SV: Midsommar = snapsdrickande?

Vilket typ av snaps föredrar ni att dricka till Midsommarbordet t.ex.

• Egen gjord snaps

Röster: 1 9.1%
  • Årsta Brännvin

Röster: 2 18.2%
  • Rånäs Brännvin

• Östgöta Sädesbrännvin

• OP Andersson

Röster: 4 36.4%
  • Ren vodka (Absolut)

Röster: 3 27.3%
  • Hallands Fläder

Röster: 0 0.0%
  • Aalborg Akvavit

Röster: 7 63.6%
  • Skåne Akvavit

Röster: 4 36.4%

• Totala väljare
    11
  • Denna undersökning kommer att stängas: .

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skål och karma på dig broder. Vid vår mogna ålder så vet vi vad som är gott. Vi har haft god tid till att testa :thumbsup:

/Anubaan

"legolas " sa:
Jag lade in denna tråd medvetet faktiskt i Allmänt Thailandsforum . Jag bor ju härnere... så tänkte jag i alla fall.... Vi firar faktiskt midsommar nere i Thailand kycklingen!!! Men skitsamma då.....

Jaha...
Jag bedömde iallafall denna tråden som "icke thailandsrelaterat".
Sen att svenskboende i Thailand firar den ändå är ju en annan sak.

Jag är nykter två helger på året. Jul och midsommar.
Detta hänger i sedan barnen var små, julen är för dem och för handelsmännen och på midsomrarna samlades hela släkten på Öland med en massa ungar.
Vi ville inte lämna dem utan tillbörlig tillsyn och avstod från starkvaror.
När jag väl dricker snaps så blir det en dansk Brøndum, en milt kryddad akvavit.

Bröndum från Skagen, inte dum alls! Men min favorit är Skåne tätt följd av OP. Men en klar vodka duger också! :nod:

Brøndum tillverkas väl i Roskilde? Så sa mitt danska kryss i alla fall.

"Sir One " sa:
Brøndum tillverkas väl i Roskilde? Så sa mitt danska kryss i alla fall.

Stämmer säkert, men om jag inte har helt fel för mig så ligger Bröndums hotell i Skagen och det var där den komponerades. Men jag kan ha fel.

Bröndums hotel ligger där du sa, Där har du rätt men snapsen framställdes av Anthon Brøndum 1840 för första gången, då som Brøndum Kummenaquavit, den äldsta idag producerade akvaviten i Danmark.
Fasiken vad sugen jag blev... tar nog tåget över sundet i morgon....

Snapsar sällan men som sagt till midsommar är det läskande :)

Jag föredrar nog Skåne, Aalbog och Op..

Även här missade ni den bästa snapsen Linie Aquavit :(
men en OP går ner den me alldeles så lätt :)

Kan bara saga att gilbeys vodka riktigt kall var helt, ok till den sonderslungade sillen

Om jag är i LOS, undviker jag snaps, det tar för mycket i värmen!
Nu, i Sverige är OP Anderson Aqvait det självklara till sillen.
Mvh
Amja ;D
Glad Midsommar på er!

"amja " sa:
Om jag är i LOS, undviker jag snaps, det tar för mycket i värmen!
Nu, i Sverige är OP Anderson Aqvait det självklara till sillen.
Mvh
Amja ;D
Glad Midsommar på er!

Usch OP Anderson är ju riktigt vidrigt.......

"matteisurin " sa:
Kan bara saga att gilbeys vodka riktigt kall var helt, ok till den sonderslungade sillen

;D ;D, sönderslungad sill, hur ser den ut? Slungad potatis, gurka, honung med mera har jag hört talas om men "slungad sill" vete fan?

plara

OP eller Linie akvavit

Förr var Svartvinbär en favorit men smaken blev sämre år från år. Nu gör jag egen svartvinbär och den är god oxå,

"b-tung " sa:
OP eller Linie akvavit

Förr var Svartvinbär en favorit men smaken blev sämre år från år. Nu gör jag egen svartvinbär och den är god oxå,

den här meningen förstår inte jag "Förr var Svartvinbär en favorit men smaken blev sämre år från år"

"Nu gör jag egen svartvinbär och den är god oxå", så vilken var god innan (här är ju ett jämförande)??, för det kan ju inte vara den som blev sämre år från år som är god, så vilken var det? ;D

hee...plara

"PLARA " sa:
den här meningen förstår inte jag "Förr var Svartvinbär en favorit men smaken blev sämre år från år". Sprit är väl statisk, sen är väl smaken som baken.

"Nu gör jag egen svartvinbär och den är god oxå", så vilken var god innan (här är ju ett jämförande)??, för det kan ju inte vara den som blev sämre år från år som är god, så vilken var det? ;D

hee...plara

I brist på annat så får man ta en vargtass
;D ;D​

DSC_0068.webp

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp