Sparande i Thailändska banker

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
har varit runt en sväng för att kolla vad man kan få för deal med sparandet.
Min tanke var att få en bra ränta vid tillex 15 månaders låst konto samt en insättning av 1milj Thbt .. siam i Khonkaen ville endast ge mig 2,5 % med 12 månaders låsning av ett nytt sparkonto, Gick till Bangkok bank som jag inte är kund hos (Är kund på siam C) BKK bank erbjöd mig 3,25% på etn 15 månaders låsning ett så kallat fondkonto, dessa kan då omöjligen röras på 15 månader enligt den kassörkan jag talade med .. Gick sen idag till Siam i "Min Stad " talade om att jag ämnar sätta in 1 milj thbt på ett sparkonto, jag vill inte helt låsa mina möjligheter till att ta ut slantar sade jag.. jag fick där 15 månaders konto med en rate på 3,30% vid 1 milj thbt i insäätning .. helt ok kände jag , så så blev det ,och jag kan även göra ett uttag om jag måste, straffas då ordentligt med 15 % på uttagssumman , vilket naturligtvis gör att jag inte kommer att göra detta ...

Har kollat upp detta noggrant eftersom andra faranger pratar så mycket skit om de höga räntor de åtnjuter .
Nån som verkligen fått dessa höga räntor vissa snackar om ? 5-6% verkar vara rena fantasier enligt vad jag tror....

Tycker 3,5 % var generöst och en bra deal, vet inte vad de tar i utlåningsränta dvs mellanskillnaden när de nu kan låna ut mina slantar under 15 månader ..
Blir väl en sudd för banken

Tänker att de skall ju sitta där under min livstid i Thai som en garanti när pensionerna sjunker från Sverige , då har man i alla fall sin garantisumma för retirement ;D

Det finns vad jag vet inte någon skatt på bankräntan , min fru har sedan vi träffats haft en bra sudd på Thaibanken och även lyft en bra ränta , aldrig betalat skatt ..
kanske fel men så är det i hennes fall ...
Bankerna kanske inte har någon skyldighet att underätta myndigheten , kanske åligger respektive kontoinnehavare :D

5-6% lät som fantasi räntor loggar jag in på Kasikorn står det där att man får 2.55% om man låser 1million 12 nader. Jag låste konto för ungarnas skola för ett år sen 1 unge autoövrrföring 5k bsht i månade 24 mån fick runt 2.5%, men skulle autoöverföringen stoppas eller om det skulle göras uttag under den perioden upphör avtalet. Låsta så att jag står som förmyndare och måste närvara vid uttag innan dom blir myndiga.

"Phonta " sa:
Det finns vad jag vet inte någon skatt på bankräntan , min fru har sedan vi träffats haft en bra sudd på Thaibanken och även lyft en bra ränta , aldrig betalat skatt ..
Bankerna kanske inte har någon skyldighet att underätta myndigheten , kanske åligger respektive kontoinnehavare :D

Jag har också hört att det inte är skatt på räntan. Undrar bara om det verkligen är så.

Det blir ju bra stålar om jag för samma villkor nästa 15 månadersperiod och låter dessa nu kommande 15 månaders ränta sitta inne , 3,30 % på en mille i 15 månader blir ju en liten slant i alla fall, bättre än den Svenska banken som vill låna stålarna gratis ;)

"Phonta " sa:
Det blir ju bra stålar om jag för samma villkor nästa 15 månadersperiod och låter dessa nu kommande 15 månaders ränta sitta inne , 3,30 % på en mille i 15 månader blir ju en liten slant i alla fall, bättre än den Svenska banken som vill låna stålarna gratis ;)

Nja, du bör väl få åtminstone runt 2% i Sverige.
Fast erbjuds det bättre ränta i Thailand så tar du det.

Kollade lite på compricer.se och det är fantastiskt vilken rutten ränta som erbjuds. Speciellt från de "vanliga" svenska bankerna. Högst ger Bluestep: 2,6%.

Om man sätter in 200 000kr.

edit...

Å andra sidan så måste man se till vad skillnaden är , man för utgå att bankerna jobbar som så att de slantar som sätts in på högräntekonton på lång sikt lånas ut till låntagare , om man då tänker att ett huslån kan ligga runt 2,8% då har banken inte mycket avans , en thaibank sysslar ju med låneräntor som i Sverige skulle anses som ocker och inte vara tillåtet ;) DVS Thaibanken tjänar bra med slantar på att låna ut min mille under denna tid även när de ger mig 3,30 %

De sista åren har jag inte använt mej av banker för mitt kapital... i stället aktier o fonder... som ger 4-5-6-7 ggr den räntan man får hos banker...både i Sverige o Thailand.
Är man aktiv så är risken noll! :nod:

"Phonta " sa:

Skatten är 15% och dras direkt av banken (Bangkok bank)

Det var fa.. inte dåligt det heller , även staten i Thailand tjänar slantar ,, vad blir det då kvar av en mille med 3,30 i ränta - 15% skatt ...inte bra alls .. >:(

Tänkte jag skulle sätta in 1.5million baht per år. Kan jag leva på räntan sen. Får bara låta bli bygga hus ;)

Sålänge jag bor i Pattaya behöver jag inget fordon gillar inte att köra i trafiken här. En cyckel på sin höjd.

"Jonas " sa:
Sålänge jag bor i Pattaya behöver jag inget fordon gillar inte att köra i trafiken här. En cyckel på sin höjd.

Om jag nu räknar rätt så bör 12mille på banken ge:

1200000Thb * 0,033 = 396000Thb/år
Skatt på det 396000Thb * 0,85 = 336600Thb

336600Thb / 12mån = 28050Thb/månad.

Idag kanske 28050Thb räcker / månad.
Men eftersom räntan knappast motsvarar inflationen så är dessa 28050 inte så mycket värda om t.ex 15år. Dvs. du får inte så mycket för 28050 om 15år som du får idag för samma belopp.

Men ett gott tecken är att om man kan spara 1,5mille/år så kan man alltid jobba i 20 år och få 30mille (exkl. ränta på räntan) och då har man 70125Thb/månad (även detta exkl ränta på räntan)

Nu är det ju 3.3% ränta varje år så lite mer än 12 mille blir det ju efter 8 år, 12 mille skulle det ju bli om jag spara på ett konto utan ränta.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp