Svenskt körkort

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Jag ville bara berätta att min svägerska klarade körkortet igår, hon har kämpat hårt. Det blev 2 teoriprov och 2 uppkörningar innan körkortet var hennes.
Det är en tuff svägerska jag har, hon har kämpat på med svensk teori fast hon kunde välja engelsk el Thai.
Så ett stort grattis till keng från mig.

Hälsa henne och säg stort grattis. Jättekul, kan kanske sporra en och annan men dyrt är det!!

Ja man tar av hatten och bugar, har själv en som ska börja med kortet i augusti.

I Norge har det blivit sjukt dyrt också. Dom ansvarliga för trafikskolorna har på något sätt pressat gjenom alla sine ösnskemål för att fylla sina plånböcker. Det är absolut inte relevant för trafiksäkerheten att det kostar 40 til
50 tusen för att få ett körkort. Inte bara Thailand som kan upplävas som korrupt! :wai:

Det hjälper inte alls i Norge i alla fall. Själva körningen påverkar nästan inte priset. Det är dom lovpålagda kursen som kostar skjortan. Dom skal b.l.a. i tillägg til dom vanliga kjörtimmarna utföra glattkjörning, nattkjörning, landvägskjörning, förbikjörning, teorikurs, förstahjälpen med mera... Alla kurs kostar flera tusen kronor ekstra för varje enkelt kurs. Bara för att låna bilen till uppkjörning hos bilprovningen i en timme kostar 4-5000 Kronor! Helt sjukt... :wai:

Skall Norrmännen envisas med sina höga löner så kostar det någonstans skall pengarna komma ifrån.

Är ju oftast höjd lön för folket högre kostnad i slutändan, får ju inte mer än innan för företaget är tvungna att höja kostnaden för att kompensera din lönehöjning.

Jag ville bara berätta att min svägerska klarade körkortet igår, hon har kämpat hårt. Det blev 2 teoriprov och 2 uppkörningar innan körkortet var hennes.
Det är en tuff svägerska jag har, hon har kämpat på med svensk teori fast hon kunde välja engelsk el Thai.
Så ett stort grattis till keng från mig.

Har du någon aning om hur mycket körkortet kostade för din svägerska?

Kör man mest hemma behöver det ju inte bli så kostsamt.
?????? Vad menar du ? ska man gå i svensk körskola finns det ju ingen "light" variant där du kan säga att du bara ska köra hemma eller bara på dagen el bara måndagar osv.

Det är väl tur att man inte tar körkort i Norge då! här ingår det mesta i utbildningen vad gäller natt/landsväg & omkörning. Halkkörning och uppkörningen kommer ju till även här.

?????? Vad menar du ? ska man gå i svensk körskola finns det ju ingen "light" variant där du kan säga att du bara ska köra hemma eller bara på dagen el bara måndagar osv.
Man köper väl inget paket, tränar hon hemma blir det ju färre lektioner på körskolan och billigare. man kan ju börja hemma sen kan finslipa på körskola ...

Sverige och Norge är sjuka länder i några avseende. Att ta körkort borde vara en rättighet som politiker borde värna om. Men istället för att driva frågan till medborgarnas bästa så har man tillåtit "körskolemaffian" lobba in vikten av säkerhet till obegripliga nivåer. Läkarmaffian tillåter inte utbildning av läkare mot det behov Sverige har. Därav bristen på läkare. Man tillåter ej utländska immigranter med läkar legitimation verka i Sverige. Det svenska facket är nästa maffiainstitution. Men där bet man sig i foten, för när nu LAS inte lämpar sig för nutid går förtagarna runt genom bemanningsföretag. Byggbranschen...nu skrev jag i fel tråd men jag skrev av bara farten..ursäkta...

Att låta körkortsutbildningen bli inbakad i skolan rimmar förmodligen illa med tankegångarna i ett Sverige som i praktiken styrs av miljöpartiet. Hur skulle det se ut om Åsa Romson med anhang skulle godkänna ett sånt förslag? Nä något sådant kan vi nog glömma under denna mandatperiod åtminstone.

Man köper väl inget paket, tränar hon hemma blir det ju färre lektioner på körskolan och billigare. man kan ju börja hemma sen kan finslipa på körskola ...
Ja precis hyra uppkörningsbil kostar 400kr i Sv plus kostnad för prov mm så borde kunna hamna på 5-6000kr.

Senast redigerad av en moderator:
Om tjejen har Thai körkort, kan hon då köra med internationellt körkort i Sverige?
Och i så fall hur länge utan att behöva ta Svenskt

Har du någon aning om hur mycket körkortet kostade för din svägerska?

Allt som allt ca 18.500kr. Då höll hon på i ca 18 månader.

Det är väl tur att man inte tar körkort i Norge då! här ingår det mesta i utbildningen vad gäller natt/landsväg & omkörning. Halkkörning och uppkörningen kommer ju till även här.

Sverige och Norge är sjuka länder i några avseende. Att ta körkort borde vara en rättighet som politiker borde värna om. Men istället för att driva frågan till medborgarnas bästa så har man tillåtit "körskolemaffian" lobba in vikten av säkerhet till obegripliga nivåer. Läkarmaffian tillåter inte utbildning av läkare mot det behov Sverige har. Därav bristen på läkare. Man tillåter ej utländska immigranter med läkar legitimation verka i Sverige. Det svenska facket är nästa maffiainstitution. Men där bet man sig i foten, för när nu LAS inte lämpar sig för nutid går förtagarna runt genom bemanningsföretag. Byggbranschen...nu skrev jag i fel tråd men jag skrev av bara farten..ursäkta...

Har vi ju olika läkarutbildningar i världen och utländsk läkare kan praktisera i Sverige när han visat på att han upplever till Svenska krav.
Hur kan du se detta som orimligt?
Vill du bli behandlad av en läkare som kanske inte ens har kunskapen, Svenska kraven är att du måste uppvisa godkänd utbildning och legitimt certifikat?
Vet jag inte hur det kom upp i denna tråd men var tvungen att fråga?

Vad gäller körkort, det är väl ingen mänsklig rättighet, betala för det lär dig och gör rätt, kan du inte köra skall du inte ha det men inte fan skall Svenska skattebetalare stå för förarutbildning.

Har vi ju olika läkarutbildningar i världen och utländsk läkare kan praktisera i Sverige när han visat på att han upplever till Svenska krav.
Hur kan du se detta som orimligt?
Vill du bli behandlad av en läkare som kanske inte ens har kunskapen, Svenska kraven är att du måste uppvisa godkänd utbildning och legitimt certifikat?
Vet jag inte hur det kom upp i denna tråd men var tvungen att fråga?

Vad gäller körkort, det är väl ingen mänsklig rättighet, betala för det lär dig och gör rätt, kan du inte köra skall du inte ha det men inte fan skall Svenska skattebetalare stå för förarutbildning.
Skälet till att den svenska sjukvården "krakelerar" är att den är för dyr. Landstingens största problem är de höga läkarlönerna. Inte sjuksköterskorna och administrationen. JA, med glädje skulle jag behandlas av en läkare utan "kirurgens" kunskap. Toktrygghet har blivit för kostsam.

Jag tycker att alla har rätt till körkort i vårt moderna samhälle.

Liknande trådar

N
Svar
24
Visningar
6 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp