Kaptel 1
Ja sa drog vi ivag, jag och Yongyut. Vi tog bussen kl. 10.30 ifrån Chaiyaphum och efter en ovanligt behaglig resa, tack vare en duktig thaidriver sa kom vi fram runt kl.16.30 till Busstationen har i Bangkok som de kallar för Moosheet, stavningen ar väl kass, men det uttalas sa. Jag tog adjö av Yongyut och så tog jag en taxi ut till Suvanabhumi. Kollade med chauffören och det är nästintill exakt 35 km dit. Resan gick på nästan exakt 300 bahjt. Rent fantastiskt alltså 3,5 mil och kostnad SEK: 65:- ...... Som en annan sa "Thailand ar magiskt!!"
Noterade nåt ovanligt i mina ögon i alla fall. Nar vi körde pa motorvägen ut till flygplatsen så såg jag ett flertal hyreshus och i nästintill varje lägenhet som då hade en tillhörande balkong så hängde det mängder av kläder. I och för sig så kanske det inte borde vara så himla ovanligt att någon hänger ut några paltar att torka på balkongen, Men detta var nästan fantastiskt. Pa alla balkonger hängde det PROPPFULLT med kläder på tork. Hela hyreshuset var proppfullt och det dominerade fullständigt gatubilden faktiskt!!!
Kom till flygplatsen och den är som Thailand i övrigt, alltså fullständigt UTAN en endaste klocka.. helt otroligt egentligen. Här har vi en flygplats där precis ALLTING handlar om klockan och tider avgångar och ankomster. Men inte en endaste väggklocka...... Thai ar ett släkte for sig på gott eller ont, döm själva..
När jag kom så var alltså klockan runt 17.30 och mitt flyg skulle gå kl. 23.40 och incheckiningen kunde ske först kl. 21.00,alltså en massa timmar att slå ihjäl.. jasså slå ihjä,,l hur då undrar man..... Jag hittade absolut ingen INFORMATION-DESK, de hade heller inget sånt att erbjuda sina kunder. Då frågde jag Thai air personal om de visste var jag kunde lagra min [¤#@@¤%ผีสาง@¤]s tunga resväska, och det fick jag hjalp med, bra info dar. Där ville de ha 100 baht för besväret....
Jag tog mig sedan för att leta upp en restaurant, var skethungrig, men det sprack där också... inte en endaste bar eller restaurant i denna enorma ankomsthall, det enda som fanns var typ seven eleven, men de kallade den Family-Mart och där var det sketdyrt.... fullständigt värdelöst, men de gjorde naturligtvis god affärer. Sedan vidare till ett internetkafe som jag lyckades hitta, det hette CAT och nu snackar vi verkligen priser.
Att nyttja deras jäkla internet och få tiden att gå lite grand i alla fall kostade 300 baht för en timme.. Alltsa SEK 65:- för en timme... Och ville man kopiera en sida så kostade det 10 baht.....Som jämförelse upp i min hemort Chaiyaphum, så betalar vi där 15 baht SEK 3,25 per timme och 0,50 baht for att kopiera en sida. Sa det ar alltsa 20 ganger dyrare har i [¤#@@¤%]sstaden Bangkok, och dess fina flygplats...
Hejsan - legolas