SV: Phillipinerna (Subic Bay) - Min första resa....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Hej Lego!

Jasså, du håller till i Subic. Där har jag också tillbringat två nätter. Rätt OK bad när vi var där. Hoppas att ni slipper att drabbas av någon tropisk orkan eller storm, det är ju högsäsong för sådana nu.

Annars - njut av semestern och fortsätt berättelsen. Kolla i min filippinska tråd om du vill ha något tips, kan rekommendera Tagaytay söder om Manila vid Taal-vulkanen. Ett väldigt vackert och fint område.

Ha det gott!! :thumbsup:

"legolas " sa:
Kaptel 1

Ja sa drog vi ivag, jag och Yongyut. Vi tog bussen kl. 10.30 ifrån Chaiyaphum och efter en ovanligt behaglig resa, tack vare en duktig thaidriver sa kom vi fram runt kl.16.30 till Busstationen har i Bangkok som de kallar för Moosheet, stavningen ar väl kass, men det uttalas sa. Jag tog adjö av Yongyut och så tog jag en taxi ut till Suvanabhumi. Kollade med chauffören och det är nästintill exakt 35 km dit. Resan gick på nästan exakt 300 bahjt. Rent fantastiskt alltså 3,5 mil och kostnad SEK: 65:- ...... Som en annan sa "Thailand ar magiskt!!"

Noterade nåt ovanligt i mina ögon i alla fall. Nar vi körde pa motorvägen ut till flygplatsen så såg jag ett flertal hyreshus och i nästintill varje lägenhet som då hade en tillhörande balkong så hängde det mängder av kläder. I och för sig så kanske det inte borde vara så himla ovanligt att någon hänger ut några paltar att torka på balkongen, Men detta var nästan fantastiskt. Pa alla balkonger hängde det PROPPFULLT med kläder på tork. Hela hyreshuset var proppfullt och det dominerade fullständigt gatubilden faktiskt!!!

Kom till flygplatsen och den är som Thailand i övrigt, alltså fullständigt UTAN en endaste klocka.. helt otroligt egentligen. Här har vi en flygplats där precis ALLTING handlar om klockan och tider avgångar och ankomster. Men inte en endaste väggklocka...... Thai ar ett släkte for sig på gott eller ont, döm själva..

När jag kom så var alltså klockan runt 17.30 och mitt flyg skulle gå kl. 23.40 och incheckiningen kunde ske först kl. 21.00,alltså en massa timmar att slå ihjäl.. jasså slå ihjä,,l hur då undrar man..... Jag hittade absolut ingen INFORMATION-DESK, de hade heller inget sånt att erbjuda sina kunder. Då frågde jag Thai air personal om de visste var jag kunde lagra min [¤#@@¤%ผีสาง@¤]s tunga resväska, och det fick jag hjalp med, bra info dar. Där ville de ha 100 baht för besväret....

Jag tog mig sedan för att leta upp en restaurant, var skethungrig, men det sprack där också... inte en endaste bar eller restaurant i denna enorma ankomsthall, det enda som fanns var typ seven eleven, men de kallade den Family-Mart och där var det sketdyrt.... fullständigt värdelöst, men de gjorde naturligtvis god affärer. Sedan vidare till ett internetkafe som jag lyckades hitta, det hette CAT och nu snackar vi verkligen priser.

Att nyttja deras jäkla internet och få tiden att gå lite grand i alla fall kostade 300 baht för en timme.. Alltsa SEK 65:- för en timme... Och ville man kopiera en sida så kostade det 10 baht.....Som jämförelse upp i min hemort Chaiyaphum, så betalar vi där 15 baht SEK 3,25 per timme och 0,50 baht for att kopiera en sida. Sa det ar alltsa 20 ganger dyrare har i [¤#@@¤%]sstaden Bangkok, och dess fina flygplats...

Hejsan - legolas

Hoppas du får en trevlig resa, vi har också planer på en en liten tripp till Filipinerna nästa gång vi åker ner till Thailand.
några reflektioner bara.

1. Klockor, tänkte också på det häromdagen de är attans så dåliga på klockor på Suvvan, lika så infotavlorna arr/dep är irriterande små, så man måste gå nära för att läsa info...svagt att det inte fins fler riktiga "jumbotavlor"
-Klockor kontra Thailand, min fru har dille på väggklockor både i vårt hus i Thailand och i Sverige så kryllar det av väggklockor och andra klockor i alla rum....lite irriterande med allt tickande hahaha.
2. Mat, hur kan du undvika att hitta alla restauranger...jag tycker det finns hur många som helst, jag brukar söka upp en som har wifi och på så sätt både kombinera lite slösurfande ätande och på sås satt fördriva tiden i väntan på avgången.....gjorde det senast i förgårkväll. (mitt emot Starbucks finns en billig restaurang med fri wifi tex)
3 Incheckning, resrer man med Thai brukar man kunna checka in även om inte info med "checkin open" kommit upp, har aldrig varit något problem för mig.

Kan bara hålla med borat hur kan du missa alla mat ställen och att checka in väskan brukar inte vara några problem (om man flyger Thai) och är lite tidig.

Och lego allt blir dyrare när du kommer till en stor stad gäller nog vilket land du än är i.

"Birger LKPG " sa:
Kan bara hålla med borat hur kan du missa alla mat ställen och att checka in väskan brukar inte vara några problem (om man flyger Thai) och är lite tidig.

Och lego allt blir dyrare när du kommer till en stor stad gäller nog vilket land du än är i.

Jag tycker faktiskt att Suvarnabhumi är en av de bästa flygplatserna jag har varit på. Jag ställer mig också frågande till hur du kunde missa alla restauranger, det är ju nerlusat av dem.

Incheckning har jag gjort med Thai 3-4 timmar innan avgång, inga som helst problem med det. :thumbsup:

"legolas " sa:
Måste helt enkelt be om ursäkt. Så många skribenter kan ju bara inte ha missat det jag kanske då INTE skrev. jag befann mig i stora hallen i väntan på incheckningen. Jag flög med CEBU Pacific Air, och deras incheckning är kl. 21.00 vid avgång 23.40.

När jag väl kl. 21.00 stod i kön vid passkontrollen och hade den avklarad och befann mig i Taxfree-området, så var det inga problem vad det gäller allting, de hade allting där och mängder av restauranter...

Hur kunde ni missa det i min skrift, hahahah, jag är nog oduglig i att skriva antagligen. men tack för alla tips i alla fall, jag uppskattar det pojkar!!!

MVBH - legolas

Inga problem, men det finns massor av restauranger bara en våning under incheckningen. Bl a stället som säljer Mango & Sticky Rice. :P

Jaha Lego det där med klockor får jag kolla närmare nästa gång har aldrig tänkt på det, har du ingen egen klocka på armen då, eller har den fortfarande svensk sommartid ;D?

Håller med berra, tycker att suvan är fantastisk, så pedagogisk och enkel flygplats, det är som att komma in i en stormarknad med kassadiskar från a till ö och sen en enorm tavla med "Passport Control" och sen är det bara att gå rakt fram, det går ju inte att gå vilse. Sen är den ju vacker också.

Jag har varit på många flygplatser och många är tillbyggda, ombyggda och det är upp och ner och ut och in igen innan man kommer till gate mm, ja ett jäkla virrvarr helt enkelt.

Lycka till nu i "Filippinoland" :thumbsup:

Mvh Peter :wai:

Du måste ha haft maximal otur med passkontrollen, lego. Jag har aldrig väntat mer än max 15 minuter, det har alltid fungerat smärtfritt. Nu såg jag att dom höll på att renovera, din osis kanske beror på det.

Jasså, du landade på Clark. Den ligger ju vid foten av den mäktiga Pinatubo vulkanen, jänkarna var ju tvungna att evakuera under utbrottet 1991. Hoppas att den håller sig lugn nu.

Tack för en intressant reserapport. Det verkar som det fungerar på samma sätt som i Thailand fast lite annorlunda de har Peso. Detta med att leva upp pengarna direkt som man får ser jag även bland utlänningar så som svenskar fattar inte att de har mage att fråga om lån i slutet av månaden. Pengar slut vid ett årsvisa och så vidare. Där emellan är de Kungar och lever som om de hade mera pengar än någon annan. Det är bara att hålla sig borta från dem alltid är det någon annan som skall betala för att de skall kunna leva över sinna tillgångar.

Stort tack för den fina berättelsen, Lego. Den är värd en guldstjärna. Och visst är den filippinska rommen Tanduay god och framför allt billig.

Du var osäker på stavningen vad gäller ön. Det är Filippinernas huvudö som heter Luzon och Manila ligger också på den.

Ha en trevlig hemresa nu, käka Mango & Sticky Rice nu när du vet var restaurangerna ligger på Suvarnabhumi. :wai:

"legolas " sa:
Tack Berralund för geografilektionen, den behövde jag!!! Angående stickyrice och Mango, så glöm för all del icke att jag nu kommer att återgå till min stränga diet igen, och såväl stickyrice som allt rice och potatis och pasta samt t.ex. Mango åker blixtsnabbt ifrån min matsedel hemma i Chaiyaphum. Back to basic again....

legolas

OK! Ja, nu har du ju syndat i en hel vecka så OK. Men att inte få äta mango (utan Khao Niaoo) är ju ett taskigt öde. Får du inte ens käka det, stackare? :-\

"ledarn " sa:
Du verkar haft det riktigt gött och skönt där......

Men det var ett jäkla tjat om att ni drack alkohol hela tiden.... ? Lite omoget att tjata om det va ? :reta:

Hahaha, ja man måste ha bra minne om man skall skriva i forum ;D ;D

Mvh Peter

Ja, härligt Lego, Filipinerna är ju ett sådant där resmål som alltid varit i tankarna och jag har hört mycket gott om det och att det skall vara vackert, får väl se i framtiden om det blir någon resa, det är ju så jäkla mycket man skall göra hela tiden, risken blir att inget blir gjort ::)

Mvh Peter :wai:

legolas, tro inte jag har glömt din dagbok från fillippinerna, men jag har en sån där mini pc med mig, du har skrivit så mycket och texten blir så liten här för mig så jag ska läsa när jag kommer hem. :)

Tack för att man har fått vara med.
Angående jobbigheter typ som din flygresa så har jag min variant på filosofi. Det som händer det händer, är det dags att störta så är det dags att störta, då är min tid kommen.
Gör det jag vill med livet, inte som så att jag blundar och går över en motorväg utan att jag tänker mig för inför olika situationer. Annars så testar man på det mesta.

Hepp på dig

"legolas " sa:
Grattis till din filosofi B-tung!! Men som sagt var, jag har ingen filosofi i det läget, jag är enbart SKETRÄDD på ren svenska!!! :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Stackare, nu förstår jag varför du nästan aldrig lämnar Chaiyaphum förutom med buss då. :angel:

"legolas " sa:
Jag vill gärna förtydliga då!! Att jag är sketrädd vid turbulens har aldrig någonsin under mina "flygande" 42 år hindrat mig att äntra ett flygplan. Ändamålet har alltid helgat medlen så att säga!!!

Anledningen till att jag inte ofta lämnar Chaiyaphum beror på helt andra orsaker. jag har fått ett hem här och en familj, och jag trivs faktiskt väldigt bra måste jag säga, och när jag ser många andra expats här i Thailand, så inser jag att jag tillhör den lyckliga kategorin.

Dock skall det sägas, att hade jag haft en ännu lite bättre ekonomi, så hade jag rest mera här borta i Asien. men jag prioriterar mitt liv här, och de saker som jag jobbar på att lämna efter mig till min familj, när jag en gång gör min sista resa!!

;) ;) ;)

Och det gör du förbaskat rätt i!!! :thumbsup:

Tack legolas för en minnesvärld resa. Det har sagts förr men jag säger det igen. Du är duktig på att skriva och får en att bli intresserad av att vilja läsa mer. :wai:

Ja då fick man läsa ännu en go story från en berömd skribent under namnet legolas, man bara njuter när man läser din story här. Ja det är underbart att läsa och läsa, man tappar tiden totalt, man vill bara fortsätta läsa.

Karma kommer med posten

Mvh Putte

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp