Spouse visum (för dig som är gift eller har barn i Thailand)

Fick veta igår, att för de som inte kan uppvisa 400k THB/år, så finns det företag som har som affärside att tillgodose och sätta in beloppet tillfälligt på ditt bankkonto för att kunna visa upp ett kontoutdrag. Naturligtvis är det ju bättre att ha medel, men vissa kanske falerar på detta för att få ett Visa extension. Ska kolla vad företaget heter.
Den lösningen har väl funnits länge men nu måste ju stålarna sitta inne på kontot en längre tid så räntan lär bli hög.

• Like
Reactions: Dee
Fick veta igår, att för de som inte kan uppvisa 400k THB/år, så finns det företag som har som affärside att tillgodose och sätta in beloppet tillfälligt på ditt bankkonto för att kunna visa upp ett kontoutdrag. Naturligtvis är det ju bättre att ha medel, men vissa kanske falerar på detta för att få ett Visa extension. Ska kolla vad företaget heter.
Njaa, om jag förstått rätt. Du saknar typ 400 000 bath eller inkomstbrev. Detta har fungerat tidigare på vissa IO. Det kallas på thai, เงินใต้โต๊ะ. Muta. Det kostade 20-22000 bath och IO och Agenten delar på detta. Vi hade världens mest ökända IO i Chiang Mai tidigare. Då fungerade detta i Chiang Mai. Men inte nu. Vi kallar det tiden före och efter Big Joke. Nu fungerar immigration office bra här. Mina fattiga farangvänner som tillämpar detta säger att agenten hänvisar till Hua Hin. Och han skall ner dit......så få se om det löser sig. Han säger att de stoppar in 800 000 bath under denna dag. Han betalar 22000 bath för detta.

• Like
Reactions: Dee
Tack för svar. Jo, frun säger att det är lätt att stanna lång tid om man vet vart man ska vända sig. I mitt fall så finns det en registrerad inkomst som är en bra bit över 400k, så borde inte vara några bekymmer.

• Like
Reactions: jp
Om man inte har pengar hur lever man då i Thailand?
Som ungkarl lever du lätt med en svensk pension på 40 000 bath-45000. Tror du lever bättre än i Sverige. Sedan lever många på lite chanstagning. Frihet före trygghet. Förnekelse att olycka eller sjukdom kan hända. Bara pensionen trillar in den 18:e varje månad. Alla tänker inte lika och vi är alla tämligen olika.

Var nere på Jomtien och frågade agencyn vilka dokument som behövdes, var samma vid förnyning som vid första ansökan.
Frågade vad det kostade att användas deras tjänst, 25.000thb!!!.
Då behövde man iofs inte ha pengar låsta på kontot då fixa dom det.
Då skulle jag iofs kunna ta ut dom 400k jag låst, köpa 10 gpu till nu istället för att vänta, får räkna på det ;)

20211217_101235.webp

I denna tråden tas BARA "spouse" visum upp, det vill säga till den som är gift med en Thai eller har barn i Thailand. Åsikter från pensionärer och turister kommer att raderas då dessa visum skiljer sig från "spouse" (ni får starta egna trådar för dessa sorters visum). Initiativet till denna tråd är att hålla isär äpplen från päron.

Visum är en färskvara så det som sägs idag behöver inte gälla om en månad, så för er som läser informationen som skrivs här kolla datumet när det var skrivet och försäkra er själva att det gäller då ni läser detta.

Jag har tidigare haft 1 år multipel entry non immigrant O spouse visum. Till sommaren ska jag ansöka om det igen. Det som passar mig bra är att man inte behöver visa inkomst. Det jag kan konstatera är att det inte skett några ändringar på detta visum, se länk: Types of Visa – Royal Thai Embassy Stockholm

1 års visumet går endast att ansöka om i hemlandet (Sverige för vår del). Det går att ansöka om 3 månaders visum i Savanakhet (Laos). Dessa båda kan man förlänga i Thailand men måste då kunna visa inkomst.

Vilka fördelar är det med 1 års Non O spouse?
Jo, att man har ett visum på ett år utan att behöva redovisa inkomst. Är man dessutom som jag regelbundet i Sverige så ansöker man om detta varje år. Busenkelt att ansöka.
Nackdelar? Att man måste lämna Thailand var 90:e dag men det är inte värre än man åker över till ett grannland, tar en öl och åker tbx. Att man är i Sverige för att ansöka om nytt visum varje år.

FÖRLÄNGNING:

När man förlänger detta visum (3 månaders eller 1 års) och därmed visar inkomst så slipper man åka ut ur landet och bara rapportera sig var 90:e dag, vilket kan vara bekvämt på sitt vis. Har inte riktigt koll på hur mycket det är men vill minnas att det är hälften av "retirement". Anledningen ska ironiskt nog vara att när man är gift med en Thai så har man lägre kostnader:eek:

Som jag ser det så är detta det enklaste sättet att erhålla ett visum utan att klydda med att visa pengar, förutsatt att man är gift eller har barn. Många gör visum till ett problem, det behöver det inte vara. Det finns så många att välja mellan, gäller bara att hitta det som passar en bäst, men framför allt lära sig att skilja dem åt. Olika visum, olika regler som gäller.
Jag är gift med en thai kvinna och har ett barn som har dubbelt medborgarskap. Jag åkte ner med ett non o visum 90dagars och ville förlänga det i thailand. På Migrationsverket ville dom se äktenskapintyg. Vi hade inte registrerat det i thailand. Vi är bara gifta i sverige och jag blev uppmanad att registrera äktenskapet i thailand och återkomma med kor ror 22. Jag fick hjälp av en firma i sverige att legalisera och översätta dokumenten. Men tiden rann iväg och vi bor långt ut så vi lämnade in om förlängning i Bangkok men blev avisade för som dom sa att vi måste ansöka från lokala amphor-kontoret. Vi är tillbaka i sverige och jag har kontakt med Siam legal advokatbyrå i Bangkok och dom kan översätta till thai legalisera och gå till amphor-kontoret för att registrera äktenskapet utan att vi är i thailand. 29000bath vill dom ha för det. Jag har läst att jag och min fru måste själva vara med vid registrering på amphor-kontoret för signering. Kan man lita på Advokatfirman att dom verkligen kan göra allt och är summan acceptabel.
Mvh

Jag är gift med en thai kvinna och har ett barn som har dubbelt medborgarskap. Jag åkte ner med ett non o visum 90dagars och ville förlänga det i thailand. På Migrationsverket ville dom se äktenskapintyg. Vi hade inte registrerat det i thailand. Vi är bara gifta i sverige och jag blev uppmanad att registrera äktenskapet i thailand och återkomma med kor ror 22. Jag fick hjälp av en firma i sverige att legalisera och översätta dokumenten. Men tiden rann iväg och vi bor långt ut så vi lämnade in om förlängning i Bangkok men blev avisade för som dom sa att vi måste ansöka från lokala amphor-kontoret. Vi är tillbaka i sverige och jag har kontakt med Siam legal advokatbyrå i Bangkok och dom kan översätta till thai legalisera och gå till amphor-kontoret för att registrera äktenskapet utan att vi är i thailand. 29000bath vill dom ha för det. Jag har läst att jag och min fru måste själva vara med vid registrering på amphor-kontoret för signering. Kan man lita på Advokatfirman att dom verkligen kan göra allt och är summan acceptabel.
Mvh
Jag har nyligen hjälpt en "tjeckien" kille, 62 år och det var en rejäl resa för att få Spouse-visa. Han var i samma situation som du. Ja du måste vara på plats alternativt du kan lita på firman (troligen betalar de en muta) om nu de inte är lycksökare på nätet. Om du kan uppfylla kraven för retired-visa/förlängning så är processsen 75 % lättare.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp