailand blev imponerade och tar mig ännu mer på allvar, när jag bär släktnamnet och i Sverige behöver jag inte använda det om jag inte vill. Både hustrun och jag använder vårt svenska släktnamn i Sverige och vårt thailändska i Thailand.
Det är liksom lite svårare att behandla en farang som en "dum turist" om han heter Duangchumphon i efternamn.......
tack för inlägget.
Helt klart intressant, men jag skippar nog det Svenska namnet helt, vill jag låta Svensk då kan jag lika gärna använda mitt nuvarande mellannamn som efternamn (jag gör det redan på facebook)

brudklänningen är förresten 60% färdigsydd nu :)

En åsikt som inte verkar vara speciellt populär, är ju att det behöver ju inte vara fel i att vara stolt över sin egna härkomst. Det behöver inte vara fel i att vara stolt över sin egna familj att vara stolt över sitt egna land.

Men det ligger i tiden med precis allting i Sverige, inte bara ger vi bort vårt land i en hänsynslös takt,,,,, t.om våra egna familjenamn åker samma väg utan spisning. Detta allt medans våra utlänningar STOLT visar upp sig på karnevaler i Hammarkullen eller i Slottsskogen, och vi själva tar oss dit a la masse, och tycker att dessa utlänningar är pittoreska, och faktiskt riktigt schyssta, som är så stolta över sin härkomst.....

Vad är det för fel på oss då???? ja inte vet jag!!!

Lobotomerade Svenskar , men ca 20% använder fortfarande skallen , vänta så får du se i September ;D

Ska gifta oss på kommunen på måndag och fixa nytt pass till henne på tisdag. Hon tar mitt efternamn. Hennes förnamn kan dock få vissa att höja på ögonbrynen, speciellt i engelsktalade länder... Mrs Saytan S...... 555

"krister " sa:
Ska gifta oss på kommunen på måndag och fixa nytt pass till henne på tisdag. Hon tar mitt efternamn. Hennes förnamn kan dock få vissa att höja på ögonbrynen, speciellt i engelsktalade länder... Mrs Saytan S...... 555
Grattis i förskott ... ska ni ha fest också eller blir det bara paprena på Ampore?

Grattis
emoji56.png
emoji56.png
emoji56.png

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K