Songkran, Haninge

• Trådstartare Trådstartare MrPancake
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

MrPancake

Gäst
Den 30april så firar dom Songkran i Haninge.

Jag och tjejen tänkte ta oss dit. Första gången för mig så vet inte riktigt vad de innebär.
Kan komplettera med någon länk senare när ja sitter vid en dator.

Är de någon här som bor nära Haninge och tänkte åka dit?

Det är främst maten man åker dit för. Säljs ju massor av thaimat som en marknad i Thailand. Sen finns det ett program med olika danser och att man kan skänka pengar till templet och hälla vatten på budda etc.

Vi får se om vi åker dit, brukar bli ett kort stopp sen tillbaks till landet och äter maten där.

Är du säker på att det är den 30de april, brukar vara lördag, många jobbar ju 30de?

Det brukar vara i slutet på April. Thai bryr ju sig inte jättemycket om exakta datum och tider utan säger sista April. Sen samma dag säger de idag kl 10 är det ...

Ok nu generaliserade jag lite :)

Har inte Songkran att göra med att man räknar nytt år från den dagen då Buddha uppnådde nirvana? är det ingen speciell dag då eller som man känner till. jag har ingen koll på detta, kanske någon annan har.
Hur kom vattenkastningen in i bilden, när började detta?

Lite OT, men jag e helt okunnig om detta. vore kul att få veta om någon vet.

Vi kommer partaja loss ordentligt i alla fall i Pattis och troligen i Bangkok med.

Songkran är ju i Thailand alltid 13-15 April. Jag fattar det som 13/4 är sista dagen på året.

Ja du Krister, vet inte riktigt när vattenkastning kom, men från början så hällde dom vatten i händerna på dom gamla, sen om det har något med någon speciell dag att göra vet jag inte, men dom brukar börja den 2:a söndagen i april

Jo det är ju 13-15 april varje år, inte 2a söndagen i april. Förra året firade vi 13-15 och hade det berott på söndagar så hade vi firat idag redan, men det gör vi inte.

Gumman åker imorgon och hälsar på hennes farmor och hon sa att hon inte ville sitta på flaket då hon inte gillar att man slänger iskallt vatten på henne, men alla ungar gillar det och hon har köpt vatten pistoler till ungarna och så lär det bli en vatten tunna på flaket också

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp