Svenska kronor till Thai baht

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mackes

Forumveteran
Jag har gjort en liten begränsad undersökning om kostnad för att överföra kronor från Sverige till Thailändska Baht i Thailand. Lite överraskande resultat. Den stora kostnaden är inte avgifterna utan kursförlusterna! Och de varierar.

Olika banker använder olika kurser för olika uttagsmetoder.
Swedbank utgår vid överföringar från VISA:s officiella kurs plus 1,5%,

Skandiabanken hade vid min test en annan betydligt sämre kurs men ville inte svara på vad man utgick från.

Forex kurs http://www.forex.se är ca 10% sämre än VISA:s kurs. http://www.visaeurope.com/en/cardholders/exchange_rates.aspx
(Just nu VISA 4.59 Baht för en krona och Forex 4.20)

Generaliserar du inte lite nu?
Visst är det väl så att de fasta avgifterna står för de större förlusterna vid överföring av mindre summor, och kursförlusterna vid överföring av större summor?
Var brytpunkten ligger är alltså också intressant.

"Wangthong " sa:
Generaliserar du inte lite nu?
Visst är det väl så att de fasta avgifterna står för de större förlusterna vid överföring av mindre summor, och kursförlusterna vid överföring av större summor?
Var brytpunkten ligger är alltså också intressant.

Jo, jag generaliserar. Ville bara peka på att "0 kr i avgift" inte nödvändigtvis betyder bra deal.
Ville också tipsa om att man skall kolla med sin bank vilken kurs och vilket kurspåslag de använder, och tala om att det skiljer tusenlappar mellan olika banker.

"legolas " sa:
Jag tycker du har missuppfattat och missförstått hela grejen fullständigt.... Detta ämnet har varit upp flera gånger, och det kanske är bara bra. Men swedbank och de andra svenska bankerna har ingenting att göra med vilken kurs vi får när vi transfererar pengar från Sverige till Thailand. Ingenting!!!

legolas

Jo det kan det ha om man väljer att skicka Bath. Då växlar den Svenska banken. Men det bästa är att skicka SKR och låta den Thailändska banken sköta växlingen.

/Anubaan

"legolas " sa:
Christer, läs vad han skriver i sitt inlägg, så förstår du varför jag skriver så......han skickar svenska kronor säger han.....

legolas

Nja, någon teknisk beskrivning var det väl inte. Mer en funktionell över vad det kostar att omvandla kronor i en Svensk bank till Baht i en Thailändsk.

Visst har jag försökt överföra Svenska kronor till Thailand för att få den Thailändska bankens kurs men se det går inte Swedbank med på och det är enligt deras kundtjänst en policy som kommit till p g a att utländska banker inte alltid tar emot SEK. Man vägrar alltså trots att den Thailändska banken uttryckligen sagt att man tar emot SEK (och till en bättre kurs).

Men i mitt exempel var det Swedbanks kurs det handlade om eftersom de väljer att inte godkänna överföring av SEK.

Tråden startades för att upplysa om vilka metoder bankerna använder för att tjäna pengar utan att upplysa kunderna om det.

Forex "inga avgifter", jajamen men en kursförlust på 10% vilket jämfört med andra banker ger en kostnad på 1000 kr vid en växling av 10 000 SEK.

Har ni någon metod eller bank ned lägre kostnad (bättre kurs) än Swedbank tar jag tacksamt emot tips, det är ju inte givet att den Thailändska banken har bättre kurs än den svenska.

//Martin

Nu är det väl så att swedbank ändrat sina rutiner efter att folk klagat.

Om inte är det ju bara att byta bank, kostnaderna varierar från 30 till 60 kr.

Thaibank tar minimum 200bht max 500

Jag kör Swedbank ,överför Thbt till mitt Siam Commersialkonto ..
Låter mottagarbanken ta kostnaden efterssom den är lägre än Swedbank , tycker även att Swedbank håller dagskursen hyfsat , men som sagt ,jag är inte rik ,och inser att jag inte heller blir det på att tjöta om dessa10 thbt hit eller dit ... Därtill har jag för mycket insikt i min ekonomi ... ;)

"legolas " sa:
Vi har ju dryftat detta tidigare som sagt var. Martin, kan säga som så, att när du transfererar pengar till Thailand, så skicka ALLTID svenska kronor..... Det där med Swedbank vet jag inte om,,, Berralund här på forumet har ju Swedbank vet jag, undrar om det verkligen stämmer det du säger.... Jag har ytterligt svårt att tro att du förstått detta rätt och riktigt Martin..

Jag vill inte verka taskig, men svenska bajnker skickar hela tiden ner svenska kronor till thailändska banker, och de tar ALLTID emot pengarna... Kan det vara att du kanske uttryckt dig konstigt gentemot Swedbank och de helt enkelt inte fattar vad du frågar efter???

Så du har ett bankkonto i en thailändsk bank med online-tjänst och sedan transfererar du bara som en utländsk betalning ifrån din svenska bank ner till ditt thailändska bankkonto, och simsala bim så är det klart...... Vad är det som du missat i detta??

legolas

Dessvärre var det ingen missuppfattning. När man går in på Swedbanks Internetbank och väljer överföring till KTB bank i Thailand får man tre val av valuta att överföra: Euro, Baht eller US Dollar. SEK finns inte med i listan men det finns en kryssruta för "motvärde i SEK" vilket innebär att Swedbank växlar angett antal SEK till vald valuta.

Vid telefonsamtal där jag påpekade detta och undrade varför fick jag följande svar

"Swedbank rekommenderar att du skickar thailändska Baht, Amerikanska dollar eller Euro. Detta då Svenska kronor är en liten valuta internationellt, vilket kan leda till att den utländska banken har svårt att hantera valutan. Swedbank erbjuder därför de valutor som vi av erfarenhet vet fungerar bäst."

När jag påpekade att den Thailändska banken bekräftat att de hanterar SEK fick jag följande svar:

"Swedbank tillhandahåller de valutor som nedanstående kollega skrivit tidigare och därmed kan du inte skicka en internationell betalning till Thaland i svenska kronor"

Mailen är daterade den 13 Januari 2013

Jag skickar med Swedbank.Du förlorar inget då du skickar till exempel dollar med motvärde i svenska kronor då du inte har någon växlingsavgift eller annan avgift. :thumbsup:

"legolas " sa:
Bla bla bla... vad är detta? Vi pratar om att skicka svenska kronor ned till Thailand.....Gör du det gunnarg? Kan du berätta hur det funkar med Swedbank? Gör "mackes" några fel???

legolas
Du anger hur många svenska kronor du vill skicka och så skickar banken motsvarande värde i till exempel dollar.Ingen växling utan motvärde.Det kan väl inte vara så svårt att förstå? :nod:

Han gör inget fel.Jag får lika många bath som du omviskickar 10000skr det är bara så att Swedbank skickar motsvarande 10000skr med ett motvärde i dollar,men när du får dina bath i din thaibank har vi fått lika mycket.Det intressanta är ju hur mycket bath vi får i handen inte hur banken gör.

Han gör inget fel.Det du inte vill fatta är ordet motvärde.Dom skickar dollar med samma värde som det antal kronor som du vill skicka.Om du kallar det skr eller euro eller dollar är skit samma för du får samma antal bath i slutändan.Kaojai?

Svenska banken gör inte en växling till dollar i den bemärkelse banken skall ta sin del utan dom skickar ett motvärde av det beloppet du vill ha skickat i Svenska kr, växlingen till baht görs i thailand precis som om du skulle skickat svenska kronor.

"gunnarg " sa:
Alldeles riktigt uppfattat. :thumbsup:

Du menar alltså att banken genomför en växling utan att ta växlingsavgift om du anger "motvärde i Svenska kronor" medan om du ber dem skicka ett visst antal Thailändska baht så tar de växlingsavgift?

"mackes " sa:
Du menar alltså att banken genomför en växling utan att ta växlingsavgift om du anger "motvärde i Svenska kronor" medan om du ber dem skicka ett visst antal Thailändska baht så tar de växlingsavgift?
Det måste väl vara för att den banken är så snäll och vill att det ska bli enklare och billigare för kunderna. Bäst att tala om att jag är IRONISK!

I varje fall jag har svårt att förstå att banken gör ett växlingsled till som de eller någon annan i valutavärlden bjuder på. De är ju inte riktigt kända i den branchen att göra något de inte tjänar bra med pengar på!

Kan någon talat om vad som hänt med Swedbank?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
1 K
anonymous
A

Tillbaka
Topp