Svensk vs. Thaimat "Fusion tillredning"

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

JBK.Ltd.

Forumveteran
Här kommer ett recept som jag nyligen, gjorde en twist på:

Alla/de flesta känner till Korvstroganoff som i sig själv är en god maträtt och är enkel i sitt utförande..

1-1,5 kg falukorv, tärnas till 1cm stora bitar
3-4 st stora gula lökar, hackas smått
3-8 st vitlöks klyftor(utgå från storlek)
6-8 färska thai chilis(el. enl. egen styrka)
2 tsk, torkad thai chilli(el. enl. egen styrka)
Svamp soyasås
Fisk Sås
2 burkar coccos mjölk
1 lit. mjölk 1,5% (för tillredningen)
1 burk tomat pure och lite Heinz tomat ketchup(el. egen favorit)
5-10 st kryddpeppar korn
2 st lagerblad
1 msk vetemjöl

Börja med att förbereda lök, vitlök, färska chilin till hackat och korven skärs upp 1cm bitar.

Kastrull på spisen, i den lite smör och olja som hettas upp, i med lök, vitlök och chillin, låt dessa fräsa utan att de tar färg, skall bara bli sauterade och släppa ifrån sig sötman.

I det här läget så är det så är det okej att kasta i Kryddpepparkornen och lagerbladen så de kan släppa ifrån sig sina smaker.

Nästa steg, är i med korven och se till att den blir uppvärmd ordentligt tillsamman med lök och chilli.

När korven är varm, så tas en matsked vetemjöl och strös över blandingen, därefter hälls båda coccos mjölks burkarna i och även tomatpure burken och håller kontroll med mjölken så såsen inte blir för tjock, sen åker även ketchup och den torkade chillin i efter eget behag.

Sänk värmen på plattan, låt all sjuda ihop på låg värme under lock i ca. 15-25 min och smaksätt sältan med svampsoya såsen och fisksåsen, vid det här laget så borde riset eller potatisen vara färdig kokta..

Smaklig spis !!!

Recepet är för en stor familj, men det går att mixa och trixa så det kan anpassas för de som vill ha mindre, jag har bara gett er grunden att stå på.
Men denna "Korvstroganoff" är det lagom tryck i, inte så att man måste hinka i sig flera liter vatten eller annan vätska.

Jag hoppas bara att ni andra"kockar och kockinnor"klämmer in era förslag här så andra kan få kunskap av era recept och gotte, ni är välkomna att lägga in allt från mat recept till godis recept, med andra ord allt som har en fusion i matlagningen mellan sverige och thailand och vise versa.

Alla dessa glada thai som bor här i Sverige och till alla glada som bor i Thailand, kom igen och visa dina kunskaper..

Här kommer ett litet bidrag..

Somtam i Huddingestyle :)

2 rivna morötter
1 tomat skuren i småbitar
2 chilli eller fler efter eget tycke och smak :P
1 stor vitlöksklyfta
2 matskedar socker
2 matskedar citronsaft
2 matskedar jordnötter
3 matskedar fisksås

Börja först med att bearbeta chilli,jordnötter och vitlök i en mortel, efter det i med det övriga utom morötterna och bearbeta i morteln ytterligare en stund. Slutligen i med morötterna och bam bam lite mer. Redo att severa :D :D

Naturligtvis kan mängderna ändras..

Min falska Carbonara med Tagliatelli

Det var ett tag sen jag lagade till denna rätt, så här kommer det receptet..

1-3 pkt av rökt bacon(1cm bitar)el. sidfläsk(tärnas)
1-2 gul lök (efter storlek)
1-2 Vitlök (efter storlek)
1-2 färska chillis
1 nypa torkad chilli (till uppläggningen)
2 dl matgrädde (15%)
1 brk coccos mjölk (låg fetthalt)
1 bit riven ost (typ brännvin el. Prästost, gärna en smulande typ)
½ kub av Grönsaks tärning
½ kub av Köttbuljongs tärning
skvätt av fisksås eller soyasås, nypa salt i slutet.
1 msk, mjöl
Mjölk 1,5% el. om så önskas en vattenskadad sådan(lätt mjölk)för redningen.

Till slut ett eller två paket Tagiatelli beroende hur många kommer till bords.

Okej!

Skär baconet (1 cm bitar)eller sidfläsket (i trärningar), hacka lök och vitlök fint tillsammans med färska chillin(för de svaga kärna ur dem, de som vill ha hår på bröstet, everything goes).

”Starta pasta vattnet”

Djup panna på spisen, i den så läggs smör och olivolja, när pannan är tillräckligt varm så åker lök, vitlök och chilli i för att sauteras och bli genomskinliga.

Ta ur löken och lägg på fat vid sidan om, lägg i bacon/sidfläsk i den inte rengjorda pannan och låt dessa få en lätt färg(brända=försent), tillbaka med löken när ni tycker att baconet/sidfläsket har den rätta färgen.

”Pastavatten kokar, i med tagliatellin och en liten smörklick”

Fettet från stekningen skall vara kvar och nu åker lök mojset tillbaka i pannan, de två halvorna av grönsaks och köttbuljongs trärning åker i tillsammans med matlagnings grädden och coccos mjölken och gör avredning på mjöl och mjölk, få upp värmen fort för att sedan dra ner till sjudande, med lock på.

Lyft på pannans lock och ta en slev vispa runt lite, så att det inte bränns fast i botten, nu är det läge att få sältan och sötman rätt, inför servering.
Fisksås, soyasås eller salt, är att balansera med, om såsen skulle skära sig, så är det helt ok, du har inte gjort fel.

”Tagiatellin är klar, häll av kokvattnet(spara lite i kastrull), spola snabbt av pastan för att stoppa kokningen”

Lägg pastan på ett stort serveringsfat, därefter häll den ”falska” Carbonaran ovan på, innan servering strösslas lite torkad chilli över såsen och till sist den rivna osten, smaskens värre!!

Smaklig spis!

Lego

Det där med matlagning är inte så svårt för den gemeneman, men en mästerkock typ våran egen B-tung, så blir det nada problems.
Att jobba med mat dagar i ända, får han väl inspiration till att integrera andra smaker och upplevelser och kan kanske ta två simpla rätter och skapa en helt ny maträtt..

Du kan ju själv försöka tänka till hur det blir, ta en maträtt från sverige(favoriten) och sen ta densamma thailändska(favoriten), hur skulle du nu gör för att få dessa två till att bli en ny.
Du vet ju redan ingredienserna i den svenska och förhoppningsvis ingredieserna i den thailändska, då är det bara att gå loss i kokeriet och pröva dig fram tills den har lite svensk och lite thai i sig, då har du fått en fusion av de båda..

(Jo jag förstår tanken, men är inte en fusion någonting mer än Chilli och fisksås då i vareviga maträtt?? Har vi svenskar menar du på, reducerat ner hela det thailändska köket till enbart chilli och fisksås? För det är ju vad ni gör märker jag.....)

Lego, Jag är ingen mästare på värsting matlagning, men jag gillar att äta och då använder jag det saker som jag tycker är goda för matlagning, håller med dig att viss thaimat är åt f-n stark eller har odjur i tillredningen och då försöker jag att göra om den till mitt tycke.
Ojojoj! Jag, har misslyckats många gånger, men tusan den som ger sig, till slut så har man ett recept som funkar för den gemeneman.

Du, är ju själv kritisk till viss del när det kommer till "Thai"mat och du, har din uppfattning om hur en maträtt skall smaka, säger inte att du ska lägga om din matkultur helt och hållet, men gör gärna ett försök att anpassa det till din/ditt tycke..

"legolas " sa:
Har jag helt fel för mig? Men det verkar som om man tar en falangmaträtt och sedan hystar in chilli, vitlök och fisksås och vips så har man en fusion..... är det så himla enkelt.......?

Min egna bästa pizza är enligt följande:

1 pizzabotten (vad skall den innehålla??)
riven ost
tomatpasta (tomatpure kanske??)
oxfilé
kokta ägghalvor (2st)
Bearnaissås
ananas i bitar
fisksås
färsk chille i valfri mängd
lök+vitlök

Denna pizza kallas Thai-Reale

Lego

Lite hjälp på tråden för en korkskalle när det kommer till att göra en deg, när det kommer till degen(1pizza botten)kan man finna alla ingredienser i LOS för att få ihop den?
I LOC är det ju nästa självklart att man finner alla behövliga delar till degen, om så är fallet, vad ska då den innehålla för att få ihop pizzabotten..
Jag själv är en klantskalle när det kommer till bakning och misslyckas oftast när det ska bakas, men är lite bättre på kränga ihop en egen maträtt..

Jo-Be

bryr mig mest om va som finns på den

en vi gjorde här hemma som blev riktigt go va me Lab moo som vi hade tillövers o lite andra gosaker :)

"legolas " sa:
Pizzan var mitt förslag och nu skall vi inte ta den till platser dit ingen annan vill gå. Glimten66 jag märker att du gärna vill börja sabba pizzan med thai-krtafs... Varför inte låta pizzan vara och istället njta av den som den är. Bara ta bort de 3 sista ingredienserna jag skrev....

Din Lab moo kommer inte utanför dina väggar. Förresten gunnarg, så är Glimtens förslag på pizzadeg inte dum alls. jag brukar handla färdigbakade pizzabottnar just poå MAKRO här och de är KANONGOA.... och sedan så finns allt annat här i Thailand också, alltså det som gör pizzan god att äta.. Thaigrejorna kan stanna i thaimaträtterna...
Tänka sig pizza med ris och chili och kanske inlagd fisk.Kan det bli sämre? :thumbsdown:

Varken ris eller paalaa kommer på mina pizzor men gjärna kött lök o lite annat gott
man tager va man hager när man blir sugen ;)

då måste ni ju me va emot mexikanska pissor ;)

Har lekt lite med pizzor under mina verksamma år ;) ;)i
Pizzadegen gjorde jag med tillsats av malda torkade kantareller.
Exempel på pizzor
Bbq ankbröst med svartrotschutney, sotad aubergine
Grillade jätteräkor, pesto, grillad sparris ugnstempererade tomater&paprika
Persiljerot&pepparrotscreme, olika bakade betor,morötter och västerbottenost. Serverades med lättrökt reninnerfilecarpaccio.

Stället hette Svenska Pizza Köket
Såldes för cirka 10 år sedan.

:wai: B-Tung du e en man av rang du vet hur m,an lagar pizzor bara hoppas dom andra lär sig me ;D

Mat utan chilli e som öl utan IS ;D

Jag har tänkt att införa lite svensk mat i Yasothon. Nå snarare turiskt eftersom det är kalops jag har tänkt att bjuda på vid mitt nästa besök. Jag tror att thaiś skulle uppskatta detta.
Frågan är, kan man köpa kryddpeppar och lagerblad i Thailand? Jag har letat på Big C och på andra ställen utan att hitta det.

"legolas " sa:
Jag är inte så himla hemma på kryddor. men när jag är på MAKRO så har de en hel avdelning där med enbart kryddor, så kanske de är mer välsorterade.

Kryddpeppar kan du säkert ersätta med annan peppar eller? Kanske svartpeppar som finns överallt.... Angående lagerblad, så antar jag att dessa är mest för din egna skull, thai kommer ju aldrig i denna värld att känna skillnaden. De kommer bara att sakna sin chilli. Så kör in rejält med chilli och strunta i lagerbladen för det är ju det som thai vill ha.... eller?
Kalops utan kryddpeppar och lagerblad? Det är ingen kalops. Eller hur? 8)

Om inte jag har helt fel så slutade Legolas som kalopskött.
Hästkött kan slå oxkött i vissa lägen ;D

"Sir One " sa:
Jag har tänkt att införa lite svensk mat i Yasothon. Nå snarare turiskt eftersom det är kalops jag har tänkt att bjuda på vid mitt nästa besök. Jag tror att thaiś skulle uppskatta detta.
Frågan är, kan man köpa kryddpeppar och lagerblad i Thailand? Jag har letat på Big C och på andra ställen utan att hitta det.

Sir One

De finns lagerblad och kryddpeppar i Thailand, både på Big C och Tesco Lotus, de heter då Bayleaf(lagerblad) och All spice(kryddpeppar), de finns både i malen form och som vi är vana vid i helt format.
Senast jag gjorde en "kött"gryta så köpte jag grundkryddorna på Big C om jag inte minns fel..

Jo-Be

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp