Skicka pengar till Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

sten

Gäst
Hej alla, fick förslaget att starta en ny tråd angående att skicka pengar till Thailand.
Läste här på CM ang. detta, och "till min fasa" :D, såg jag att tråden skapades 2010!
Menar bara, nu 2014! Det har väl förmodligen hänt nåt i bankvärlden m.m. Har själv andvänt ICA-Banken... Utan några problem,"peppar,peppar". Jag hoppas verkligen att det har kommit någoting annat, till ex. Bitcoin..... Sticker jag ut hakan nu???

HUr du än vänder på detta så finns det flera andra sätt att skicka pengar till THai. Här är mitt förslag.
Krav !!
Minst ett årigt uppehållstillstånd eller Work permit i Thailand.
Du kan då skaffa ett Bankkonto, i dom flesta banker, i Thailand.Bankok Bank är bäst.
Du för över pengar via nätet från din bank i Swe i Svenska kr till ditt konto i Thailand, tar 2 till 3 dag.Växlingen sker då i Thailand vilket ger lite bättre kurs
Låter avs. bank stå för sina kostn. mottagnde bank för sina.

Har du INTE ett årigt uppehållstillstånd eller Work P . Så kan du vända dig till Kasikon bank, där går de3t att fixa i dom flesta fall. För övrigt som ovan.

Det verkar vara lättare att öppna ett konto hos dom. Dom andra verkar ha högre krav. Har vänner som öppnat konto med turistvisum på Bkk Bank och skaffat sig ett Thai körkort. Tittar man på vilka krav dom har på bankkonto och körkort så ska det vara omöjligt att skaffa det med turistvisum.

Jag ordna bankonto och internetbank hos Kasikorn med 30 dagars on arrival.

Stämmer, Kasikorn funkar också, hade det när jag kom första gången för 13 år sedan. Som sagt, visade bara upp Tabien Ban, an man va anmäld att man bor där om än tillfälligt.

Är det någon som har skaffat ett bankkonto den närmaste tiden, förra året eller så? För 10 år sedan var det inga problem att skaffa det.

"krister " sa:
Stämmer, Kasikorn funkar också, hade det när jag kom första gången för 13 år sedan. Som sagt, visade bara upp Tabien Ban, an man va anmäld att man bor där om än tillfälligt.
för 13år sedan fanns inte Kasikorn bank, då hette den Thai Farmers Bank ;-)

Jag frågade inte om vad som fanns för 13 år sedan utan om någon öppnat konto förra året.

Öppnade för 2 1/2 år sen och visade bara passet. Hade inget ett års visa eller något annat bara 30 dagars on arrival.

Internetbank var jag och ordnade i Augusti 2013, fortsatt bara 30 dagars men var samma bank så konto hade jag ju.

"Jonas " sa:
Öppnade för 2 1/2 år sen och visade bara passet. Hade inget ett års visa eller något annat bara 30 dagars on arrival.

Har uppehållstillstånd sedan snart 4 år, ville för 9 månader sedan byta till BkkBank, visade mitt pass med mitt ettåriga uppehållstillstånd och bad om ett konto.Fick till svar, var är ditt work Permoit? Har inget sa jag men detta uppehållstilst skall väl räcka sa jag, det blev tyst. Man tod mitt pass och rinde och ringde runt en massa samtal och efter 20 min. så var det OK.
Reglerna för nya bankkonton har skärps väldigt mycket dpm senaste 2 åren.
Det är nog bara i dag som amn som Jonasgjorede gå på Kasikon bank och försök,skriver försök, för det är inte heller där som man alltid kan få ett nytt konto.
Prova då på ett annat av deras kontor.

"Farang53 " sa:
Är det någon som har skaffat ett bankkonto den närmaste tiden, förra året eller så? För 10 år sedan var det inga problem att skaffa det.

Undantaget som bekräftar regeln.
Öppnade mitt privata på Krung Thai bank, December 2012, inga problem, dom bad om passet samt vilken adress jag bor på, klart på 20 minuter, öppnade ett konto på en annan bank för min verksamhet, samma sak, inga problem. Kan det vara så att det skiljer mellan städer, provincer?

Det verkar så. Det är många som har blivit nekade för dom frågar efter om man har ett företag. Hur ska man då kunna få ett O-A Visa om det krävs att man ska visa bankmedel om man inte får ett bankkonto att visa upp. Men tydligt så går det på olika håll i landet.

Ja bankontoren verkar nästan ha egna regler från kontor till kontor och fristående ifrån varandra. Var inne på Kasikorn i Lomsak ville byta så jag hade det kontoret där så jag slapp avgift varje gng vid atm där uppe för mitt Kasikorn kontor låg i Pattaya.
Svaret var att jag kunde inte byta kontor utan då fick jag åka ner till Kasikorn i Pattaya stänga mitt konto och sen åka upp till Lomsak och öppna ett nytt konto. Så inte som i Sverige bara att gå in till ett av sin banks kontor och flytta utan måste åka till det kontor du öppna kontot.
Kunde inte ens göra adressändring där uppe så posten från banken kom dit, så samarbetet mellan olika kontor inom samma bank verkar minimal.

"Jonas " sa:
Ja bankontoren verkar nästan ha egna regler från kontor till kontor och fristående ifrån varandra. Var inne på Kasikorn i Lomsak ville byta så jag hade det kontoret där så jag slapp avgift varje gng vid atm där uppe för mitt Kasikorn kontor låg i Pattaya.
Svaret var att jag kunde inte byta kontor utan då fick jag åka ner till Kasikorn i Pattaya stänga mitt konto och sen åka upp till Lomsak och öppna ett nytt konto. Så inte som i Sverige bara att gå in till ett av sin banks kontor och flytta utan måste åka till det kontor du öppna kontot.
Kunde inte ens göra adressändring där uppe så posten från banken kom dit, så samarbetet mellan olika kontor inom samma bank verkar minimal.
Du har helt rätt igen Jonas,dom flesta banker är helt fristående från varandra, även om dom seglar under samma flagg.

"Ubon " sa:
Undantaget som bekräftar regeln.
Öppnade mitt privata på Krung Thai bank, December 2012, inga problem, dom bad om passet samt vilken adress jag bor på, klart på 20 minuter, öppnade ett konto på en annan bank för min verksamhet, samma sak, inga problem. Kan det vara så att det skiljer mellan städer, provincer?

Vad jag uppfattar så öppnade du ett konto till ditt föratag, det var nog skillnaden mot att öppna privat

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
1
Visningar
2 K
glimten66
G
L
Svar