Rätt och fel Skillsmässa?

Vill hon skiljas är det bara en formsak och ni behöver inte vara överens.
Tingsrätten gör det senast efter 6 månader.

Den svåra biten är bodelningen och hon har rätt till 50%.

Har en vän som skildes i mars och än är bodelningen inte klar.
Hon är från Filippinerna men bor i Sverige och är svensk medborgare sen 13 år tillbaka.
Problemen är värderingar av tillgångar i båda länderna.
Han vill att det hus dom byggde tillsammans i Filippinerna och andra tillgångar där ska ingå men hon vägrar men vill ha hälften av deras hus, bilar mm i Sverige.

Ingen angenäm situation

Hon är från Filippinerna men bor i Sverige och är svensk medborgare sen 13 år tillbaka.
Han vill att det hus dom byggde tillsammans i Filippinerna och andra tillgångar där ska ingå men hon vägrar men vill ha hälften av deras hus, bilar mm i Sverige.

Ingen angenäm situation
Hej! Nej ingen trevlig situation men om man är gift i både Sverige och Thailand så får du skilja dig i Sverige inga problem men du måste gå till ampuer i Thailand och göra samma sak!

Hej! Nej ingen trevlig situation men om man är gift i både Sverige och Thailand så får du skilja dig i Sverige inga problem men du måste gå till ampuer i Thailand och göra samma sak!
I de flesta fall är man gifta i ett land och registrerar äktenskap i det andra landet.

Är man gifta i Thailand hur sker bodelning ut där?
Inget 50% till farangen där?

Jag var gift både i Sverige och Thailand när vi skiljdes.
Går utmärkt att göra omvänt.
Skilja sig på amphoe och sen behöver bara en av er åka till skatteverket och lämna in skiljsmässopapprena så registreras det i Sverige med.
Så jag gjorde.

Skilja sig på amphoe och sen behöver bara en av er åka till skatteverket och lämna in skiljsmässopapprena så registreras det i Sverige med.
Så jag gjorde.
En borgerlig vigsel i Sverige?

Wow vad du har varit hjälpsam i tråden.... Men jag kan nog aldrig få ett så bra liv som dig brorduktig ""Ironi""....

Tips: Låt bli att kommentera ämnen där du inte kan tillföra något positivt utöver att höja dig själv till en allvetande nivå strax under Gud....

PS. hur blockar man någon på detta forat?
Tror du missförstår @Norrpilen kapitalt. Kort svar på din fråga är som följer. Vid skilsmässa i Sverige, har ni inget äktenskapsförord skrivet emellan er så delar ni på era gemensamma tillgångar (oavsett) land med 50%. Det är ett svar jag fått av en svensk advokat. Alltså värdet på huset i Sverige minus eventuella lån skall delas 50/50. Damma med ett hus som din fru äger i Thailand. Det finns alltid detaljer där det kan skilja men i stora drag funkar det så här.

Ingen angenäm situation
Den känner man ju igen allt för väl

Så jag gjorde.
Ja det går jag gjorde tvärtom därför skrev jag så men måste fixa i båda länderna.

Ingen angenäm situation

Borde funka att begära bodelningsförättare via tingsrätten för att få skilsmässan enligt svensk lag iaf förutsatt att de tog hemvist i Sverige och inte Filippinerna när de gifte sig om jag tolkar detta rätt:

”Enligt svensk internationell privaträtt gäller, avseende makars förmögenhetsförhållanden, vid utlandsbosättning att en svensk domstol skall tillämpa lagen i den stat där makarna tog hemvist när de gifte sig, vid en tvist mellan makarna om dessa frågor (lag 1990:272 om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden). Det innebär att för det fall Lasse och Lisa gift sig och som första land bosatt sig i exempelvis Marocko, ska svensk domstol vid tvist mellan dem, tillämpa marockansk rätt.”

Kanske något att fundera igenom konsekvenserna av med för den som ev. tänkt flytta till Thailand eller andra länder och kommer tillbaka till Sverige efter ett par år. Inte helt okomplicerat detta verkar det som. :unsure::)

”Om Lasse och Lisa som första land istället bosatt sig i Sverige och därefter flyttat till Marocko och varit bosatta där i minst två år skall svensk domstol också tillämpa marockansk rätt enligt en så kallad flyttningsregel i lagen angiven ovan.

Om Lasse och Lisa efter att ha varit bosatta i Marocko, flyttar till Rumänien och är bosatta där i mer än två år skall svensk domstol istället tillämpa rumänsk rätt. Om Lisa flyttar hem till Sverige och Lasse är kvar i Rumänien skall svensk domstol fortsatt tillämpa rumänsk rätt eftersom bara Lisa flyttat hem. Flyttar makarna således inte samtidigt räknas tvåårsfristen från det att den sist flyttande maken bosätter sig i det nya landet, i detta fall Sverige.”

Kan nog vara ett spännande och händelserikt yrke att vara familjejurist i internationella fall med tvist.

Så jag gjorde.

Allt lär ju vara piece of cake om båda är överens.

Det är ju om först om man inte är det som det blir problematiskt och mer jobb än bara ett par signaturer och lite admin.

Såg ditt inlägg precis när jag var på väg ut.... Tack för ditt svar....
Hoppas vi kan ses på ett annat forum..... Skall försöka att få ett konto där.... Här inne är jag inte så välkommen tydligen...
Lycka till där då! Men här ser jag ingen som vill dig något illa. I en stressad situation kan man dock tolka text som fan läser bibeln. Alla förstår att du har det jobbigt och du får goda råd precis som du efterfrågar. Lycka till med allt!

Borde funka att begära bodelningsförättare via tingsrätten för att få skilsmässan enligt svensk lag iaf förutsatt att de tog hemvist i Sverige och inte Filippinerna när de gifte sig om jag tolkar detta rätt:

”Enligt svensk internationell privaträtt gäller, avseende makars förmögenhetsförhållanden, vid utlandsbosättning att en svensk domstol skall tillämpa lagen i den stat där makarna tog hemvist när de gifte sig, vid en tvist mellan makarna om dessa frågor (lag 1990:272 om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden). Det innebär att för det fall Lasse och Lisa gift sig och som första land bosatt sig i exempelvis Marocko, ska svensk domstol vid tvist mellan dem, tillämpa marockansk rätt.”

Kanske något att fundera igenom konsekvenserna av med för den som ev. tänkt flytta till Thailand eller andra länder och kommer tillbaka till Sverige efter ett par år. Inte helt okomplicerat detta verkar det som. :unsure::)

”Om Lasse och Lisa som första land istället bosatt sig i Sverige och därefter flyttat till Marocko och varit bosatta där i minst två år skall svensk domstol också tillämpa marockansk rätt enligt en så kallad flyttningsregel i lagen angiven ovan.

Om Lasse och Lisa efter att ha varit bosatta i Marocko, flyttar till Rumänien och är bosatta där i mer än två år skall svensk domstol istället tillämpa rumänsk rätt. Om Lisa flyttar hem till Sverige och Lasse är kvar i Rumänien skall svensk domstol fortsatt tillämpa rumänsk rätt eftersom bara Lisa flyttat hem. Flyttar makarna således inte samtidigt räknas tvåårsfristen från det att den sist flyttande maken bosätter sig i det nya landet, i detta fall Sverige.”

Kan nog vara ett spännande och händelserikt yrke att vara familjejurist i internationella fall med tvist.
Ja, det är är advokater inblandade och det lär bli domstol som fastställer bodelningen.
Båda bor i Sverige, är vigda i Sverige och bor på samma ort.

Nu är båda kraftigt på kollisionskurs och medling är svårt.

Allt lär ju vara piece of cake om båda är överens.

Det är ju om först om man inte är det som det blir problematiskt och mer jobb än bara ett par signaturer och lite admin.
Det är ju en självklarhet som jag redan skrivit tidigare i tråden men som igentligen inte borde behöva skrivas, det förstår väl vem som helst, iaf om man är typ +12 år gammal.
Dock kan det kanske vara lättare att genomföra i Thailand, vet inte hur vanligt det är att går till domstol och bodelning här, okunskap och möjlighet till juridisk hjälp tror jag mer var orsaken till enighet i vårat fall.

Tillbaka
Topp