SV: Schäferhundar med sjunket akterkastell-bakdel

• Trådstartare Trådstartare glimten66
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
G

glimten66

Gäst
Legolas det e som Kjell skrev i en annan tråd att stamtavlorna ska göra så att man inte kan eller får kliva ur normen för hur hunden ska se ut om du går till baka en 60 år till Hitlers stora imperium så kan du se att redan där hade schäfern börjat att ha en lägre bakdel :)

Om du inte klarar AH test mm mm så kan eller får du inte avla på dom hundarna o det gäller alla raser vi har ju höfterna på våra medans andra har ögon eller andra fel som man inte vill ha....För då får du ingen stamtavla o utan den så e en uppfödare körd

glimten66 :wai:

Dålig bild kanske, men denna schäfern tycker jag har en bra hållning.
(Vit Herdehund)

öö.webp

"glimten66 " sa:
Nej du ..... en riktig schäfer ska ha en lutning bak

Nja.. Där håller jag inte med dig..
Att det enligt Svenska kennelklubben skall vara en lutning, det är en annan sak.

Denna Standard som heter FCI 166 är ganska ny och fastställd 2011-01-01.
Enligt denna standard så skall en scäfer:
"Fedaration Cynologique internationale " sa:
Kropp:
Överlinjen löper, utan synligt avbrott, från halsens ansättning och längs den höga, långa manken över den raka ryggen till det lätt sluttande korset.

Helt säkert har det funnits många olika standarder genom åren och för vissa raser har det spårat ut helt och hållet då utseendet medför att valpar inte kan födas normalt men måste födas med hjälp av keisarsnitt.

Själv var jag schäfer ägare på slutet av 70 talet med en underbar tik som hade stamtavla och alla nödvändiga papper för utsällning, och inte hade hon någon särskild lutning.
Detta med lutning bak på schäfer er ett nyare påfund då vissa domare på hundutställningar tyckte det såg snyggare ut och premierade detta.

//Peo

Peo, du har inte helt rätt.
Har du någon gång sett en sprinter stå i startblocken?
Inte samma som när han står och pratar. När hundar står i läge för att arbeta eller visa upp sig blir de lägre i bakändan och helt klart syns det mer på större hundar
Så även min Råtta :o :o :o

DSC_0422.webp

Zelda.webp

"kjell.t " sa:
Peo, du har inte helt rätt.
Har du någon gång sett en sprinter stå i startblocken?
Inte samma som när han står och pratar. När hundar står i läge för att arbeta eller visa upp sig blir de lägre i bakändan och helt klart syns det mer på större hundar
Så även min Råtta :o :o :o

Mycket snygg hund du har där!

Visst sänker hunden bakenden innan den springer i väg och det är det inget fel i.
Vad som har gått fel enligt mitt (och troligen Legolas om jag har fattat honom rätt) är den skarpa knäcken som har blivit populär på schäfrar och synes även när hunden inte står beredd att springa. Just denna egenhet har blivit framavlad i senare tid efter att ha belönats på tävlingar.

//Peo

PS!
En liten off-topic anekdot angående rottweiler:

En kompis granne hade (och kanske har ännu, vad vet jag) en rottweiler. En mycket snäll, glad och trevlig hund som knappt skällde och var hela områdets favorit hund.

Om man gick in i denna grannes lägenhet blev man mött av en mycket glad hund oavsett om grannen var hemma eller inte.

Dock var det endast ett litet fåtal personer som fick lämna lägenheten igen om inte ägaren gav klartecken till hunden.

Vid ett tillfälle fick denna granne obehörig påhälsning av en person som inte hade fått helt klart för sig om hur det ligger till med äganderätt, alltså en inbrottstjuv. När grannen kom hem så satt en mycket uppgiven inbrottstjuv i köket och hade en glad trevlig hund nästan i knät, men varje gång han försökte lämna lägenheten så ändrades hunden till något mindre trevligt..

Polisen kom och hämtade den obehöriga besökaren och deras skratt hördes hela vägen ner till bilen..

Farsan hade en Schäfer när jag var i femårsåldern. Grannpojken som då var tonåring kände hunden väl och dom lekte varje dag.
En kväll gjorde han inbrott hos oss när vi var ute, hunden ( Corris) blev sketglad när grannen kom, men när han började hänga ner tavlor och ta smycken, och ville gå, så var det stopp! Corris morrade och markerade väldigt väl att det inte är ok att stjäla.

Summan av det hela var att grannpojken satt kvar i soffan när vi kom hem, men sneda tavlor och smycken tillbakalagda i fel lådor vittnade om annan aktivitet..

;D ;D ;D ;D ;D
Låter som min hund men polisen har inte behövt komma men vänner som gått in och väntat har råkat ut för samma.

Hittade dessa två bilder, sen är frågan vilkensom är snyggastoch vem som mår bäst ???

1915GermanShepherd.webp

Kajsa.webp

Kajsa lär må bättre än hunden på bilden från 1915. :)

För övrigt så tycker jag inte om att man avlar fram raser för att de ska passa mäniskans syn på hunden.. Kupering och dylika framtagna metoder kan faan fara åt H-elvete !

"Rolf " sa:
Hittade dessa två bilder, sen är frågan vilkensom är snyggastoch vem som mår bäst ???

Tack Rolf, jag hittade inte någon gammal bild men nu slipper jag ju leta mera.. :wai:

I mitt tycke är helt klart hunden från 1915 snyggare i och med att den inte är "sönderavlat".

//Peo

Nej håller inte me dig där P-O den senare e mycket snuggare i min men ing men nu står ju den hunden i läge o ser ju inte riktigt lika låg ut i vila

"Gazton " sa:
Kajsa lär må bättre än hunden på bilden från 1915. :)

För övrigt så tycker jag inte om att man avlar fram raser för att de ska passa mäniskans syn på hunden.. Kupering och dylika framtagna metoder kan faan fara åt H-elvete !

Helt överens för en gångs skull, dessa metoder är förbjudna i många länder numera.
Förr kuperade man rotweiler men jag skulle aldrig skaffat en hund utan svans

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp