SV: Pensioner och bidrag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Och jag med. En av mina bästa vänner är "fattigpensionär" och lever nästan på existensminimum. För snart två år sedan gifte han sig med en thailändska som struntade helt i pengarna, hon ville ha trygghet efter en massa trubbel i hemlandet.

Dom är fortfarande hur lyckliga som helst, träffades via internet och sen åkte han ner till Bangkok och träffade henne. Så det där med att generalisera om vandrande ATM:er kanske stämmer i några fall men definitivt inte i alla. Det har jag levande bevis på.

Så sensmoralen blir: BERTIL, kör ditt race och ta din chans om du får den. Kör hårt!!

"Berralund " sa:
Och jag med. En av mina bästa vänner är "fattigpensionär" och lever nästan på existensminimum. För snart två år sedan gifte han sig med en thailändska som struntade helt i pengarna, hon ville ha trygghet efter en massa trubbel i hemlandet.

Dom är fortfarande hur lyckliga som helst, träffades via internet och sen åkte han ner till Bangkok och träffade henne. Så det där med att generalisera om vandrande ATM:er kanske stämmer i några fall men definitivt inte i alla. Det har jag levande bevis på.

Så sensmoralen blir: BERTIL, kör ditt race och ta din chans om du får den. Kör hårt!!
Undantagen bekräftar regeln.Det är strongt att ha råd att åka till Thailand som fattigpensionär.Det har tydligen hänt mycket i Sverige på 3 år som jag hr varit borta från landet som verkar flöda av pengar även för dem som lever på existensminimum. ;D ;D ;D

"gunnarg " sa:
Undantagen bekräftar regeln.Det är strongt att ha råd att åka till Thailand som fattigpensionär.Det har tydligen hänt mycket i Sverige på 3 år som jag hr varit borta från landet som verkar flöda av pengar även för dem som lever på existensminimum. ;D ;D ;D

Varför måste du vara så ironisk hela tiden? Det kan vara frågan om att ta sin sista chans i livet efter tidigare trassliga förhållanden. Man kan faktiskt vara tvungen att offra nästan allt för att överleva, i hans fall är det så. Så ingen ironi och inga spydigheter, tack!

Får han ut mer än ett vårdbiträde som jobbar i thailand tror du?

Har tyvärr ingen som helst aning Magnus, men dom överlever. Men några fler thailandsresor blir det inte för dom så länge hon inte får jobb. Och det måste vara välbetalt för att dom skall tjäna på det, det minskade bostadsbidraget bl a äter upp delar av förtjänsten.

Men nu är vi kanske lite väl OT?? Dom får iofs inte känna rubricerade värme. :'(

Men kan hon inte jobba i thailand , är hon för gammal för det .

"magnusjansson " sa:
Vad får en fattigpensionär ut efter sink

En fattigpensionär(garantipension) i Sverige klarar sej nog...pga att han/hon får ett ganska bra bostadsbidrag...men sk garantipension kan man inte ta ut utanför EU.Vi har ju nyss haft den 96-åriga damen som blev av med garantipensionen när hon flyttade till Thailand.

En minimal pension(inte garanti) borde i alla fall ge 10.000 kr efter skatt vilket borde vara okej att leva på i Thailand. Och är man gifta kan man ju få married visa på detta belopp(40.000 bht eller 400 000 bht på bank).......
så visst går det...även med små medel att flytta till "landet på låtsas".

"släpp fångarne loss de ä vår

Areeya

"gunnarg " sa:
Måste han inte kunna visa att han kan försörja sin fru innan han tog henne till Sverige?Hur går det ihop med att han är fattigpensionär?

Detta krav finns bara vid besök på 3 mån. visa.
Inte vid ansökan om UT, där är skillnaden.

"gunnarg " sa:
Måste han inte kunna visa att han kan försörja sin fru innan han tog henne till Sverige?Hur går det ihop med att han är fattigpensionär?

Nej, det finns inget sådant krav för UT vad jag vet. Men sen kan ju MIG göra egna efterforskningar. Dom lever ytterst sparsamt och är lyckliga som få tillsammans.

Att hon skall jobba i Thailand är inte aktuellt, hon vill inte återvända dit mer än möjligen kortvarigt för semester.

"Berralund " sa:
Nej, det finns inget sådant krav för UT vad jag vet. Men sen kan ju MIG göra egna efterforskningar. Dom lever ytterst sparsamt och är lyckliga som få tillsammans.

Att hon skall jobba i Thailand är inte aktuellt, hon vill inte återvända dit mer än möjligen kortvarigt för semester.
Tur att dom bor i Sverige där Farbror staten har tagit över försörjningansvaret.Må dom leva lyckliga till statens kassakista är tom. 8)

"gunnarg " sa:
Tur att dom bor i Sverige där Farbror staten har tagit över försörjningansvaret.Må dom leva lyckliga till statens kassakista är tom. 8)

Jaha, så var det dags för ironi och sarkasmer igen. Nu har han faktiskt jobbat och slitit i hela sitt liv, att han är fattigpensionär beror på olyckliga omständigheter. Så statens kassakista har allt blivit påfylld av honom också.

"Berralund " sa:
Jaha, så var det dags för ironi och sarkasmer igen. Nu har han faktiskt jobbat och slitit i hela sitt liv, att han är fattigpensionär beror på olyckliga omständigheter. Så statens kassakista har allt blivit påfylld av honom också.

En del(oftast olyckliga) människor fyller på sin energi genom att ironisera på andras bekostnad...här är nog ett praktexempel... :police:

Nej nu it i värmen som jag även känner här i dag!

Areeya

Gumman kommer att få står själv för de kostnaderna ,det är inget annat helt enkelt .. Dessutom så frågade jag henne om hon snackat med nån kompis från nån bar i Pattis , anledningen var att när jag nu lade upp månadsekonomin så var inte den tillräcklig enligt henne .. 15000 THBT /mån + 5000 thbt till henne i fickpengar samt 2 tusen bath som jag ger till hennes föräldrar , dessutom skall jag stå för elkostnaderna .. detta var ingen bra deal tyckte hon ... Ja , då är vi färdiga med varandra sade jag då ,,, . Min budget är såleses 22000 thbt för mat fickpengar samt ett bidrag till gamlingarna , 10000 skr ger idag ca 44000 thbt , säga tt jag då skall ha 20,000 thbt att leva på , det är ok enligt min mening , av det går ca. 5000 thbt till försäkringar .. retserande 15000 thbt kan jag göra vad fan jag vill för .. Då sparar jag ca 3000 svkr varje månad av pensionen och rör därför inte mitt kapital .... Nåt hus kommer jag inte att bygga under överskådlig tid efter denna lilla uppvisning av habegäret .." där bet hon sig själv i rumpan " Men det förstår de ju aldrig ......får se hur länge detta håller .....

Var inte länge sen hon skällde på en annan Thai som lämnade sin farang , anledningen var då att hon endast fick 20000 thbt/mån ,Djävl...ho....hette det då ..
Jo jo , det slår tillbaka , jag lät henne veta att jag har ett gott minne för vad som sägs ......

"legolas " sa:
Men nog måste väl gunnarg få lov att vara lite ironiskt. hela situationen med denne kille som du kallar kompis är ju faktiskt ironisk... Inte så man skrattar ironisk, men så man gråter ironisk.

Och du som verkar vara den mest rättrådiga människa som man kan tänka sig, har detta som din kompis.... Är det månne beroende på att han har en thailändska till fru,??

Först så var det ju svårt för de som kunde att tacka nej till barnbidraget, det gör man ju bara inte. Och nu verkar det med denne kompis vara OK att hans thaidam sitter på r öva hemma och nekar att arbeta för då tappar dom bostadsbidraget...Och detta skulle då vara OK... Har ni därhemma blivit alldeles jävvla fartblinda eller.....

Killen är fattig-pensionär och sanningen är att det blir man inte på ren otur, det blir man av en endaste anledning när allt skitprat är borta. Och det är p.gr.a. att man inte har betalt in den skatt som man skulle ha betalt in.... Vad är det med Er gubbar.... Är allt OK bara för att man har thaidamer gemensamt, är det kravet för att allt skall vara OK eller....

och så gnäller ni på gunnarg när han är lite ironisk... Skall man prata klarspråk så handlar detta om 1 kille som:

a - Har inte betalt in tillräckligt med skatt i Sverige under sin levnad..
b - Har tagit en thaidam till Sverige, hon vill inte arbeta för då tappar dom
bostadsbidraget

jag undrar som någon sade, att dom kanske skulle ha det bättre nere i Thailand ekonomiskt, visserligen så tappar dom bidragen ifrån Sverige, men med en levnadskostnad som i bra fall kan vara 1/6:e del mot att leva i Sverige. T.om ännu mer om de slipper att köpa hus därnere...

Hoppas JAG inte ligger illa till nu bara.... ;) ;) ;)

legolas

Jo du ligger förb^^nat illa till! ;) ;) ;) Nejdå och jag håller i grunden med dig. Problemet här är främst att det är ont om jobb för okvalificerade. Hon vill inget hellre än att jobba, men det är ju ett fundamentalt fel i systemet när man kan få det sämre ekonomiskt när någon jobbar pga minskade bidrag. Så faktum kvarstår att hur man än vänder sig så har man alltid röva bak.

Jag skall inte vara ironisk nu utan tala klarspråk.Jag tycker det är helt fel när arbetsföra människor inte arbetar på grund av att de mister bidrag som andra skattebetalare får stå för. :thumbsdown:

"areeya " sa:
En fattigpensionär(garantipension) i Sverige klarar sej nog...pga att han/hon får ett ganska bra bostadsbidrag...men sk garantipension kan man inte ta ut utanför EU.Vi har ju nyss haft den 96-åriga damen som blev av med garantipensionen när hon flyttade till Thailand.

En minimal pension(inte garanti) borde i alla fall ge 10.000 kr efter skatt vilket borde vara okej att leva på i Thailand. Och är man gifta kan man ju få married visa på detta belopp(40.000 bht eller 400 000 bht på bank).......
så visst går det...även med små medel att flytta till "landet på låtsas".

"släpp fångarne loss de ä vår

Areeya
Jag tror det är betydligt mindre än 10 000 efter skatt, min mamma får betydligt mindre och bara lite bostadsbidrag då hon har pengar på banken och bor kvar i sin villa ... vet inte exakt hur mycket hon får men tror det är ca 8 000 netto eller brutto vet inte men inte så mycket skatt oavsett.

Min morbro som dog i höstas hade 11 000 innan skatt men hade pensionsförsäkring i detta, han tjenade ganska bra hela sitt liv. Äldreboendet tog i stort sett allt ...

Min mamma har låg pension för att hon var hemma med oss när vi var små, min morbro pga att han var över 80 ... det är inga fantasisummor de får ... men allt beror ju på ålder ...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp