Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tror liggande är bättre i ett tropiskt regnigt klimat. Vid hård blåst och regn är nog ett liggande bättre väderskyddI Thailand har man gärna horisontal panel, i alla fall frugans hus! Vad är snyggare? Jag gillar stående panel!
Nu tänker du träpanel. Inte så vanligt i Thailand väl ?Stående blir mitt förslag. Bättre i ett regnigt klimat dessutom. Liggande ser ut som sommarstuga. Stående panel snedkapas längst ned med typ 15 grader för vattenavrinning. Grundolja och grunda väldigt noga på ändträt specielt när det kommer bli blött och ansatt av väder och vind.
Träpanel och förövrigt hela övervåningen brukar vara av trä i Thailand. Hade mest Sverige och liknande klimat och byggteknik i huvudet när jag postade mitt inlägg.Nu tänker du träpanel. Inte så vanligt i Thailand väl ?
stående panel är bättre p.g.a. regnet men sen beror det på hur det är spåntatI Thailand har man gärna horisontal panel, i alla fall frugans hus! Vad är snyggare? Jag gillar stående panel!
Idag bygger man mestadels med träliknande fibercementTräpanel och förövrigt hela övervåningen brukar vara av trä i Thailand. Hade mest Sverige och liknande klimat och byggteknik i huvudet när jag postade mitt inlägg.
Det är cellulosafiber och cement.Det där är eternit. Vart förvånad själv då jag frågade vad dem bestod av. Tydligen förbjöd man aldrig eterniten i Sydostasien...
Nej. Fibercementskivor finns även i Sverige. Den gamla asbestbaserade eterniten är sedan länge förbjuden i världenDet där är eternit. Vart förvånad själv då jag frågade vad dem bestod av. Tydligen förbjöd man aldrig eterniten i Sydostasien...
Cera kallas det för, har vi i vår carport även under taknocken. Finns inga termiter som rår på det materialet.Idag bygger man mestadels med träliknande fibercement
![]()
Finns nog bättre material att välja på. För några år sedan jag fick reda på detta. Bra att utvecklingen går framåt!Nej. Fibercementskivor finns även i Sverige. Den gamla asbestbaserade eterniten är sedan länge förbjuden i världen
![]()
Fiber Cement
www.tpipolene.co.th
Finns ett gäng olika tillverkare i Thailand. Cera är en, Shera är ännu större och TIP och SCG ytterligare ett par och finns en lång rad tillCera kallas det för, har vi i vår carport även under taknocken. Finns inga termiter som rår på det materialet.
![]()